duivelmolen

Terugroepactie 20X7, Volkswagen Touran, aardgastanks

Recommended Posts

Volledig onverwacht een brief van Pon's Automobielhandel B.V. ontvangen. Ik woon dus in Nederland. Ze willen de twee voorste aardgastanks van mijn Touran vervangen. Hier zijn "vanzelfsprekend" geen kosten aan verbonden. Twee jaar geleden heb ik bij mijn garage navraag gedaan over de geruchten van roestende aardgastanks. Toen kreeg ik als antwoord "De actie 20T3 bestond voor Nederland uit 44 auto's die inmiddels allemaal behandeld zijn."Er zijn dus geen auto's meer in Nederland die nog behandeld moeten worden." En nu ineens een oproep. Zijn er meer eigenaren van een Volkswagen op CNG met deze oproep?

3230_wp_20160610_002_1.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet zover ik weet op dit moment... ( @polarvdc676 ?)
Echter dat bericht van 44 tourans in NL heb ik nog al eens ergens gelezen, de VW Touran heeft in Duitsland een paar geëxplodeerde tanks opgeleverd de laatste jaren, recentelijk is er eentje in Tsjechië ontploft. Maar dit betrof allemaal oudere wagens waabij de tanks geroest waren en dit werd niet correct bijgehouden bij de TUV-keuring (jaarlijkse keuring).
Het lijkt dat er dus toch nog een probleem is met de tanks in de Touran, dus ook bij recentere modellen.
Van welk bouwjaar is jouw wagen? Van voor 2008 = oude terugroepactie? Of na 2008?

Aangezien ik in april hierover een bericht in het blogforum heb geplaatst dat enkel zichtbaar was voor bloggers, heb ik dit nu opgesteld voor ieder lid (niet-geregistreerde leden kunnen die forum niet inkijken).

Het betreffende artikel: 

Het blogforum is hier te vinden, hier kunnen dus suggesties voor artikels worden weergegeven, of worden artikels neergezet die later op de blog zullen geplaatst worden.

Blogforum: http://www.aardgasrijder.be/forum/index.php?/forum/34-artikelsuggesties/

Aangezien ik bekend ben met dit probleem heb ik op 27 januari al contact opgenomen met Dieteren, helaas nooit antwoord gekregen op de vraag van roestende tanks en de genomen maatregelen. Hieronder mijn verstuurde email:

Afgelopen week heb ik met een collega van D'Ieteren een gesprek gehad over rijden op aardgas en de aangeboden modellen binnen de VW-groep.
Op de stand van de aardgasfederatie op het autosalon stonden enkele modellen mooi naast elkaar en al snel werden er vragen gesteld over de aardgastanks.
Er was veel belangstelling in aardgaswagens, ik hoop dat de verkoop hiervan ook gevoelig zal stijgen.

In het verleden heeft VW Duitsland zeer veel problemen gekend met roestende aardgastanks, een probleem dat volgens sommige bronnen tot het verleden zou moeten behoren. Kan u mij meer informatie geven over de aardgastanks die bv. onder de Seat Leon en Skoda Octavia zitten of andere modellen binnen de groep? Dit zijn volgens mij nog steeds de standaard stalen aardgastanks, terwijl de VW Golf Variant en de Audi A3 G-tron lichtere composiet tanks hebben? Klopt dit? Composiet is niet roestgevoelig, staal nog steeds wel.

Welke maatregelen heeft de VW-groep genomen om roestende tanks te voorkomen? Mocht dit probleem nog steeds voorvallen, bestaat daar dan garantie op? In Duitsland heeft de VW-groep veel tanks vervangen weet ik van verschillende fora op internet.
Zelf heb ik een Wecare contract voor 12 jaar, maar roest van buitenaf is hierin niet gedekt volgens de algemene voorwaarden. 

Verder wilde ik ook nog vragen als D'Ieteren specifieke reclame heeft over aardgasmodellen, ik zou deze graag willen gebruiken op de blog.
De website heeft de afgelopen weken meer dan 2000 unieke bezoekers gekregen en na het dieselnieuws van de VW-groep lijkt het me niet verkeerd dat de goede kant zoals rijden op aardgas in the picture geplaatst mag worden :-).

Dank u wel voor uw reactie, indien ik best contact opneem met iemand anders binnen D'Ieteren voor deze informatie hoor ik dit graag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Van welk bouwjaar is jouw wagen? Van voor 2008 = oude terugroepactie? Of na 2008?

De Touran is van nov. 2006. Bijna 10 jaar oud, ik begin nu reparaties te krijgen maar rijd nog naar alle tevredenheid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou de mail nog eens sturen, Aardgasrijder. Het stoort me telkens opnieuw als ze vragen krijgen "waar ze moeite voor moeten doen" en daar geen antwoord op komt. Zelf stuurde ik ook een tijdje geleden een mail naar D'Ieteren met een vraag over keuring en aardgastanks nog voor ik een auto kocht. Ik kreeg een antwoord, maar ik zag meteen dat het langs geen kanten klopte...het was ook geschreven in het genre van "ik geloof dat..." "als ik me niet vergis". Met wat pessimisme kon je het ook lezen als "trek uw plan, mij geen zorg, uw verantwoordelijkheid". :D

En blijkbaar doen ze ook tegenover concessiehouders lastig heb ik vernomen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat d Ieteren liever geen aardgaswagens verkoopt. Hoe verklaar je anders dat een TGI in het buitenland (CZ) evenveel kost als een 1.6 tdi 110 pk en in Belgie 1.300 euro duurder is dan een diesel ? Ze verkopen waarschijnlijk liever hun meer winstgevende sjoemeldiesels dan het milieuvriendelijke alternatief. Stuur die mail elke dag opnieuw tot je een antwoord krijgt .

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Iedereen zou ondertussen toch moeten weten dat zodra er een premie (lees subsidie) uitbetaald wordt deze nooit echt in de zak van de koper terecht komt maar steeds in de zak van de verkoper.
Dat de aardgaspremie een premie is die maar kortstondig liep (tot uitputting voorraad om het zo te zeggen) is voor d'Ieteren mooi meegenomen.

Dat gezegd zijnde verkoopt d'Ieteren liever die auto's waar ze het meeste winst op maken en als dat een sjoemeldiesel is zal dat een sjoemeldiesel zijn. Voor de aandeelhouders en de grote poenpakkers komt winst op de eerste plaats en kost milieu enkel geld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De meerprijs die d Ieteren aanrekent tegenover de meeste andere buitenlandse importeurs komt inderdaad ongeveer overeen met de toenmailige premie (in mijn geval nog 2.000 euro). Door beide te combineren (premie + de veel lagere buitenlandse prijs) heb ik dus een uitstekende zaak gedaan. Bij mij kwam deze premie dus wel in mijn zak terecht :-) . Voor herhaling vatbaar dus .

aangepast door Brembos

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag een afspraak gemaakt voor de terugroepactie. In de historie terug kunnen vinden dat de achterste gastanks in 2012 zijn vervangen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn VW Touran 1.4 TSI Ecofuel (Bouwjaar 2012, model 2013) is ingevoerd uit Zweden.

In 2014 is ten gevolge van een terugroepaktie 20V2 van VW (in Zweden) de achterste aardgastank (72L, de grootste dus) vervangen. Of dit zonder kosten is gebeurd weet ik niet.

Op het attest van visuele controle van de aardgastanks bij AGS te Olen staat inderdaad aangegeven dat ik 2 aardgastanks heb uit 2012 en één uit 2014. (3 stuks in totaal op deze auto). Bij de controle werden geen opmerkingen vastgesteld aangaande de tanks.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag zijn er dan 2 nieuwe stalen tanks onder onze Touran geplaatst. De garage merkte nog wel eerst op dat hun instructies hadden om pas te vervangen als er roestvorming was. Bij één tank was inderdaad lichte roestvorming. De nieuwe tanks leken erg op de oude ze hadden alleen niet zo'n zwart beginstuk.

De nieuwe tanks hingen er al onder.

photo49876403397700589.jpg

De oude tanks

photo49876403397700588.jpg

aangepast door duivelmolen
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor de foto's. Interessant om te zien.
De flessen met de zwarte kop zijn van Faber. Naam, volume, etc is in de kop gestanst.
Heb je misschien kunnen zien wie de leverancier van de nieuwe, volledig blauwe, tanks is?

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag kreeg ik ook van PON NL een aangetekend schrijven, dat mijn CNG tanks mogelijk door roestvorming een te dunne wanddikte konden opleveren.  De brief vermeldt verder dat er bij scheuren van de tank een levensgevaarlijke situatie kan ontstaan. Dat lijkt mij evident..... Mijn auto is een Passat CNG uit 2010 en ik begreep eerder dat de nieuwe (gemodificeerde) tank s zijn vervaardigd van een composiet materiaal dat bestand is tegen overmatige corrosie. Klopt dat?

De dealer vervangt de tanks alleen als er aan de buitenkant corrosievorming waarneembaar is. Maar het liefst heb ik natuurlijk dat de zaak volledig vernieuwd.

Misschien is er nu geen corrosie, maar over een jaar wel. Ik lees hier in dit forum dat bij de besproken auto´s de tanks zijn vervangen. Onder welke condities is dat gebeurd?.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14-6-2016 om 11:46, duivelmolen zei:

Volledig onverwacht een brief van Pon's Automobielhandel B.V. ontvangen. Ik woon dus in Nederland. Ze willen de twee voorste aardgastanks van mijn Touran vervangen. Hier zijn "vanzelfsprekend" geen kosten aan verbonden. Twee jaar geleden heb ik bij mijn garage navraag gedaan over de geruchten van roestende aardgastanks. Toen kreeg ik als antwoord "De actie 20T3 bestond voor Nederland uit 44 auto's die inmiddels allemaal behandeld zijn."Er zijn dus geen auto's meer in Nederland die nog behandeld moeten worden." En nu ineens een oproep. Zijn er meer eigenaren van een Volkswagen op CNG met deze oproep?

3230_wp_20160610_002_1.jpg

Ik heb dus vandaag ook een brief gekregen van PON NL en heb direct A-point in Amsterdam gebeld en die reageerde tamelijk formeel. Ze zijn in mijn optiek bereid om het minimale te doen: eerst controleren of er roestvorming is en als dat niet aan de orde is, dan doen ze niks. Kan ik eisen dat ze dit voor mij oplossen, door de nieuwe gemodificeerde tanks in mijn auto te monteren?

Eigenlijk ben ik liever proactief dan reactief in deze kwestie. Weet u -m.a.w.- wat mijn juridische positie is hierin?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Momenteel worden deze wagens teruggeroepen omdat er "kans" is dat er corrosie is.
Volgende heb ik van andere fora (voornamelijk Duitsland, de betrouwbaarheid kan ik dan ook niet controleren! Neem mijn antwoord dan ook met een 'korreltje zout' of enige voorzichtheid  
In het verleden werd met een beschuldigende vinger gewezen naar de strooidienst in Duitsland, er zou te veel en agressief zout gebruikt worden in bepaalde regio's in Duitsland.
Daar traden de eerste tekenen op van roestende tanks, vooral bij de VW Touran van vroegere bouwjaren.
Linkje naar Erdgasforum: http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewtopic.php?t=8894 dit is het topic over roest aan de gasflessen, het telt 35 bladzijden...

Ivm je juridische positie kan ik je helaas niet adviseren of verderhelpen, je kan hiervoor altijd je rechtsbijstandsverzekering van je autoverzekering contacteren of een andere juridisch adviseur.
Ik ben wel vrij zeker dat je niet kan eisen dat ze je tanks vervangen als er geen tekenen van roest zijn, dus als er totaal geen uitwendig risico zichtbaar is.

Ook zal je niet kunnen eisen bij vervanging van je tanks dat je zomaar de composiet tanks zal krijgen. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk dan nieuwe tanks plaatsen, dus dezelfde blauwe tanks.

Ik weet ook niet als er zomaar een composiettank kan geïnstalleerd worden in je wagen. Hebben deze tanks dezelfde afmetingen? Dit weet ik niet.

Het is nu aan VW om de schade te beperken en preventief alle wagens terug te roepen die 'mogelijks' hetzelfde probleem kunnen hebben.
Een goede autobouwer dient dit dadelijk te doen om meer ongevallen te voorkomen. Ze doen dit nu naar aanleiding van de gebarsten CNG-tanks, een probleem dat al eerder bekend was en waarvan ze dachten dat ze de juiste maatregelen hadden genomen. Blijkbaar is de terugroep niet snel genoeg geweest van de Touran uit het filmpje diende eind van het jaar binnen te gaan.
Het is te hopen voor VW en ook voor alle CNG-rijders dat het hier enkel gaat om een constructiefout of slechte kwalite van een badge van tanks.
Als blijkt dat alle CNG-tanks dit zelfde probleem kunnen hebben lijkt het me afgelopen voor CNG in het algemeen, of dienen ze met een alternatief te komen.

Ik hoop dat het ongeval niet in de doofpot zal worden gestoken of in de vergetelheid en dat men voldoende onderzoek doet om dit in toekomst te voorkomen.

Zelf heb ik een Skoda Octavia op CNG, ik wil er niet aan denken dat ditzelfde voorvalt met mijn 2 kids op de achterbank. Ik heb ook blauwe tanks, ik weet enkel nog niet dewelke.

Naar aanleiding van deze gebeurtenis heb ik nogmaals een mail naar Dieteren gestuurd met de vraag over de roestende tanks. Een vraag die ik al in januari 2016 heb gesteld en waarvan ik nog steeds geen antwoord heb gezien.
Zodra ik zelf meer informatie heb gekregen plaats ik dit ook op het forum.

Extra aanvulling: ik hoop ook van harte dat bij ieder onderhoud de cng-tanks worden bekeken, dus gewoon een visuele inspectie. Dit dient gewoon opgenomen te worden bij in de onderhoudsronde, iedere 15.000 km. Dan kunnen ze het ook snel detecteren !

aangepast door Aardgasrijder

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Naar aanleiding van deze gebeurtenis heb ik nogmaals een mail naar Dieteren gestuurd met de vraag over de roestende tanks. Een vraag die ik al in januari 2016 heb gesteld en waarvan ik nog steeds geen antwoord heb gezien.

Zodra ik zelf meer informatie heb gekregen plaats ik dit ook op het forum.

Misschien is het interresant om meerdere personen d'Ieteren te laten aanschrijven (wil best meedoen) om wat meer druk te zetten.

Moet binnen 4000 km op eerste onderhoud bij de dealer en dit thema zal zeker op mijn vragenlijst staan. En ik zal me daar niet laten afschepen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor wie er wat aan heeft:

De Skoda Octavia is uitgerust met tanks van ofwel

Merk: Faber

Type: CNG-1

Goedkeuringsnr.: E6 110R-000100 (E6 = Belgium !? - Faber is nochtans een Italiaans bedrijf?)

ofwel

Merk: Worthington

Type: N4800 311 56 20

Goedkeuringsnr.: E1 110R-010321

(Status augustus 2014)

Als iemand kan achterhalen wat het merk en type is van de exploderende Touran tanks...

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

E8 110R-007120 heb ik hier op de sticker, ik vind het merk niet terug.
Waar kan je dat vinden?

Ik ga op onderzoek voor de info over gebartsen tanks van de touran, indien iemand anders al meer info heeft, please share B|

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen