CNG-vragen Geplaatst: 28 januari 2016 Delen Geplaatst: 28 januari 2016 Ik heb interesse in CNG, maar dit is niet mogelijk op de wagen die ik graag wil kopen. Hoeveel kost een gemiddelde installatie om CNG in te bouwen? Waarop moet je letten? Betaal je dan ook 0 euro verkeersbelasting?? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 28 januari 2016 Delen Geplaatst: 28 januari 2016 Beste Om een exacte offerte voor je voertuig te krijgen kan je best contact opnemen met een erkend installateur. Drive Systems voert dergelijk installaties uit. www.drivesystems.be Ze zijn ook erkend keuringstation voor de aardgastanks en kunnen je verder helpen met deze specifieke vragen. Drive Systems kan je dus ook aangeven als je wagen geschikt is om te rijden op CNG. Normaal gesproken is dit geen probleem, echter zijn er altijd uitzonderingen, dit heeft te maken met de inspuiting in de motor, maar hier ken ik niet voldoende van om je van een exact antwoord te dienen. Indien je je wagen laat ombouwen tot CNG-voertuig, dan betaal je net zoals de andere CNG-rijders geen verkeersbelasting tem 2020. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoskeBoe Geplaatst: 5 februari 2016 Delen Geplaatst: 5 februari 2016 Ik heb ergens een artikel gezien dat je een heuse sportwagen kon omleggen op CNG, en dan geen BIV en verkeersbelasting moest betalen, terwijl het anders 1500-2000 per jaar taks zou zijn... amai mijn voeten Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suburb Geplaatst: 10 februari 2016 Delen Geplaatst: 10 februari 2016 Hallo Ik heb net een range rover gekocht in Duitsland, een 4.6 l hse met 91000 km op de teller waar een aardgasinstallatie in ligt en blijkbaar hoef je geen biv te betalen anders grapje van paar duizend euros 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 10 februari 2016 Delen Geplaatst: 10 februari 2016 Klopt ! Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
SVdS Geplaatst: 27 juni 2016 Delen Geplaatst: 27 juni 2016 Iemand enig idee of er een ombouwer is in regio Gent? We denken eraan om een 2e handswagen te laten ombouwen naar CNG. Het ideale scenario lijkt ons om een volledige benzinetank te hebben naast de CNG tank, gezien de vele kilometers in FR per jaar. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
David Geplaatst: 27 juni 2016 Delen Geplaatst: 27 juni 2016 @SVdS, een lijst met de door de Belgische overheid erkende installateurs is terug te vinden op http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/voertuigen_en_onderdelen/cng_installateur?language=nl kijk links onderaan bij de publicaties. verrassend. vlak voor nieuwjaar waren er nog maar 2 erkende CNG installateurs. in maart dacht ik waren ze met 4 en nu zijn ze al met 6. Onder de 2 nieuwkomers zit de firma die jou waarschijnlijk zal interesseren (uit Deinze). Hopelijk doen die ook CNG keuringen. dan moet ik binnen 3,5 jaar niet naar de andere kant van het land Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
espagica Geplaatst: 5 december 2016 Delen Geplaatst: 5 december 2016 Bestaat er een ombouwkit om een xsara picasso diesel naar CNG Is dit wel economisch verantwoord? Alvast bedankt voor jullie visie Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
David Geplaatst: 6 december 2016 Delen Geplaatst: 6 december 2016 hmmm, diesel naar CNG wordt al heel moeilijk denk ik Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJR Geplaatst: 18 januari 2017 Delen Geplaatst: 18 januari 2017 @espagica Ik had een Xsara Picasso van bijna 10 oud toen ik vorig jaar op prospectie ging (want tegen 2017 zou ik toch wel aan een nieuwe auto toe zijn). De voordelen van CNG vielen (samen met de acties van het autosalon) zo goed mee dat we besloten hebben om toen al over te stappen naar een nieuwe auto. Deze werd geleverd in april, dus we zijn nog niet een jaar rijdend veder, maar ik kan je wel vertellen dat we ons deze overstap nog zeker niet beklaagd hebben. We hebben zelf 3 kinderen, dus met onze Caddy Maxi 7 pl hebben we nu weer voldoende ruimte om ook eens een vriendje mee te nemen. Ook het verbruik valt erg mee en de pompprijzen zeker. We waren altijd zeer tevreden over Citroën, maar in deze tijden gingen ze m.i. te weinig mee met ontwikkelingen richting alternatieve aandrijfmogelijkheden. Als je Picasso kilometers of jaren heeft, zou ik niet twijfelen. Ombouwen vanuit diesel lijkt me niet mogelijk. Er zit een serieus ontbrandingsverschil tussen diesel en benzine/gas. VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mustang Geplaatst: 10 april 2017 Delen Geplaatst: 10 april 2017 ik overweeg een aankoop van een Mustang 5000 cc V8. Vooral om fiscale redenen zou ik CNG laten inbouwen. Zelfs de garagist werkt samen met een installateur om dit in orde te brengen, en dit enkel om de grote BIV te vermijden. Maar hij raadt aan om niet op CNG te rijden. Zijn argument is dat de motor er niet specifiek naar gebouwd is. CNG zou hetere verbranding geven, en dit zou op termijn schadelijk kunnen zijn voor bepaalde motoronderdelen. ZOU ! Maar toen ik naar een installateur telefoneerde, zei die mij dat er simpelweg nog geen "ervaring" genoeg is om dit te staven en dus aan te tonen dat dit werkelijk zo is. Bij gewone auto's die door die installateur nageplaatst zijn, heeft er nog geen enkele schade vertoond. Vraag is of auto's met groter vermogen (o.a. de super cars met V8) ook zo zal zijn. 3 vragen : 1) Wat valt mij te doen? Moet ik er voor vrezen dat mijn toekomstige V8 er schade zal door lijden ? Wie kan mij exact hierover TECHNISCH adviseren?) Waarom zou dan specifiek een V8 er onder lijden, en een gewone auto niet? 2) Anderen beweren dat het gewoon over "vooroordelen" gaat... is dit zo? 3) is het niet zo dat een installateur van CNG bepaalde mototronderdelen "bewerkt" of aanpast en/of vervangt om die problemen te vermijden? Met dank. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bij Geplaatst: 10 april 2017 Delen Geplaatst: 10 april 2017 Hogere verbrandingstemperatuur is wel een feit maar dat heb je met LPG ook. Bij een oudere motor volgens mij best de investering doen van een flashlube systeem dat wat extra smering geeft aan de kleppen. Ervaring van met mijn VW Transporter T3 op LPG. 1 maal verbrande kleppen gehad. Bij het monteren van nieuwe koppen ineens zo een systeem geïnstalleerd en nooit nog last van gehad. Als je echt een technisch advies wil denk ik dat wat betreft gas inbouw Van Meenen wel een autoriteit is. Een oud schoolkamaraad en dorpsgenoot Marc Pecqeuer docent aan de KdG hogeschool kan je waarschijnlijk nog beter te woord staan hij is echt een autoriteit wat betreft mobiliteit en alternatieve brandstoffen. (Ter info: de heren Van Meenen zijn oud studenten van de boven vernoemde docent.) BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wimdc Geplaatst: 10 april 2017 Delen Geplaatst: 10 april 2017 Beste Mustang, Van welk jaar is die wagen? Het enige risico dat je kan lopen, is dat de kleppen + klepzittingen moeten vervangen worden. Indien dit zich voordoet, dan is dit slechts éénmalig. Daarna ben je goed voor 300 à 500.000 km, of zelfs meer. Immers, zo'n grote motor draait toch meestal op lage toerentallen. En op gas vervuilt de motor niet, vanwege de roetvrije verbranding. De olie blijft altijd proper. Indien je een sportieve rijder bent: Er zijn computergestuurde systemen waarbij er benzine bijgemengd wordt vanaf een bepaald toerental (3000rpm). Zodoende worden de kleppen gekoeld en gesmeerd. Best op voorhand vragen of de installateur ervaring heeft met Ford motoren. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mustang Geplaatst: 10 april 2017 Delen Geplaatst: 10 april 2017 het wordt een gloed nieuwe... Bedankt al voor jullie advies ! Ik ga bij die Ford garage navragen wie de installateur is. Naar wat de verkoper zegt, werken ze steeds met dezelfde installateur. dus ik veronderstel dan wel dat die er al meer ervaring mee heeft. Zoals voorgesteld, zal ik vragen het flashlube systeem te installeren. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivivke Geplaatst: 11 april 2017 Delen Geplaatst: 11 april 2017 (aangepast) Hoi Mustang, Ik wil nog even aanhalen dat men volop het huidige gunstige systeem aan het herbekijken is om zulke uitwassen tegen te houden ( geen BIV ed op zulke grote motoren met mini tankje wss. ). Niet dat ik je wil tegenhouden daarin, dat is ieder zijn keuze. Maar ik geef het maar mee opdat je niet later kan/mag klagen als het al omgevormd is tegen jij klaar bent met je project... en een aantal voordelen zouden vervallen. Het is momenteel bedoeld om cng te introduceren, doelbewust om te gaan met nieuwe brandstoffen en vervoer dat dit zo gepromoot werd. gr en succes Ive opgezochte info: ALGEMEEN Prijs BTW inc. € 42.000 Prijs BTW excl. € 34.711 Rijtaks € 2.389 Inschrijvingstaks € 4.957 Fiscale PK's 24 Introductie Modeljaar 2015 Type voertuig / Koetswerk Sport-Coupé 11 april 2017 aangepast door Ivivke Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wimdc Geplaatst: 14 april 2017 Delen Geplaatst: 14 april 2017 Spijtig dat de overheid zo kleingeestig reageert. Een Ford Mustang van 42.000 Euro wordt praktisch even zwaar belast als een Rolls-Royce van 420.000 Euro. Hoe belachelijk is dit wel. Rolls eigenaars gaan zich niet bezighouden met CNG tankjes te laten inbouwen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 18 april 2017 Delen Geplaatst: 18 april 2017 Op 14/04/2017 om 17:09, wimdc zei: Spijtig dat de overheid zo kleingeestig reageert. Een Ford Mustang van 42.000 Euro wordt praktisch even zwaar belast als een Rolls-Royce van 420.000 Euro. In Vlaanderen (ja, de wegentaks is een bevoegdheid van de gewesten geworden) wordt rekening gehouden met het vermogen en de CO2 uitstoot. De Mustang heeft (waarschijnlijk) bijna evenveel (of meer ?) vermogen dan die RR. Aankoopprijs speelt geen rol. Daarvoor moet je in Nederland zijn met hun BPM. Zij houden ook nog rekening met het gewicht en provincie afhankelijk... Het soort voertuig Het gewicht van het voertuig De provincie waarin je woont Het soort brandstof De CO2 uitstoot Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
VeGa Geplaatst: 25 april 2017 Delen Geplaatst: 25 april 2017 Ik heb geïnformeerd bij Drive Systems om achteraf CNG in te bouwen. Het antwoord : Ombouw naar CNG is mogelijk, maar u dient met een aantal beperkingen rekening te houden: · Gaat niet op (de meeste) motoren met directe injectie · De tanks zullen in de meeste gevallen in de kofferruimte komen (plaatsverlies) · De afstelling maken wij op L-gas of H-gas naar keuze, maar is niet compatibel met beide gaskwaliteiten. Toch wel grote nadelen me dunkt ... 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 25 april 2017 Delen Geplaatst: 25 april 2017 Ja, die laatste wist ik niet... Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 26 april 2017 Delen Geplaatst: 26 april 2017 17 uren geleden, VeGa zei: De afstelling maken wij op L-gas of H-gas naar keuze, maar is niet compatibel met beide gaskwaliteiten. Is wel een probleem voor mensen die in het L-gas gebied wonen want hier durven ze er al wel eens H-gas door de leidingen jagen. Reeds gezien op mijn aargasrekening en op de pompinfo ivm de calorische waarde op de website van DATS. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen