GiGi Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Hallo CNG rijders, welke voorkeur geven jullie bij aankoop van je CNG wagen? Was het en moeilijke keuze i.v.m. de prijs opleg voor een automatische transmissie? Heeft er iemand spijt van zijn aankoop met automatische transmissie? Is het verbruik aanvaardbaar? AUDI A3 Sportback g-tron
muscles Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 7 uren geleden, GiGi zei: Hallo CNG rijders, welke voorkeur geven jullie bij aankoop van je CNG wagen? Was het en moeilijke keuze i.v.m. de prijs opleg voor een automatische transmissie? Heeft er iemand spijt van zijn aankoop met automatische transmissie? Is het verbruik aanvaardbaar? Ik heb nu een manuele zesbak. Maar dat zal bij de volgende niet meer het geval zijn. Dat wordt sowieso een automatic ! Nen DSG. Want je kan de vraag ook "andersom" stellen: Heeft er iemand spijt van zijn aankoop met manuele transmissie? Antwoord: eigenlijk wel ja. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
maartenv Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Ik vind het de meerprijs niet waard. Uiteindelijk denk je er toch niet veel bij na, dat schakelen? Wat is het voordeel dan precies? De dag dat ik elektrisch zal rijden (allicht onvermijdelijk ergens in de toekomst), dan zal het wel even aanpassen zijn, niet moeten schakelen.Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
muscles Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 22 minuten geleden, maartenv zei: Ik vind het de meerprijs niet waard. Uiteindelijk denk je er toch niet veel bij na, dat schakelen? Wat is het voordeel dan precies? De dag dat ik elektrisch zal rijden (allicht onvermijdelijk ergens in de toekomst), dan zal het wel even aanpassen zijn, niet moeten schakelen. Het voordeel is er vooral in de stad, en het omliggende gebied van een stad waar je veel kruispunten met verkeerslichten hebt en die dan nog eens kort na elkaar staan. Vertrek bijvoorbeeld maar eens bij Q8 in Houthalen, richting Hasselt. In Kiewit mag je maar maximum 70 km per uur rijden. Dan vlak voor de nieuwe spoorwegbrug - waarvan nu nog alleen maar de brug richting Hasselt klaar is - zijn er verkeerslichten, na de brug opnieuw verkeerslichten. Tot aan de grote ring zijn er nog twee kruispunten met lichten. Dan rechtsaf richting Sint-Truiden. Als je dan uiteindelijk (na 4 kruispunten met lichten) effectief richting Sint-Truiden kan rijden, moet je bijna altijd stoppen aan het kruispunt van de oprit E313 richting Antwerpen en opnieuw aan het kruispunt van de oprit E313 richting Luik. Na ongeveer 200 m heb je opnieuw verkeerslichten. En dan is zo'n DSG wel gemakkelijk, zeker wanneer het druk is op de baan. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aardgasrijder Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Tja als de automaat er was geweest op de Octavia (in 2015), dan had ik deze aangeschaft. Ergens eind kwartaal 2 in 2016 is die verkrijgbaar geworden op de Octavia... Ik zou nu zeker voor een automaat kiezen, is comfortabeler rijden. Ik stoor me niet aan schakelen, maar het gemak van een automaat is tof Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
paulDS Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Ik zal een (DSG) automaat pas overwegen als de betrouwbarheid ervan in de buurt komt van een handgeschakelde bak. Voor mij géén miserie-bak. 1
niko Geplaatst: 1 mei 2017 Geplaatst: 1 mei 2017 mijn golf tgi, gelijk mijn vorige 3 wagens in de laatste 25 jaar, heeft een manuele zesbak en uiteraard heb ik geen spijt dat ik er voor gekozen heb; Is het niet dat een DSG meer onderhoud nodig hebt? Onlangs een artikel gelezen, in één van die automagazines, ivm werking en zuinigheid van DSGs; Het blijkt dat de laatste DSGs veel beter presteren dan die van 5 jaar geleden. Een paar jaar geleden tijdens de vakantie hadden wij een auto gehuurd met zo een aut. bak en het viel mee. Maar ik denk niet dat ik voor een DSG zou kiezen in mijn volgende wagen, ben nog niet overtuigd. VW GOLF VARIANT 1.4 TGI HIGHLINE LIMESTONE-GREY 7/2016
Xsi303 Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 Voor mij was de beschikbaarheid van DSG een absolute must. Daardoor is op het moment van mijn keuze de Octavia afgevallen wegens toendertijd niet beschikbaar met automaat en is het uiteindelijk een Seat Leon TGI geworden. Nochtans daarvoor ook steeds zelf handgeschakeld gereden, doch wel af en toe kunnen "proeven" van rijden met een automaat. Ik heb me het nog geen moment beklaagd. Het is heerlijk relaxed rijden en volgens mij ligt het verbruik zeker niet hoger, eerder integendeel (maar veel hangt natuurlijk af van de rijstijl, +- 3.8 kg). Enige minpuntje: de toch wel 'stevige' extra prijs die ervoor gevraagd wordt. Voor de rest niets dan lof (het is inderdaad ook mijn gevoel dat de nieuwste generatie nog verfijnder schakelt dan enkele jaren geleden). 1
muscles Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 2 uren geleden, Xsi303 zei: Voor mij was de beschikbaarheid van DSG een absolute must. Daardoor is op het moment van mijn keuze de Octavia afgevallen wegens toendertijd niet beschikbaar met automaat en is het uiteindelijk een Seat Leon TGI geworden. Nochtans daarvoor ook steeds zelf handgeschakeld gereden, doch wel af en toe kunnen "proeven" van rijden met een automaat. Ik heb me het nog geen moment beklaagd. Het is heerlijk relaxed rijden en volgens mij ligt het verbruik zeker niet hoger, eerder integendeel (maar veel hangt natuurlijk af van de rijstijl, +- 3.8 kg). Enige minpuntje: de toch wel 'stevige' extra prijs die ervoor gevraagd wordt. Voor de rest niets dan lof (het is inderdaad ook mijn gevoel dat de nieuwste generatie nog verfijnder schakelt dan enkele jaren geleden). Toen ik mijn Octavia bestelde eind juni 2015 was de automaat ook nog niet beschikbaar. Nu echter wel en hetgeen je er extra voor moet betalen is inderdaad stevig. Is het niet iets van een €1000 of zelfs meer? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
GiGi Geplaatst: 2 mei 2017 Auteur Geplaatst: 2 mei 2017 Bij Audi is het rond de tweeduizend euro opleg. Toch wel een behoorlijke hap uit je budget. Aan de andere kant je koppeling laten vervangen bij slijtage kost je ook een duizend euro. Ben ik nu dom geweest een manuele te kopen of eerder slim dat ik wat geld bespaard heb? AUDI A3 Sportback g-tron
Darmgasrijder Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 Ik denk slim. Onderhoud van een automaat en eventuele stukken kosten meer dan een manuele bak of niet? 1
paulDS Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 Ik denk er ook zo over. Een handgeschakelde bak heeft één koppeling. Een DSG bak heeft er twee; something to keep in mind. Een handgeschakelde bak is eenvoudiger in onderhoud, als je er om de 6 jaar eens andere olie indoet gaat hij bijna eeuwig mee. Zijn de synchromesh ringen uiteindelijk versleten, dan kun je je nog altijd uit de slag trekken door dubbel te ontkoppelen, en toch in de juiste versnelling te geraken. Bij een automatische bak is het dan 'over en out' (en dus dure herstelling of totaal verlies accepteren, aan de rand van de weg, liefst 's nacht, 'in the middle of nowhere', bij onweer en regen). Met een handgeschakelde bak kan je in elke onafhankelijke vakgarage terecht voor herstelling of vervanging koppeling, voor 700€ maximum ben je er vanaf. Voor DSG of andere automaten ben je eerder afhankelijk van de merkdealer (stealer); aan het bijhorende "professionele" tarief. (prijs maal 2 en niet beter / sneller) Dus ja, ik ben blij om te horen dat de nieuwste generatie DSG nog verfijnder is, maar bij mij blijft de primaire vraag of ze er ook qua betrouwbaarheid en werkingszekerheid op vooruit zijn gegaan. Ik ben en blijf (voorlopig?) voorstander van bewezen technologie, en speel liever niet voor gratis testpiloot (lees gebruik als proefkonijn) voor de nieuwste technologie van de autoindustrie. Dat mogen (moeten !!) ze voor mijn part zelf doen (én betalen).
Kris81 Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 Ik heb een DSG bak in mijn caddy , rijdt super , zeker met de adaptieve cruise , in de ochtend als ik naar Brussel rijd om 6.00 !! Ook in combinatie start/stop systeem.
Darmgasrijder Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 Is start/ stop enkel als je dsg hebt of ook bij een manueel?
muscles Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 17 minuten geleden, Darmgasrijder zei: Is start/ stop enkel als je dsg hebt of ook bij een manueel? Dat weet ik wel ! Want ik heb een manuele zesbak en start/stop (en keyless) maar ik denk niet dat Keyless vereist is om start/stop te hebben. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Aardgasrijder Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 Ik heb een handmatige 6bak met start stop. gewoon met sleutel Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Darmgasrijder Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 Ik had het wel over de caddy ? Keyless heb ik op de caddy niet, als het er was had ik het ook genomen, evenals lane assist en koffer openen met sleutel en dichtdoen met knop op de kofferklep. Vooral lane assist was voor mij een zeer welkome optie, aangezien ik redelijk ver in Nederland (net in Holland) ga vissen. De trg is altijd zo vermoeiend dat ik van geluk mag spreken nooit iets aan de hand te hebben gehad. 1 keer was het zo erg dat ik iedere parking/tankstation van de snelweg moest omdat ik m'n ogen niet kon openhouden en de snelheid constant kon houden. Ff een dutje doen op een parking was ook geen optie aangezien ik een Viskayak in een aanhanger had liggen en voor genoeg geld aan vismateriaal en allen was. En dat vertrouw ik 's nachts toch niet zo ?
muscles Geplaatst: 2 mei 2017 Geplaatst: 2 mei 2017 12 minuten geleden, Darmgasrijder zei: Ik had het wel over de caddy ? Keyless heb ik op de caddy niet, als het er was had ik het ook genomen, evenals lane assist en koffer openen met sleutel en dichtdoen met knop op de kofferklep. Vooral lane assist was voor mij een zeer welkome optie, aangezien ik redelijk ver in Nederland (net in Holland) ga vissen. De trg is altijd zo vermoeiend dat ik van geluk mag spreken nooit iets aan de hand te hebben gehad. 1 keer was het zo erg dat ik iedere parking/tankstation van de snelweg moest omdat ik m'n ogen niet kon openhouden en de snelheid constant kon houden. Ff een dutje doen op een parking was ook geen optie aangezien ik een Viskayak in een aanhanger had liggen en voor genoeg geld aan vismateriaal en allen was. En dat vertrouw ik 's nachts toch niet zo ? Dat is zeer gevaarlijk wat je daar doet. Je kan dikwijls geluk hebben maar het moet maar 1 keer fout gaan en dan schuur je met je wagen langs de vangrail, of misschien nog erger. 1 keer is mij dat overkomen toen ik 21 jaar oud was en op stap geweest was en via de E313 naar huis terugkeerde. Vangrail even geraakt. Mijn verzekeringsagent heeft dat toen kunnen regelen omdat ik toch full omnium had. Het beste is dat er nog iemand naast je zit, die niet snel vermoeid is. En ook goed is om na twee uur (of drie uur) rijden altijd iets te eten en te drinken, ff de benen te strekken, beetje rondwandelen zodat je dus ook minstens 15 minuten gepauzeerd hebt. Ik rij altijd in 1 rit door naar Hongarije maar stop wel om de 3 uur om CNG te tanken en om te eten en te pauzeren. En Hongarije, da's 15 uur rijden (pauzes en tanken inbegrepen) en 1500 km. En ik ben niet alleen als ik naar Hongarije rij. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Darmgasrijder Geplaatst: 3 mei 2017 Geplaatst: 3 mei 2017 (aangepast) Dat is idd waar wat je zegt, maar ik had niemand die daar mee ging vissen, en al had ik iemand zouden we toch apart moeten rijden om dat m'n auto bezet was met materiaal. In die tijd ging ik tgn de avond naar daar en dan tot een uur of 2-3-4 snachts vissen en dan trg. En om op die tijdstippen op een parking langs de snelweg te gaan staan vind ik te riskant. Het jaar erop heb ik toen ook een caravan gekocht die ik op een camping had staan en op 15 min van het water lag. Afgelopen 2 jaar amper gevist maar komt dit jaar verandering ik, pluspunt met de caddy is dat ik er een 1 persoons luchtbed in kan leggen en dan ff slapen op een veilige plek. Maar omwille van eerder genoemde zaken was lane assist handig geweest. Snap ook niet dat het wel op de vw golf station cng kan en niet op de caddy, net als sommige andere opties op de golf wel beschikbaar waren en de caddy niet. Tevens vind ik het ook een beetje dom dat als je bepaalde veiligheidsopties hebt, de verzekering niet minder in prijs word. 3 mei 2017 aangepast door Darmgasrijder
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen