Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Man van het zuiden

Audi A3 G-Tron 2019 met derde tank en grotere motor

Recommended Posts

Ik rij met de Seat Leon met de 1.5 motor en de extra CNG tank met een totaal van 17,7kg. Is natuurlijk geen Audi, dus geen idee of je mijn ervaring wilt weten? :)

Seat Leon 1.5 TGI:         1077428_5.png

ik heb ook een leon 1.5 tgi sinds 3 maanden. De actieradius varieert van circa 350km op l gas, naar 400-425 op h gas en richting de 500 (!) op cng+. op benzine rijd je dan nog zo'n 120-140 km extra. De dsg back laat je vooral wat lui rijden, wat mij prima bevalt. de sportstand vind ik wat hitserig op de snelweg (schakelt naar zijn 3 als je vol gas geeft om even tussen te voegen en dat hoeft voor mij nou ook weer niet). Ik heb nu zo'n 10.000 km gereden. Afhankelijk van de druk die een gasstation levert kun je met koud weer tot circa 19 kg tanken. 1kg op 25 km is prima haalbaar met veel snelwegkilometers. onder de 1op 22 ben ik ook met stevig doorrijden nooit geweest.

Succes met de verdere afwegingen. Mocht je wellicht nog na gaan denken over de leon: je kunt deze alleen in style bestellen omdat de fr versies een digitaal instrumentarium hebben, en daarin is geen ruimte voor de gasmeter. Wel kun je de style versie vervolgens met allerlei opties richting de fr tillen.

Succes!

Wow ! Ik ben onder de indruk van het aantal kilometers dat je kan rijden met je Leon. Een vraagje: ik ken L -gas ( Noordzee) en H-gas (Rusland), maar wat is CNG+. ???

Wat zie je als minpuntjes ?

@Man van het zuiden CNG+ of H+ gas is CNG dat rechtstreeks verdampt verkregen wordt van een nabijgelegen LNG-installatie. CNG-tankstations, waar je op dit ogenblik H+ gas kan tanken, zijn Romac in Veurne, Total in Kallo (gemeente Beveren), Total in Hoboken, en de twee Esso-stations langs de E40 in Heverlee: Esso Heverlee Noord (richting Brussel) ligt vlak voor de verkeerswisselaar met de A2 richting Leuven. Esso Heverlee Zuid ligt aan de overkant, na de afrit richting Leuven. Dat Esso Heverlee Zuid na de afrit Leuven ligt is uiteraard een nadeel voor de mensen die NIET richting Luik moeten rijden. In april 2020 komt er nog 1 CNG+ station bij, in Londerzeel, onder de merknaam Maes, in de Nijverheidsstraat 9.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Bedankt voor de uitleg @muscles

Ik merk evenwel dat de Steengoede Gibgas app hiervan nergens melding maakt, ze kennen enkel H en L gas.

weet je ook wat het verschil in energiewaarde is dat deze 3 types CNG opleveren ? Ik las op dit forum dat er reeds een enorm verschil is als je H of L gas tankt. Kan je op deze 3 types een % plakken in energiewaarde zodat we het aantal km kunnen berekenen dat je per soort met een bepaald type auto kan rijden ?

12 uren geleden, LGI zei:

@muscles Bruno Tessenderlo is voor zover ik weet ook CNG+

Ja, toch rij ik geen km meer mee, dan wanneer ik gewoon H-gas tank in Houthalen of Tongeren.

@EricG inderdaad, zelfde bij mij.

De keren dat ik er tankte geraakte ik er ook niet verder mee dan met H-gas. De druk was toen wel iets lager dan elders.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

5 uren geleden, Man van het zuiden zei:

Kan je op deze 3 types een % plakken in energiewaarde zodat we het aantal km kunnen berekenen dat je per soort met een bepaald type auto kan rijden ?

Nee, want de BC van je auto geeft voor H-gas al 100% aan. Je zou voor H+ gas dan van 120% kunnen spreken.

Met een 17,5 tot 18 kg H-gas kan je in ecomodus 400 km ver rijden. Met 18 tot 19 kg H+ gas kan je in ecomodus 500 km bereiken. Het is ook afhankelijk van de vuldruk van de CNG-installatie, de buitentemperatuur - in de winter kan je meer CNG tanken dan in de zomer - en je rijstijl.

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Zijn DATS24 in Geraardsbergen en Ninove dan H+ gas? Want als ik geen te zotte dingen doe met mijn auto, haal ik ook 500km op 18kg gas, getankt bij deze 2 tankstations.

@Orcram Tja, het wordt dan ne keer hoog tijd dat ge dat zelf gaat uitproberen door es H+ gas te gaan tanken bij Romac in Veurne. Misschien haalt gij dan wel 600 km.

• Hahaha 1

11 uren geleden, Orcram zei:

Zijn DATS24 in Geraardsbergen en Ninove dan H+ gas?

Volgens de calorische waarde aangegeven op de Dats24 website is het gewoon H-gas.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

@muscles Inderdaad! Wie weet zet ik wel een record aan actieradius met 17,7kg aan H+ gas! :D

@Lange_666 Wellicht ligt het dan aan mijn rijstijl, ondanks dat ik nooit te traag rij en gewoon normaal optrek. Wellicht ook omdat ik in een rustige omgeving woon met weinig stoplichten en dergelijke. Kan vaak gewoon lekker doorrijden aan de maximum snelheden die ik tegenkom. (CC: 54 bij 50, 74 bij 70, 94 bij 90 en 124 bij 120)

ik las net iets over Romac Veurne , net voor ik de aankoop overwoog over onze nieuwe Audi G-tron heb ik het geluk woonachtig te zijn in De Panne en is Romac Veurne heel dichtbij wat altijd leuk meegenomen is . Dus zoals vermeld in blijde afwachting van onze Audi A3 G-tron 2020 die reeds besteld is bij Audi Raes Brugge . 

• Vind ik leuk 1