Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Lage Emissie Zone

Benzine 95 E10 als reservebrandstof?

Recommended Posts

Naast de CNG als primaire brandstof is er als secundaire (reserve) brandstof de benzine.

Benzine 98 tanken zal geen problemen geven, hoe zit het echter met de nieuwe benzine 95 E10? Kan de motor hier tegen?

Ik vond dit niet terug op het forum dus vermoed ik dat deze vraag voor het eerst gesteld wordt.

 

Over E10:

Waarom verdwijnt Super 95?

Met de nieuwe E10 brandstof wil België de CO2-uitstoot van benzinewagens terugdringen. Op die manier kan België de doelstellingen voor hernieuwbare energie in de vervoerssector halen tegen 2020. E10 bevat maximaal 10 procent bio-ethanol, dat is een verdubbeling van het percentage in Super 95

Bron:http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2894853/2016/10/03/Binnenkort-kan-je-geen-Super-95-meer-tanken-dit-verandert-voor-jouw-auto.dhtml


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga er van uit dat als de motor zonder CNG-gebruik de omschakeling naar E10 aankan, hij dit ook kan mèt CNG?


795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er niet zeker van, het hangt ervan af. (Dit heeft niets met E10 te maken, noch met CNG op zich).

E10 is op zich voor moderne motoren geen probleem.

Maar zeker met een grote benzinetank zou ik deze niet voltanken met E10 en dan de volgende 6 maand uitsluitend op CNG rijden.

Het is best te voorkomen dat de brandstof te oud wordt.

Ik heb weliswaar geen idee hoelang de termijn mag zijn.

Met 'verse' E10 is er geen enkel probleem.

Persoonlijk heb ik me voorgenomen om géén E10 te tanken, maar nogmaals dat is iets wat ieder voor zichzelf moet uitmaken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb recent nog 10l 95 getankt.  Vanaf nu gaat er enkel 98 in denk ik.  De E10 "zou" sneller "slecht"  worden tov gewone benzine 95. Ik reageer via mijn telefoon wegens een bezoek aan de Duitse vrienden deze week ivm de toekomst van CNG in Duitsland.  Ik zoek info over de houdbaarheid van E10. Er hangt me ergens iets in het hoofd met de houdbaarheid van dat biomengsel O.o


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als dat van die "houdbaarheid" klopt is het mss toch beter 98 te tanken dan? Voor mij zullen het toch maar kleine hoeveelheden zijn die ik nodig heb: CNG-mogelijkheden genoeg ?

 

BTW: de blauwe zuil van DATS Tongeren was er gisteren al, volgende maandag ga ik kijken of ie operationeel & L of H is ...

  • Vind ik leuk 1

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Ik heb recent nog 10l 95 getankt.  Vanaf nu gaat er enkel 98 in denk ik.  De E10 "zou" sneller "slecht"  worden tov gewone benzine 95. Ik reageer via mijn telefoon wegens een bezoek aan de Duitse vrienden deze week ivm de toekomst van CNG in Duitsland.  Ik zoek info over de houdbaarheid van E10. Er hangt me ergens iets in het hoofd met de houdbaarheid van dat biomengsel O.o

Ik dacht dat hier al eens gelezen te hebben inderdaad, ik was ook van plan 98 te tanken - wanneer de nood het hoogst is - ipv E10.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn beiden wagens (doblo van 2012 tot 2015 en doblo van 2015 tot nu)durfden als eens te sputteren bij het starten, bij de garage zeiden ze dat dit te maken had met het verlies aan kwaliteit van de benzine en dat ik vaker op naft moest rijden(zeker maandelijks inhoud van de tank vernieuwen). Zodat de benzine  niet kon "verouderen" in de tank.

Ik nam altijd 98 van Dats te Merksem.

Nu rij (lees start!)ik al sinds eind oktober met 98 getankt bij aral in Luxemburg en géén gesputter....

Ook met de CNG van dat zelfde station kwam ik al ooit het verste (325 km! ipv 230 à 275).

  • Vind ik leuk 2

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag de vraag eens gesteld bij DATS ivm de houdbaarheid van E10 benzine.
 

 

Mijnheer XXXX,

Bedankt voor je interesse in het milieu in het algemeen en aardgas voor voertuigen (CNG) in het bijzonder. Het doet plezier dat onze klanten onze initiatieven weten te waarderen en ons ook bijtreden in onze overtuiging.

U kan de benzine een jaar houden.

 

Met vriendelijke groeten,

Gilbert Claes

Customer Advisor

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Koen C je hebt volledig gelijk, ik kan je alleen maar gelijk geven :)

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 12/1/2017 om 14:31, Koen C zei:

Ik tank met mijn gewone Y van 2001 vanaf eind december enkel nog 98. 

Wel duurder....  :(

Maar of die 95 beter is voor het milieu, zoals ze ons willen doen geloven ? 

Ik vind van niet (en nog vele anderen, o.a. in Duitsland is er veel weerstand tegen de 95 E10 ).

 

Om die "bio-brandstoffen" (what's in a name ?!? BIO ?!?!  der is niks BIO aan !!!) gaat er wel landbouwgebied voor voedsel verloren.

In de VS en Brazilië (ethanol) is het niet zo "koosjer" met het verbouwen van mais en suikerriet voor het maken van ethanol.

O.a. : stijging maisprijzen in VS en Mexico (mais = basisvoedsel n Mexico) -> stijging voedselprijzen.

Brazilië : oerwoud dat wordt gekapt voor het aanleggen van plantages voor "biobrandstoffen".

Ja, ik weet dat er ook oerwoud wordt gekapt voor soja (voeder voor vee, die dan weer als biefstuk op ons bord belandt). 

En ja, ik weet dat de mais voor "biobrandstoffen" niet eetbaar is.  Maar de grond is wel in gebruik voor "biobrandstof", niet voor voedsel.

Om nog te zwijgen over GGO, pesticiden, biodiversiteit.

 

Nu mijn vrouw nog overhalen om in de Ypsilon CNG ook nog maar enkel 98 te tanken... ;)

 

Elke woensdag, dus vandaag ook, kan je bij Q8 Easy in Tongeren Super+ (super 98) tanken aan een prijs die 18 eurocent per liter goedkoper is dan de officiële prijs. Dat is nu dus aan 1,347 per liter.

Ik zie dat dit bij Q8 Easy in Middelkerke ook het geval is vandaag. Misschien zijn er nog Q8 Easy stations waar diezelfde korting vandaag geldt.

PMO in Ingooigem geeft 16 eurocent korting. De prijzen op Goedkoopste brandstofprijzen per regio zijn niet 100% correct. Je moet ze meer als een indicatie beschouwen.

Als je geduld hebt dan kan je ook altijd wachten tot Dats24 een nieuw tankstation opent, of wanneer ze een nieuwe cng-installatie geplaatst hebben en bij de officiële opening geven ze dan altijd gedurende 1 week 20 cent korting op alle brandstoffen met uitzondering van CNG !

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over E10 heb ik nog wat info gevonden:
Zo bestaat bijvoorbeeld E10 uit 90% benzine en 10% ethanol.

E85 bevat 15% benzine en 85% ethanol. 

98 is veiliger heb ik via onderstaande tekst en reacties van gebruikers op dit forum begrepen.

 

 

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanolbrandstof

 

Bij de overige voertuigen kan de ethanol, vooral bij hoge druk en hoge temperaturen, een corrosie veroorzaken van aluminiumonderdelen, vooral van het brandstofsysteem, zoals de brandstofpompen en het aanzuigtraject tussen inspuitpunt en inlaatklep. Bovendien kan de ethanol bepaalde kunststoffen aantasten, zoals in slangen en afdichtingen. Dat geldt ook voor de brandstofleidingen, die vaak van kunststof zijn. Ook bijzonder kwetsbaar zijn de eenlaags-brandstoftanks, die in verschillende voertuigen worden gebruikt. De ethanoltoevoeging veroorzaakt bij dergelijke tanks sluipende lekkages. Deze zullen op de lange duur te merken zijn aan een toenemende benzinelucht, uiteraard vooral bij in garages geparkeerde auto’s.[4][8] 

 

 

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Bij de overige voertuigen kan de ethanol, ..... etc etc

Ja maar, daar wordt mee bedoeld de al wat oudere voertuigen die nog geen aangepaste slangen en darmen hebben.

Dat is merk en model afhankelijk.

De huidige modellen die op 95 E10 mogen rijden, zijn aangepast van bij de ontwikkeling / fabricage en zouden die problemen niet mogen voorkrijgen...

Volvo heeft sommige modellen die op E85 mogen rijden.  Maar ze kunnen ook op 95 E10 rijden en op Super 98.

De E85 brandstof moet je dan weer niet doen in een auto die op 95 E10 mag rijden... :/

 

Maar opvallend ook : zowel in je link als recent in een folder gelezen van Total :

Ethanol bevat iets minder energie dan benzine. Bij E10 komt het verschil neer op ongeveer 2% vergeleken met conventionele benzine. Daardoor zal het verbruik iets toenemen. Het rijgedrag en bijvoorbeeld een geopend raam hebben echter een veel grotere invloed op het brandstofverbruik dan de overstap op E10. De Duitse ADAC gaat uit van een meerverbruik van circa 1,5%.

(in het cursief = copy-paste uit link / artikel Wikipedia.  in het vet cursief : zoiets stond ook in de folder van Total)

 

Dus aan de rekenaars onder jullie of de meerprijs van Super 98 niet wordt uitgevlakt door het hogere verbruik met 95 E10 ?  In Euro's dus. :)

Aan de specialisten rekenaars : waar en hoeveel  is nu de milieuwinst op vlak van CO2 als er 1,5 % meerverbruik is ?  In kg CO2 dus. :D

 

Edited by Koen C
  • Vind ik leuk 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 7/1/2017 om 18:58, kristiaan zei:

Mijn beide wagens (doblo van 2012 tot 2015 en doblo van 2015 tot nu) durfden al eens te sputteren bij het starten, bij de garage zeiden ze dat dit te maken had met het verlies aan kwaliteit van de benzine en dat ik vaker op naft moest rijden (zeker maandelijks inhoud van de tank vernieuwen). Zodat de benzine  niet kon "verouderen" in de tank.

Ik nam altijd 98 van Dats te Merksem.

Nu rij (lees start!) ik al sinds eind oktober met 98 getankt bij aral in Luxemburg en géén gesputter....

Ook met de CNG van dat zelfde station kwam ik al ooit het verste (325 km! ipv 230 à 275).

Aanvullend op dit bericht; lees ik net in test-aankoop over een probleem met een auto die bij Dats Aalst "slechte" benzine had getankt!

Wagen was geïmmobiliseerd. Dats gaf de fout toe, maar;pas na 10 werkdagen een expert aangesteld.

Schade werd op hun kosten hersteld (spoelen van de leidingen), plus een schadevergoeding van 50 euro :S, na wat aandringen via test-aankoop, deed Dats er 65 euro bij...

 

  • Vind ik leuk 2

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga wel bij Q8 Super98 tanken. Dan weet ik tenminste dat ik merkbenzine getankt heb. Bij dats24 weet je dat immers niet.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb voor mezelf de beslissing genomen om in het vervolg euro 98 te tanken met de auto en motor

bij beide voertuigen blijft de benzine soms lang in de tank zitten .. en wil geen risico nemen op de mogelijke problemen


Fiat 500L => 755818_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Danny268 Bij Opel staat er dat je toch om de 6 maand uw reservetank moet leegrijden. Ik tankte altijd een minimum van 5 l. of zo, en na een aantal maanden reed ik deze dan leeg, om opnieuw te vullen (back-up). Voor die paar liter zou ik  ook 98 tanken. Dat zal het verschil niet maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fiat start sowieso op benzine , dus er is altijd wel een beetje benzine verbruik

indien ik benzine tank is het ook nooit meer dan 10 liter , de tank is meestal voor 1/3 vol 


Fiat 500L => 755818_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuten geleden, satsurfer zei:

bij opel start hij altijd op cng

 

Ja, Fiat is altijd al een geval apart ! ;)

  • Hahaha 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 261.500 km and counting...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...