Jump to content

jkb.dnf

Leden
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

jkb.dnf last won the day on August 3 2019

jkb.dnf had the most liked content!

Community Reputation

29 Super

About jkb.dnf

  • Rank
    Beginnend lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Klopt. In de zin dat het de 'gewone' benzinemotor van VAG (VW/Skoda/Seat/...) is. In de inlaat (waar de lucht (zuurstof) doorgaat naar de cilinder) zitten de injectoren voor CNG. Vroeger was de hele inlaat met lucht en benzine gevuld, in carburateur- en singlepointsystemen. Maar hun benzinemotor is al iets meer geavanceerd dan een standaardbenzinemotor (wat een multipoint-motor zou zijn). Directe injectie wordt op benzine wel door meerderen gebruikt bij ons, door onze nood aan lagere emissies en vooral een lager verbruik, omdat benzine hier duur is. Zoals je al geraden
  2. Ik ga er ook vanuit dat die verder zijn aangepast, zoals ik heb gezegd. Lees de zin die je zelf quote nog eens opnieuw: ik vroeg me af in welke mate ze nog verder verstevigd zijn, als in: hoeveel meer moeite ze hebben moeten doen, want de kleppen zijn bij de TSI's (en vrijwel elke VAG-motor), al heel stevig en zeker bestand tegen gas. Ja. Ik zal altijd aangeven als ik van iets onzeker ben (of die informatie niet delen) en ook toegeven als ik fout ben. Ik ben ook niet de persoon die de dokter verbetert met wat ik op het internet las. Ik heb de 1.4 TGI met eigen ogen a
  3. Ik ging er vanuit dat de meeste forumleden wel voldoende technische kennis hadden (vooral omdat de injectiemethode vaker een belangrijk punt is voor gas). Ik zal dan ook even wat context geven, mijn excuses als dit off-topic gaat of een enorm lang bericht wordt, maar ik leg het graag even uit. Er zijn vier voornamelijke soorten brandstoftoevoer: carburateur (tot 1990, geen controle op de toevoer (de motor 'zuigt' de benzine aan) en dus ook niet echt op uitlaatgas) singlepoint (één injector in de inlaat, een goedkope vorm van indirecte injectie, computergestuurd en de br
  4. Dat spreek ik zeker niet tegen! Maar omdat iets goed verkoopt, is het product nog niet goed. Als je een CNG-wagen zoekt, kom je net door het grote aanbod vrij snel bij VAG terecht. Ik heb ook niet gezegd dat het blok niet goed is, maar wel dat de tijd nog te kort is om te kunnen oordelen en ik het niet zo zou hebben uitgevoerd, omdat het op papier (in mijn ogen) een combinatie is die minder bullet-proof in elkaar zit. Maar zoals vaker kan de praktijk veel verder afliggen van de theorie dan je denkt, en misschien is dit net een prachtcombinatie. Des te beter, dan! VW had trouwens vr
  5. Jammer dat het zo moeilijk is voor bepaalde mensen om een zin te interpreteren. :) Dezelfde configuratie bestaat ook op LPG, inderdaad. En daar ben ik er evenmin fan van. Als je goed kan lezen, begreep je dus dat ik eigenlijk meer hou van auto's waarbij de integratie met gas goed bedacht is (zoals in een poort-geïnjecteerde motor). Daar konden ze met de TGI's een hele stap voor zijn op de rest, trouwens...
  6. Welke tegenstrijdigheid zie je hier? Een auto op gas vind ik heel goed, maar de techniek achter een TGI-motor niet echt. Daarom wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn, daarvoor zijn ze er nog niet lang genoeg en heb ik er bijna geen ervaring mee. Maar de TGI's zijn niet de enige gasauto's, toch? Fiat heeft er, Opel heeft er, ... een benzineauto kan omgebouwd worden, ... Net zoals je yoghurt heel lekker kan vinden, behalve die van Campina.
  7. Zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel dat CNG toch duidelijk naar voor werd gebracht als dieselalternatief, zoals diesel ooit zélf de alternatieve brandstof was. De regeling omtrent elektrische auto's bijvoorbeeld, is amper aangeraakt omdat het aandeel vrij klein is en die regelgeving liep al van toen diesel nog geen satanbrandstof was. Door dichte connecties met beide partijen, kan ik zeker zeggen dat er tussen D'Ieteren en DATS24 meer is dan wat je van andere leveranciers kan zien, en dit absoluut ook de infrastructuur beslaat (althans toch in 2016), hoewel ik niet weet in hoever
  8. Uiteraard, maar ik bedoelde eerder het totaalplaatje. Fluxys is een supplier, D'Ieteren en Colruyt zijn meerdere schakels in het verhaal. Zo stimuleert Colruyt de verkoop van wagens met hun stations (als er om de hoek bij jouw een CNG-station staat, is een CNG-wagen een veel makkelijkere keuze), terwijl hun werknemers met TGI's en g-trons rijden (waarvan ook het nodige aantal met véél reclame erop). De persoon die lichtelijk iets afweet van CNG (de doorsnee Vlaming), zal vooral eerst aan Volkswagen en Audi denken. 2 jaar terug hadden werknemers van Colruyt nog de keuze welke b
  9. Inderdaad, dat is wat ik hierboven ook aangaf. Zoals Anuna zoekt naar een oplossing voor zowel luchtverontreiniging als klimaatsverandering, is het momenteel nog een keuze tussen de twee, en dat zal sowieso nog even zo blijven. Maar zoals ik ook zei, in een stad maakt dit absoluut niet uit. Je sterft van CO2 als het vervangen wordt door zuurstof, maar verder is het een onschadelijke stof voor ons (je lichaam heeft het zelf deels nodig). Dingen zoals aardgas (methaan, CNG) zijn zelf een veel erger broeikasgas dan CO2, dus beter verbrandt (in een auto bv.) dan te wachten tot de natuur het v
  10. Ik ben zeker geen technieker, maar wel geïnteresseerd in techniek, auto's en zeker ook LPG én CNG. CNG is zeker geen verkeerde keuze, maar je hoeft niet 'bang' te zijn van LPG, want het is absoluut veilig en goed. En de personen die weinig kennis hebben van zaken, zullen de mensen altijd schrik willen aanjagen met gas: je komt de Kanaaltunnel bv. niet in met zowel LPG als CNG, maar wel met een auto op benzine met een losse gasfles voor de barbecue in. LPG is inderdaad goedkoper aan de pomp (en inbouw), en onderhoud is op zich enkel een kleine filter elke onderhoudsbeurt.
  11. Dat beweren fabrikanten inderdaad. Ik heb geen apparatuur om dit te meten en je vindt hier nauwelijks (betrouwbare) studies over terug. Voor geen enkel gas. Hetere verbranding betekent logischerwijs meer NOx, maar er zijn vast meer factoren in de praktijk. Zoals ik al zei verbrandt zowel propaan, butaan als methaan sowieso altijd schoner dan het gas uit benzine (vloeibare benzine zelf is niet 'echt' de brandstof, de damp wel (je ziet de 'golven' zelf vrijkomen als je een jerrycan benzine opendoet)). EDIT: je kan ook absoluut niet voortgaan op wat de overheid beweert. Diesel we
  12. Misschien geeft hij zo'n gunstig bereik aan omdat je net een snelwegrit van Brugge naar Luik achter de rug had? Steeds rechtdoor, dan zal je wel automatisch zuiniger gereden hebben?
  13. Hoe weet jij nu wat het probleem was aan die auto? Weet je zelf hoe LPG ruikt? Er staan ook veel oldtimers op LPG, en die ruik je sowieso van mijlen ver. Rij maar eens achter een oude Porsche bijvoorbeeld (op benzine), daar krijg je hoofdpijn van omdat ze rijk afgesteld staan en geen na-behandeling hebben in de uitlaat. Een auto op CNG zal zo ook wel een geur hebben. En is dat terecht? In Nederland rijden veel meer LPG-wagens rond, en daar parkeren ze allemaal ondergronds. Hoe vaak is er al iets misgegaan? Je gaat jaarlijks op controle en er is enkel gevaar in geval van een le
  14. Doen zij dit zelf? Heb al van meerdere installateurs gehoord dat die tanks worden opgehaald door een extern bedrijf, maar hoe het met CNG, zit weet ik niet. Qua herkeuringen wel tevreden van Drive Systems. Mooie wachtzaal, aardige man en nog relatief snel geholpen. Maar voor LPG i.i.g. ook goedkoop. Volledige factuur was een pak goedkoper dan bij Vanmeenen zonder btw... Ik ga zeker bij hun eens kijken voor een LPG- (of CNG-)installatie voor de volgende auto!
  15. Ik vind dat aan de hoge kant, maar nog niet dramatisch veel. Helaas heb je nooit echt inzicht in hoe de vorige persoon met de auto heeft gereden, natuurlijk. Veel mensen durven wel eens, net na het kopen van een nieuwe auto, hard optrekken om te zien wat de auto allemaal kan. Sommigen weten dat het schadelijk is (leasings, ik-verkoop-mijn-auto-toch-over-vier-jaar, ...), anderen zijn zich er misschien niet van bewust dat zoiets schadelijk kan zijn. Maar nog geen reden tot paniek. Check de olie ook altijd als de motor voldoende afgekoeld is. Heb ooit na een half uur rijden (na e
×
×
  • Create New...