Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Vervanging cng filter

nicky

Aanbevolen berichten

Ik ging mijn wagen vandaag binnen doen voor een onderhoudsbeurt op 3 jaar. Normaal gezien is dit terug een klein onderhoud maar ik viel achterover van de offerte. 480€ . 
Eerst zei hij 580 €, toen ik zei dat het toch een klein onderhoud moest zijn wiste hij enkele lijnen waardoor de prijs zakte. Maar toch nog veel te veel lijkt mij. 

toen ik vroeg naar de kosten zei de garagist dat er een cng filter moest vervangen worden twv 191€ zonder uren en btw. 
Ik vind hier geen informatie over terug , wie heeft hier meer kennis van ? Wat en wanneer ? 

grts

Nicky 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, nicky zei:

Ik ging mijn wagen vandaag binnen doen voor een onderhoudsbeurt op 3 jaar. Normaal gezien is dit terug een klein onderhoud maar ik viel achterover van de offerte. 480€ . 

7 minuten geleden, niko zei:

geen idee over welke onderdeel gaat het.

mag die garage werken uitvoeren  op de hoge druk leidingen en onderdelen?

Eerst zei hij 580 €, toen ik zei dat het toch een klein onderhoud moest zijn wiste hij enkele lijnen waardoor de prijs zakte. Maar toch nog veel te veel lijkt mij. 

toen ik vroeg naar de kosten zei de garagist dat er een cng filter moest vervangen worden twv 191€ zonder uren en btw. 
Ik vind hier geen informatie over terug , wie heeft hier meer kennis van ? Wat en wanneer ? 

grts

Nicky 

Geen idee  ik zag enkel cng filter staan. Morgen weet ik meer dan heb ik de factuur. Ik weet dat ze bij de aankoop van de wagen een beetje mysterieus over deden dat ze er eigenlijk niet aan mogen werken maar dat de filter een beetje in de grijze zone zit. Maar de vorige onderhoudsbeurten vroeg ik telkens naar de filter maar niemand van de meestergasten wist ervan. Ik wilde wel eens weten op hoeveel jaar of km het moest vervangen worden. Nu dat het op het scherm komt gaat hij het ineens vervangen . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een cng-filter na 3 jaar  zou moeten vervangen worden, daar heb ik nog niet van gehoord.

In de ontspanner (drukregelaar) zit een filter aan de hogedruk zijde.

Maar die wordt, voor zo ver ik weet, slechts vervangen wanneer de ontspanner defect is of gereviseerd wordt.

Die filter is een poreus koperen cilindertje van ongeveer 4 cm lang.

Aan de lage druk zitten in elke injecteur een klein filtertje maar dat wordt niet bij onderhoudsbeurten vervangen.

Voor de benzine is er wel een brandstoffilter die vervangen wordt.

VW Touran 1.4 TSI Ecofuel 110 kW DSG 2011 

Verbruik: spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, MrFingers zei:

Volgens mij zijn ze u erbij aan het matsen. Toevallig ook de flux-capacitor ook versleten?

Gaat inderdaad over een opel zafira. Over dat matsen ?daar heb ik ook vermoedens over daarom dat ik de vraag hier stel. Ik heb dezelfde vraag al eens gesteld bij van meenen in eeklo en zij vertelden dat er niets specifiek aan moest gebeuren . 

natuurlijk morgen weet ik meer maar dan krijg ik de factuur onder mijn neus geduwd dus wil liever met meer kennis  naar daar gaan . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naargelang het merk is het mogelijk dat de olie sneller moet gewisseld worden.

Zinvol is het ook dat het gassysteem jaarlijks gecontroleerd wordt op lekken.

Dit gebeurt op de jaarlijkse autokeuring, als je daar naar toe moet is het niet nodig dat het ook nog eens door de garage gedaan wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Crombel zei:

Zinvol is het ook dat het gassysteem jaarlijks gecontroleerd wordt op lekken.

Dit gebeurt op de jaarlijkse autokeuring, als je daar naar toe moet is het niet nodig dat het ook nog eens door de garage gedaan wordt.

Ja maar : de autokeuring is geen garage.

Stel dat ze eens niet met hun snuffelaar er langs lopen ?  Dan wordt het niet gecontroleerd.

Je laat je remmen en stuurinrichting toch ook controleren door een garage ?  Je wacht toch niet totdat de keuring dit doet ?

Edit : voor 1 keer verdedig ik de autokeuring... :)

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, Crombel zei:

Als je betaalt voor de controle op lekken in het gassysteem dan mag je er toch op rekenen dat dat gedaan wordt.

't Is wel de autokeuring....

De ene keer heb je iemand die meer dan nodig keurt / afkeurt (stagairs of het quota van afkeuring nog niet gehaald die dag (wat de keuring uiteraard ontkent dat dit gebeurt)  )

En de andere keer is het, laat ik het beleefd houden, op een correcte manier.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de wagen afgehaald. Totaalfactuur 457€ met 20% op de cng filter.

3jaar onderhoud 91€

kit filter 14.40

olie quartz ineo 74,25

oplosmiddel 3.30

batterij vervangen sleutel 11€

vernieuwen cng filter

cng afscheider aftappen 32.80€

aanvullende bewerking vervangen oliescheider 16.40€

filter 142€

kl materiaal 15€

milieu 5,50.

ik dacht ik ga nog 1 jaar naar de officiele garage omdat het maar een klein onderhoud betreft. Even slikken.

ik heb eens gebeld naar een cng installateur en zij vertellen dat niet alle wagens over een cng filter beschikken. 

Na vraag wat een filter bij hen gemiddeld kost kreeg ik 30-40 euro als antwoord. 

Bij de opel garage in antwerpen kan niemand mij een deftig antwoord bieden waarom dit hier zo duur is en om de hoeveel tijd dit moet gebeuren . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, nicky zei:

vernieuwen cng filter

cng afscheider aftappen 32.80€

aanvullende bewerking vervangen oliescheider 16.40€

filter 142€

Dit zijn termen die mij aan compressoren doen denken.  Misschien van een cng-tankstation?

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd ook met een Zafira CNG. Deze is nu 4 jaar oud. Ik ga hiermee jaarlijks naar de keuring omdat ik een caravan (>750 kg) trek. Tot nog toe heb ik nooit gemerkt dat er een snuffeltest gedaan werd. Mijn ervaring met de autokeuring is dat inderdaad niet altijd alles gekeurd wordt, zeker niet als je net voor sluitingstijd aankomt. Net voor de recentste keuring (vorige week) heb ik de tanks laten controleren. Hier hoorde ik niets van CNG filter die moet vervangen worden. Ook de officiële opel garage waar ik een half jaar geleden onderhoud liet doen, zei me niets over het vervangen van de CNG filter. Misschien eens informeren bij een andere officiële garage of een CNG installateur/controleur? Volgens mij mag er enkel aan de CNG installatie gewerkt worden door erkende instanties, waarvan de lijst terug te vinden is op internet. Kijk eens of uw garage daar ook op staat.

Het batterijtje van de sleutel wordt standaard vervangen. Ik had een nieuwe sleutel besteld en een maand later onderhoud laten doen, raad eens wat er op de factuur stond? Batterij sleutel ... Uiteraard kost het wat tijd om zo'n batterijtje te vervangen ...

A propos: bij elke keuring probeerde men om de uitlaat te controleren. Deze bevindt zich midden onder de auto, dus moeilijk bereikbaar, zelfs met hun speciale S-vormige tool. Telkens gaf men na enkele pogingen op en noteerde men op het interne formulier: onmeetbaar. Gelukkig werd hiervan niets genoteerd op het keuringsbewijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wat ik gevonden heb op een online handleiding van zafira. 

@bert007hoeveel km staat er op u  zafira. In het boekje staat het aftappen en filter onder 60000 km wat ik net bereikt had. 

als het werken zijn buiten het gebied wat onder druk staat zouden ze er wel aan mogen werken. Is een beetje een grijze zone vertelden ze bij de aankoop van de wagen ?? 

E1462C73-61EA-4019-A1A1-BCA0F081B72E.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staat inderdaad in de handleiding maar van de “olieafscheider CNG” en de “extern brandstoffilter CNG” had ik nog nooit gehoord.

Toch denk ik dat in beide regels CNG er per vergissing bij staat.

De olieafscheider is een deel van de motor-ontluchting waar de olie uit de carterdamp wordt afgescheiden zodat die niet in het milieu komt.

Vervangen na 60000 km is redelijk.

De externe brandstoffilter zal de benzinefilter zijn.

“Norm EN 228” wijst ook enkel op benzine.

Het enige raadsel is de prijs, die is hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 jaren later...
Op 26/2/2020 om 15:08, nicky zei:

grts

Nicky 

De Opel garagist wil mijn CNG filter vervangen en laat weten dat dit 360 euro zal kosten all in( Opel Zafira 2017 117000 km).

Dat lijkt me nogal veel geld. Jullie ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...