Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Seat leon st 1.5 tgi 130 pk

Genenaft

Aanbevolen berichten

52 minuten geleden, Genenaft zei:

Eerste indruk na 2000 km:

Top: verbruik, rijgeluid, uitrusting 

Verbruik:

Met 4 kg per 100 km kom ik makkelijk rond.  Elke 400 km passeer ik bij het tankstation voor een 16 kg.  Ik rij defensief en houd me aan de snelheidslimieten.  Opvallend is dat de schakelindicator vaak de vijfde versnelling overslaat.  Misschien kan ik mijn verbruik verlagen door niet meer te remmen op de motor en stil te staan voor rood licht ipv zacht uit te bollen.  Heeft iemand daar een gedacht over?  Laat het dan vooral weten!

Rijgeluid:

De motor is heel stil en ook het rolgeluid is volgens mij uitstekend.  Ik wou laatst een dashcam installeren en merkte dat de wagen zeer goed afgewerkt is zodat het heel moeilijk is om de bedrading voor de dashcam weg te werken.

Uitrusting:

Ik kocht de move versie en wist zelfs niet dat ik een remassistent, cd speler, sd kaart lezer kreeg in het pakket.  Buiten de gierigheid van d'ieteren om de licentie van de android-connectiviteit te betalen heb ik geen klachten.

Natuurlijk zijn er ook punten ter verbetering:

1.  Stoelen zijn mijns inziens te vlak en dun, een beetje meer vulling en ergonomie zou leuk zijn.

2.  Middenarmsteun is iets te ver naar achter geplaatst;

3.  Usb poorten voor zijn slecht bereikbaar.

Overall zeer tevreden, maar hoe fantastisch zou het zijn als in de achteruitkijkspiegel en kofferdeksel een usb poort zou zijn voor dashcams? Mijn vrouw was voor aankoop heel sceptisch tov cng, maar is nu helemaal om; als ze de kans heeft om mijn wagen te nemen gritst ze hem mee  !

Ik hoor jullie ervaringen graag, dus post gerust!

remmen op de motor is het meest economisch; verbruik is o (dat is niet zo in vrijloop) en er is geen slijtage op de remmen; wel niet te bruusk uitvoeren, maar stap voor stap naar lagere versnelling. het is wel zo dat de motorrem op mijn vroegere passat 1.9tdi sterker was. maar het loont de moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Genenaft zei:

Zou ontkoppeld uitlopen niet beter zijn?

Nee, niet doen !

Je verliest de remmende kracht van de motor.  Met als resultaat dat je op het einde harder / meer moet remmen.

Die slijten dan weer harder.

Zoals Jan Robert al schreef (en ook in het artikel op AD) : stapsgewijs een versnelling lager.

Eigenlijk ga je naar een lagere versnelling als de motor nét niet begint te stotteren / bokken / of hoe je het ook noemt.

Dus niet zwaar afremmen door telkens naar een lagere versnelling te gaan.

Dat doe je met een legercamion uit 1965 of een oldtimer met 4 trommelremmen....

• Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic ga ik vanaf nu ook volgen en binnenkort een beetje kunnen aanvullen. Sedert een maand rijd ik ook met een 1.5tgi 130pk. Sindsdien nog maar 800km gereden dus een echt diepe ervaring met verbruik en tanken heb ik nog niet. Het huidige verbruik draait momenteel rond de 5kg. Ik heb geen te sportieve rijstijl dus ik ga ervan uit dat dit nog zal zakken, hoewel ik er wel mee kan leven. Het benzine alternatief kan hier maar van dromen. 

1095188_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/5/2019 om 19:33, Genenaft zei:

Buiten de gierigheid van d'ieteren om de licentie van de android-connectiviteit te betalen heb ik geen klachten.

Morgen mag ik mijne Seat tgi afhalen (excellence). Maar wat bedoel je hiermee? Ik veronderstel dat ik Android auto kan gebruiken zonder extra kosten?

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de Full Link / Mirror Link optie hebben op jouw multimediasysteem om gebruik te maken van Apple Car Play of Android Auto (185€ voor een Seat).

Daarbij komt dat Android Auto niet vrijgegeven is in België (en dus via de Google Play Store niet beschikbaar is).

Mocht je Android Auto nog niet hebben, het is te downloaden via alternatieve "Stores". 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Den Dimi zei:

Morgen mag ik mijne Seat tgi afhalen (excellence). Maar wat bedoel je hiermee? Ik veronderstel dat ik Android auto kan gebruiken zonder extra kosten?

Mij vertelden ze dat ik, als ik een 4 serie van Samsung had, via een Nederlandse omweg kon koppelen.  Normaal gezien zou d'ieteren een volledige toegang moeten geven omdat het in hun reclame staat, maar dat klopt dus niet.  Ik vond het in ieder geval raar.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Den Dimi zei:

PS proficiat met je keuze, je gaat er van genieten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
  • 3 maanden later...
  • 1 maand later...

Ik heb net mijn verbruik van Seat Leon 1.5 TGI nagegaan via een vakantie vanuit België naar Zwitserland. Dwz vol geladen wagen en ong 1200 km snelweg aan 110-120 km/h (met adapt.cruise control) en 500 km gewone wegen, met zeer rustige voet en in eco-mode. Mijn verbruik was slechts 3.9 kg/100 km.

Ik ben zeer tevreden over deze prestatie.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
12 minuten geleden, Sejatlejoneffeir zei:

Daar kan ik enkel van dromen, maar dat ligt vooral aan mijn traject heb ik al gemerkt.

Traject heeft inderdaad een invloed.

Maar ook de rechtervoet... ^_^  maar dat wist je (waarschijnlijk) al.

Probeer misschien eens op de snelweg (op teller) 110 ipv 130 te rijden, iets eerder te schakelen bij optrekken (dikwijls al mogelijk vanaf 2.000 toeren).

Mogelijk dat je verbruik iets daalt.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh maar ik rijd doorgaans met mijn verbruikstellertje voor mijn neus dus weet ondertussen heel goed hoe ik ermee kan 'spelen'. 

Het is ook op deze manier dat mij opviel hoe zuinig bvb het traject E19 (eerder vlak) tussen Vilvoorde en Mechelen is, daar behoud ik makkelijk een 3.2 aan. Vergeleken met het stukje Brusselse ring tussen Zellik en Vilvoorde (heuvelig) schommel ik tussen 0 en 8.

Jammer genoeg rijd ik vooral het heuvelige stuk. De ACC gaat meestal op 105 of 114 naargelang de drukte. 

• Bedankt 1

1095188_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...