Ga naar inhoud

Toestand van de fietspaden

Recommended Posts

2 minuten geleden, Lange_666 zei:

En bij deze een blik op onze geweldige fietspaden waar onzen Ben (en de rest van dat gespuis) toch zooooo trots op is.

Volgens mij moeten ze daarvoor nieuwe verkeersborden maken : enkel en alleen voor mountainbikes !!!?

• Hahaha 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
54 minuten geleden, Lange_666 zei:

En bij deze een blik op onze geweldige fietspaden waar onzen Ben (en de rest van dat gespuis) toch zooooo trots op is

Het is toch al afgescheiden van de weg door de parkeerstrook.... en een rood kleurtje.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar bericht
Delen op andere sites
52 minuten geleden, Koen C zei:

Het is toch al afgescheiden van de weg door de parkeerstrook.... en een rood kleurtje.

Zolang als daar geen flauwe plezante een glazen fles kapot gegooid heeft. Want op sommige plaatsen - het zijn altijd dezelfde plaatsen overigens - zie ik altijd glas liggen.

Straks ga ik nog denken dat één of andere fietsenmaker daar glas gesmeten heeft...

• Triest 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Lange_666 zei:

En bij deze een blik op onze geweldige fietspaden waar onzen Ben (en de rest van dat gespuis) toch zooooo trots op is.

ik zie het probleem niet... buiten wat natte plekken ligt dit er toch nog redelijk goed bij. Maar er is natuurlijk altijd plaats voor verbetering, en die minigraver die natuurlijk het pad blokkeert, die mentalitieit zou er nog uit moeten. 

In mijn ogen zouden ze bijna het tegenovergestelde moeten doen van nu. Auto is altijd degene die onderspit moet delven, een fietser/voetganger zou overal vlot door moeten kunnen. Bij een auto moet je maar een beetje op de gaspedaal duwen om vooruit te geraken, een fietser/voetganger moet effectief een inspanning doen. Net hetzelfde met OV, geef die voorrang of aparte stroken over het hele traject. Maak het goedkoper en vlotter, en mensen gaan het uiteindelijk gebruiken. Het dubbele spoor dat na 10!!! jaar er eindelijk zal daar al hopelijk een oplossing geven.

Het zou allemaal zoveel vlotter en goedkoper kunnen volgens mij.... en daar nog eens milieuvriendelijker bij.... alleen maar winst! En mensen gaan misschien terug sociaal worden als ze langs elkaar zitten op trein/tram/bus

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Dr Nick zei:

Ik zie het probleem niet... buiten wat natte plekken ligt dit er toch nog redelijk goed bij.

Even off-topic ivm fietspaden:

De beste fietspadtest is met een koersfiets.

Hiermee kan je het comfort van een fietspad heel goed testen.

En geloof me, de fietspaden die er op't zicht super uit zien zijn soms bijna even slecht als een (goede) kasseistrook (om nog niet te spreken over de rommel die er dikwijls op ligt, vooral op fietspaden zonder afscherming van de rijweg en op hetzelfde niveau).

Deze video zegt alles:

Het verschil tussen het gedeelte voor en over de brug is groot en vind je overal op die nieuwe mooie brede fietspaden terug.

Dat het ook beter kan is ook in de video te zien. Zo'n fietspaden zijn er ook maar ze zijn echt niet dik gezaaid. Er is nog véél werk voor de boeg... héél véél werk.

aangepast door Lange_666
  • Hahaha 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een koersfiets is in mijn ogen toch geen goede referentie hoor, banden maar zo breed en dik als mijn duim en opgepompt tot een bar of 8 à 9... En geen voorvorkvering zoals bij veel gewone fietsen en MTB's wel het geval is. Als ze de beton gladder maken gaan er velen sneller/eerder onderuit schuiven bij ijzel of sneeuw (of zelfs zware regenbuien?), en dan is het ook weer niet goed ?

aangepast door Mylan1999
  • Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Een koersfiets is wel een referentie aangezien je daar heel snel het comfort van het fietspad mee kunt bepalen. En dat is zéér dikwijls ondermaats. En er bollen heel veel koersfietsen rond in dit land.

Het gevolg is dat veel wielertoeristen dan de weg gaan opzoeken die er in de meeste gevallen stukken beter bij ligt. Wat dan tot veel frustratie bij autogebruikers leidt die niet snappen waarom een wielertoerist niet dat mooie fietspad neemt dat "speciaal" voor hem aangelegd is (een automobilist die ook nog een koersfiets bezit begrijpt dat wel).

Gelijkliggende met de weg fietspaden zijn dan weer een bron van vervuiling, vooral kleine steentjes (die daar terechtkomen door de auto's), daarom dat veel wielertoeristen net aan de andere kant van dat witte lijntje gaan rijden.

Nog een reden om de weg op te zoeken is de manier waarop haakse (hoge) hagen en afsluitingen mogen aansluiten op het fietspad en zeker op fietspaden waar het fietspad ook geldt als voetpad. Levensgevaarlijk als de snelheid wat hoger ligt (en dan heb ik het niet alleen over koersfiesten maar eveneens over de snelle speedelecs). Alles heeft zo zijn redenen.

Dat het anders kan... even de noordelijke grens oversteken en je weet genoeg (al moet je daar extra opletten op automobilisten).

• Bedankt 1

Link naar bericht
Delen op andere sites
27 minuten geleden, Lange_666 zei:

Een koersfiets is wel een referentie aangezien je daar heel snel het comfort van het fietspad mee kunt bepalen. En dat is zéér dikwijls ondermaats. En er bollen heel veel koersfietsen rond in dit land.

Het gevolg is dat veel wielertoeristen dan de weg gaan opzoeken die er in de meeste gevallen stukken beter bij ligt. Wat dan tot veel frustratie bij autogebruikers leidt die niet snappen waarom een wielertoerist niet dat mooie fietspad neemt dat "speciaal" voor hem aangelegd is (een automobilist die ook nog een koersfiets bezit begrijpt dat wel).

het probleem is zoals eerder vermeld (in mijn ogen) dat een koersfiets geen goede referentie is. Een koersfiets is gemaakt om koersen te rijden. Er bestaan ook andere sportfietsen, met een recht stuur, iets comfortabelere banden,.... die hetzelfde gevoel geven qua sportiviteit, zelfde houding geven tijdens het rijden,.... maar die dan niet zoveel last hebben van kleine oneffenheden. Het filmpje geeft nu wel een extreem voorbeeld. Hier in de buurt doe ik ook wel aardig wat met de fiets, en zo'n toestanden kom ik nergens tegen. Plaats voor verbetering is er zeker, maar koersfiets is voor mij geen goede referentie.

Gelijkliggende met de weg fietspaden zijn dan weer een bron van vervuiling, vooral kleine steentjes (die daar terechtkomen door de auto's), daarom dat veel wielertoeristen net aan de andere kant van dat witte lijntje gaan rijden.

Dat is idd een punt van verbetering. Af en toe met een borstelmachine langsgaan is geen overbodige luxe. Hier wordt in de winter eerst het fietspad zuiver gemaakt, daarna pas de weg. En dat vind ik niet meer als logisch, en dat is wat ik wil zeggen dat fiets/voetganger voorrang zou moeten krijgen.

Nog een reden om de weg op te zoeken is de manier waarop haakse (hoge) hagen en afsluitingen mogen aansluiten op het fietspad en zeker op fietspaden waar het fietspad ook geldt als voetpad. Levensgevaarlijk als de snelheid wat hoger ligt (en dan heb ik het niet alleen over koersfiesten maar eveneens over de snelle speedelecs). Alles heeft zo zijn redenen.

Dat het anders kan... even de noordelijke grens oversteken en je weet genoeg (al moet je daar extra opletten op automobilisten).

speed ped-elecs mogen officieel op de weg rijden. Maar het klopt dat dit waanzin is. Ook dit slaat op het punt van: voorrang aan fiets/voetganger.

Natuurlijk moet iedereen voorzichtig zijn, niet alleen degene die uit de wegjes of opritten komen, maar ook de fietsers zelf. 

Ik heb maar al te vaak fietsers gezien die zich iets meer permitteren dan eigenlijk voorzien/toegestaan. Zo rijden ze vaak gewoon aan de verkeerde kant van de weg, of steken ze over op een plaats waar het niet voorzien is (zijnde 5-10 min verder was dat wel het geval).

Beetje hoffelijkheid en voorzichtigheid langs alle kanten zou welkom zijn, maar niemand durft goed in te gaan tegen 'koning auto'.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

In de deelgemeente Zepperen (van Sint-Truiden) is het nog erger gesteld met het fietspad. Het eerste deel is redelijk goed vermits men daar gekozen heeft voor klinkers. Maar het had beter geweest als men de klinkers in de fietsrichting gelegd had en niet dwars. Het tweede deel is een betonnen fietspad waarover men enige jaren geleden een rode laag heeft aangebracht en die reeds op verschillende plaatsen kapot en aldus verdwenen is. De gemeente Sint-Truiden heeft één of twee maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen heel wat gewone wegen opnieuw laten asfalteren in Zepperen maar men had dat beter ook met de fietspaden gedaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

als referentie kan een koersfiets wel tellen. Iedereen denkt dat een fiets die vol vering zit comfortabel rijd. Ik vind dus van niet plus dat het nog wat extra kracht kost om al die veerweerstand  te overwinnen. Ik rij zo ongeveer 9000 km per jaar met de fiets. Onze fietspaden zijn in beton of in klinkers het beste fietspad is er nog steeds een in asfalt. ? Op sommige stukken van mijn woon werk traject rij ik effectief op de baan omdat het op het fietspad niet te doen is. (met mijne speedpedelec mag ik dat binnen een zone 50) Soms is een beetje meer begrip van de automobilisten wel welkom. Soms zijn ze zich ook van geen kwaad bewust. Als iemand op het fietspad geparkeerd staat dan stop ik en dikwijls krijg je dan een vragende blik. Als je dan in gesprek gaat met die mens en hem wijst op het gevaar dat hij voor u creëert dan krijg je toch dikwijls een sorry reactie. Ik hoop dan maar dat die mens de volgende keer niet meer op het fietspad parkeert.? Anderzijds zijn die brede fietspaden afgescheiden van de weg de ideale weg voor de postautokes die in tegenovergestelde richting bollen en zo langs alle brievenbussen kunnen rijden zonder dat de chauffeur moet uitstappen? Die gasten zijn echt hardleers en rijden u nog liever van het fietspad dan zich te houden aan het verkeersregelement.

• Hahaha 1

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, muscles zei:

In de deelgemeente Zepperen (van Sint-Truiden) is het nog erger gesteld met het fietspad. Het eerste deel is redelijk goed vermits men daar gekozen heeft voor klinkers. Maar het had beter geweest als men de klinkers in de fietsrichting gelegd had en niet dwars. Het tweede deel is een betonnen fietspad waarover men enige jaren geleden een rode laag heeft aangebracht en die reeds op verschillende plaatsen kapot en aldus verdwenen is. De gemeente Sint-Truiden heeft één of twee maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen heel wat gewone wegen opnieuw laten asfalteren in Zepperen maar men had dat beter ook met de fietspaden gedaan.

Klinkers met de rijrichting mee zijn net voor smalle tubes op koersfietsen gevaarlijk, en dat is dan ook verboden naar het schijnt.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

De bandbreedte op koersfietsen gaat al een tijdje omhoog. In Merckx zijnen tijden reden ze met 19mm, een 12-jaar geleden was 23mm de norm en ondertussen is het dikwijls al 25mm en achteraan zijn er die reeds een 28mm steken.

Dit is niet ver meer af van de 32mm waar een gewone fiets normaal mee uitgerust is. Het argument van smalle banden gaat dus niet helemaal meer op.

Door de grotere bandbreedte zakt ook de bandendruk. Deze bandendruk moet er wel zijn bij smallere banden want bij lage bandendruk zit je met een smalle band snel aan een snakebite (geplette binnenband met een dubbel gat) bij rijden tegen in/een obstakel/put.

En nog even wat over het comfort op een koersfiets: Indien goed afgesteld op de lichaamsmaten is een koersfiets het van het om mee te rijden, stuurtechnisch is het gewoon zalig, grip in de bochten met goede banden is onovertroffen en ik zit op mijn beide koersfietsen even comformtabel als op mijne citybike.

Op een goedlopende baan (of fietspad) kan je gewoon supercomfortabel bollen met een koersfiets, zonder het minste hobbeltje. Maar de meeste fiestpaden zijn niet van dit kaliber (soms zelfs verre van, ook al zijn ze nieuw) en daarom is een koerfiets wel een referentie om de goedlopendheid te meten. De verschillen vallen direct op daar ze bij de andere soorten fietsen meer uitgevlakt worden.

Dat een koerfiets gemaakt is om te koersen daar ben ik het wel mee eens maar om te koersen moet je ook trainen...en dat doe je ook met de koersfiets.

Trouwens, onze Belgische fietspaden zijn niet beter dan de wegen. De zo aangehaalde biljartvlakke E-19 is alles behalve vlak, zeker niet tussen Mechelen-Noord en Mechelen Zuid waar iedere brugvoeg je met je hoofd tegen het plafond laat botsen.

Ook de vernieuwde rijvakken (afgeschraapt wegdek en vervangen door een nieuwe toplaag) kun je moelilijk vlak noemen. Soms zijn ze zelf echt hobbelig.

Maar ja, ik rij dan ook met een gewone wagen en niet met een comfortabele(re) SUV en misschien mag mijn wagen niet dienen als referentie...? Of toch...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik rij 38km per dag met de elektrische fiets, met vering en met banden van 32mm breed. De fietspaden die ik moet nemen zijn ronduit gevaarlijk... betonplaten met hoogteverschillen van 4-5cm zijn geen uitzondering. Boomwortels die het fietspad soms 10cm omhoog duwen zijn schering en inslag. Gelukkig heb ik ook een 8 tal km fietsostrade, hoewel die nu ook grotendeels ‘verbrod’ is. Vroeger lag daar fluisterasfalt, een iets ruwere soort asfalt maar als grote voordeel quasi geen plassen, ook niet bij hevige regen. Hier en daar begon dit wel wat slijtage te vertonen. Hebben ze nu die volledige asfaltlaag vervangen door gewoon asfalt. Gevolg: overal plassen, spekglad en de combinatie water+ herfstbladeren is al helemaal belachelijk.

Door die fietspaden is mijn fiets duurder in onderhoud dan mijn wagen:

na 18000km:

2 wielen krom gereden, 4 spaken gebroken

9 binnenbanden

4 buitenbanden

1gescheurd (aluminium)spatbord

Door het vele zand en modder:

4 volledige ketting-tandwiel-cassettesets

voorvorkgeleiders al 2x vervangen omdat ze uitgesleten waren.

vorkbenen zelf zijn nu ook aan vervanging toe.

gelukkig kan ik alles zelf...

Link naar bericht
Delen op andere sites

9 binnenbanden... Mijn record is 14 voor 7250km op jaarbasis (ik plak ze wel, afhankelijk van de grootte van het gaatje).

Dit jaar nog maar 1 x lek gereden tot hiertoe (was ook een droog jaar, dat scheelt veel).

4 volledige ketting-tandwiel-cassettesets: 4 kettingen is normaal voor 18.000 (4500km per ketting, dan is het beste er toch vanaf), tandwielen dan weer niet, cassettes zouden er toch maar 2 mogen zijn.

Tip om langer te doen met een cassette: rijden met 2 kettingen en alle 500km wisselen. Uw cassette slijt dan veel gelijkmatiger. Anders steek je een nieuwe ketting op een half afgesleten cassette...

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, Lange_666 zei:

En nog even wat over het comfort op een koersfiets: Indien goed afgesteld op de lichaamsmaten is een koersfiets het van het om mee te rijden, stuurtechnisch is het gewoon zalig, grip in de bochten met goede banden is onovertroffen en ik zit op mijn beide koersfietsen even comformtabel als op mijne citybike.

Op een goedlopende baan (of fietspad) kan je gewoon supercomfortabel bollen met een koersfiets, zonder het minste hobbeltje. Maar de meeste fiestpaden zijn niet van dit kaliber (soms zelfs verre van, ook al zijn ze nieuw) en daarom is een koerfiets wel een referentie om de goedlopendheid te meten. De verschillen vallen direct op daar ze bij de andere soorten fietsen meer uitgevlakt worden.

Dat een koerfiets gemaakt is om te koersen daar ben ik het wel mee eens maar om te koersen moet je ook trainen...en dat doe je ook met de koersfiets.

dat noem ik geen comfort eerlijk gezegd. Ik heb op mijn stadfiets ook geen vering, en daar voel ik ook nog vrij veel mee. Maar toen ik destijds nog eens een poging deed om elke week met de koersfiets een toertje te gaan doen, vond ik zo'n koersfiets alles behalve comfortabel om mee te rijden. Die houding is al niets voor mij. En dan nog moeten opletten voor elk steentje.

Trouwens, de huidige norm voor stadfietsen op gebied van banden is wel meer als 32mm. 

794532_5.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, de Belgische fietspaden, van die dingen die ervoor zorgen dat ik om de maand met een steeksleutel en set imbussen mijn fiets helemaal moet aflopen om alle vijzen, moeren & bouten terug aan te draaien die losgedaverd zijn. Niet dat alle fietspaden verschrikkelijk zijn, maar er zitten toch een paar dingen tussen die niet zouden misstaan aan de Somme, zo ergens rond 1917. 

Qua comfort, een koersfiets is snel, en daarmee "vlieg" je over kleine hindernissen, daar waar je met een tragere stadsfiets ieder putje & bultje voelt. Alles staat en valt natuurlijk met de juiste bandendruk, en de juiste banden. Op mijn koersfiets heb ik momenteel Continental Grand Prix 4-Season banden liggen (verkrijgbaar in 23, 25 & 28mm). Met een prijs van tussen de 35 & 40€/stuk zeker niet de goedkoopste, maar wel onverwoestbaar & lekbestending door een verstevigd karkas van hieldraad tot hieldraad. Ze zijn gemaakt voor de weg, maar ik gebruik ze voor alles: asfalt, beton, kasseien, grind, steenslag, breekpuin, modder, glas, gras, bosgrond. Ik krijg vaak vreemde blikken van andere fietsers als ze mij zonder boe noch ba door een veldweg zien ploegen.

Continental-Grand-Prix-4-Season-Clincher

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...