Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

jkb.dnf

Leden
  • Aantal items

    23
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

13 Goed

Over jkb.dnf

  • Titel
    Beginnend lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Volgens mij is een nummerplaat ≠ een smoel online plaatsen, noch kan je in België informatie opzoeken a.d.h.v. de nummerplaat. Is ook niet tegen de wet, dus ook niet muggenziften. Is in orde, dankzij aardgasrijder.
  2. @Koen C Ah ok nee, sorry. Ik had het op de vorige Combo dan... 🤭
  3. Nee, ik bedoelde qua motor, dat Opel de nieuwe 1.4T op CNG levert (in o.a. de Zafira). De oude 1.4T leveren ze ook nog (denk iets van een 5 pk minder) op lpg, in modellen als de Mokka, als ik mij niet vergis. Niet in de Combo. Maar daarnaast weet ik heel zeker dat er bij mijn plaatselijke Opel-dealer Combo's staan met CNG-stickers. Ik heb net op hun website gekeken, en onder bedrijfsvoertuigen zie ik enkel dieseltjes. Of ze 'nieuw' zijn, weet ik niet, want ze zien er niet verrassend modern uit. Wel merk ik op dat de achterlichten 100% hetzelfde zijn als die van de Fiat Doblo (ronde pinker in het midden), en nu ik dit schrijf, herinner ik mij ook dat de gemeente hier rondrijdt met Fiat Doblo's waar het CNG-logo op de carrosserie is geverfd (zoals bij de camionetten van DHL ook trouwens).
  4. De nieuwe 1.4T wordt op CNG af-fabriek geleverd. De 'oudere' 1.4T levert Opel ook nog altijd af-fabriek op LPG. Edit: Koen C was me voor.
  5. Fun fact: vandaag in mijn dorp dus terug zo'n Lada gezien. Het is een andere als die dat ik al enkele keren ben tegengekomen, want die is bruinachtig en is vermoedelijk recenter ingeschreven (nummerplaatserie 1-Vxx-xxx, integenstelling tot 1-Uxx-xxx bij dit exemplaar). Ook met CNG-sticker (niet goed zichtbaar op foto omdat ik net de straat in kwam gereden). Deze is van Drivesystems precies, de andere weet ik niet. Gemeente rijdt hier ook voor een groot deel met camionetjes met een CNG-sticker van Drivesystems op, waaronder ook één grote, zware vrachtwagen (weet niet of dat een dieselblend is, of puur CNG, daarvoor zou ik is beter moeten luisteren... indien puur CNG ben ik wel benieuwd wat voor motor daarin steekt 😄). Niet heel duidelijk, maar wel echt CNG-sticker.
  6. Achteruitgebold? Dat klinkt niet als een hevig accident / grote impact? Misschien aan maximum 15 km/u? Als die tank daarvan al voldoende beschadigd raakt om zoiets hevigs als dit te veroorzaken?... dan moet Audi/VAG toch echt iets doen qua bescherming of plaatsing. Maar waarom zou de tank dan niet eerder ontploft zijn? Ze was toch al zwakker met nog steeds een hoge druk in de tank?
  7. Liefst niet. Ik ben nooit een fan geweest van diesel in personenwagens, en ik hoop dat ze nu ook wegblijven. Niets rijdt zo aangenaam als een SI-motor (zijnde het benzine, ethanol, lpg of CNG). Je moet het hele plaatje bekijken: CNG is goedkoper, maar volgens mij brengt 1 kg je wel verder dan 1 liter diesel? Daarnaast is het een beetje een actie-reactie-verhaal. Een dieselauto kopen in Nederland is echt niet zo interessant, daarom ook dat er heel veel mensen daar een benzine kopen, ookal kost dat daar dan €1,60/l of zo. Andere optie voor benzine is lpg, maar dat is dan ook weer extra duur. En toch had (en heeft) benzine daar het grootste aandeel, tegenover België, waar diesel op zijn toppunt de 80% heeft aangetikt. Over een 'Europa' kan je niet spreken, als het ene land belasting berekent op motorinhoud, het andere op gewicht (en je al meer betaalt door het gewicht van bv. lpg), het andere land op... kleur van de wagen? ... _____________________________________________ Weet er iemand ondertussen wat de oorzaak was? Ziet er wel intens uit. Kijk eens hoe die tank opengescheurd is en hoe de benzineslangen van de pomp geslingerd zijn... Hoe veilig iets ook berekend is, bij de kleine (en ik herhaal: kleine) kans dat zoiets misgaat, merk je wel dat je ineens met een druk van 200 bar aan het spelen bent. Ik geloof best dat dit véél slechter had kunnen aflopen...
  8. Gezien onze 'testgemeente' zal het wel 1 van de eerste stations met CNG kunnen geweest zijn, maar de andere stations liggen wel niet zo ver uit de buurt, hoor. Ik ben al verder gereden om lpg te tanken vroeger dan het volgende CNG-station... Maar buiten die 1 per dag, ook veel lokale auto's die je ook ergens op een oprit enzo tegenkomt, natuurlijk. Volkswagen- en Fiat-garage pakken hier uit met CNG-voertuigen, terwijl ik bij Jeep (van Fiat-garage) kort na elkaar een gloednieuwe Wrangler 3.6 V6 met LPG heb zien buitenrijden en een Renegade 1.4T I4 (denk ik?), ook met LPG-sticker. Ik ken niks van Lada's, dus het type weet ik niet echt. Wel écht een CNG-sticker (heb hem nu drie keer gezien, waarvan 1 keer rijdend). Eerst nog aan getwijfeld of hij niet de verkeerde sticker had, maar hij is gloednieuw en bij ombouw naar gas is de keuze tussen lpg of CNG moeilijker dan ooit... Dus het zal wel écht op CNG rijden!
  9. Helaas kan je mechaniekers inderdaad niet altijd vertrouwen. Ik merkte op dat er zo meer zijn dan je zou denken... In zo'n geval kan je vragen om de oude onderdelen mee te krijgen, maar dan is dat nog geen garantie dat je gewoon niet de rommel van een ander meekrijgt.
  10. Uit curiositeit: zijn CNG-wagens zeldzaam voor jullie? Ik zie er in mijn dorp alleen minstens elke dag wel één (door de sticker) die ik ervoor nog niet gezien had, en kom er zeker wel 5 per dag tegen in mijn buurt. Privéwagens dan, want er zijn hier ook gezinsleden die bij Colruyt Group werken en vandaar weet ik ook dat er veel leasings van hun hier rondrijden (maar die tel ik dus niet mee). Voor Colruyt wonen we ook een beetje in een 'testgemeente'. Ook LPG is niet onpopulair, opvallend ook op veel nieuwe wagens. Daarnaast merk ik ook vaak in de buurt veel 'TGI's en 'g-tron's e.d. op die geen CNG-sticker hebben, dus wie weet hoe veel er wel niet stiekem rondrijden hier! Ook bij de DATS in ons dorp staat er bijna altijd wel iemand te tanken (maar ook vaak bedrijfsauto's wel). En nog het meest opvallend: al twee keer in mijn dorp dezelfde (nieuwe, maar ouderwets-uitziende) Lada tegengekomen, met een CNG-sticker!
  11. Of het er op Belgisch, of Europees vlak is, weet ik niet. Maar voor lpg ben ik er vrij zeker van dat het wel in het Verenigd Koninkrijk bestond of bestaat, en ik dacht in Nederland ook. Maar dat is altijd een spel van geluk. Als er dan iets aan je auto voorvalt dat eigenlijk niet echt met de lpg (of CNG) te maken had en de garage steekt het toch daarop... begin dan maar eens te bewijzen. Of stel je eens voor dat je een probleem met de kleppen hebt, dat eigenlijk al van fabrieksuit verkeerd zat... Jouw woord tegen het zijne, en hij is garagist (hoewel ze daarom niet allemaal even eerlijk zijn). Dat is zoals onderhoud: je kan niet verplicht worden tijdens de garantieperiode bij de dealer op onderhoud te gaan, maar als er iets aan de auto mankeert, zullen ze het wel op foutief / onvolledig / ... onderhoud steken. Dat kunnen ze niet als je ook bij de dealer (tijdens de garantieperiode) op onderhoud gaat, want elke fout was dan automatisch ook door hun uitgevoerd en onder hun verantwoordelijkheid.
  12. @Tom VM Welke is het nu voor u geworden? Wij kijken ook al eventjes uit naar een extra auto, en de Peugeot 3008 met driecilinder viel wel in de smaak, maar de DS7 ziet er iets exclusiever uit en de 1.6 is waarschijnlijk beter voor snelwegkilometers. We hebben nog nooit een Franse auto gehad, en of de motor heel geschikt is voor lpg, is ook maar een raadsel. Wij hebben ook nog een andere auto op lpg, en dat gaat best goed. Jammer dat er niet meer zo'n auto's zijn, maar ook best fijn dat de pomp vrijwel altijd vrij is.
  13. jkb.dnf

    LPG of CNG?

    @Koen C Motorinhoud maakte tot voor kort helemaal niets uit voor lichte vracht, en nu nog steeds niet eigenlijk. Vooral de brandstof (benzine/LPG/CNG of diesel) en de euronorm, maar daar zit je met een moderne benzineauto sowieso goed. @Ivivke Exact wat ik dacht: dat is België… Daarnaast rij je een RAM 1500 gewoon op een B-rijbewijs. De MTM is 3,5 ton, dus valt daarmee nog binnen de categorie. De 2500 of 3500 (weet niet precies vanaf wanneer het begint) - net zoals de Ford F-250/350 dienen op een C-rijbewijs gereden te worden, maar daar zijn ook nog steeds extra voordelen aan verbonden gezien het niet om commercieel vervoer gaat. Een F-150 of F-150 Raptor zijn dan weer B-rijbewijs. In principe dus gelijk aan een gewone auto.
  14. jkb.dnf

    LPG of CNG?

    @wimdc Terecht, eigenlijk. Je kon met een vervuilende diesel hier ook van profiteren. Voor mij verandert er echter niet veel. Het wordt zelfs nog goedkoper, denk ik… @Dr Nick Dat is een theorie, en het was ook maar als vergelijking. Geen manier om gratis licht te krijgen thuis, want dan klopt de theorie niet (dan wil je dat de energie gebruikt wordt om de kamer te verlichten, niet om de lamp te doen branden, waardoor je een andere bron nodig hebt (waarvoor we elektriciteit hebben)). @Koen C Ach ja, niet alsof je daarvoor kan klagen… En dat met parkeergarages blijf ik raar vinden… In de doorsnee garage blijft een benzineauto, met vaak een plastic tank, ook een groot risico… Nu ja, ik kom al amper in parkeergarages, en zeker niet met dat ding… past toch nergens. Bedankt voor de link! Heb ik wat leesvoer.
  15. jkb.dnf

    LPG of CNG?

    @Dr Nick Dat is de theorie die ik gebruikte als vergelijking. Ken je die niet? Een lamp die brandt en zijn eigen energie, in al zijn vormen, gebruikt om te blijven branden. In de praktijk ben je hier niets mee, net als bij een auto. Als jij die lamp wil gebruiken om je kamer te verlichten, gaat er energie verloren. Als die lamp brandt in een donkere kamer, en jij komt binnen, ben je zichtbaar. Maar vanaf dat je zichtbaar bent, absorbeer je dus het licht en is de energie (licht) naar jou verloren gegaan. De lamp zal dus steeds minder fel branden. Daarbovenop moet de energie eerst van ergens anders komen (zoals netstroom) om daarna pas naar licht en warmte omgezet te worden. Een beetje zoals een waterfontein: je doet er 1 keer water in, en die wordt telkens hergebruikt. Maar als je er van zou drinken, gaat hij minder en minder water spuiten... @Kris81 Waar heb jij dit precies gehoord? Ik heb er alleszins nog nooit van gehoord... Het voordeel aan lichte vracht is net dat je cilinderinhoud of brandstoftype niet uitmaakt. Al rij je met een Euro 3 3.0L diesel... Een 5.7L Hemi op LPG zou ook sowieso zwaarder belast worden dan een lichte turbodiesel bij personenauto's, maar dat vind ik ook niet correct... Dit is de enige manier dat je ervan kan profiteren.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...