Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

Recommended Posts

Hoi iedereen, ik ben nieuw :). Volgende week koop ik misschien een nieuwe wagen. Is een Opel Combo Tour een goeie keuze volgens jullie? Iemand ervaring met cng-wagens van garage Deketelare in Veldegem (Torhout)? Benieuwd!

• Vind ik leuk 2

@Jozef Hoi Jozef, welkom op het forum

Zelf heb ik geen ervaring met de Combo of met de garage.

Van waar de keuze voor de Combo? Hoe ben je bij CNG uitgekomen? 

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

2 uren geleden, Jozef zei:

Hoi iedereen, ik ben nieuw :). Volgende week koop ik misschien een nieuwe wagen. Is een Opel Combo Tour een goeie keuze volgens jullie? Iemand ervaring met cng-wagens van garage Deketelare in Veldegem (Torhout)? Benieuwd!

Hoeveel mensen wens je te vervoeren en wil je een trekhaak op je voertuig voor een aanhangwagen of een caravan? Dit zijn alvast zaken die je in overweging moet nemen. Je keuze voor CNG ( aardgas ) is echt wel de beste keuze want de alternatieven (waterstof, elektrisch, perslucht) staan nog in hun kinderschoenen.

Edited by Lage Emissie Zone
  • Vind ik leuk 2

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Hoi, fijn dat jullie mijn bericht meteen beantwoorden. Dank je!

Ik reed vroeger met een Fiat Doblo, diesel. Intussen 2 jaar met een oude Fiat Multipla, diesel. Die moet weg wegens te grote acute herstelkosten. We zijn een gezin van 4 dus ik moet geregeld 4 personen vervoeren. Daarbij heb ik een grote laadruimte nodig voor muziekinstrumenten (muzikant, concerten...) Dus de Doblo of Opel Combo is ideaal qua wagentype. Ik had een trekhaak de voorbije 2 jaar maar heb die maar 2 keer gebruikt, dus dat vind ik niet zo belangrijk.

Nu, wat CNG betreft, ik had 3 criteria voor mijn wagen: laadruimte, 4 personen en zo ecologisch mogelijk. Als ik aardgaswagentjes of aardgasbussen zag rijden was ik stiekem toch altijd een beetje jaloers of voelde ik me toch steeds oncomfortabeler met mijn rokende dieselwagen... Ik heb alles bekeken qua opties: elektrisch, waterstof, maar inderdaad, nog veel te duur, te lage actieradius, zéér beperkt aanbod. Ik zou nog twijfelen CNG of LPG waarbij LPG als "restproduct" en naar prijs toe mijns inziens ook wel een verantwoorde keuze zou zijn. Ik heb in mijn leven misschien nog maar 5 keer in een ondergrondse parkeergarage geparkeerd, dus daarvoor zou ik het niet moeten laten...

Enfin: intussen zag ik dus een interessante aanbieding van een Opel Combo Tour, CNG demowagen met 1000 km, 1 jaar oud, aantrekkelijke opties voor dezelfde prijs als een nieuwe Fiat Doblo, zelfde motor, minder luxueus, en met een levertijd van ongeveer 3,5 maanden. Het wordt dat, of een 2e hands benzinewagen die ik zou willen laten ombouwen met LPG... Maar toch voorkeur voor de nieuwe CNG-wagen... Any advice? ;)

1 uur terug, Jozef zei:

Enfin: intussen zag ik dus een interessante aanbieding van een Opel Combo Tour, CNG demowagen met 1000 km, 1 jaar oud, aantrekkelijke opties voor dezelfde prijs als een nieuwe Fiat Doblo, zelfde motor, minder luxueus, en met een levertijd van ongeveer 3,5 maanden. Het wordt dat, of een 2e hands benzinewagen die ik zou willen laten ombouwen met LPG... Maar toch voorkeur voor de nieuwe CNG-wagen... Any advice? ;)

Let op dat je voor een tweedehandswagen niet hetzelfde bedrag gaat betalen als voor een nieuwe wagen.

Om een voorbeeld te geven, mijn VW Caddy Maxi bleek nieuw (16 km op de teller) goedkoper te zijn dan de VW Touran ( 15000 km op de teller) beiden op CNG met 7 zitplaatsen (zonder trekhaak).

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Ikzelf rij met een Combo Tour en ben er best tevreden mee, ruimte zat. Alleen zit het verbruik iets aan de hoge kant - 5,5 à 6 kg/100km - dit tegenover de rest van het forum, maar als je naar het geld moet zien is het de goedkopste oplossing om met cng te rijden. Hij is trouwens niet meer te configureren op de site van opel ,vorige week toch niet, ik denk dat er binnenkort een nieuwe aankomt dat was in 2016 al gepland in samenwerking met de psa-group maar dat werd even in de frigo gezet. Heb ergens in Duitse krant al een foto gezien, zag er veel beter uit, misschien ook eens nadenken van een 2dehands in te voeren vanuit Duitsland, succes.

Ik vind de Opel Combo geen mooie snoet hebben, de Multipla ziet er al helemaal niet uit (maar da's natuurlijk heel persoonlijk, en over smaak ... B|) + nogal veel "bestelwagen"-gehalte hebben. :S
Dat gevoel heb ik dan weer totaal niet bij de VW Caddy (Maxi). Geen idee wat de Combo moet kosten, maar valt bijv. deze binnen budget ? 
Je vindt bij de VW-topics genoeg referenties. 

Edited by JoBé
emoticon

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

2 uren geleden, Combo zei:

Ikzelf rij met een Combo Tour en ben er best tevreden mee, ruimte zat. Alleen zit het verbruik iets aan de hoge kant - 5,5 à 6 kg/100km - dit tegenover de rest van het forum, maar als je naar het geld moet zien is het de goedkopste oplossing om met cng te rijden. Hij is trouwens niet meer te configureren op de site van opel ,vorige week toch niet, ik denk dat er binnenkort een nieuwe aankomt dat was in 2016 al gepland in samenwerking met de psa-group maar dat werd even in de frigo gezet. Heb ergens in Duitse krant al een foto gezien, zag er veel beter uit, misschien ook eens nadenken van een 2dehands in te voeren vanuit Duitsland, succes.

Als je bij de VW Caddy Maxi de schakelmomenten niet opvolgt van de Boord Computer en sportief gaat beginnen rijden ligt het verbruik ook in de orde die jij aangeeft.

39 minuten geleden, JoBé zei:

Ik vind de Opel Combo geen mooie snoet hebben, de Multipla ziet er al helemaal niet uit (maar da's natuurlijk heel persoonlijk, en over smaak ... B|) + nogal veel "bestelwagen"-gehalte hebben. :S
Dat gevoel heb ik dan weer totaal niet bij de VW Caddy (Maxi). Geen idee wat de Combo moet kosten, maar valt bijv. deze binnen budget ? 
Je vindt bij de VW-topics genoeg referenties. 

Ik heb mijn nieuwe wagen alvast  minder betaald dan deze tweedehandswagen  B|

Hij is te duur geprijsd! Natuurlijk wilt de verkoper een centje verdienen OF hij heeft hem zelf teveel betaald.

Edited by Lage Emissie Zone
  • Vind ik leuk 1

11 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Ik heb mijn nieuwe wagen alvast  minder betaald dan deze tweedehandswagen  B|

De prijs, die jij betaald hebt, is sterk afhankelijk van welke korting je gekregen hebt, welke packs, versie en opties je gekozen hebt, en of je een mooi bedrag gekregen hebt voor je "oude" auto, die je bij je dealer ingeruild hebt.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 251.000 km and counting...

1 uur geleden, Lage Emissie Zone zei:

Hij is te duur geprijsd! Natuurlijk wilt de verkoper een centje verdienen OF hij heeft hem zelf teveel betaald.

Is volgens mij een demowagen van de garage, 1400 km = (in principe) zo goed als nieuw. Ik koop sowieso nooit nog een nieuwe wagen: ooit 2 keer gedaan en dàt was pas te duur kopen!

En dan spreek ik nog niet over de (huidige) levertermijnen van de nieuwe wagens, vooral bij VAG-groep ... :o
Heb geen idee wat ie in deze uitvoering/uitrusting "volledig nieuw" kost, maar even logisch denken ... 't zou me sterk verbazen moest het minder zijn. 9_9 
BTW: ik heb mijn A3 gekocht met 26,22 % korting. [directiewagen, 7 maanden, 11000 km en 3 (drie) jaar volledige garantie]
Nog een pak geld maar hij is het waard, denk ik :x

Edited by JoBé
link + toevoeging levertermijnen

Een demowwagen bij de Belgische dealer kost dus ongeveer zoveel als een nieuwe volledig naar uw wensen geconfigureerde wagen bij onze Duitse buren.

Kan iemand dan ook verduidelijken wat er nog extra bijkomt als je in Duitsland koopt? Want ik weet wel dat er kosten bijkomen kijken, maar heb geen idee van hoeveel...

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

@Jozef  : ik denk dat je een goed beredeneerde, goed overwogen en dus goede keuze hebt gemaakt. :)

• Hahaha 1

THX! :)

Ik zal m'n wedervaren nog wel delen als ik de auto heb (normaal deze week) ;)

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1