Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Achteraf CNG inbouwen?


CNG-vragen

Aanbevolen berichten

Beste

Om een exacte offerte voor je voertuig te krijgen kan je best contact opnemen met een erkend installateur.
Drive Systems voert dergelijk installaties uit. www.drivesystems.be 
Ze zijn ook erkend keuringstation voor de aardgastanks en kunnen je verder helpen met deze specifieke vragen.

Drive Systems kan je dus ook aangeven als je wagen geschikt is om te rijden op CNG. Normaal gesproken is dit geen probleem, echter zijn er altijd uitzonderingen, dit heeft te maken met de inspuiting in de motor, maar hier ken ik niet voldoende van om je van een exact antwoord te dienen.

Indien je je wagen laat ombouwen tot CNG-voertuig, dan betaal je net zoals de andere CNG-rijders geen verkeersbelasting tem 2020.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Iemand enig idee of er een ombouwer is in regio Gent?

We denken eraan om een 2e handswagen te laten ombouwen naar CNG. Het ideale scenario lijkt ons om een volledige benzinetank te hebben naast de CNG tank, gezien de vele kilometers in FR per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SVdS,

een lijst met de door de Belgische overheid erkende installateurs is terug te vinden op

http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/voertuigen_en_onderdelen/cng_installateur?language=nl

kijk links onderaan bij de publicaties.

verrassend. vlak voor nieuwjaar waren er nog maar 2 erkende CNG installateurs. in maart dacht ik waren ze met 4 en nu zijn ze al met 6. Onder de 2 nieuwkomers zit de firma die jou waarschijnlijk zal interesseren (uit Deinze).

Hopelijk doen die ook CNG keuringen. dan moet ik binnen 3,5 jaar niet naar de andere kant van het land

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
  • 1 maand later...

@espagica Ik had een Xsara Picasso van bijna 10 oud toen ik vorig jaar op prospectie ging (want tegen 2017 zou ik toch wel aan een nieuwe auto toe zijn). De voordelen van CNG vielen (samen met de acties van het autosalon) zo goed mee dat we besloten hebben om toen al over te stappen naar een nieuwe auto. Deze werd geleverd in april, dus we zijn nog niet een jaar rijdend veder, maar ik kan je wel vertellen dat we ons deze overstap nog zeker niet beklaagd hebben. We hebben zelf 3 kinderen, dus met onze Caddy Maxi 7 pl hebben we nu weer voldoende ruimte om ook eens een vriendje mee te nemen. Ook het verbruik valt erg mee en de pompprijzen zeker. We waren altijd zeer tevreden over Citroën, maar in deze tijden gingen ze m.i. te weinig mee met ontwikkelingen richting alternatieve aandrijfmogelijkheden. Als je Picasso kilometers of jaren heeft, zou ik niet twijfelen. Ombouwen vanuit diesel lijkt me niet mogelijk. Er zit een serieus ontbrandingsverschil tussen diesel en benzine/gas.


VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

ik overweeg een aankoop van een Mustang 5000 cc V8. Vooral om fiscale redenen zou ik CNG laten inbouwen. Zelfs de garagist werkt samen met een installateur om dit in orde te brengen, en dit enkel om de grote BIV te vermijden. Maar hij raadt aan om niet op CNG te rijden. Zijn argument is dat de motor er niet specifiek naar gebouwd is. CNG zou hetere verbranding geven, en dit zou op termijn schadelijk kunnen zijn voor bepaalde motoronderdelen. ZOU ! Maar toen ik naar een installateur telefoneerde, zei die mij dat er simpelweg nog geen "ervaring" genoeg is om dit te staven en dus aan te tonen dat dit werkelijk zo is. Bij gewone auto's die door die installateur nageplaatst zijn, heeft er nog geen enkele schade vertoond. Vraag is of auto's met groter vermogen (o.a. de super cars met V8) ook zo zal zijn.

3 vragen :

1) Wat valt mij te doen? Moet ik er voor vrezen dat mijn toekomstige V8 er schade zal door lijden ? Wie kan mij exact hierover TECHNISCH adviseren?) Waarom zou dan specifiek een V8 er onder lijden, en een gewone auto niet?

2) Anderen beweren dat het gewoon over "vooroordelen" gaat... is dit zo?

3) is het niet zo dat een installateur van CNG bepaalde mototronderdelen  "bewerkt" of aanpast en/of vervangt om die problemen te vermijden?

Met dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hogere verbrandingstemperatuur is wel een feit maar dat heb je met LPG ook.

Bij een oudere motor volgens mij best de investering doen van een flashlube systeem dat wat extra smering geeft aan de kleppen. Ervaring van met mijn VW Transporter T3 op LPG. 1 maal verbrande kleppen gehad. Bij het monteren van nieuwe koppen ineens zo een systeem geïnstalleerd en nooit nog last van gehad.

Als je echt een technisch advies wil denk ik dat wat betreft gas inbouw Van Meenen wel een autoriteit is. Een oud schoolkamaraad en dorpsgenoot Marc Pecqeuer docent aan de KdG hogeschool kan je waarschijnlijk nog beter te woord staan hij is echt een autoriteit wat betreft mobiliteit en alternatieve brandstoffen. (Ter info: de heren Van Meenen zijn oud studenten van de boven vernoemde docent.)

 


BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mustang,

 

Van welk jaar is die wagen?

Het enige risico dat je kan lopen, is dat de kleppen + klepzittingen moeten vervangen worden.

Indien dit zich voordoet, dan is dit slechts éénmalig. Daarna ben je goed voor 300 à 500.000 km, of zelfs meer.

Immers, zo'n grote motor draait toch meestal op lage toerentallen. En op gas vervuilt de motor niet, vanwege de roetvrije verbranding. De olie blijft altijd proper.

Indien je een sportieve rijder bent: Er zijn computergestuurde systemen waarbij er benzine bijgemengd wordt vanaf een bepaald toerental (3000rpm). Zodoende worden de kleppen gekoeld en gesmeerd.

Best op voorhand vragen of de installateur ervaring heeft met Ford motoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het wordt een gloed nieuwe...

Bedankt al voor jullie advies !

Ik ga bij die Ford garage navragen wie de installateur is. Naar wat de verkoper zegt, werken ze steeds met dezelfde installateur. dus ik veronderstel dan wel dat die er al meer ervaring mee heeft.

Zoals voorgesteld, zal ik vragen het flashlube systeem te installeren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Mustang,

 

Ik wil nog even aanhalen dat men volop het huidige gunstige systeem aan het herbekijken is om zulke uitwassen tegen te houden ( geen BIV ed op zulke grote motoren met mini tankje wss. ).

 

Niet dat ik je wil tegenhouden daarin, dat is ieder zijn keuze. Maar ik geef het maar mee opdat je niet later kan/mag klagen als het al omgevormd is tegen jij klaar bent met je project... en een aantal voordelen zouden vervallen.

 

Het is momenteel bedoeld om cng te introduceren, doelbewust om te gaan met nieuwe brandstoffen en vervoer dat dit zo gepromoot werd.

 

gr en succes

 

Ive

 

opgezochte info:

ALGEMEEN

Prijs BTW inc.               € 42.000
Prijs BTW excl.             € 34.711
Rijtaks                         € 2.389
Inschrijvingstaks           € 4.957
Fiscale PK's                  24
Introductie Modeljaar    2015
Type voertuig / Koetswerk    Sport-Coupé
 
aangepast door Ivivke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spijtig dat de overheid zo kleingeestig reageert. Een Ford Mustang van 42.000 Euro wordt praktisch even zwaar belast als een Rolls-Royce van 420.000 Euro. Hoe belachelijk is dit wel. Rolls eigenaars gaan zich niet bezighouden met CNG tankjes te laten inbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/04/2017 om 17:09, wimdc zei:

Spijtig dat de overheid zo kleingeestig reageert. Een Ford Mustang van 42.000 Euro wordt praktisch even zwaar belast als een Rolls-Royce van 420.000 Euro.

 

In Vlaanderen (ja, de wegentaks is een bevoegdheid van de gewesten geworden) wordt rekening gehouden met het vermogen en de CO2 uitstoot.

De Mustang heeft (waarschijnlijk) bijna evenveel (of meer ?) vermogen dan die RR.

 

Aankoopprijs speelt geen rol.

Daarvoor moet je in Nederland zijn met hun BPM.

Zij houden ook nog rekening met het gewicht en provincie afhankelijk...

  • Het soort voertuig
  • Het gewicht van het voertuig
  • De provincie waarin je woont
  • Het soort brandstof
  • De CO2 uitstoot

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geïnformeerd bij Drive Systems om achteraf CNG in te bouwen. Het antwoord :

 

Ombouw naar CNG is mogelijk, maar u dient met een aantal beperkingen rekening te houden:

·       Gaat niet op (de meeste) motoren met directe injectie

·       De tanks zullen in de meeste gevallen in de kofferruimte komen (plaatsverlies)

·       De afstelling maken wij op L-gas of H-gas naar keuze, maar is niet compatibel met beide gaskwaliteiten.

Toch wel grote nadelen me dunkt ...

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, VeGa zei:

De afstelling maken wij op L-gas of H-gas naar keuze, maar is niet compatibel met beide gaskwaliteiten.

 

 

Is wel een probleem voor mensen die in het L-gas gebied wonen want hier durven ze er al wel eens H-gas door de leidingen jagen.

Reeds gezien op mijn aargasrekening en op de pompinfo ivm de calorische waarde op de website van DATS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...