Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat zou je van een merk als Skoda toch niet verwachten. Uiteindelijk heb jij toch de laatste lach, want dan koop je de auto toch gewoon ergens anders?...

Qua uitstoot is een aardgasmotor van Volkswagen zeker en vast beter dan hun benzinemotoren, die trouwens doorheen de jaren ook niet heilig zijn geweest. En vergeet niet dat de liefste verkoper ook voor het concern werkt dat met het grootschaligst diesel-gesjoemel betrapt werd, dus pak alles maar met een korrel zout.

Dat de algemene uitstootwaarden naar beneden moet, klopt gewoon. Of CNG lang een ding gaat blijven, ook geen idee. Ik vrees dat het iets is waar België (/Europa) ons snel naartoe wou duwen omdat zij net diesel zolang hebben gepromoot, benzine hebben zwartgemaakt en LPG in de doofpot heeft gestoken (terug meer inkomsten voor de staat).

Maar ik geloof ook niet dat brandstofmotoren zo snel zullen verdwijnen. Groengas (CNG) en bio-lpg (LPG) zijn écht heel mooie stoffen!

Met de juiste motor, installatie en onderhoud zijn veel gasauto's onverwoestbaar. En je Skoda-dealer moet toch garantie blijven geven zolang die strekt...

On 7/27/2019 at 7:37 AM, Lage Emissie Zone said:

Ik denk dat hij nog nooit een aardgasmotor heeft gehad want als je denkt dat je op een bom slaapt dan denk je onmiddelijk aan LPG.

Mag ik u vragen vanwaar u steeds deze negatieve houding tegenover LPG haalt? Autogas is ook een mooie, fijne brandstof en zeker niet meer 'bom' dan CNG.

Integendeel, zelf. CNG zit in je auto aan +200 bar en LPG aan nog geen 10 (zelfde druk als in de band van een stadsbus). Als de tank om één of andere reden zou ontploffen, lijkt CNG mij veel gevaarlijker, hoewel beide tanks wel beter ontworpen zijn dan dat. Maar in Europa rijden er toch veel meer LPG-auto's rond (wat trouwens een technologie is dat hier al decennia bestaat en ver ontwikkeld is), en hoeveel ontploffen er? Tegenover VW die al tanks heeft moeten terugroepen of een Audi die ontploft bij het tanken door tegen een paaltje te rijden... Het is niet omdat jij op CNG rijdt, dat elke andere brandstof slechter is.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
19 uren geleden, jkb.dnf zei:

Het is niet omdat jij op CNG rijdt, dat elke andere brandstof slechter is.

Dat heb ik nooit beweerd, en dat is ook in praktijk niet zo want buiten CNG rijd ik nog steeds met een ( zo gehate ) dieselwagen.

En ik ben tegen LPG omdat ik er eens 1 voor mij heb gehad die echt stonk naar zijn brandstof, 15 meter ver.. en als je daar dan een vuurtje zou hebben dan ontploft die gasruikende bom.

Het is terecht dat een LPG wagen nooit ondergronds mag parkeren en een CNG wagen wel.

LPG tank ontploft wanneer er iets misgaat, een stalen CNG cilinder kan enkel openscheuren als je het vergelijk maakt.

Conclusie is dat ondanks de hoge druk CNG veiliger is ( ik heb het over stalen tanks, niet over composiet tanks ).

Zo # veilig # is LPG: 

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

En nu de personenwagen zelf waar iets misgaat:

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:
56 minutes ago, Lage Emissie Zone said:

En ik ben tegen LPG omdat ik er eens 1 voor mij heb gehad die echt stonk naar zijn brandstof, 15 meter ver.. en als je daar dan een vuurtje zou hebben dan ontploft die gasruikende bom.

Het is terecht dat een LPG wagen nooit ondergronds mag parkeren en een CNG wagen wel.

Hoe weet jij nu wat het probleem was aan die auto? Weet je zelf hoe LPG ruikt? Er staan ook veel oldtimers op LPG, en die ruik je sowieso van mijlen ver.

Rij maar eens achter een oude Porsche bijvoorbeeld (op benzine), daar krijg je hoofdpijn van omdat ze rijk afgesteld staan en geen na-behandeling hebben in de uitlaat. Een auto op CNG zal zo ook wel een geur hebben.

En is dat terecht? In Nederland rijden veel meer LPG-wagens rond, en daar parkeren ze allemaal ondergronds. Hoe vaak is er al iets misgegaan? Je gaat jaarlijks op controle en er is enkel gevaar in geval van een lek. Als de tank een lek detecteert, sluit hij zichzelf af.

Daarnaast is CNG niet ineens 'veilig' ondergronds. Ventilatie is vaak ondermaats en gas ontsnapt niet zo snel als jij denkt. Je zal nog altijd een flinke klap kunnen krijgen (een sigaret gaat geen LPG- of CNG-dampen aansteken). Waarom denk je dat een hele straat moet afgeruimd worden als er een lek in de straat is?...

Daarnaast is benzine ook heel gevaarlijk: ligt op de grond en geeft bij kamertemperatuur veel dampen af. Buiten diesel is geen enkel brandstoflek veilig ondergronds.

56 minutes ago, Lage Emissie Zone said:

LPG tank ontploft wanneer er iets misgaat, een stalen CNG cilinder kan enkel openscheuren als je het vergelijk maakt.

Conclusie is dat ondanks de hoge druk CNG veiliger is ( ik heb het over stalen tanks, niet over composiet tanks ).

Jammer dat je zo verkeerd geïnformeerd bent. LPG ontploft niet als er iets misgaat. Met veel meer ervaring achter de rug, weten ze wel beter! Een CNG-cilinder die openscheurt klinkt als een veel slechter scenario, of begrijp je dat niet? Een LPG-tank zal onder extreme hitte gas afblazen. Zo krijg je een steekvlam in plaats van een ontploffing. Dat doet een CNG-tank volgens mij ook.

Waar haal je het vandaan dat LPG 'zomaar' ontploft. Denk je nu echt dat ze zoiets zouden laten bestaan als die tank zomaar ontploft?

En wat betreft je video's: deze zijn extreem onrepresentatief en doet me lichtelijk geloven dat er met jou niet te discussiëren valt of dat je geen idee hebt waarover je spreekt. Je toont een video van LPG-cilinders in één of ander vreemd land. CNG bestaat niet eens in cilinders, dit zou levensgevaarlijk zijn om zo te vervoeren door de hoge druk. Vergelijking is dus waardeloos.

Wie vervoert er nu ook zo cilinders? En een LPG-tank van een auto vliegt niet zomaar weg bij een accident.

De tweede video is even wazig. Er is geen duidelijke bron. Benzine kost ook twee keer niks in Rusland, dus waarom zou je daar op LPG rijden? Plus, die exact zelfde video heeft ook online gestaan met 'CNG tank explosion'. Zelf als zoiets echt is, dan nog zijn er hier veiligheidsmaatregelen (druktest tank, 80% vulling, ...).

Wat me wel verrast is dat je de video niet hebt getoond van een Belgische auto die ontploft was! Want dat is echt gebeurd. Maar het zag er mij niet de best-onderhoude installatie uit én het kwam door een lek binnenin, het resultaat zou bij eender welk gas dus even ernstig geweest zijn (meneer is gelukkig wel niet gewond).

Ga maar eens naar YouTube en zoek 'LPG explosion'. Ik tel exact 4 resultaten die iets met auto's te maken hebben, totdat het overgaat op tests of cilinders. Zoek dan eens 'CNG explosion'. Zo ver ik heb gescrolt, ging het over auto's, alsook een man die weggekatapulteerd werd (en er vrij levensloos uitzag) en een vrouw die dood achterbleef.

LPG's enige nadeel is: zwaarder dan lucht, en CNG's enige nadeel is: hoge druk. Beide zijn veiligheidsrisico's, maar maakt hun, in onze, ontwikkelde landen, niet onveilig.

Succes met die gedachtengang.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Sorry dat ik LPG zo afkraak en blijkbaar heb je er wel kennis van..

Het zou mij zelfs niet verbazen dat jij een LPG-technieker bent ;)

Mijn persoonlijke eerste keuze op gebied van gas blijft toch CNG.

LPG is goedkoper aan de pomp maar het onderhoud zal wellicht duurder zijn.

Het zijn inderdaad slechte filmpjes maar in het verleden stonden daar ergere incidenten...

Vermits LPG-wagens moderner zijn dan vroeger zal de veiligheid ongetwijfeld verbeterd zijn.

Geplaatst: (aangepast)

Na de welles-nietes discussie over CNG versus LPG ( @muscles @Aardgasrijder : moet dat niet afgesplitst worden in een apart topic ?), som ik maar eens de "nadelen" op van CNG (soms al eens geschreven) en ook de voordelen.

Ergens anders vind je dat ook al.

Nadelen :

- aanpassen gewoontes van tanken.  Als je nu iedere week (benzine) tankt, zal je met CNG ongeveer 2x per week moeten tanken.  In vergelijking met een diesel zal het nog iets meer zijn.

- "beperkter" aantal CNG stations.  Maar als je nu de gewoonte hebt om altijd bij hetzelfde station te tanken, moet je gewoon een "ander" kiezen (en dat je "huisstation" maken).

Beter nog (gaf je zelf ook aan) : CNG tanken als je in de nabijheid bent van een CNG station bent (op weg naar/van het werk, op uitstap, etc).  CNG houdt een beetje extra planning in als je "op reis" gaat (dagje naar de kust of familie bezoek die bijvoorbeeld in het verre Limburg woont :) )  Reizen in Frankrijk is een "uitdaging" maar doenbaar,  Groot-Brittanië is hopeloos.

- iedere 4 jaar moeten de tanks gekeurd worden door een erkende installateur.  Dus niet die gekke Skoda dealer, maar AGS in Olen, Drive Systems, etc.  Zie lijst : https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/ws_fod_cng_20190619.pdf

Dit kost wat centen (zo'n 65 € à 70 € per tank, alles in, moet kunnen).

Bij de autokeuring (na 4 jaar) betaal je ook wat extra : CNG vignet : 5,10 en Periodieke keuring NGV : 17,30.  Geen idee wat je bij hen voor de snuffeltest in het 5e of 6e jaar betaalt (en dan ieder jaar).

- na 20 (twintig) jaar moet je de tanks hernieuwen.

- plakker te kopen bij Aardgasrijder (de mooie ruit) én ineens de officiële (voor bij de keuring).

De mooie kleef je op de auto, de officiële hou je bij in het handschoenkastje (te "bevestigen" voordat je op de keuring bent)

- discussie wanneer (kilometerstand / interval) de auto op onderhoud moet + soort olie.

Maar dat heb je ook met een benzinewagen of diesel.

Bijvoorbeeld bij een diesel : Long-life olie of niet ? Soms rekent een garage Long-life aan en laat je na 15.000  km toch terugkomen...  Dus met CNG kan je die verwarring / discussie ook tegenkomen.

- klein verlies aan kofferruimte.  Op de plaats waar bij de benzine / diesel versies een extra opbergvak is, liggen de CNG tanks.  Of op de plaats van het reservewiel.  Dus een reparatiekit ipv een (nood)reservewiel en krik.

-  duurder dan een gelijkaardige benzineversie (1.000 à 2.000 €)

Neutraal :

-  zo goed als hetzelfde vermogen als op benzine.  Amper te merken, tenzij je autocoureur bent...

Koppel is natuurlijk minder dan bij een diesel.  Maar dat is ook geldig bij een vergelijkbare benzine.

- let op of de CNG'er een trekhaak mag hebben.  Let ook op het maximum toegelaten gewicht dat die dan mag trekken.

- mogelijk dat niet alle opties en uitvoeringen beschikbaar zijn bij een CNG'er in vergelijking met een gelijkaardige benzine versie

Voordelen :

- aangename verrassing qua verbruik en kostprijs per km aan brandstof : minder dan benzine, een tikkeltje meer verbruik (?) dan diesel maar goedkoper aan de pomp / prijs per km aan brandstof

- geen stinkend pistool aan het tankstation (vergeleken met benzine en zeker met diesel)

- geen BIV en wegentaks tot en met 2020

Edit :

PS 1 : ga echt op zoek naar een andere dealer.  De door jou gecontacteerde dealer is echt niet goed wijs....

aangepast door Koen C
  • Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
56 minuten geleden, Koen C zei:

geen stinkend pistool aan het tankstation (vergeleken met benzine en zeker met diesel)

Jawel, van diegene die naast u staatxD

Krik, sleutel en brandblusser weggewerkt in caddy zijkant.(wel als optie bij te bestellen.)

Reservewiel vooraan op de motorkap te leggen.(dan vergeet je het zeker niet).

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Geplaatst:
10 hours ago, Lage Emissie Zone said:

Sorry dat ik LPG zo afkraak en blijkbaar heb je er wel kennis van..

Het zou mij zelfs niet verbazen dat jij een LPG-technieker bent ;)

Mijn persoonlijke eerste keuze op gebied van gas blijft toch CNG.

LPG is goedkoper aan de pomp maar het onderhoud zal wellicht duurder zijn.

Ik ben zeker geen technieker, maar wel geïnteresseerd in techniek, auto's en zeker ook LPG én CNG.

CNG is zeker geen verkeerde keuze, maar je hoeft niet 'bang' te zijn van LPG, want het is absoluut veilig en goed.

En de personen die weinig kennis hebben van zaken, zullen de mensen altijd schrik willen aanjagen met gas: je komt de Kanaaltunnel bv. niet in met zowel LPG als CNG, maar wel met een auto op benzine met een losse gasfles voor de barbecue in.

LPG is inderdaad goedkoper aan de pomp (en inbouw), en onderhoud is op zich enkel een kleine filter elke onderhoudsbeurt. Sommige garages stellen bij zowel LPG als CNG de olieverversing uit, omdat die niet verdunt door de brandstof (bij veel stationair draaien bv., gebeurt bij benzine en diesel zeker wel) en minder snel vuil wordt.

Dit zou ik persoonlijk wel nooit aanraden, olie kan je nooit 'te veel' verversen.

Af-fabriek zou ik zeker CNG aanraden, bij inbouw of in samenwerking met een garage eerder LPG.

Ik vind het alleen jammer dat o.a. de overheid de fout die ze gemaakt hebben met diesel, nu willen oplossen met CNG. Hier gaan ze nu ondersteuning moeten voor blijven voorzien, er wordt geïnvesteerd in infrastructuur (Colruyt en D'Ieteren werken deels samen). Er kon ook in bio-LPG geïnvesteerd worden, wat universeler is en er is al een heel uitgebreid netwerk beschikbaar. Maar dan moet de overheid haar fouten toegeven... Zoals ze nu deels doen door 'vuile' benzine terug op te hemelen.

Ik heb geen glazen bol, maar wat gaan ze na 2020 doen en hoe lang duurt het voordat ze weer 'het beste ding sinds brood' uitvinden en dit in de doofpot gaat? Misschien is het wéér een tussenfase, en ik gok erop dat benzine veel langer de norm zal blijven dan ze ons nu willen doen geloven...

Uiteindelijk ben jij, als burger, altijd een stap achter, dus veel keuze hebben we niet.

Maar zoals @Koen C zegt, wijken we af en gaat dit erg off-topic.

Waarvoor mijn excuses aan de originele poster! :)

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
45 minuten geleden, jkb.dnf zei:

Ik vind het alleen jammer dat o.a. de overheid de fout die ze gemaakt hebben met diesel, nu willen oplossen met CNG. Hier gaan ze nu ondersteuning moeten voor blijven voorzien, er wordt geïnvesteerd in infrastructuur (Colruyt en D'Ieteren werken deels samen).

Jij vergeet echter 1 zeer belangrijke speler in het hele CNG-verhaal in België: FLUXYS !!!

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
On 7/29/2019 at 11:04 PM, muscles said:

Jij vergeet echter 1 zeer belangrijke speler in het hele CNG-verhaal in België: FLUXYS !!!

Uiteraard, maar ik bedoelde eerder het totaalplaatje. Fluxys is een supplier, D'Ieteren en Colruyt zijn meerdere schakels in het verhaal.

Zo stimuleert Colruyt de verkoop van wagens met hun stations (als er om de hoek bij jouw een CNG-station staat, is een CNG-wagen een veel makkelijkere keuze), terwijl hun werknemers met TGI's en g-trons rijden (waarvan ook het nodige aantal met véél reclame erop). De persoon die lichtelijk iets afweet van CNG (de doorsnee Vlaming), zal vooral eerst aan Volkswagen en Audi denken.

2 jaar terug hadden werknemers van Colruyt nog de keuze welke brandstof ze wouden, maar CNG werd wel gepromoot. De keuze was er voor de actieradius.

Toevallig krijgt mijn moeder (compleet andere afdeling, zij moet ook nooit (echt) de baan op (en anders hebben ze daarvoor nog een kantoorwagen momenteel)) binnenkort ook een bedrijfswagen van hun, en is de keuze nog puur CNG.

Zij zijn zeker een sterk marketingsteam geweest, maar hebben tegelijk ook de mensen ingelicht én voor een netwerk gezorgd. Als ethanol ineens hét van het was, dan was dat het product, hè... Het product is het minst belangrijke aan marketing. :)

Daarom dat ik me enkel afvraag of dit de beste keuze was, i.p.v. het perfectioneren van bestaande technologieën. Een inbouw kost nu toch gauw €4.000 voor bestaande auto's. Maar dit is puur de keuze van de overheden, en hoogstwaarschijnlijk wel bewust. De vergelijking met benzine is nog moeilijker, en maakt de ooit-zo-vuile benzine ineens enorm interessant, terwijl het goedkoper schoner kon (en we zo ook een stapje dichter bij de CO2-eisen konden zitten, want dat is minder makkelijk haalbaar met benzine dan met diesel voorheen, of veel properder LPG of CNG, ook al is het 95 gram ofzo dat we moeten halen - het gemiddelde kon automatisch, minstens 10% omlaag).

Geplaatst:
On 7/29/2019 at 10:16 PM, jkb.dnf said:

Ik vind het alleen jammer dat o.a. de overheid de fout die ze gemaakt hebben met diesel, nu willen oplossen met CNG. Hier gaan ze nu ondersteuning moeten voor blijven voorzien, er wordt geïnvesteerd in infrastructuur (Colruyt en D'Ieteren werken deels samen).

Klopt niet helemaal, ze proberen dat met zowat alle types lage-emissie en emissieloze voertuigen.

Wat er na 2020 gebeurt met CNG weet inderdaad niemand, maar de eerste tekenen zijn alvast positief.

En de samenwerking van DATS24 en d'Ieteren gaat niet over investeringen in infrastructuur.

Die worden gedragen door de leveranciers zelf: DATS24, PitPoint, Enora, Q8, ...

• Vind ik leuk 1

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Geplaatst:
1 uur geleden, Pitpoint_BE zei:

Wat er na 2020 gebeurt met CNG weet inderdaad niemand, maar de eerste tekenen zijn alvast positief.

Ha, interessant !

Vertel  :) , wat weet je al ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
Op 31/7/2019 om 09:19, Pitpoint_BE zei:

Klopt niet helemaal, ze proberen dat met zowat alle types lage-emissie en emissieloze voertuigen.

En de samenwerking van DATS24 en d'Ieteren gaat niet over investeringen in infrastructuur.

Die worden gedragen door de leveranciers zelf: DATS24, PitPoint, Enora, Q8, ...

Zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel dat CNG toch duidelijk naar voor werd gebracht als dieselalternatief, zoals diesel ooit zélf de alternatieve brandstof was.

De regeling omtrent elektrische auto's bijvoorbeeld, is amper aangeraakt omdat het aandeel vrij klein is en die regelgeving liep al van toen diesel nog geen satanbrandstof was.

Door dichte connecties met beide partijen, kan ik zeker zeggen dat er tussen D'Ieteren en DATS24 meer is dan wat je van andere leveranciers kan zien, en dit absoluut ook de infrastructuur beslaat (althans toch in 2016), hoewel ik niet weet in hoeverre mate zij dit zelf naar buiten hebben gebracht of dit geweten mag zijn (ik weet eerlijk ook niet of zij bij elkaar tussen de partners staan, maar vermoed van wel). 

Voor VW heb ik niet zelf gewerkt, maar wel mijn partner. Mede waardoor ik niet zo'n grote fan ben van de TGI-motoren, maar dat is een ander verhaal.

Mijn punt was: veel resources om een nieuw product te lanceren, waarvan ik niet weet of het meer goed kan doen dan moeite kost, uiteindelijk.

Hoewel ik gasauto's zeker wel de max vind!

Geplaatst:
4 minuten geleden, jkb.dnf zei:

Voor VW heb ik niet zelf gewerkt, maar wel mijn partner. Mede waardoor ik niet zo'n grote fan ben van de TGI-motoren, maar dat is een ander verhaal.

Mijn punt was: veel resources om een nieuw product te lanceren, waarvan ik niet weet of het meer goed kan doen dan moeite kost, uiteindelijk.

Hoewel ik gasauto's zeker wel de max vind!

Toch wel enige tegenstrijdigheid hier: "niet zo'n grote fan van de TGI-motoren" enerzijds en "hoewel ik gasauto's zeker wel de max vind!" anderzijds.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst: (aangepast)
Op ‎31‎/‎07‎/‎2019 om 11:09, Koen C zei:

Ha, interessant !

deze vraag is mij onlangs ook gesteld door iemand die in een cng wagen geïnteresseerd is, wat na 2020?.... blijft de prijs/belasting op cng op zelfde niveau, vrijstelling wegentaks? motivatie constructeurs? uitbouw infrastructuur cng stations; voor mij toch koffiedik kijken.....

aangepast door Jan Robert
spellingsfout
Geplaatst:
10 hours ago, muscles said:

Toch wel enige tegenstrijdigheid hier: "niet zo'n grote fan van de TGI-motoren" enerzijds en "hoewel ik gasauto's zeker wel de max vind!" anderzijds.

Welke tegenstrijdigheid zie je hier? Een auto op gas vind ik heel goed, maar de techniek achter een TGI-motor niet echt. Daarom wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn, daarvoor zijn ze er nog niet lang genoeg en heb ik er bijna geen ervaring mee.

Maar de TGI's zijn niet de enige gasauto's, toch? Fiat heeft er, Opel heeft er, ... een benzineauto kan omgebouwd worden, ...

Net zoals je yoghurt heel lekker kan vinden, behalve die van Campina.

• Bedankt 1
Geplaatst:
On 7/31/2019 at 11:09 AM, Koen C said:

Ha, interessant !

Officiëel nog niks, maar het zou me verbazen als de maatregel niet verlengd wordt.

Ook in Wallonië lijkt het daar op.

• Vind ik leuk 1

---

PitPoint clean fuels

www.pitpoint.be

---

Geplaatst:
10 hours ago, muscles said:

Ik vind het ook een redelijk verwarrend antwoord :-)

• Hahaha 1

---

PitPoint clean fuels

www.pitpoint.be

---

Geplaatst:
4 hours ago, Pitpoint_BE said:

Ik vind het ook een redelijk verwarrend antwoord :-)

Jammer dat het zo moeilijk is voor bepaalde mensen om een zin te interpreteren. :)

4 hours ago, muscles said:

Eigenlijk wil hij zeggen dat hij vooral houdt van auto's op LPG ;)

Dezelfde configuratie bestaat ook op LPG, inderdaad. En daar ben ik er evenmin fan van.

Als je goed kan lezen, begreep je dus dat ik eigenlijk meer hou van auto's waarbij de integratie met gas goed bedacht is (zoals in een poort-geïnjecteerde motor). ;) 

Daar konden ze met de TGI's een hele stap voor zijn op de rest, trouwens...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...