Renaat Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 wist je dat je de benzine van een cng wagen 2 x per jaar moet bijvullen
Koen C Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 36 minuten geleden, Renaat zei: wist je dat je de benzine van een cng wagen 2 x per jaar moet bijvullen Leg uit... Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Renaat Geplaatst: 6 december 2019 Auteur Geplaatst: 6 december 2019 Op korte tijd 2x problemen gehad na tankbeurt van zowel gas als benzine. Er bleef een lichtje branden op het dashboard (katalysator). In de garage vonden ze aanvankelijk geen oorzaak, een eerste keer werd de benzinepomp vervangen. Nutteloos zo bleek achteraf. De tweede keer werd de benzinetank leeggetrokken en gereinigd. Pas dan kwam men te weten dat je de benzinetank (in ons geval 13 liter) om de zes maanden moet leegrijden (tot reserve). Dit staat overigens in de handleiding. Maar wie leest dat? Bij aankoop werd dit nooit meegedeeld. Wij rijden met een Volkswagen Caddy Maxi, 3 jaar oud.
MrFingers Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Benzine "versterft" na een tijdje, en zal dan minder goed werken (ontbranden), er kan vlokvorming optreden, wat je filters kan verstoppen, en bij een tank die niet voor het grootste deel gevuld is kan water in de lucht condenseren en de benzine bevuilen. Euro95 is er iets gevoeliger aan dan Euro98. 1
muscles Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 1 uur geleden, Renaat zei: Dit staat overigens in de handleiding. Maar wie leest dat? Awel, ikke ! Ik heb de Nederlandstalige handleiding van mijn Seat Tarraco op het internet gevonden, gedownload en gelezen vóórdat ik er mee beginnen rijden ben. Ik heb 'm wel nog niet volledig gelezen maar de zaken, die ik nodig had, heb ik gelezen. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
pluxy Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Is hier nochtans veelvuldig besproken. Wij rijden deze minstens 3x per jaar leeg (op vakantie, want dan kunnen we deze vullen met ARAL 100 octaan(of 102). Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano :
Koen C Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 (aangepast) @Renaat Spijtig dat je dit hebt moeten ondervinden met (waarschijnlijk ?) wat Euro's achterlatend bij de garage. Zoals pluxy al schreef : regelmatig al besproken op dit forum. Zelf rij ik iedere 10.000 km de benzinetank leeg (zo'n 40 liter inhoud). Met de huidige kleinere benzinetanks, is het misschien raadzaam om dit 2 of 3 maal vlak achter elkaar te herhalen. Tank beter ook Ron 98 E5 ipv Ron 95 E10. In de E5 zit minder "bio"component ( die component is helemaal niet bio). De E5 blijft zo'n jaar "goed", de E10 maar een half jaar. De goedkopere prijs van de E10 wordt teniet gedaan door het meerverbruik (volgens sommigen tot 10 %, anderen hebben geen meerverbruik geconstateerd) en door de mogelijke problemen die je krijgt met de "vervlokking" van de benzine. Zoals jij hebt ervaren... Goed dat je het nog eens aanhaalt ! 6 december 2019 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
DeNbEiRe_84 Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Ik denk dat ik vaker benzine leegrij dan CNG, omdat ik niet altijd in de buurt ben van een CNG-station. Ik tank dan 10 liter en die is er dan ook weer snel door. Dat herhaalt zich een keer of twee en tegen dan passeer ik eens een CNG-station ? Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red
Aardgasrijder Geplaatst: 7 december 2019 Geplaatst: 7 december 2019 22 uren geleden, Renaat zei: wist je dat je de benzine van een cng wagen 2 x per jaar moet bijvullen Klopt, je kan best regelmatig wat verse benzine tanken. Het onderwerp is hier al besproken en elders op het forum: Het is inderdaad jammer dat je nutteloze kosten hebt moeten maken hierdoor. Regelmatig even op benzine rijden is dus zeker niet erg, het zorgt voor extra smering van de kleppen en je ververst hierdoor sneller je benzine in je bak. Zoals @Koen C ook reeds schreef zou ik ook adviseren om Ron 98 E5 te tanken wegens de langere houdbaarheid. Aangezien je weinig op benzine rijdt zoals ik kan opmerken uit je eerste bericht zal de kleine meerkost van die enkele liters per jaar de rekening ook niet fors doen oplopen. Tank je E5 benzine waar hij goedkoop is en rij regelmatig eens een stukje op benzine. Aangezien je een Caddy hebt met een kleine benzinetank zou dit geen probleem mogen vormen. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
JJR Geplaatst: 7 december 2019 Geplaatst: 7 december 2019 Ik had de handleiding ook niet gelezen en weet dit nu bij deze... Ik tankte echter wel twee keer per jaar. Nu kreeg ik voor de zomer (na iets meer dan 3 jaar) een sputterende auto na het tanken van CNG (en even rijden op benzine). In september kreeg ik ook het lichtje van de katalysator. Bij mijn onderhoud in oktober (114.000 km) werd er additief om de sproeiers te reinigen bij mijn benzine gedaan. In november zouden mijn sproeiers gereinigd worden of vervangen (1500 euro las ik op dit forum). Ze heben dit toen echter niet gedaan maar ik zou later een afspraak moeten maken bij D'Ieteren voor de reiniging. Ze heben de melding op het dashboard toen wel gereset en de bougies gewisseld (1-3 en 2-4 volgens wat ik begreep). Sindsdien heeft het product bij de benzine zijn werk blijkbaar ook gedaan want ondertussen rijd ik zorgeloos, ook op benzine. Ik deed wel al een half potje reiniger voor de sproeiers bij de benzine die ik ondertussen heb bijgetankt na leegrijden van de tanks. De andere helft is voor de volgende tankbeurt. Ik heb gelukkig meteen de juiste diagnose gekregen (mede met hulp op dit forum) en heb jouw kosten niet moeten maken, noch de kosten voor de sproeiers. Ik zal nu waarschijnlijk iets vaker dan 2x per jaar gaan tanken en minstens 1x per jaar een busje reiniger bij de benzine doen (verdeeld over 2 tankbeurten, telkens een half busje, want 1 busje is voor minstens 20 liter). De handleidingen toch maar blijven lezen dan, zeker? (Net nu de Sint weer een mooie lading handleidingen bij het speelgoed heeft gevoegd???.) 1 VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen