Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Toevoeging aardgasrijder: Onderstaande artikel gaat over LPG, niet over CNG. Jullie kennen het voorval nog van vorig jaar in Duitsland waar er een ontploffing was in een CNG-tankstation, waarbij een verroeste tank de schuld kreeg. Als je nu eerst dit artikel leest van de LPG: http://www.risicokaart.limburg.nl/nl/html/algemeen/nl/Risicoomschrijvingen/ongevallenmetgevaarlijkestoffen/risicovanlpgtankstations/risicovanlpgtankstations.asp en je houdt CNG in het achterhoofd dan zou die verroeste tank wel eens helemaal niets te maken kunnen hebben met die ontploffing... zien jullie wat ik zie? VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 maart 2017 Auteur Geplaatst: 13 maart 2017 Het is volgens mij dus een combinatie van twee factoren. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
David Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 misschien zie jij iets anders als ik maar ik zie vooral dat het artikel over LPG gaat en geen CNG
Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 maart 2017 Auteur Geplaatst: 13 maart 2017 Juist, ik weet dat het over LPG gaat en zal even verduidelijken wat ik zie. Een ontploffing gebeurt nooit zonder vuur, m.a.w. door een gaslek alleen kan een wagen niet ontploffen. Mogelijk heeft de bestuurder tijdens het tanken zijn motor stationair laten draaien en bij benzinemotoren is het verplicht om de motor stil te leggen. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 maart 2017 Auteur Geplaatst: 13 maart 2017 Misschien vinden ze in de toekomst iets uit waardoor de boordcomputer communiceert met de pomp en er enkel nog getankt kan worden wanneer de motor (BENZINE/LPG/AARDGAS) stilgelegd is. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Ivivke Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 (aangepast) Ik dacht dat dat ging over 'ontploffende' cng tanks en geen brand, die was eventueel secundair en heeft veel minder schade gebracht dan normaal bij een autobrand. Ik merk alleen de ontplofte tanks op en de nevenschade daardoor. Deze tanks worden tijdens het vullen warm en komen door een 'zwakke' plek in de tank tot scheuren. ( hier bleek het door roestvorming ) De ontbranding lijkt me minder waarschijnlijk gezien de kleine ontploffings-/ontbrandingswaarden van aardgas.... je hebt maar een hele kleine limiet om dit te realiseren .... gr, Ive 13 maart 2017 aangepast door Ivivke typfout ;)
David Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 ja je motor laten draaien is echt wel niet snugger. statische elektriciteit is ook zo'n gevaarlijke als je benzine tankt
Ivivke Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Je moet wel dom zijn idd, maar het gevaar lijkt me kleiner tov benzine ed. en de ontploffingen elders waren geen ontbrandingen. CNG ontbrandt enkel met een mengsel van 5 tot 15% en dan moet de hittebron nog meer dan 650 graden zijn ... . het gevaar bij bv een gaslek zijn niet de lekken op zich maar het laten ontsnappen van een eventuele gevormde gasbel want eens in de juiste zone (5-15% mix ) en een hittebron en je hebt BOEM . CNG vliegt ook direct naar boven gezien veel lichter dan lucht ... en blijft niet hangen bij de tankpistool mocht dit toch lekken ..... . De minste lek ( zelfs 1% ) ruik je al van ver ... . gr, Ive
Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 maart 2017 Auteur Geplaatst: 13 maart 2017 31 minuten geleden, Ivivke zei: Ik dacht dat dat ging over 'ontploffende' cng tanks en geen brand, die was eventueel secundair en heeft veel minder schade gebracht dan normaal bij een autobrand. Ik merk alleen de ontplofte tanks op en de nevenschade daardoor. Deze tanks worden tijdens het vullen warm en komen door een 'zwakke' plek in de tank tot scheuren. ( hier bleek het door roestvorming ) De ontbranding lijkt me minder waarschijnlijk gezien de kleine ontploffings-/ontbrandingswaarden van aardgas.... je hebt maar een hele kleine limiet om dit te realiseren .... gr, Ive De uitleg van David gecombineerd met die van jou kan ook kloppen, gas + statische vonk. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 13 maart 2017 Auteur Geplaatst: 13 maart 2017 (aangepast) 4 minuten geleden, Ivivke zei: Je moet wel dom zijn idd, maar het gevaar lijkt me kleiner tov benzine ed. en de ontploffingen elders waren geen ontbrandingen. CNG ontbrand enkel met een mengsel van 5 tot 15% en dan moet de hittebron nog meer dan 650 graden zijn ... . het gevaar bij bv een gaslek zijn niet de lekken op zich maar het laten ontsnappen van een eventuele gevormde gasbel want eens in de juiste zone (5-15% mix ) en een hittebron en je hebt BOEM . CNG vliegt ook direct naar boven gezien veel lichter dan lucht ... en blijft niet hangen bij de tankpistool mocht dit toch lekken ..... . De minste lek ( zelfs 1% ) ruik je al van ver ... . gr, Ive Er is 1 type motor waar er geen ontploffingsgevaar is tijdens het tanken en stationair draaien: de diesel. Diesel mag je op asfalt uitgieten en er een brandende lucifer aanleggen, het zal in tegenstelling tot benzine niet branden. 13 maart 2017 aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
bartd Geplaatst: 13 maart 2017 Geplaatst: 13 maart 2017 Bij die "ontplofte" vw tourans is enkel de gastank gebarsten/ opengescheurd door de druk. Het gas is nooit ontbrand. De ontstane schade was volledig veroorzaakt door de hoge druk in de tank. Mocht er lucht in de tank gezeten hebben was de schade precies hetzelfde. 2
Lage Emissie Zone Geplaatst: 14 maart 2017 Auteur Geplaatst: 14 maart 2017 14 uren geleden, bartd zei: Bij die "ontplofte" vw tourans is enkel de gastank gebarsten/ opengescheurd door de druk. Het gas is nooit ontbrand. De ontstane schade was volledig veroorzaakt door de hoge druk in de tank. Mocht er lucht in de tank gezeten hebben was de schade precies hetzelfde. Dit kan wellicht ook met een composiet tank gebeuren ( nu waren het dacht ik stalen tanks ). Ik vraag mij af waarom ze rond een stalen tank geen siliconen rubber omhulsel doen. Het is warmtebestendig en laat geen vocht door waardoor de tanks niet meer kunnen roesten. 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Koen C Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 2 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Ik vraag mij af waarom ze rond een stalen tank geen siliconen rubber omhulsel doen. Dat kost enkele Euro's. Jij en vele anderen willen dat gerust bijbetalen bij aankoop van een nieuwe wagen. Maar de boekhouders bij de producent hebben dat anders berekend : zoveel Euro x zoveel auto's = zoveel besparen. De prijs van de auto (die de koper betaalt) blijft hetzelfde. Dat bespaarde geld kan dan naar de aandeelhouders en de top van het bedrijf gaan (dividend en bonussen). Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
JJR Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 6 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Ik vraag mij af waarom ze rond een stalen tank geen siliconen rubber omhulsel doen. En hoe ga je de tanks dan inspecteren? Je kan roest nooit volledig uitsluiten. VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
Lage Emissie Zone Geplaatst: 14 maart 2017 Auteur Geplaatst: 14 maart 2017 20 minuten geleden, JJR zei: En hoe ga je de tanks dan inspecteren? Je kan roest nooit volledig uitsluiten. Er bestaat doorschijnende siliconen rubber, via een warmtebeeld camera kan men ook al meer visualiseren dan met het blote oog. Of bedoel je de inspectie inwendig in de tank? VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
JJR Geplaatst: 14 maart 2017 Geplaatst: 14 maart 2017 8 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Er bestaat doorschijnende siliconen rubber, via een warmtebeeld camera kan men ook al meer visualiseren dan met het blote oog. Of bedoel je de inspectie inwendig in de tank? Ik ken die huidige technieken allemaal niet. Hopelijk begint VW ook snel met composiettanks (voor zover die de metalen tanks zouden kunnen vervangen over 4 jaar). VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
Lage Emissie Zone Geplaatst: 15 maart 2017 Auteur Geplaatst: 15 maart 2017 De composiet tanks zijn alvast op minstens 1 vlak beter dan stalen tanks: GEEN inwendige roestvorming. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
GiGi Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 Het is werkelijk onbegrijpelijk dat autofabrikanten nog steeds de keuze hebben om een stalen of composiet tank te gebruiken. Er mag dan wel een prijsverschil zijn tussen beide producten maar de veiligheid mag toch niet verwaarloosd worden. Duurdere merken gebruiken steevast composiet tanks en midden segment merken proberen hun systeem te slijten met goedkope stalen tanks. Wanneer gaat men eens beseffen dat men met gas voorzichtig moet omspringen ook al is CNG veiliger dan LPG. Het blijft een gas en hiervoor blijven strengere normen nodig. 2 AUDI A3 Sportback g-tron
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen