Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Gas en Elektriciteit vergelijken doe je op aanbieders.be
muscles

Ontplofte aardgasvoertuigen

Recommended Posts

Opnieuw is er in Duitsland een aardgasauto ontploft tijdens het tanken van CNG. Dit keer vond het ongeval plaats in het Shell-tankstation van Achern, dichtbij Strasbourg (Frankrijk). Ik had dit eerst gelezen op het Erdgasfahrerforum.

Een 34-jarige raakte op kerstavond (maandag 24 december 2018) ernstig gewond bij het tanken van zijn Audi aan een CNG-tankstation in Achern. Tijdens het tanken ontplofte de voertuigtank.

Tijdens het tanken van een Audi A3 met aardgas gebeurde er maandag om 12.30 uur een ongeluk bij een tankstation aan de L87 in Achern. Tijdens het tanken explodeerde de voertuigtank en raakte de 34-jarige bestuurder, die achter de auto stond, ernstig gewond, meldde de politie.

De man werd onmiddellijk naar een kliniek gebracht door de hulpdiensten. Drie andere voertuigen en het systeem voor het aftappen van aardgas werden beschadigd door puin. Volgens de politie was er geen gaslekkage aan de pomp. Volgens de eerste schattingen bedraagt de schade ongeveer 70.000 euro. Er werd een deskundige aangesteld om de oorzaak van het ongeval op te helderen.

Bron: Baden Online

Meer info op bnn.de van 24 december | bnn.de van 27 december 2018

IMG_7662-860x645.jpg

Explosion-Gasauto-Achern-5-860x487.jpg

IMG_7679-620x340.jpg

• Triest 3

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 251.000 km and counting...

Mijn volgende wagen zal geen aardgaswagen meer zijn, daar ben ik nu al 100% zeker van!

• Verward 1
  • Triest 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Er zijn toch wel enkele bedenkingen bij deze ongevallen:

• Nog nooit is zo'n ongeval gebeurd in Polen, Tsjechië, Italië, België, Nederland, Oostenrijk, Hongarije, Frankrijk, Spanje. Dit is toch zeer opvallend: altijd in Duitsland, en ook al in Zweden.
  • Voor zover dat ik weet gebeurde dit enkel met auto's van de VAG-groep, uitgezonderd Skoda en Seat tot nu toe.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 251.000 km and counting...

En dit zijn dan nog composiettanks, dus niks met corrosie te maken.

wat zou de oorzaak zijn?

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

De boel is gewoon ontploft en niet in brand gevlogen.... Waarschijnlijk ergens een probleem met overdruk die niet gecontroleerd weg kan en ja dan begeeft de zwakste schakel.

Ik heb geen idee van de installatie maar logischerwijs moet er ergens een reliefvalve zitten die overdruk laat ontsnappen. Bij ons op het werk worden PRV's jaarlijks getest op goede werking.

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Ik denk aan:

- Constructiefout composiettank. Het is er maar één van de twee die het begeven heeft. Vraag is of ze dan allemaal moeten gecontroleerd worden?

- Fout in het station zelf, bv teveel druk?

Of teveel kg in gepompt? Want ik vraag me altijd af wat de mogelijke risico’s zijn van de extra kg’s bij kouder weer. Dus dat je 17-18 kg in een 15 kg tank krijgt. Zou dit op termijn niet nefast zijn voor de structuur?

Knipsel.JPG.5f00e32586493e9e88e16a99c5d1bee0.JPG

Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI (2018)

Volkswagen Polo 1.0 (2017)

Eigenlijk niet omdat kouder gas meer gecompresseerd is en er in hetzelfde volume meer gas kan.

Indien de tank in dat geval echter zou opwarmen dan zet dit extra gas weer uit waardoor de druk toeneemt.

Normaal gezien is dat geen probleem aangezien je direct wegrijdt na tanken en dus direct al een beetje van dat extra gas begint te verbruiken en de druk daardoor al snel weer daalt.

• Bedankt 1

voor overdruk moet het toch al heel veel hoger gevuld zijn. Standaard is 200 bar, maar die tanks kunnen toch tot 600 of zo?

----

Dju een recente Audi A3 zie ik... inderdaad geen stalen tanks.

Hier wil ik graag de oorzaak van kennen.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Ik hoop dat ze met een antwoord gaan komen. Ik rij voorlopig enkel op benzine.

• Verward 1

----

11 minuten geleden, Koen C zei:

????

Niet panikeren, zou ik zeggen.

Er is nog niks geweten waarom die CNG tanks ontploft zijn.

Mogelijkheden en oorzaken genoeg :

- geknoei door de eigenaar zelf aan de CNG tanks / overdrukventiel,

- defecte pompinstallatie die teveel druk gaf,

- fabricagefout aan de tank,

- beschadiging van de tank door voorafgaand ongeval / vluchtheuvel véél te hard genomen / geblutst door op een bult te rijden,

- etc.

Edit : nog eentje vergeten : sjoemelsoftware die niet goed werkte ?

composiet blutst volgens mij niet....dat scheurt. Maar ik kan mis zijn.

Mijn eerste gedacht was ook dat de installatie te veel druk gaf.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

4 minuten geleden, Dr Nick zei:

composiet blutst volgens mij niet....dat scheurt. Maar ik kan mis zijn.

Mijn eerste gedacht was ook dat de installatie te veel druk gaf.

Zelfs al vult die pomp met teveel druk dat is nog geen reden om te ontploffen.

De cng installatie in de auto heeft toch ook een overdrukbeveiliging !

33 minuten geleden, bartd zei:

Zelfs al vult die pomp met teveel druk dat is nog geen reden om te ontploffen.

De cng installatie in de auto heeft toch ook een overdrukbeveiliging !

ja, maar kan die het debiet aan dat de pomp levert?

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

1 uur geleden, Dr Nick zei:

composiet blutst volgens mij niet....dat scheurt.

Ja natuurlijk : ik bedoel een miniscuul scheurtje / barstje / putje / krasje / etc ?

Die opsomming niet letterlijk nemen - ik ben geen onderzoeker van het parket...  9_9

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

19 uren geleden, Sertitude zei:

En dit zijn dan nog composiettanks, dus niks met corrosie te maken.

wat zou de oorzaak zijn?

Ik dacht al dat het composiet tanks waren. Voor mijn part zijn stalen tanks de veiligste, zolang er geen corrosie aanwezig is.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

21 uren geleden, Lange_666 zei:

Mijn volgende wagen zal geen aardgaswagen meer zijn, daar ben ik nu al 100% zeker van!

Diesel maakt misschien wel een comeback..

Intussen weet ik dat ik bij iedere tankbeurt nooit achter de wagen ga staan, ter hoogte van de motorkap is de veiligste locatie om te staan volgens bovenstaande beelden.

Edited by Lage Emissie Zone
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

18 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Of teveel kg in gepompt? Want ik vraag me altijd af wat de mogelijke risico’s zijn van de extra kg’s bij kouder weer. Dus dat je 17-18 kg in een 15 kg tank krijgt. Zou dit op termijn niet nefast zijn voor de structuur?

IK denk van niet omdat een land als Polen een kouder klimaat heeft in de winter en er daar volgens Muscles nog nooit een incident is geweest.

De onderzoekers gaan nu het overdrukventiel controleren, wanneer dit niet gefaald heeft dan zit de fout in 1 van de tanks.

Hoe zit het met de boordcomputer, kan die ook ergens zeggen wat er is misgelopen ?