Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik rij zelf met een Skoda Octavia Combi G-tec op CNG en heb al aan verschillende tankstations getankt.
Ik probeer altijd mijn tank leeg te rijden, maar merk regelmatig dat niet ieder tankstation evenveel druk geeft.

Ik tank het meest bij DATS Bree, hier krijg ik in mijn tank van 15 kg soms meer dan 17 of zelfs 17.5 kg in mijn tank gepompt.
Bij Dats Hasselt kwam ik telkens niet boven 15 kg.
Afgelopen week stond ik bij Bruno Winterslag en kreeg ik er maar 12.45 kg ingepompt, terwijl mijn tank bijna volledig leeg was (ik kon nog 20 km rijden).

Heeft er nog iemand de grote schommelingen opgemerkt? Bij Bruno gaf de uitbater aan dat er een uur voor mij nog iemand had getankt, bij Dats Bree heb ik al ooit samen met iemand anders getankt en kreeg ik toch meer in mijn tank getankt.

Alvast bedankt voor de andere ervaringen te melden ;)

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

De druk van het tankstation is inderdaad veelbepalend.
Ik heb eens een keer getankt na een 2 bussen, jawel een BUS !
Toen kreeg ik veel minder in mijn tank, ik meen me te herinneren 11 kg ipv 17 kg.
Dit is wel eenmalig geweest, voor de rest nog nooit last van gehad.

Geplaatst:

ik vraag mij toch af hoe groot die buffer is van die fast fill systemen. het is toch al meer dan eens gebeurd dat ik de compressor in die container hoor aanslaan tijdens het tanken

Geplaatst:

Ik denk dat die altijd zullen aanslaan vanaf het moment dat de druk verlaagd om hun maximumcapaciteit zo snel als mogelijk  terug te krijgen.
Het is een gokje, maar ik zie het zoals de werking van een hydrofoorgroep voor grondwater op te pompen. Zodra de druk lager wordt, gaat de compressor na X-seconden aanslaan om terug voldoende druk te krijgen.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Heb nog maar 1 x getankt de tank van mijn Leon was leeg en er is 15,62 kg L-cng in gegaan.

Heb ooit wel gelezen dat het van het temperatuur afhangt zo zou je bij koud weer meer kunnen tanken dan bij warm weer...

Of omgekeerd weet het niet meer:D

Geplaatst:

Bij koud weer kan er inderdaad iets meer in de tank.
De laatste keren krijg ik er ook maar +/- 15kg in

Geplaatst:

De geleverde druk hangt niet af van de t° , het is wel zo dat warm gas meer plaats inneemt dan koud gas , een andere eigenschap is dat bij het tanken je tank opwarmd en uitzet waardoor er meer in kan maar dat koelt in rust dan weer af waardoor alles terug wat krimpt .Op hoge druk beginnen ook de "Van Der Waalskrachten" te spelen .hierbij is het zo dat :hoe hoger de druk , hoe minder gas per volume je in je tank krijgt waardoor het rendement van je tank verkleint , dit wil zeggen dat bij een volle tank de eerste 50 barr vlugger zullen verbruikt zijn dan de laatste 50 barr. Het totale rendement verander echter niet .Door de druk verouderd een metalen tank veel vlugger dan een carbontank omdat deze laatste beter tegen de rek kan ,daarom is er een vervaldatum voor onze tanks , voor een ander gebruik heb thuis carbontanks die gemakkelijk 300 barr kunnen  hebben en die hebben geen vervaldatum , de carbonmantel is echter sneller beschadigd dan bij metaal en dan zijn ze wel voor de vuilbak bij de jaarlijkse keuring.

• Vind ik leuk 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Geplaatst:
8 uren geleden, Bob zei:

een andere eigenschap is dat bij het tanken je tank opwarmd en uitzet waardoor er meer in kan maar dat koelt in rust dan weer af waardoor alles terug wat krimpt .

hmmm...

als een gas van hoge druk (buffersysteem tankstation) naar een lagere druk ge-expandeerd wordt (lege tank in auto) dan koelt het toch af dacht ik?

bij het comprimeren van het gas warmt het op, en daarom zit in het fast-fill systeem ook een koeler

Geplaatst: (aangepast)

Je beredenering is volstrekt juist , in de buffer van het tankstation zal wel hogere druk zitten dan in je ledige tank en dan koelt die wel af .Wat ik bedoelde is dat wanneer je een tank aansluit op een compressor en je begint te drukken , dan warmt je gas op door het samendrukken , Uitzetten of aftappen van je tank geeft koeling wat dan het probleem geeft bij lpg met vervriezen van de ontspanner .bij cng stelt dit probleem zich minder aangezien we steeds in de gas-faze blijven , bij lpg is dit een overgang van vloeibaar naar gas .

aangepast door Bob

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Het maximum met mijn Seat Leon 17,30 H-CNG getankt in Waregem

Waarschijnlijk heeft de Skoda Octavia dezelfde tank (is maar een vermoeden)

Geplaatst:

Ik ga vanavond voor de eerste keer tanken (zodat ze later deze week dat niet alleen moet doen :P )...wellicht in Hoboken ('s wel even omrijden).

Iets bijzonder waar je moet op letten? Mijn gastank is maar half leeg, het maakt wellicht niet zoveel uit wanneer je tankt? Of moet het onder een bepaald niveau zitten om te "mogen" tanken? (bv. ivm drukken?)

Is er ook zoiets voor CNG als bij benzine: minimale afnamehoeveelheid (5 liter voor benzine maar dan 5kg voor CNG)? :D

Geplaatst:

Neen, half leeg is geen probleem om te tanken.
Minimale hoeveelheid CNG staat ook op 5kg, maar net zoals bij benzine of diesel kan je na 2liter stoppen te tanken B|
Of heeft iemand anders andere ervaringen?

• 5 maanden later...
Geplaatst:

Vorige zaterdag getankt in Luxemburg (eerst papieren laten zien omdat ze daar Volkswagens weigeren): met een lege tank ging er 16 kg in zoals je zou verwachten. Vandaag met lege tank bij Dats24 Hasselt getankt en er ging iets meer dan 13 kg in. Wel vervelend vind ik omdat het meer dan 50 km scheelt voor een tankvulling.

Geplaatst:

Klopt, dat is soms vervelend.
Het is echt afhankelijk van de druk van het station.
In Hasselt heb ik nog maar 2 of 3 keer getankt en daar krijg ik altijd iets minder in mijn CNG-tank dan in bv. Bree
Bij Bruno Winterslag is de druk nog minder dan in Hasselt. Ik ben er 2 keer gaan tanken en toen ging er maar 13 kg in, terwijl in Hasselt ik rond 15-15.5 kg zat met een lege tank.
Bree is bij mij doorgaans 16-17 kg.

Aanpassing 26/10/2016: even een update mbt het tankstation Bruno Winterslag CNG
Ik heb er de laatste 2 weken 2 maal getankt, telkens was de druk zeer goed.
Ik krijg nu ook daar meer dan 16 kg in mijn tank. Toppie :D

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:

Ik ben even door mijn tankhistorie gebladerd. Het meeste wat we hebben getankt was 36.1kg, in Italië, net niet leeg...

In België schommelt het net boven de 30kg (wij rijden ook meestal bijna leeg)

In Duitsland (Trier) hadden we geen gas meer over, we reden op benzine, maar konden we maar 31kg tanken.
In Beringen konden we deze week 33.5kg tanken en hadden we nog 70km in de tank zitten.

Ik denk dat het dus veel factoren zijn die het beïnvloeden. Ik weet wel dat we op onze lange reis elke keer telden dat we gemiddeld 600km met een volle tank konden doen, maar dat het soms ook echt veel minder was en Italië precies meer.

Geplaatst:
Op 1-10-2016 om 20:31, ferrarigirl666 zei:

Ik denk dat het dus veel factoren zijn die het beïnvloeden.

wat ik ook nog steeds niet weet:

hoe correct werkt dergelijk gasmassadebietsysteem eigenlijk?

Geplaatst:
Op 6-4-2016 om 11:27, Danny zei:

Het maximum met mijn Seat Leon 17,30 H-CNG getankt in Waregem

Waarschijnlijk heeft de Skoda Octavia dezelfde tank (is maar een vermoeden)

Ja bij DATS24 Melle krijg ik ook ongeveer zoveel in mijn Seat Leon. Bij DATS24 in Destelbergen iets minder. Net onder de 17kg denk ik.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...