Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Jietsedm

Total Drive Systems Emiel Vloorstraat Hoboken

Recommended Posts

Nog wat extra info over wanneer de pomp stopt en de daarbijbehorende vullingsgraad van dit station:

Mei-juni 2017:

Aantal tankbeurten: 6

Hoeveelheid kg: 17.78  ,  16.47  ,  17.01  ,  16.58  ,  15.50  ,  17.11

Aantal gereden kms tussen de tankbeurten: 455, 479, 462, 443, 448, 443

Mei -juni 2018:

Aantal tanbeurten: 7

Hoeveelheid kg: 14.28  ,  14.63  ,  14.75  ,  13.00  ,  14.90  ,  14.50  ,  13.72

Aantal gereden kms tussen de tankbeurten: 398, 409, 425, 400, 426, 417, 398

Geef mij maar wat meer tankdruk...

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

6 uren geleden, MrFingers zei:

In navolging van Dats en een paar anderen is de prijs aan Total Hoboken ook wat verhoogd. Nu 1.020€/kg.

Dat is nog een aanvaardbare (faire) prijs.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

7 uren geleden, MrFingers zei:

... Total Hoboken nu ook "al" 1.02€/kg  ...

?

Maar bon, zolang ze 10 ct goedkoper blijven is 't hun wel gegund. ?

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

7 uren geleden, MrFingers zei:

In navolging van Dats en een paar anderen is de prijs aan Total Hoboken ook wat verhoogd. Nu 1.020€/kg.

In navolging van de prijsnotering van het gas op internationale markten is meer correct ?

Faire prijs, zoals Muscles zegt.

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Kan u eveneens posten wanneer het probleem effectief verholpen is? Ik heb geen zin om om te rijden om dan vast te stellen dat ik dan donderdagmorgen (+/- 04:40 uur) niet kan tanken.

Edited by Lange_666

@Philippe Sta jij in Voor Total hoboken of ook andere stations?

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Pluxy, 

Ik sta in voor CNG Total Hoboken en CNG/LNG Total Kallo. 

Als er vragen of opmerkingen zijn... 1 adres!

• Vind ik leuk 2

We zullen er al eens mee beginnen zie... ;)

Hoboken:

- Oude pompmethode: Pompen pompten tot er een ingestelde druk bereikt werd. Op de manometers op de pomp zag je die dan tot +220bar gaan en werd er tot de laatste gram gepompt. Vooral die laatste grammen namen heel wat tijd in beslag. Ik kan mij best voorstellen dat dit overdag, als " 't stad " komt tanken (ik heb al meerdere malen geweten dat ik moest aanschuiven) te veel tijd in beslag nam. Beste pomp was toen pomp 11, er ging altijd meer in de tanks bij pomp 11 dan bij pomp 10 (en aangezien wij extra rijbereik zoeken...). De hoogste pompdruk zat op pomp 11. Te zien op de manometer en in mijn tanks.

- Nieuwe pompmethode: Pompen pompen tot +/- 200bar en dan is er kortstondige extra "blow" op een hogere druk die mij tijdsgebonden lijkt. Op deze manier gaat er minder in de tanks maar duurt het tanken ook minder. Hierdoor moet " 't stad " minder lang aanschuiven. Pomp 10 is (was) de beste pomp voor dit systeem. De laatste "blow" duurt er behoorlijk lang en er stroomt nog redelijk wat extra gas in de tanks tijdens die laatste push. Bij pomp 11 is de laatste blow maar een blowtje en stopte die reeds na een seconde of 3. Hier is pomp 10 duidelijk beter dat pomp 11.

Vraag:

- Is het niet mogelijk om beide pompen hetzelfde af te stellen zodat we binnen één en het hetzelfde station niet aan pompshopping moeten doen?

Indien dit kan, verkies ik de afstelling van pomp 10 met de langere "final blow".

@Lange_666: is sinds 4/10 (na het "probleempje" van donderdag 3/10) terug in orde.
=> Op 4 en 8 oktober getankt aan 220 bar, PERMANENT.
Vulling was wel nog niet optimaal: met telkens nog ± 30 km te gaan vlg BC kreeg ik er "maar" 12,16 & 12,89 kg in (voor tank van 15kg). 

220 bar permanent wil nog niet zeggen dat de pomp stopt op 220 bar, want dan zou er wel meer dan een kleine 13kg in gegaan zijn.

Aangezien er echter maar zo'n klein volume in de tanks terecht komt zal de pomp stoppen bij een lagere tegendruk (180 -190 bar?).

Hierdoor heb je nog overschot en heb je de indruk dat je snel tankt, de laatste grammen gaan er sneller in als vroeger (waar je voor die laatste halve kg even lang moest wachten als al de voorgaande kgs tesamen).

In feite is er dus niks opgelost.

Die 3 kg maken echt wel een groot verschil in rijbereik bij mij, ik doe daar al snel 75 km mee.

Edited by Lange_666

18 minuten geleden, Lange_666 zei:

220 bar permanent wil nog niet zeggen dat de pomp stopt op 220 bar, want dan zou er wel meer dan een kleine 13kg in gegaan zijn.

Dus je wil zeggen dat het metertje op de pomp niet klopt? Of dat ik niet meer goed zie? Of dat ik de betekenis van permanent niet goed snap? ?

Het metertje zal wel kloppen.

De vuldruk is 220 bar. Maar lang voor die 220 bar bereikt is stopt de pomp reeds met pompen, bijvoorbeeld bij het bereiken van 190 bar.

Het voordeel hiervan is dat die 190 bar zich nog in de het gedeelte bevindt waar er veel gas in de tanks stroomt door het nog redelijk hoge drukverschil tussen actuele tankdruk en vuldruk van 220 bar.

Vroeger pompte men door tot de tankdruk +/- gelijk was aan de pompdruk. Nadeel hier van is dat je voor die laatste kg lang moet wachten want hoe kleiner het verschil in druk wordt, hoe trager het gaat. Maar er ging wel 17kg in je tanks (ik heb ooit 18.xx gehaald daar in Hoboken en kon dan 500km rijden).

Nu stopt de pomp als bijvoorbeeld 190 bar tankdruk ( tankdruk = niet hetzelfde als vuldruk) bereikt is. Het gaat sneller, je moet niet meer wachten op die laatste kg, maar er gaat een pak minder in je tanks.

Dan is er tegenwoordig nog een soort van final blow (van 190 naar 220 bar) die precies ingesteld is op tijdsduur (bij pomp 10 duurt die langer dan bij pomp 11) ipv van op effectieve tankdruk.

Maar hierdoor haal je wel geen 15kg meer, soms zelfs geen 14 meer (en blijft mijn rijbereik hangen net boven de 400km). Het bewijs zit in uw vullinggsgraad.

Deze aangepaste manier van vullen zorgt dat je sneller weer op weg bent (van belang ovedag als het daar soms druk kan zijn) maar tevens dat je minder gas in je tanks krijgt.

Het bewijs hiervan zie je in uw vullingsgraad van nog geen 13kg. De waarde die je ziet op het metertje is niet uw tankdruk.

Edited by Lange_666
  • Bedankt 1

@Lange_666 dat denk ik ook.

De dispenser slaat in principe af op minimum flow. Als die waarde is aangepast omdat het tanken te lang duurde is de vulgraad minder. De leverdruk zal 220 bar zijn maar daar komt je voertuig blijkbaar niet aan. Bij composiet tanks zal het effect groter zijn dan bij stalen tanks. Hoe sneller vullen des te meer warmteopbouw in de tank = hogere druk. Na het tanken zakt de temp en dus de druk. Voor een goede vulling is er dan dus meer overdruk nodig.

Groot nadeel is dat door de lage vullingsgraad het toch al kleine rijbereik nog verder beknot wordt.

Als het station naast de deur ligt is dit in principe geen probleem maar voor zij die (veel) moeten omrijden wel. Het is extra tijdverlies.

Aan de overkant (bij den Esso /Pitpoint) kan men wel de tanks deftig vullen en aan een deftige snelheid, dan moet het bij Total ook kunnen, het ging voordien ook (zij het traag).