Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aardgasrijders 1.4 TSI Powerbox - ervaringen


Aardgasrijder

Aanbevolen berichten

Nieuw onderwerp gestart ivm de 1.4 TSI Powerbox van Racechip.

Sinds 21/09/17 zit er een powerbox in mijn Skoda Octavia G-tec.

In dit onderwerp zullen mijn ervaringen en verbruikscijfers worden opgelijst.

 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een goedkope oplosssing waardoor ik normaal gesproken voldoende koppel zal hebben en er iets vlotter met mijn zware caravan zal rondgereden worden. Mijn bevindingen zal ik binnenkort hier plaatsen. 

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De powerbox zit er sinds enkele dagen in.

Ik heb hem gezet toen ik nog 20 km rijbereik had op CNG dus heb ik de box op benzine ook kunnen "voelen".

Qua prestatieverbetering op de standaardinstellingen van de box op CNG merk ik ietsje meer koppel en kan ik iets vlotter optrekken, het verschil voelt miniem aan.

Als ik hetzelfde test met benzine voel ik wel veel meer power en koppel.

 

Ik ga de komende dagen de parameters optimaliseren door middel van enkele knoppen op de box en zal dan zowel verbruik als prestaties hier laten weten.

Alleszins was de plaatsing makkelijk, ik post later wel enkele foto's voor jullie :D 

 

  • Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

249 € B| Kost wel wat natuurlijk, maar ik moet de caravan nog koppelen om te voelen hoe het dan allemaal presteert.

Vooral op benzine merk ik echt veel meer vermogen, dat lijkt makkelijk 20 Pk extra, bij CNG voel ik weinig extra in het pedaal, al merk ik het wel bij lagere toeren dat de wagen iets vinniger aanvoelt.

Verbruik is natuurlijk ook belangrijk, dit probeer ik goed op te volgen, echter kan ik dit pas over enkele weken correct meten. Nu is er nog geen meerverbruik merkbaar.

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbruik meten is niet ideaal in de herfst- / winterperiode waar het sowieso hoger gaat liggen.

Kan je het verbruik blijven opvolgen naar herfst / winter / lente / zomer?

Controleer ook je bandenspanning en vermeldt of er winter- / zomer- / regenbanden op je velgen liggen.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zonet de instelling van 1 naar 3 gezet (dit wil zeggen verhoging van de waardes).

Tot nu toe geen foutmeldingen en nu merk ik ook meer vermogen op CNG :D Duidelijk voelbaar dat er meer koppel is en dat de wagen nog soepeler schakelt.

  • Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Ik heb zonet de instelling van 1 naar 3 gezet (dit wil zeggen verhoging van de waardes).

Tot nu toe geen foutmeldingen en nu merk ik ook meer vermogen op CNG :D Duidelijk voelbaar dat er meer koppel is en dat de wagen nog soepeler schakelt.

Wanneer je auto zuiniger wordt dan overweeg ik ook een powerbox.

Voor de Caddy Maxi 1.4 TGI is het in ieder geval iets duurder in aankoop op deze site:

http://www.tuning-powerbox.nl/chiptuning/volkswagen/caddy_2015/1.4_tgi_110_pk/

268 EUR of 349 EUR met mogelijk nog extra verzendkosten.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb besteld bij Racechip

Deze versie voor de Golf 7 heb ik besteld voor mijn Octavia

http://www.racechip.nl/chiptuning/volkswagen/golf/7-au/1.4-tgi-81kw/index.php

 

Binnenkort kunnen jullie de verbruikscijfers opvragen, alleszins kan ik dus wel al melden dat de standaardinstelling iets meer koppel bijbracht op CNG, maar op benzine ik veel meer power voelde.

Nu staat de box op stand 3 (van 4) en voelt mijn wagen echt wel zeer vlot aan op CNG, veel extra koppel en trekt dus ook makkelijker op bij lage(re) toeren.

Vooral data laatste ervaar ik als zeer positief, want soms merkte ik bij lage toeren dat de wagen zeer traag aan zijn toeren geraakte om snelheid te maken (ja ik rij soms als een bompa :$).

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkort gaan er veel positieve reacties volgen na het plaatsen van jou ervaring. Opvallend is dat ze een brandstofbesparing tot 1 liter per 100 km beloven, als dit bij aardgas 1 kg per 100 km besparing zou opleveren dan zijn dit wel erg mooie cijfers!

 


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Binnenkort gaan er veel positieve reacties volgen na het plaatsen van jou ervaring. Opvallend is dat ze een brandstofbesparing tot 1 liter per 100 km beloven, als dit bij aardgas 1 kg per 100 km besparing zou opleveren dan zijn dit wel erg mooie cijfers!

 

Dat staat bij iedere wagen en is dan ook bullsh*t B|

Het vermogen is wel meer, het verbruik zal niet veel verschillen hoor, ik heb deze ochtend mijn dagelijkse rit afgelegd met +0.1 kg op de teller, dus het verbruik is op dit moment gelijk, maar dit kan ik pas beoordelen  na 3-4-5 tankbeurten.
Vorige keer heb ik niet volledig volgetankt wegens een onderbroken tankbeurt.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het verbruik met cruise control minder dan regulier elke 2000 toeren te schakelen?

Tot hiertoe heb ik nog geen cruise control gebruikt, wat is er aan te raden: 100 km/h op autosnelwegen?

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Tot hiertoe heb ik nog geen cruise control gebruikt, wat is er aan te raden: 100 km/h op autosnelwegen?

 

Indien je bedoelt : wanneer cruise control (CC) te gebruiken :

- 120 op snelweg indien niet te druk

- buiten bebouwde kom 70 indien lange en vrije baan en niet te druk

- 50 binnen de bebouwde kom indien lange en vrije baan/ niet te druk

 

Niet gebruiken :

- Bij druk verkeer op de snelweg.  Dan is het beter alert te blijven.

Tenzij je een adaptieve CC hebt : die vertragen en remmen vanzelf.

Maar dan nog alert blijven.

- In een stad / dorp rond de kerktoren - grote markt en zijn steegjes.

- In het algemeen : bij druk verkeer

 

1 uur terug, Aardgasrijder zei:

Cruise Control op 72 per uur.

 

Amper 1600 toeren met een benzine wagen... :ph34r:

Dat is toch (veel) te weinig ? 

Vanaf 2000 toeren : OK

  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo te weinig? Dat rijdt vlot hoor :D ik rij altijd in 6de vitesse 70, daar dient die 6de versnelling voor op het platte land. 9_9

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Koen C zei:

Amper 1600 toeren met een benzine wagen... :ph34r:

Dat is toch (veel) te weinig ? 

Vanaf 2000 toeren : OK

Awel, als gij naar de meeting komt in januari, dan moogt ge met mij es meerijden om te zien hoe dat in zijn werk gaat.

Dat gaat inderdaad heel vlot bij zo lage toeren.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, muscles zei:

Awel, als gij naar de meeting komt in januari,

 

Ah ?  Is er iets in de maak (dat nog niet geweten is) ? :)

 

2 uren geleden, Lange_666 zei:

Idem hier, schakelen zo rond de 1500-1600 toeren (is ook +/- wat de BC zelf aangeeft).

 

Dan zal het wel OK zijn met zo'n Skoda / VW / Seat.

 

Bij onze Ypsilon gaat de "shift" pas aan zo rond de 2000 toeren.

Daaronder is het stotteren en haperen... 2 cylinder... 9_9

 

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...