Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Sign in to follow this  
Tiboo

CNG vs. LPG

Recommended Posts

Ik heb net op FB een post gedaan over onze nieuwe CNG-auto (Seat Leon) die we sinds zaterdag hebben. Een beetje reclame maken voor CNG, weet je wel.

Ik kreeg reactie dat LPG toch al lang bestaat en ongeveer dezelfde voordelen heeft. Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van CNG tov LPG? Ik weet van de (drogreden) ondergronds parkeren. Maar wat mbt:

-CO2

-Fijn stof

-Verbruik

-Bereik

-Prijs aan de pomp

-Andere?

Of, anders gesteld, waarom wordt CNG nu zo gepromoot (gesubsidieerd), en is dit veel minder het geval geweest met LPG?

Tiboo

• CO2 = lagere uitstoot voor CNG (biogas is zelfs 75% lager)
  • Fijn stof = lagere uitstoot voor CNG (+/- helft minder)
  • Nox = lagere uitstoot voor CNG (+/- helft minder)
  • Qua verbruik is het moeilijk te vergelijken, aangezien dat je LPG in liters tankt, CNG in Kg. Wanneer je een vergelijkbare auto hebt op LPG of CNG, dan is momenteel de kostprijs voor te rijden op LPG goedkoper als CNG (ik ben hier eerlijk in). De prijs van LPG is zeer laag op dit moment door de lage brandstofprijzen, waardoor het goedkoper is om op dit moment op LPG te rijden, LPG kost minder als 30 cent per liter op dit moment, CNG zit makkelijk aan 90-94 cent per kg. Ik heb ooit een vergelijking gedaan van CNG en LPG, ik rekende een meerverbruik van 20% tov benzine. De vergelijking was in juni 2015 en toen kwam CNG iets voordeliger uit als LPG, zonder rekening te houden met de BIV en verkeersbelasting. Doe je dezelfde berekening vandaag, dan is LPG goedkoper qua verbruik, maar door de extra gunsten qua belastingen zal CNG iets voordeliger uitkomen of breakeven zijn, afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt.
  • Het rijbereik is ongeveer hetzelfde, maar is afhankelijk van de tankinhoud van de wagen.

Op het autosalon sprak ik met een bezoeker die info vroeg over CNG, ik vroeg met welke wagen hij nu reed, hij gaf aan met LPG. Zijn wagen was nog niet versleten maar hij dacht nog extra te besparen op zijn verbruik. Ik ben toen heel eerlijk geweest tegen hem en heb aangegeven dat LPG vandaag de dag het goedkoopste is om op te rijden en hij hiervoor geen andere wagen diende te kopen. Uiteraard heb ik het milieuaspect ook besproken, maar je mag daaruit concluderen dat iemand op LPG rijdt om te besparen aan de pomp en ook wel enigszins begaan is met het milieu. De vriendelijke man zou in de toekomst zeker wel overschakelen op CNG, omdat enkele pompen bij hem in de buurt de laatste tijd gesloten waren en dit is een kleine trend in België dat het aantal tankstations voor LPG licht aan het dalen zijn. CNG boeide hem en ook dat dit standaard in meer en meer auto's werd ingebouwd affabriek. Ik weet dat Opel enkele modellen aanbiedt met affabriek LPG, bij alle andere merken vervalt je garantie zodra je LPG gaat inbouwen.

Dit laatste is voor velen vaak een moeilijk punt, het vervallen van de garantie op de wagen.

Wat betreft motorslijtage is het niet meer zo erg als vroeger. De motor van een LPG-wagen heeft minder dan vroeger te lijden onder het gebruik van LPG. 
Een CNG-motor heeft echter speciale kleppen die hittebestendiger zijn, omdat dit gecoate kleppen zijn, daar is het risico dus nog kleiner voor motorschade.

Inbouw van CNG of LPG in een oude wagen is qua kostprijs nagenoeg gelijk, afhankelijk van je installateur. CNG heeft momenteel als voordeel dat meer constructeurs wagens aanbieden affabriek en er meer keuze is, voor LPG is dat beduidend minder.

Voordelen/Nadelen van beide brandstoffen... ik hou het in feite op hetzelfde.

Waarom wordt CNG gesubsidieerd en LPG niet... dat zal door de lobbygroepen zijn bekomen ;) Feit is wel dat rijden op CNG milieuvriendelijker is als rijden op LPG, ook al is het maar weinig verschil, om eerlijk te zijn. Feit is wel dat LPG ook korting heeft gekregen op de jaarlijkse wegenbelasting in Vlaanderen (vanaf 2016), omdat het milieuvriendelijker rijden is dan benzine of diesel. LPG wordt aan de pomp niet belast met accijnsen, dit is nooit geweest in het verleden, er werd enkel een extra taks geheven door de overheid op rijden met een LPG-wagen.

Ik ben er zeker van dat andere nog meer bijdrage kunnen leveren aan deze discussie.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Tiboo,

Naast de kleppen zijn bij aardgas de katalysatoren vaak ook aangepast. Dit omdat CNG heter verbrand dan benzine. Het is toch een groot voordeel dat er meer auto's standaard affabriek op CNG worden geleverd. De tanks en leidingwerk zijn netjes weggewerkt. CNG zit geintegreerd in de aansturing van de auto en dashbord. Zo kun je het verbruik zien en reikwijdte. Voordeel is ook dat er garantie op het voertuig zit.

Er is ook een verschil qua veiligheid. LPG is zwaarder dan lucht, CNG is lichter dan lucht. Als er wat gebeurd is CNG veiliger omdat het makkelijk wegwaait. Ook is CNG minder gevaarlijk qua exploies etc. Hier in NL mag LPG niet meer binnen de bebouwede kom en zit er een grote risicocontour om een station. Bij CNG is dit veel kleiner.

Bij CNG zijn de koppelingen gestandaardiseerd. Zover ik weet is dit niet het geval bij LPG.

• Vind ik leuk 2

Van de gewonnen ruwe olie is er maar een klein deel dat tot lpg kan worden gedestilleerd. Iedereen op lpg laten rijden kan dus niet. 

Aardgas daarentegen komt rechtstreeks uit de grond. Wat vocht en inerte gassen uitzuiveren en het kan zo 'geconsumeerd' worden

• Vind ik leuk 1

Ik rij momenteel op LPG, al heel lang trouwens, het is al mijn 5de wagen op LPG. Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met mijn wagens op LPG. Momenteel rij ik met een Opel Zafira 1.8 en dit sedert 2009. Ik heb die direct van nieuw op LPG laten ombouwen en dat heeft mij 2500 euro gekocht en dat heeft mij een korting op de BIV opgeleverd. Er is een speciaal klepsmeersysteem opgezet om de drogere verbranding tegen te gaan.  Ik moet uiteraard wel jaarlijks de extra LPG taks van 148 euro betalen.  Momenteel heeft de wagen 125000 km en er is nog geen enkel probleem geweest.

Ik heb aan de garage duidelijk gezegd dat ik de wagen direct op LPG ging zetten en Opel heeft daar nooit een probleem van gemaakt. Ze zeiden direct dat de garantie bleef lopen, al heb ik ze wel niet nodig gehad.

Waar ik lpg tank is de prijs momenteel 0.332. Een volle tank van 50 liter kost mij dus net geen 17 euro en daar rij ik 500 km mee. Spotgoedkoop dus. Mijn 2500 euro voor inbouw heb ik al ruimschoots terug verdiend.

Wanneer ik aan een nieuwe auto zal toe zijn weet ik eerlijk gezegd niet of ik een CNG wagen zou nemen. Nu betaal je tot 2020 geen BIV en geen rijtaks, maar daarna ? Het zal er volgens mij vanaf hangen of er veel mensen op CNG gaan rijden tegen dan. Als de overheid in de mot zal hebben dat er geld zal te verdienen zijn zullen ze rap taksen heffen of de CNG duurder gaan belasten.

Mijn wagen zal zeker nog mee gaan tot 2020 en dan zal het afhangen van de situatie op dat moment of ik zal overstappen naar CNG of opnieuw zal gaan voor LPG.

• Vind ik leuk 2

Ik heb een opel zafira tourer 1600cc 150 pk cng mijn verbruik kan ik gemakkelijk op 5,5kgr/100km houden , Ik denk dat : als morgen de axijnzen op cng gaan verhogen , er veel mensen zullen overschakelen op thuis vullen , wat met LPG niet kan , De compressors kun je in duitsland trouwens al voor een deftige prijs aankopen En dat zal tegen 2020 niet duurder worden denk ik . Ik heb mijn tourer gekocht omdat ik met mijn vorige zafira (20DTI) op 110 000 km mijn derde uitlaattrein mocht vervangen , wat me toch elke keer bij de 3000é  kostte.Toegegeven : dit was de slechtste opel van de 7 die ik tot hiertoe heb gehad . De actuele mag ik bij de beste rekenen Met nu 40 000km. Hij start steeds direct op CNG wat ook de buiten t° is , ik kan manueel om schakelen van benzine naar gas of omgekeerd , mijn dashbord-gegevens schakelen tevens mee om . Mijn actie-radius word altijd berekend op de inhoud van de beide brandstoffen samen.

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Wat voor mij een belangrijke reden was om voor CNG te gaan (de alternatieven waren eigenlijk hybride...) ipv LPG is het feit dat de auto fabrieks-uit CNG-gebouwd was. Je rijdt met een "normale" auto, inclusief de analyse van het gasmengsel, de aanpassingen aan het motorblok, de software met verbruik, etc.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik iets tegen LPG heb, integendeel.
Een van mijn beste vrienden rijdt al jaren met LPG en naar zijn grote tevredenheid. In zijn geval moest er een tank in de koffer worden ingebouwd en moest hij met zijn auto (Saab) vaker op onderhoud om de kleppen te laten controleren (o.i.d.). Daarnaast heeft hij ook kleinere probleempjes gehad met de brandstoftoevoer (wilde op LPG rijden, maar dat het "hendeltje" wilde niet werken). Kleine mankementen die misschien afhankelijk zijn van de installateur, maar dat doet me geloven dat iets "fabrieks-uit" beter is, al is dat maar het feit dat het gestandaardiseerd is i.p.v. installateur-afhankelijk. Dat je ondergronds (en trouwens bovengronds ook niet...als je de verbodsborden mag geloven) niet mag parkeren is een klein nadeel voor mezelf, voor anderen groter.

Heb tot hiertoe nog steeds enkel het gevoel dat je LPG moet kiezen als je goedkoop wil rijden, maar ik heb altijd gedacht (uit ervaring van mijn maat) dat het onderhoud met LPG frequenter en duurder was én dat je al eens vaker iets voorhebt dat gerepareerd moest worden. Misschien kan je gemiddeld ook minder lang rijden met LPG waardoor je sneller een nieuwe wagen nodig hebt of kosten. Eigenlijk kan je de afrekening pas maken helemaal op het einde. Hopelijk valt dat met CNG dik mee! Maar zo zie je maar, Flat Twin Power heeft 0 problemen en zit al aan zijn 5e LPG wagen en is bijzonder tevreden. Een een Saab 9-5 is ook zo recent niet meer natuurlijk!

Wel, ik ben ondertussen zoekende om een wagen bij te kopen omdat mijn dochter nu haar rijbewijs heeft. En ik zal toch weer een LPG wagen nemen en geen CNG omdat ik toch vind dat er weinig (of te traag) schot komt in het CNG verhaal. In mijn buurt is er maar 1 pompstation en daarvoor moet ik 15 km om rijden terwijl er op de weg naar huis 2 lpg stations zijn. Ook gaan wij nogal veel op reis naar Gb en Schotland. Daar zijn ze niet echt CNG minded. Ik heb vorige zomer 3000 km rond gereden ginder en geen enkele CNG pomp gezien. LPG pompen zijn er overal voorhanden.

Omdat ik een nieuwe wagen wil kopen en geen discussies wil over garantie na inbouw van de lpg installatie heb ik een aantal merken afgebeld en uiteraard trekken de meesten hun handen af van een lpg installatie. Als ik hen dan vraag waarom je dan in Nederland en Italië het betreffende model wel probleemloos af fabriek op lpg kan kopen en ik dan misschien daar een wagen moet gaan kopen ipv in België staan ze daar met rode kaken.

Ondertussen ben ik terecht gekomen bij Hyundai en zij ondersteunen wel lpg in die zin dat je daar een wagen koopt, zij werken samen met een installateur die de lpg direct inbouwt, zij zorgen voor de keuring van de installatie en je kunt het voertuig dus nieuw op lpg inschrijven en je krijgt 5 jaar garantie. Als dat niet mooi is. Voor mij is de keuze dan snel gemaakt.

• Vind ik leuk 1

@Flat Twin Power

Dan hoop ik voor jou dat je niet te veel met de wagen in Leuven moet zijn.

Daar is op dit ogenblik een nieuw circulatieplan aan het uitrollen waardoor zeer veel parkeerplaatsen gereserveerd zijn voor de bewoners.

Bijgevolg zijn de overige bovengrondse plaatsen schaars en moet je in de ondergrondse parkings gaan staan.

Met CNG geen probleem, met LPG echter...

Ik ben nog nooit in Leuven geweest en ben dat ook niet van plan. Trouwens, als je naar een grootstad moet dan is het met elke auto een beproeving. Dan neem ik wel mijn motorfiets of als het slecht weer is de trein.

Enneuh

Vlaamse regering schrapt ondergronds parkeerverbod LPG-wagens (08/11/02).

lpggebod.png

De Vlaamse regering heeft het toegangsverbod voor LPG-voertuig en tot ondergrondse parkings uit de Vlarem-milieuwetgeving geschrapt. Dat heeft ze op 8 november 2002 beslist om het gebruik van milieuvriendelijke brandstof te stimuleren.

Volgens minister van Leefmilieu Vera Dua zijn de veiligheidsnormen voor LPG-installaties in de voertuigen zodanig verstrengd dat een schrapping van het verbod niet tot verhoogde risico's leidt. Deze wijzing van de reglementering kadert in het beleid van de Vlaamse regering om het gebruik, van LPG als milieuvriendelijke brandstof te stimuleren. (Bron: Febiac v.z.w.)

Wel dienen de uitbaters van deze parkeergarages zich in regel te stellen met verscheidene aanpassingen zoals gasdetectie en ventilatie.

Onlangs heeft Dhr Dewael in de lacune van de wet voorzien in zijn 'Ontwerp tot Koninklijk Besluit betreffende de maatregelen voor de preventie van ontploffing en brand waaraan de gesloten gebouwen moeten voldoen om LPG voertuigen te parkeren'.

Met de goedkeuring van dit ontwerp zou de volledige problematiek geregeld worden. In parkeergarages waar alle wettelijke maatregelen voor toelating van LPG wagens, genomen zijn, worden LPG wagens toegelaten. Parkeergarages die niet in orde zijn met deze wetgeving blijven taboe voor LPG wagens en zijn te herkennen aan het verbodsbord, aan de buitenzijde van de parkeergarage.

En dan moet je je in de plaats stellen van die uitbaters: ofwel veel kosten doen om de paar percenten lpg rijders te lokken naar je garage ofwel een bordje hangen van 2 euro en kous af. Ze staan toch al vol genoeg deze garages ;) ...

Wat zouden ze dan doen ???  lol :)

Belgisch Kafkiaans :)

gr,

Op 10/23/2016 om 08:18, Flat Twin Power zei:

Ik ben nog nooit in Leuven geweest en ben dat ook niet van plan. Trouwens, als je naar een grootstad moet dan is het met elke auto een beproeving. Dan neem ik wel mijn motorfiets of als het slecht weer is de trein.

Enneuh

Vlaamse regering schrapt ondergronds parkeerverbod LPG-wagens (08/11/02).

lpggebod.png

De Vlaamse regering heeft het toegangsverbod voor LPG-voertuig en tot ondergrondse parkings uit de Vlarem-milieuwetgeving geschrapt. Dat heeft ze op 8 november 2002 beslist om het gebruik van milieuvriendelijke brandstof te stimuleren.

Volgens minister van Leefmilieu Vera Dua zijn de veiligheidsnormen voor LPG-installaties in de voertuigen zodanig verstrengd dat een schrapping van het verbod niet tot verhoogde risico's leidt. Deze wijzing van de reglementering kadert in het beleid van de Vlaamse regering om het gebruik, van LPG als milieuvriendelijke brandstof te stimuleren. (Bron: Febiac v.z.w.)

Wel dienen de uitbaters van deze parkeergarages zich in regel te stellen met verscheidene aanpassingen zoals gasdetectie en ventilatie.

Onlangs heeft Dhr Dewael in de lacune van de wet voorzien in zijn 'Ontwerp tot Koninklijk Besluit betreffende de maatregelen voor de preventie van ontploffing en brand waaraan de gesloten gebouwen moeten voldoen om LPG voertuigen te parkeren'.

Met de goedkeuring van dit ontwerp zou de volledige problematiek geregeld worden. In parkeergarages waar alle wettelijke maatregelen voor toelating van LPG wagens, genomen zijn, worden LPG wagens toegelaten. Parkeergarages die niet in orde zijn met deze wetgeving blijven taboe voor LPG wagens en zijn te herkennen aan het verbodsbord, aan de buitenzijde van de parkeergarage.

Helaas heeft diezelfde vlaamse regering nog steeds niet door, dat tanken van LPG aan een niet-bemand station veel MINDER gevaarlijk is dan tanken van benzine !!!

Dat zou eindelijk ook eens bij de minkukels in Brussel kunnen doordringen.

Als men denkt aan de aantallen in brand gestoken benzinestations in nederland in acties tegen shell en makro i.v.m zuid-afrika. Hierbij is geen enkele brand gesticht met LPG, wat ook onmogelijk uit de voorraadtank te krijgen is zonder de tegendruk van een tank aan de slang.

Op 12/5/2016 om 20:21, Flat Twin Power zei:

Ik rij momenteel op LPG, al heel lang trouwens, het is al mijn 5de wagen op LPG. Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met mijn wagens op LPG. Momenteel rij ik met een Opel Zafira 1.8 en dit sedert 2009. Ik heb die direct van nieuw op LPG laten ombouwen en dat heeft mij 2500 euro gekocht en dat heeft mij een korting op de BIV opgeleverd. Er is een speciaal klepsmeersysteem opgezet om de drogere verbranding tegen te gaan.  Ik moet uiteraard wel jaarlijks de extra LPG taks van 148 euro betalen.  Momenteel heeft de wagen 125000 km en er is nog geen enkel probleem geweest.

Ik heb aan de garage duidelijk gezegd dat ik de wagen direct op LPG ging zetten en Opel heeft daar nooit een probleem van gemaakt. Ze zeiden direct dat de garantie bleef lopen, al heb ik ze wel niet nodig gehad.

Waar ik lpg tank is de prijs momenteel 0.332. Een volle tank van 50 liter kost mij dus net geen 17 euro en daar rij ik 500 km mee. Spotgoedkoop dus. Mijn 2500 euro voor inbouw heb ik al ruimschoots terug verdiend.

Wanneer ik aan een nieuwe auto zal toe zijn weet ik eerlijk gezegd niet of ik een CNG wagen zou nemen. Nu betaal je tot 2020 geen BIV en geen rijtaks, maar daarna ? Het zal er volgens mij vanaf hangen of er veel mensen op CNG gaan rijden tegen dan. Als de overheid in de mot zal hebben dat er geld zal te verdienen zijn zullen ze rap taksen heffen of de CNG duurder gaan belasten.

Mijn wagen zal zeker nog mee gaan tot 2020 en dan zal het afhangen van de situatie op dat moment of ik zal overstappen naar CNG of opnieuw zal gaan voor LPG.

Hallo,

ik las je comment op deze site en ik heb een vraag!
ik twijfel of ik op CNG of LPG ga rijden.

Het is nu 2020 en hoe staat het nu met jouw Opel Zafira? Nog steeds tevreden? Welke keus zou je nu maken als je een nieuwe auto aan zou moeten schaffen? 

mvg Lyanda van Dam

21 uren geleden, lyanda zei:

Hallo,

ik las je comment op deze site en ik heb een vraag!
ik twijfel of ik op CNG of LPG ga rijden.

Het is nu 2020 en hoe staat het nu met jouw Opel Zafira? Nog steeds tevreden? Welke keus zou je nu maken als je een nieuwe auto aan zou moeten schaffen? 

mvg Lyanda van Dam

Hallo Lyanda,

Ik heb de ervaring gehad van CNG-rijden (4 jaar) en sinds 22 november vorig jaar rij ik op LPG.

Je schrijft over een nieuwe auto. De Opel Zafira is helaas niet meer verkrijgbaar op CNG, af-fabriek, sinds de overname van Opel door PSA (Peugeot - Citroën - DS). Als je een auto van die klasse wilt kopen is LPG eigenlijk de meest logische keuze omdat

1) CNG-tanks altijd cilindervormig zijn.

2) je zeker vier CNG-tanks zou moeten laten installeren om genoeg CNG te kunnen tanken.

3) de installatie van CNG-tanks veel duurder is dan die van één LPG-tank van iets meer dan 65 liter.

De LPG-tank wordt geïnstalleerd op de plaats van het reservewiel en de aansluiting om te tanken kan meestal altijd op de plek van de tankklep, naast de vulopening voor de benzine. Voor de volledige LPG-installatie - alles inbegrepen - moet je rekenen op een € 3000.

Je zou eventueel je nieuwe wagen kunnen bestellen en aankopen in Duitsland bij een grootimporteur zoals Automobilhandel Von der Forst in Tüddern (Selfkant) en dan zelf invoeren. Daar komt wel wat papierwerk bij kijken maar dat loont toch de moeite. Ik heb daarmee € 20.000 uitgespaard.

Uiteraard is het belangrijk dat je dan een zeer goede LPG-installateur uitkiest zodat je wagen even goed op LPG als op benzine rijdt, en een normaal verbruik heeft. Vanmeenen in Eeklo is de allerbeste. Er zijn ook nog andere LPG-installateurs die hun opleiding gedaan hebben bij Vanmeenen. Bij Vanmeenen kan je die adressen bekomen indien je niet van de omgeving van Eeklo bent.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG