Aardgasrijder Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 Extra info (wederom van een ander forum, dus niet controleerbaar op juistheid, totdat er een officieel statement komt) Meer concreet gaat het over het dunner worden van de coating op de tanks... De blauwe tanks zitten vast met spanbanden (ik noem het even zo) op termijn ontstaat daar 'speling' wat kan leiden tot wrijving. Het is dus op die plaatsen waar de wand van de tanks dunner zou worden en waar er gevaar op barsten bestaat. De blauwe tanks van de touran 'lijken' dezelfde als die van mijn Skoda, echter het merk heb ik nog niet kunnen achterhalen. Als blijkt dat de ophanging van de tanks een verzwakking van het staal veroorzaakt vraag ik me af hoe het zit bij andere merken buiten de VAG-groep. Bij Opel heb ik op foto's van Bob kunnen zien dat ze ook daar met 2 spanbanden/haken ophangen. Dit is dus een foto van de Opel Zafira ( @Bob even je foto lenen) Het merk van de CNG-flessen dat in de Octavia zit, is Faber. Het merk dat in de Opel Combo zit is ook Faber. Zafira weet ik niet. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lange_666 Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 Vraagt blijft ook nog waarom het "vooral" Touran's zijn die hiermee een probleem hebben.
Ivivke Geplaatst: 20 september 2016 Geplaatst: 20 september 2016 kijk ook eens even bij het probleem bij de emiel vloorstraat
Aardgasrijder Geplaatst: 21 september 2016 Geplaatst: 21 september 2016 Enkele links naar eerdere ongevallen met de Touran Ecofuel + eentje van een tank van de Passat: http://www.merkur.de/lokales/wolfratshausen/gasexplosion-mann-schwer-verletzt-2444684.html Zwedenhttp://www.dn.se/nyheter/sverige/gamla-gasbilar-kan-vara-dodsfallor/ http://www.gp.se/nyheter/göteborg/explosion-i-göteborg-stort-räddningspådrag-1.3454906 Volkswagen PASSAT Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
CNGarni Geplaatst: 21 september 2016 Geplaatst: 21 september 2016 Die laatste foto ziet er echt, echt niet fraai uit...zou deze tank gewoon bloot liggen (zonder plaat?) Het effect na 4 jaren blootstelling (al dan niet met plaat) aan weer en wind of zou het veel langer zijn? Zou een interval van 4 jaren te breed genomen zijn in België? Misschien beter om de 2 jaren controle? (Niets belet je om dat te doen, los van de wetgeving...) En een likje verf en coating gaat niet zo heel erg veel doen. Wrijving, krassen, steenslag (via de gaten in de bodemplaat), etc...genoeg om de coating te verzwakken.
Aardgasrijder Geplaatst: 21 september 2016 Geplaatst: 21 september 2016 Lijkt me toch op zijn minst dat VW bij het jaarlijks onderhoud voorschrijft om de tanks laten te inspecteren. Dan ben je er snel bij. Ik heb mijn tanks snel bekeken door de kleine openingen (ik lag echt op mijn rug onder de wagen ) Wat me opviel was dat er veel stof en een beetje vuil/zand op lag/aanhing. Niets alarmerends, mijn auto is ook nog maar een jaar oud. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Ledenaar Geplaatst: 21 september 2016 Geplaatst: 21 september 2016 Ik kom juist terug van Italië bij de terugkeer in Duitsland kon geen CNG worden getankt wegens een explosie van een VW-Touran in Duderstadt op 14/9/2016. Hierdoor besloten Aral, Shell, Esso en andere stations geen CNG meer te verkopen tot de oorzaak van de explosie werd gevonden. De explosie deed zich voor tijdens het tanken waarbij de CNG-tank open scheurde, de bestuurder was tijdens het tanken niet bij de wagen, wat een geluk was. http://www.auto-motor-und-sport.de/news/nach-vw-touran-platzer-aral-stoppt-verkauf-von-erdgas-cng-11539979.html
Aardgasrijder Geplaatst: 21 september 2016 Geplaatst: 21 september 2016 @Ledenaar, klopt dit werd in onderstaand bericht al vernoemd. Zeer jammer, ik hoop dat het snel opgehelderd raakt, zodat VW passende maatregelen kan treffen ! Ik heb alvast weer eens gebeld naar de klantendienst vandaag Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Bob Geplaatst: 23 september 2016 Geplaatst: 23 september 2016 Het kan dan wel Faber zijn maar je hebt bij faber ook kompoziet én metaal , op de laatste foto lijkt het metaal voor mij en zonder bescherming . .De plaat-bescherming is toch van die aard dat dit tegen een stootje kan en mocht je toch de grond raken dan het je nog de dwarsbalken die de eerste slag opvangen . De beugels zijn bij mij op 40 000km gratis vervangen en de bouten werden terug verzegeld. dit is in de "gewone" garage gebeurd aangezien er niet aan de hoge druk werd geraakt.Volgende donderdag ga ik naar mijn 2de periodiek onderhoud van 40000km. Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.
Bob Geplaatst: 11 november 2016 Geplaatst: 11 november 2016 Hierbij vraag ik me zelfs af of je zomaar zelf een coating mag aanbrengen voor de tc van Belgie. Welk merk van tanks ik heb weet ik niet juist,ik zal dat eens nakijken,ik weet wel dat de composiettanks niet dezelfde maten hebben van de metalen tanks. Faber is wel een merk die reeds jaaaaren bestaat en die mensen hebben dan ook wel wat ervaring in huis. Noteer dat corrosie zowel aan de buitenkant als aan de binnen kant kan gebeuren door vocht,composiettanks zullen op dit gebied langs de buitenkant mss beter beschermd zijn dan metalen maar de binnenkant is ook metaal. Nu weet ik niet of er in cng-gas veel vocht zit? Het is wel zo dat in Nederland het gas dat privée,door gistingsinstallaties,word toegevoegd op het net onder strenge controle staat,wat bij mij de conclusie dan is dat er ook wat anders kan inzitten dan enkel maar gas? Ik heb nu wel de luxe van een eigen werkput te hebben en met al wat ik hier lees zal die controle toch wat frequenter gebeuren dan nodig/voorgeschreven is. Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.
Aardgasrijder Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 @Philippe kan jij als deskundige ons aangeven als er vocht zit in CNG? Ik heb gelezen dat de vulopening van de VAG-wagens al eens bevroor bij het tanken van CNG afgeleid door LNG... Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Groengas Geplaatst: 13 november 2016 Geplaatst: 13 november 2016 @Aardgasrijder In het aardgasnet zit er inderdaad vocht in het gas. Hoe lager de druk in de leiding des te meer vocht. Voor thuis (HR ketel en fornuis) maakt dat niets uit. Qua energiewaardes wordt daar ook rekening mee gehouden. je hebt namelijk de zogenoemde boven en onderwaarde (energiewaarde). De bovenwaarde is met vocht en onderwaarde is puur de energiewaarde van het gas (dus van toepassing in een verbrandingsmotor). Voor voertuigen maakt dat wel uit, daarom zitten er drogers in CNG installaties. Deze drogers halen het vocht uit het gas voordat het de installatie in gaat (anders komt er ook vocht in de compressor en buffer). Als een auto CNG tankt zit er dus geen vocht meer in. In LNG zit geen vocht (dat zou al lang bevroren zijn) en dit hoeft normaler wijs dan ook niet apart gedroogd te worden als er CNG van wordt gemaakt. 1
Bob Geplaatst: 18 november 2016 Geplaatst: 18 november 2016 Niets houd je ook tegen om er een bescherming onder te (laten) zetten.Het is wettelijk niet verboden,dus toegelaten,maar het zou een reden kunnen zijn van verminderde garantie . Als het degelijk is gedaan heb je dan weer die garantie niet nodig.Ik heb zo eens een probleem-auto gekocht en een nederlandse garage heeft hem voor mij onder handen gepakt , het is mijn beste auto ooit geweest! 1 Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.
Bob Geplaatst: 28 december 2016 Geplaatst: 28 december 2016 De flessen van de Tourer zijn : Rogasco Norway GM OEM Volume : 37.5L * *Ik denk dat dit watervolume is. Gewicht: 14.6kgr Volgens mij hebben ze hun stock opgekuist ofwel hebben ze 4 merken bij mekaar gezet om te kijken welke eerst naar de filistijnen gaat. Van ondervinding weet ik dat composiet véél langer mee gaat dan metaal,maar je moet ze met zachtheid behandelen. Metaal gaat ook jaren mee maar eens beschadigd spreken we over maanden voor een total loss als er niet ingegrepen word. Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.
Koen C Geplaatst: 30 december 2016 Geplaatst: 30 december 2016 Nog wat (Duitse) lectuur ivm aardgastanks bij VW Caddy, Passat en Touran (artikel van 31 augustus 2016) : http://www.kfz-betrieb.vogel.de/vw-weitet-rueckruf-von-erdgas-modellen-aus-a-548601/ Oorzaak gevonden van een geëxplodeerde tank in Duitsland aan een wagen die teruggeroepen was - maar niet was geweest... (artikel is van 22 november 2016) : http://www.kfz-betrieb.vogel.de/explodierte-touran-gastanks-waren-verrostet-a-561491/ 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Frederik Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 Vandaag heb ik van D'Ieteren een brief voor de vervanging van de gastanks van mijn VW Passat uit 2013 gekregen. Terug een referentie naar mogelijke roestvorming, maar ze stellen wel de "gastanks preventief vervangen door nieuwe gastanks met een modern laksysteem" (dus of ze nu al wat roest vertonen of niet). Wat ik me wel afvraag is de link met de 4-jaarlijkse keuring (die ik nu eigenlijk moet doen): Krijg ik dan direct een CNG-keurings verslag ('k neem aan dat het "Attest van wijziging" er sowieso zal bijzitten), mag ik dat verwachten? Of zou ik juist omwille van die 'wijziging' binnen de 30 dagen zelf een CNG keuring nog moeten laten doen?
muscles Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 35 minuten geleden, Frederik zei: Vandaag heb ik van D'Ieteren een brief voor de vervanging van de gastanks van mijn VW Passat uit 2013 gekregen. Terug een referentie naar mogelijke roestvorming, maar ze stellen wel de "gastanks preventief vervangen door nieuwe gastanks met een modern laksysteem" (dus of ze nu al wat roest vertonen of niet). Wat ik me wel afvraag is de link met de 4-jaarlijkse keuring (die ik nu eigenlijk moet doen): Krijg ik dan direct een CNG-keurings verslag ('k neem aan dat het "Attest van wijziging" er sowieso zal bijzitten), mag ik dat verwachten? Of zou ik juist omwille van die 'wijziging' binnen de 30 dagen zelf een CNG keuring nog moeten laten doen? Het is toch altijd zo dat jij hen - de autokeuring - op de hoogte moet brengen. Zij kunnen immers niet weten of jij die gastanks wel effectief hebt laten vervangen. Normaal gezien moet je niet eerst passeren bij een erkend cng-installateur vermits je splinternieuwe cng-tanks onder je wagen hebt. Dat bewijs je met een attest van wijziging of iets dergelijks dat je van je garage zal krijgen. Je kan ook altijd eerst eens bij de autokeuring langsrijden om daar vooraf inlichtingen te gaan vragen. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Frederik Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 14 minuten geleden, muscles zei: Het is toch altijd zo dat jij hen - de autokeuring - op de hoogte moet brengen. Zij kunnen immers niet weten of jij die gastanks wel effectief hebt laten vervangen. Normaal gezien moet je niet eerst passeren bij een erkend cng-installateur vermits je splinternieuwe cng-tanks onder je wagen hebt. Dat bewijs je met een attest van wijziging of iets dergelijks dat je van je garage zal krijgen. Je kan ook altijd eerst eens bij de autokeuring langsrijden om daar vooraf inlichtingen te gaan vragen. Dat ik die 4 jaar oude wagen moet laten keuren (en hen dan ook dat 'attest van wijziging' voorleg), lijkt me evident. Ofdat ik dan ook 'de proloog keuring' (die 'visuele inspectiekeuring door een goedgekeurde instantie') moet laten doen, daar had ik het over, lijkt me vreemd aangezien die tanks dan nieuw zijn en de installatie ervan door zo'n 'goedgekeurde instantie' gebeurt... Intussen heb ik een VW garage gebeld die ook 'goedgekeurde instantie' is: Ze zeiden me dat beiden nodig zijn (maar zijn daarentegen niet overtuigd dat ze alle tanks gaan vervangen, het is niet omdat D'Ieteren dat schrijft...) en dat dit me, alles samen (als meerkost op de gratis terugroepaktie zouden zij alle keuringen doen), zo'n 300€ zou kosten...
muscles Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 3 uren geleden, Frederik zei: Intussen heb ik een VW garage gebeld die ook 'goedgekeurde instantie' is: Ze zeiden me dat beiden nodig zijn (maar zijn daarentegen niet overtuigd dat ze alle tanks gaan vervangen, het is niet omdat D'Ieteren dat schrijft...) en dat dit me, alles samen (als meerkost op de gratis terugroepaktie zouden zij alle keuringen doen), zo'n 300€ zou kosten... Ik vind het nogal straf dat die VW-garage niet overtuigd is om alle tanks te vervangen. Dit zijn voorschriften die door Volkswagen A.G. zijn opgelegd en die moeten zij dan ook uitvoeren. Het gaat hier tenslotte om de veiligheid. Moeten er soms nog explosies met VW-aardgasauto's plaatsvinden misschien? Ik vind trouwens ook dat D'Ieteren moet ingrijpen indien hun dealers hun voorschriften niet of maar gedeeltelijk opvolgen. Welke VW-garage is dat? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aardgasrijder Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 @muscles nr 109 'vermoed' ik, maar ik wil hier eigenlijk niet aan lasterlijke insinuaties doen... https://www.aardgasrijder.be/erkende-cng-installateurs/ Ik ga er van uit dat men de instructies opvolgt die dienen gevolgd te worden. Indien er staat alle tanks, dan worden alle tanks vervangen, indien het gaat om enkel de achterste tanks, dan zullen het enkel die zijn die worden vervangen. In het verleden waren het enkel de achterste tanks, nu normaal gezien allemaal. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen