Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 juli 2019 Auteur Geplaatst: 13 juli 2019 (aangepast) Lees hier: https://www.ucsusa.org/our-work/ucs-publications/cng-vs-lng LNG is a way of transporting natural gas long distances when pipelines aren’t an option—across oceans, for example. Producing LNG involves compressing and cooling natural gas to around minus 260 degrees Fahrenheit. 13 juli 2019 aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
JJR Geplaatst: 14 juli 2019 Geplaatst: 14 juli 2019 Op 10/7/2019 om 10:47, Koen C zei: Maar eigenlijk heeft LEZ het toch redelijk goed opgemerkt / ondervonden dat hij met H+ gas amper of niet meer kilometers deed dan met H gas ? Als je de cijfers bekijkt die Philippe heeft gepost : H-gas: van 14.4 tot 15.1 kWh/kg (afhankelijk van de bron) LNG (H+ gas): 15.2 kWh/kg zit er echt wel weinig verschil tussen die 2 (als je H gas met de hoogste waarde neemt). En het "motto" : ONDERZOEK EN BEHOUD HET GOEDE, vind ik een heel goede levenswijze. (beter dan dogma's en oude boeken letterlijk volgen (zoals sommigen tegenwoordig doen). Maar als je CNG, gewonnen uit LNG, tankt, kan je in de zomer meer tanken omdat de buitentemperatuur geen invloed heeft op de druk en je je tanks gewoon vol krijgt. Dus minder frequent gaan tanken. (Maar of het op dat kilootje of ettelijk aankomt?) Dit kan ook het subjectieve gevoel geven dat je er meer Km's mee doet. VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
aidmen Geplaatst: 14 juli 2019 Geplaatst: 14 juli 2019 23 minuten geleden, JJR zei: Maar als je CNG, gewonnen uit LNG, tankt, kan je in de zomer meer tanken omdat de buitentemperatuur geen invloed heeft op de druk en je je tanks gewoon vol krijgt. Dus minder frequent gaan tanken. (Maar of het op dat kilootje of ettelijk aankomt?) Dit kan ook het subjectieve gevoel geven dat je er meer Km's mee doet. dit klopt volgens mij ook niet, ik ben vorige week gaan tanken met een lege tank en kreeg er maar iets meer als 13kg in en heb er ook maar 360km mee kunnen doen. voor mij blijft de keuze dus voor h gas in de q8 in houthalen en niet Bruno's 1 Skoda octavia 05/17 Gemiddeld verbruik : 3.7 kg H-gas / 100 km
Gastanker Geplaatst: 14 juli 2019 Geplaatst: 14 juli 2019 2 uren geleden, JJR zei: omdat de buitentemperatuur geen invloed heeft op de druk Daar ben ik nog niet zo zeker van. Het lng zelf heeft een temperatuur van -162°C maar het CNG (verdampt LNG) wordt volgens mij tussentijds gestockeerd in gasflessen die uiteindelijk gewoon de omgevingstemperatuur aannemen, net zoals bij een traditioneel CNG station.
EricG Geplaatst: 14 juli 2019 Geplaatst: 14 juli 2019 5 uren geleden, aidmen zei: dit klopt volgens mij ook niet, ik ben vorige week gaan tanken met een lege tank en kreeg er maar iets meer als 13kg in en heb er ook maar 360km mee kunnen doen. voor mij blijft de keuze dus voor h gas in de q8 in houthalen en niet Bruno's Juist, vandaag gaan tanken met lege tanks bij Bruno Tessenderlo, kreeg er maar 14kg in. Zal ook terug meer in Houthalen en Tongeren, gaan tanken. 1
Populair bericht Lange_666 Geplaatst: 14 juli 2019 Populair bericht Geplaatst: 14 juli 2019 Ze hebben precies nog altijd niet gesnapt dat wij graag een deftige vuldruk hebben. Meer kgs = meer kms, ons actieradius is al klein genoeg. 3
Lage Emissie Zone Geplaatst: 14 juli 2019 Auteur Geplaatst: 14 juli 2019 3 uren geleden, Lange_666 zei: Ze hebben precies nog altijd niet gesnapt dat wij graag een deftige vuldruk hebben. Meer kgs = meer kms, ons actieradius is al klein genoeg. Hoeveel bar gebruiken ze in de VS ? Als ze het daar verhogen dan volgt Europa automatisch. Wij zijn immers de knecht van de Amerikaan.. Je moet natuurlijk in de veiligheidsmarge blijven zodat er niets misgaat met de tanks. Je kan je ook afvragen of je met een 5-persoonsvoertuig wilt blijven rijden met zo weinig tanks aan boord. De Caddy Maxi is momenteel de beste keuze maar het is afwachten hoe lang dit blijft... De VW busjes ( 9 persoons ) kunnen de Caddy kloppen als ze uitgerust worden met meer gas cilinders ( en dit is technisch perfect mogelijk ). VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Ivivke Geplaatst: 27 juli 2019 Geplaatst: 27 juli 2019 (aangepast) Hoi, om even het 'wetenschappelijke uit de aangehaalde voorbeelden te halen. Gisteren staan tanken in Hoboken Total, ik kreeg net geen 5 kg in de tank en die stond plots op 100% vol op de meters. ( terwijl ik haast op 1/3 stond voor het tanken ) Ik vertrouwde het niet want ik las een einddruk af van 170 bar op de meters en het vullen duurde iets langer als normaal. Dan even naar overkant gereden en daar nog eens 4.5kg in gekregen. Dus als ik deze 'eerste cijfers' zou gebruiken en dan oprijden kom ik plots ook op andere 'verbruiken' op van kg/100km. ( toegegeven het was ook heel warm buiten lol ) Dus de variabele van vullingsdruk moet ook meegenomen worden, gezien het verschil in calorische waarde echt dicht bij elkaar liggen ;). Volgens mij betaal je echt een eerlijkere prijs heden op de markt .. dus calorische vulling ;). ( zoals de aangehaalde vragenlijst elders op het forum ) gr, Ive 27 juli 2019 aangepast door Ivivke
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen