EddySmit Geplaatst: 14 februari 2017 Geplaatst: 14 februari 2017 Hoi, ik ben nieuw hier op het forum. Onlangs heb ik een 2de hands Fiat Doblo gekocht met 50000km op de teller, 1.5j oud. Maar ik maak me zorgen over het verbruik. Ondanks ik als een bompa rijd en braafjes schakel als het pijltje op het scherm komt, verbruik ik bijna 10 kg L-gas op 100 km. Dit meestal op 50km/h wegen, zonder overdreven drukte of files. Verder heb ik een paar keer ondervonden dat er een vreemde geur in de auto kwam en mijn ogen prikten. Dit meestal als de motor net op temperatuur komt. Ik zal eens een tijdje op benzine rijden om het verbruik te vergelijken. Weet er iemand wat er aan de hand kan zijn?
Aardgasrijder Geplaatst: 14 februari 2017 Geplaatst: 14 februari 2017 Dat is wel heel erg veel, zelfs met L-gas. Zijn er anderen met gelijke ervaringen? Die vreemde geur is sowieso niet normaal, voor geen enkele wagen. Er zit nog garantie op, dadelijk naar je garage gaan en laten uitzoeken waar die geur van komt. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lage Emissie Zone Geplaatst: 14 februari 2017 Geplaatst: 14 februari 2017 (aangepast) De kans bestaat dat je met een gaslek zit, best is om in een erkend CNG installatiebedrijf een afspraak te maken. Misschien heb je een slechte O-ring aan de gastank of een scheur ergens in een soepele leiding. 14 februari 2017 aangepast door Lage Emissie Zone spellingsfout VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
EddySmit Geplaatst: 15 februari 2017 Geplaatst: 15 februari 2017 Bedankt voor de reacties. De geur heb ik de laatste dagen niet meer ondervonden. Voor de verkoop heeft de auto een onderhoud gehad. Misschien is er olie gemorst of zo? Verder was hij gekeurd in een station waar ze voor de allereerste keer een CNG keurden. Volgens de verkoper zijn ze er meer dan een uur aan bezig geweest. Nu weet ik niet of ze de gasdetectie met lopende motor moeten doen? Weet er iemand een Fiat garage in het Antwerpse waar ze iets van CNG kennen?
Koen C Geplaatst: 15 februari 2017 Geplaatst: 15 februari 2017 Hier vind je de lijst met garages die aan de CNG installatie mogen werken : https://www.aardgasrijder.be/erkende-cng-installateurs/ Olen lijkt me het dichtste bij Antwerpen. Geelseweg = de baan van Herentals naar Geel (Geel Punt). Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
EddySmit Geplaatst: 15 februari 2017 Geplaatst: 15 februari 2017 Ik heb er eens naar gebeld. 9kg vond hij ook veel. Maar verder kon hij me niet direkt helpen. Eerst naar de Fiat garage... Ik heb er al eens aan gedacht om de boordcomputer te resetten. Bij Alfa vond ik dit op een forum: 1. Disconnect battery for 45 mins 2. Reconnect battery, and turn ignition to MAR for 90 secs 3. Turn off and leave 90 secs 4. Start engine WITHOUT pressing throttle and let the car idle for 15 mins (I repeat, do not touch the throttle whilst the car is idling) 5. Turn engine off and leave for 10 minutes 6. Start the car and go for a drive, using a number of styles (eg town, motorway, thrash etc) So I did this, and my GT is reborn ! Faster, smoother, more torqier, even idle - it's bloody fantastic ! I can't believe how different the whole car feels. Zou dit werken bij een moderne Fiat?
Koen C Geplaatst: 15 februari 2017 Geplaatst: 15 februari 2017 (aangepast) Kan je gerust proberen. Batterij afkoppelen wordt "regelmatig" aangeraden om sommige problemen op te lossen. Al de rest dat je nog gevonden hebt (sleutel draaien tot MAR, stationair draaien voor 15 minuten, enz) : dat is voor mij ook nieuw. Ik zou de motor wel constant op benzine laten draaien. Dus knopje indrukken dat die niet op gas overschakelt. 15 februari 2017 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
EddySmit Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 Vandaag naar de Fiat garage geweest. Volgens hun is de computer niet te resetten. Het hoge verbruik van 8,9 l benzine vinden ze daar heel normaal. Die 9 a 10 kg L-gas ook. Vreemd dat zo'n benzine slurpende auto's nog toegelaten zijn in het verkeer.
Lange_666 Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 Spritmonitor Fiat Doblo CNG: min 4,97 kg (H-gas), max 6,57 kg (ook H-gas). Reken + 16% voor L-gas. https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/16-Fiat/133-Doblo.html?fueltype=4&vehicletype=1&powerunit=2 Spritmonitor Fiat Doblo benzine: min 7,28 L/100km tot max 11,24 L/100km https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/16-Fiat/133-Doblo.html?fueltype=2&vehicletype=1&powerunit=2
EddySmit Geplaatst: 3 maart 2017 Geplaatst: 3 maart 2017 11 uren geleden, EddySmit zei: Vandaag naar de Fiat garage geweest. Volgens hun is de computer niet te resetten. Het hoge verbruik van 8,9 l benzine vinden ze daar heel normaal. Die 9 a 10 kg L-gas ook. Vreemd dat zo'n benzine slurpende auto's nog toegelaten zijn in het verkeer. Even een aanvulling. Ondanks er niets is vastgesteld, lijkt de auto plots veel zuiniger. (6,2 kg 110km/u L gas) Net alsof er daarvoor constant met de choke op gereden is???
Danny268 Geplaatst: 4 maart 2017 Geplaatst: 4 maart 2017 misschien is er toch iets gereset geweest ? een computer kan je normaal toch altijd wel op een bepaalde manier resetten of manipuleren , wat die garagist zei , vind ik kort door de bocht Indien er een foutmelding in het systeem komt , moet die toch ook gereset worden misschien zat de auto nog in inrijmodus of een setting waardoor ie de motor meer beschermt tegen te warm lopen ? kan er allemaal in zitten. hoe heeft de vorige eigenaar met de wagen gereden ?? er zijn systemen bekend die parameters gaan aanleren naar het gebruik van de bestuurder , met een simpele reset of update ook opgelost. hetzelfde met achterstallig onderhoud .. kan er ook in geprogrammeerd worden zo dat de motor in een safe modus komt te zitten .. tot het onderhoud wordt gedaan Fiat 500L =>
EddySmit Geplaatst: 4 maart 2017 Geplaatst: 4 maart 2017 Ben ik helemaal met je eens Danny. Het lastige is dat het probleem nu (tijdelijk???) opgelost is en dat niemand weet waarom. Helaas zijn er weinig garagisten die het fijne weten van het hele motormanagement en uit onmacht zeggen dat het hoge verbruik normaal is en dat het meeste dat op forums verteld wordt onzin is. Als je echt met je klanten inzit, laat je het niet meer los en zoek je naar een oplossing. 1
Danny268 Geplaatst: 4 maart 2017 Geplaatst: 4 maart 2017 een goede technieker is goud waard .. in elke branche ik heb voorlopig met de fiat enkel het probleem van de gasklep gehad , en dit is opgelost door een externe firma ( in tienen ) Nu heb ik ook nog het probleem dat de radio soms vastloopt .. ga ik bij de eerste beurt wel eens vermelden tot nu toe dus ook geen ervaring hoe ver de kennis reikt bij mijn huidige garagist het probleem kan ook zijn bij de dealers voor de vergoeding van de kosten die ze maken bij garantieverhalen ?? ik weet wél waar ik nooit meer ga voor een mazda / hyundai ... maar dat is een ander verhaal :-) Fiat 500L =>
EddySmit Geplaatst: 4 maart 2017 Geplaatst: 4 maart 2017 Tja, men zou schrik krijgen om een ander aan je materiaal te laten komen. Tot nu toe sleutelde ik altijd zelf aan mijn auto's. De radio van de doblo is ook al vastgelopen, gaf een blanco scherm bij het instellen. Zelfs een fiets laten nakijken is al een risico. Na het gratis onderhoud van mijn e-bike kan ik gitaar spelen op de ketting... Straks even terug wat losser zetten.
kristiaan Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Heb twee CNG Doblo's (nieuw!) gehad de laatste moet nog twee jaar worden en heeft over de 50.000 km. Als je mijn indruk vraagt; "never again"! Zowel met de eerste als de tweede niets dan problemen. Ik ga het verhaal niet opnieuw doen, het staat hier op het forum te lezen. Resultaat is dat ik in proces lig met de fiat garage en wat de uitkomst ook zal zijn, het niet zeker is dat ik in het CNG verhaal nog zal verder gaan. Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!
EddySmit Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Kristiaan, hoe zit het dan bij u met het verbruik? Mijn tank is weer bijna leeg. Ik ga de 150 km niet halen en daar zat weer een heel stuk autostrade bij. Ik heb de indruk dat het verbruik enorm hoog is op ralantie en optrekken. In beide gevallen maakt hij even veel wolken als een stoomtrein... (op gas en benzine!) Normaal??? Als ik niet braafjes alle versnellingen terugschakel maar direkt naar neutraal ga, geeft de indicator aan dat ik terug moet schakelen. Is dat bij jullie ook zo? Op gas en benzine geeft de boordcomputer geen verbruik aan. Is dit normaal? Graag antwoorden voor vrijdag want dan gaat hij binnen voor groot onderhoud.
Combo Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Hoi eddy ik rij wel met een opel combo maar de auto is hetzelfde als een doblo met ook dezelfde motor (bj2016) ik moet zeggen dat je verbruik aan de hoge kant is, zeer hoog zelfs!.. als ik l-gas tank dan kom ik iets van 280km. normaal tank ik altijd h-gas in hoboken en ik ga nu mijn record breken met 330km op 17kg een stoomtrein is een cng auto alleen als het zeer koud is (door condens) bij mij is dat ook zo met de indicator ---aangeven terugschakelen in neutraal. bij fiat is er geen verbruiksaangave ---is dit wel echt nodig??
EddySmit Geplaatst: 8 maart 2017 Geplaatst: 8 maart 2017 Bedankt voor de info. Die afstand is dat autostrade,stad, gemengd? De verbruiksmeter zou handig zijn om te zien onder welke omstandigheden het fout gaat. Zit u meestal onder of boven de 2000 RPM?
Ivivke Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 Op 31/1/2017 om 14:05, kris zei: Beste, ben je tevreden van de Fiat Doblo? ik denk er aan eventueel een CNG maxi te kopen. Wat is zijn verbruik? en actieradius? Hey Kris, heb je een maxi doblo kunnen kopen met cng? Wij zijn ook aan het zoeken naar een groter model dan heden wegens gezinsuitbreiding maar lazen bij de maxi versie enkel de dieselmotor .... gr, Ive en Annemie
EddySmit Geplaatst: 9 maart 2017 Geplaatst: 9 maart 2017 Als ik het goed voor heb is de maxi versie al zeker niet in 7 zit te verkrijgen. Motorisatie weet ik zo niet. Maar ik kan het morgen wel eens vragen bij De Linde. Gefeliciteerd alvast.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen