Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste 

Ik heb een vraagje over de actieradius van de cng-tank, wij hebben moeten tanken. Wel ergens anders dan we normaal gaan aangezien we op reis zijn. De actieradius van de tank geeft veel meer aan dan wij weten dat er in kan.

De auto kan max tot 600 km maar die geeft nu 840 km aan, weten jullie toevallig  of dit voorbij zal gaan als ik opnieuw zou gaan tanken?

Hij schommelt ook continu tussen verschillende getallen. Wij zitten wel in een bergachtig gebied.

Vriendelijke groeten 

Geplaatst:

Nogal weinig gegevens... ¬¬

Welke auto ?

Hoeveel kg kan er "normaal" in ?

Hoeveel heb je er nu in gekregen ?

Welk gas heb je nu getankt ?

Welk gas tank je meestal ? 

L-gas of H-gas ?

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

Soorten gas https://www.pitpointcleanfuels.com/be/nieuws/h-gas-l-gas/
H+ gas bestaat ook nog ( verkrijgbaar op enkele plaatsen in België)

Een mogelijke verklaring kan zijn dat je altijd L-gas tankt, maar dat je nu voor een keer H-gas hebt getankt, hierdoor is je verbruik lager en je actieradius hoger.

Het schommelen van de actieradius is normaal, dit is afhankelijk van je rijstijl / afgelegde trajecten / ...

Waar heb je nu getankt? Waar tankte je voorheen?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

In Brugge sint pieters  tanken we altijd,

Nu hebben we getankt in Luik, seraing dats24.

In Brugge hebben we gekeken en is dit H-gas. In Luik vinden we niet welk gas het is.

Dus het kan dat terwijl je rijdt de actieradius continue schommelt. Wij zitten nu in de Ardennen,  kan dit een effect hebben? Moeten we iets speciaals doen of valt dit gewoon weer normaal als we terug zijn?

Geplaatst: (aangepast)

Beide regio's zijn H-gas (daarmee kan je meer afstand afleggen t.o.v. L-gas) (verschil ken ik niet van buiten : 10 à 15 % ?)

Misschien kan het zijn dat in Brugge minder druk op de installatie zit.

M.a.w. dat je nooit "volle" CNG tanks hebt gehad tot hiertoe.

In Luik (Dats 24) heeft de installatie de CNG tanks van je wagen wel volledig "vol" gedaan, doordat de installatie hier misschien net een iets hogere druk geeft ?

Het schommelen van rijbereik op de boordcomputer kan het gevolg zijn van de bergop / bergaf die je nu doet in de Ardennen.

De boordcomputer herberekent immers regelmatig de afstand die je nog kan afleggen.

Vermits je tijdens de bergaf weinig verbruikt, wordt die een beetje voor de gek gehouden.... :)

aangepast door Koen C

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

11 uren geleden, Vanhooren zei:

Beste 

Ik heb een vraagje over de actieradius van de cng-tank, wij hebben moeten tanken. Wel ergens anders dan we normaal gaan aangezien we op reis zijn. De actieradius van de tank geeft veel meer aan dan wij weten dat er in kan.

De auto kan max tot 600 km maar die geeft nu 840 km aan, weten jullie toevallig  of dit voorbij zal gaan als ik opnieuw zou gaan tanken?

Hij schommelt ook continu tussen verschillende getallen. Wij zitten wel in een bergachtig gebied.

Vriendelijke groeten 

Die 840 km ga je niet halen. Ga er maar vanuit dat je tussen de 640  - 760 km gaat halen, boordcomputer geeft gunstigere cijfers weer omdat het zo een warm weer is en dan verbruik je minder dan bij vriesweer.

840 km kan je enkel halen wanneer je continue kan blijven bollen zonder verkeerslichten op een afstand van 30m achter een vrachtwagen op vlakke wegen en optimale bandenspanning.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Mijn teller zet ik altijd op nul als ik heb getankt, dus ik heb al 234.3 km afgelegd. Kan ik nu nog afgaan op mijn actieradius? Of kan ik beter afgaan op de tankstatus en mijn km's dat ik afleg?

20190725_093805.jpg

als je net hebt getankt, dan wordt actieradius berekend op vorig gemiddeld verbruik.

de teller op 0 zetten na voltanken is goed, als je je wagen kent, weet hoeveel kg er is ingegaan en af en toe een kijkt naar je gemiddeld verbruik tijdens huidige trip, dan kan je snel rekenen wat je actieradius ongeveer zal zijn.

door de uitzonderlijk hoge temperaturen die we nu hebben, maakt dat getoonde actieradius niet altijd correct is; nl na het tanken en rijden, parkeer je je wagen in volle zon, door de warmte gaat het gas uitzetten, dus een hogere druk,

en daardoor gaat de computer voor berekenen actieradius wat de mist in en kan die denken dat er bijgetankt is (hogere druk in de tanks betekent voor de computer meer gas in de tank), als je dan met de opgewarmde auto begint te

rijden en de auto/gastanks koeler worden, valt je actieradius snel naar beneden, dat stabiliseert zich wel na een aantal km's.

tankstatus is meestal ook niet echt lineair.

dit "probleem" heb je niet (of toch veel minder) met benzine/diesel; met hoge buitentemperaturen zet de benzine/diesel op een volle tank ongeveer 1 ltr uit, gas is daar veel gevoeliger aan.

persoonlijk vind ik dat niet erg, zoals gezegd, met de tripkm en huidig gemiddeld verbruik, weet je het ongeveer. het is wat wennen.

en bij alle wagens, net na tanken, krijg je meestal een "optimistische" actieradius.

aangepast door Jan Robert
  • Bedankt 2
Geplaatst:

Misschien geeft hij zo'n gunstig bereik aan omdat je net een snelwegrit van Brugge naar Luik achter de rug had?

Steeds rechtdoor, dan zal je wel automatisch zuiniger gereden hebben? :)

• 3 weken later...
Geplaatst:

Ik weet niet meer waar je het gepost hebt en ik kan het ook niet vinden maar vermits het over de actieradius van je VW Caddy Maxi TGI gaat, plaats ik het hier. @Lage Emissie Zone In dit geval gaat het over een fietser die een topsnelheid haalt van 280 km/u achter een Porsche (Cayenne veronderstel ik):  https://www.hln.be/video/ongelofelijk-brit-fietst-280-km-u-op-eigen-spierkracht~p96248

Brit-fietst-aan-280-km-u-2019-08-17de.png

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
6 uren geleden, muscles zei:

Ik weet niet meer waar je het gepost hebt en ik kan het ook niet vinden maar vermits het over de actieradius van je VW Caddy Maxi TGI gaat, plaats ik het hier. @Lage Emissie Zone In dit geval gaat het over een fietser die een topsnelheid haalt van 280 km/u achter een Porsche (Cayenne veronderstel ik):  https://www.hln.be/video/ongelofelijk-brit-fietst-280-km-u-op-eigen-spierkracht~p96248

Brit-fietst-aan-280-km-u-2019-08-17de.png

Klopt, wanneer je achter een vrachtwagen gaat rijden dan beland je in een windtunnel. Je verbruik gaat dan drastisch naar beneden, je gaat als het ware aangezogen worden.

Mijn gemiddeld verbruik voor een Caddy Maxi staat nu op 3,6 kg wat niet mis is.

De beste score op gibgas was rond de 4 kg / 100 km.

In de winter zal mijn verbruik dik tegenvallen, dat weet ik nu al..

Als je gaat rekenen dan bedriegt mijn boordcomputer mij, dan was mijn verbruik rond de 4 kg, want met 3,6 kg zou ik meer dan 1000 km op aardgas halen wat mij niet gelukt is.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Hallo CNG addicts, eigenlijk is het voor iedereen belangrijk om H-gas te tanken als je een maximale radius wenst. Nu ze bij DATS in Sint-Truiden eindelijk het hoge calorie aanbieden merk ik een sterke toename in de radius en belangrijker een gevoelige daling van het verbruik. Dit zelfs met airco aan rijden. Mijn rijstijl is niet gewijzigd en ik haal nu gemakkelijk 400km i.p.v. 330km met een volle 15kg vulling. Vroeger las ik gemiddelde verbruikswaardes af rond 4,5 en nu mag ik 3,6-3,7 bewonderen. Dit is opmerkelijk. Iemand mee eens?

• Vind ik leuk 1

AUDI A3 Sportback g-tron  807461_5.png

Geplaatst:
2 uren geleden, GiGi zei:

Hallo CNG addicts, eigenlijk is het voor iedereen belangrijk om H-gas te tanken als je een maximale radius wenst. Nu ze bij DATS in Sint-Truiden eindelijk het hoge calorie aanbieden merk ik een sterke toename in de radius en belangrijker een gevoelige daling van het verbruik. Dit zelfs met airco aan rijden. Mijn rijstijl is niet gewijzigd en ik haal nu gemakkelijk 400km i.p.v. 330km met een volle 15kg vulling. Vroeger las ik gemiddelde verbruikswaardes af rond 4,5 en nu mag ik 3,6-3,7 bewonderen. Dit is opmerkelijk. Iemand mee eens?

De kwaliteit van gas fluctueert en is afhankelijk van welke kwaliteit er wordt ingepompt in het net.
Ik heb ditzelfde ook al bij Dats Bree voorgehad, soms doe ik aanzienlijk meer kilometers en dit heeft te maken welke kwaliteit er dus op het aardgasnet zit.
Daarom wordt er altijd van 'gemiddeldes' gesproken, de gaskwaliteit is dus iedere dag ietsje anders B|

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
2 uren geleden, GiGi zei:

Met mijn mini bus haal ik hetzelfde verbruik als jij, met dank aan de vrachtwagens, en ik ga nooit boetes ontvangen wegens te snel te rijden op de autosnelweg ( je mag 120 en ik rijd 90 km / h )

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:
12 uren geleden, GiGi zei:

eigenlijk is het voor iedereen belangrijk om H-gas te tanken als je een maximale radius wenst.

Voor mij zo ongeveer vanaf 2027.... 

• Triest 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Mazda 2 Homura '24

• 1 maand later...
Geplaatst:

Op 10/09/2019 heeft Nederland bekend gemaakt dat ze de intentie hebben om de gaskraan in Groningen vervroegd in 2022  dicht te draaien. I.p.v. 2030 !!!

Ik vermoed dat we sneller van L gas naar H gas moeten overschakelen dan de planning van Fluvius.

Op 25/09 zijn ze in het Vlaams parlement wakker geworden. 

https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1331136/verslag/1331709

Misschien een opsteker voor de gasterminal in Zeebrugge en Duinkerke. 

Wordt vervolgd .........

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
7 uren geleden, Lupuc zei:

Op 25/09 zijn ze in het Vlaams parlement wakker geworden.

En aangezien ze "er op wijzen" dat het een federale verantwoordelijkheid is (en dus geen vlaamse) zijn ze weer in slaap gevallen.

• Hahaha 2
Geplaatst:

hoe komt het dat iedereen hier onder de 4kg zit. Ik heb een Seat Arona van dit jaar en geraak amper onder de 5,5kg (L-gas) wel te verstaan volgens de boordcomputer.

• Verward 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...