Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Zie: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/3079291/2017/02/13/Benzineprijs-stijgt-en-nadert-1-5-euro-per-liter.dhtml

Ook op het vrt nieuws noemt men CNG met de verkeerde naam: LPG.

Het kan natuurlijk ook zijn dat CNG wordt doodgezwegen door de media.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

CNG en LPG zijn niet hetzelfde. In dit artikel wordt CNG inderdaad niet vermeld. Maar je kan wel degelijk op LPG rijden. LPG tank je vloeibaar (dus per liter) en is een mengsel van propaan/butaan. Het is schoner dan benzine en diesel qua emissies maar stoot in vergelijking met CNG meer CO2 uit. En het is ook een aardoliederivaat, waardoor het 'in the bigger picture' nog steeds niet de meest milieuvriendelijke brandstof is. Maar wel de goedkoopste, ik spreek uit ervaring...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Mmm, als ik het artikel lees is er nergens sprake van een naamsverwarring, het gaat wel degelijk over LPG en niet over CNG (laatste paragraaf).

De prijsverhogingen van CNG van de laatste weken hebben met bovenstaand artikel niks te maken.

Wat ik graag wil weten is wat de officiële CNG prijs is.

Geplaatst:
27 minuten geleden, Lange_666 zei:

Mmm, als ik het artikel lees is er nergens sprake van een naamsverwarring, het gaat wel degelijk over LPG en niet over CNG (laatste paragraaf).

De prijsverhogingen van CNG van de laatste weken hebben met bovenstaand artikel niks te maken.

Wat ik graag wil weten is wat de officiële CNG prijs is.

Helemaal akkoord.

Zou er een officiële CNG prijs zijn ?

Ik vermoed dat het verplicht is in België ?

Wat me stoort in het artikel : geen prijs voor de Super 98 gegeven.  Wat is het verschil tussen 95 E10 en Super 98 ?

Wat me ook stoort : Benzine 95 E10 is een milieuvriendelijkere (met bio-ethanol)   >:(

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:

CNG met maximumprijs van 0,55 euro... ik denk het niet. Gewoon weer niet vermeld. 

Ik heb enkele weken geleden in een ander onderwerp op dit forum de maximumprijs al gevraagd. Volgens mij bestaat die niet hebben de DATS24en van deze wereld hierin autonomie (lees monopolie). 

Op datzelfde moment ben ik ook het ijken van de pompen aangekaart. Tot nu toe heb ik nog geen pomp gezien die een jaarlijkse keuring krijgt (maar onze auto's moeten wel gekeurd en herkeurd  worden).

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:

De officiële maximumprijzen voor alle aardolieproducten zijn te vinden op http://economie.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/energie/prijzen/

Een officiële maximumprijs voor aardgas is niet zo eenvoudig te vinden omdat die meestal uitgedrukt wordt in kwh. Je hebt CREG, je hebt VREG, enz. maar nergens een maximumprijs uitgedrukt in kg.

Prijsstijging-brandstoffen-vanaf-2017-02-14th.jpg

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:
3 uren geleden, Koen C zei:

Wat me stoort in het artikel : geen prijs voor de Super 98 gegeven.  Wat is het verschil tussen 95 E10 en Super 98 ?

De officiële maximumprijs van Super 98 (of Euro 98) zal stijgen van € 1,527/l naar € 1,549 per liter vanaf morgen, 14 februari 2017.

95 E10 is Euro 95 benzine met een octaangetal van 95 waarvan 10% ethanol. Super 98 is loodvrije benzine met een octaangetal van 98 waar geen ethanol in zit. Wanneer ethanol is toegevoegd dan vermindert de prestatie van de motor, en 95 E10 is ook minder lang houdbaar dan Euro 95 en dan Super 98. Daarom is het aan te raden om je reservebenzinetank te vullen met Super 98.

Hier is een uitleg over het verschil tussen Euro 95 en Euro 98 (Nederlandse site, vandaar Euro 95 en Euro 98): http://www.startpagina.nl/

en op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid

• Vind ik leuk 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Geplaatst:

Een tikfout of een vergetelheid : ik bedoelde ""Wat is het prijsverschil tussen 95 E10 en Super 98 ""  :)

Maar de uitleg / herhaling / verschil (en de minpunten) ivm 95 E10 en Super 98 kan niet genoeg herhaald worden.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Geplaatst:
1 uur geleden, Koen C zei:

Een tikfout of een vergetelheid : ik bedoelde ""Wat is het prijsverschil tussen 95 E10 en Super 98 ""  :)

Ik neem de officiële prijs vanaf morgen. Dat is dus 154,9 (Super 98) - 148,7 (95 E10) = 6,2 eurocent per liter.

Dit is wat de prijs aan de pomp bepaalt:

http://www.total.be/nl/brandstoffen/brandstoffen-prijs.html

We betalen VEEL belastingen op de brandstof zoals je kan zien.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

5 uren geleden, JJR zei:

CNG met maximumprijs van 0,55 euro... ik denk het niet. Gewoon weer niet vermeld. 

Ik heb enkele weken geleden in een ander onderwerp op dit forum de maximumprijs al gevraagd. Volgens mij bestaat die niet hebben de DATS24en van deze wereld hierin autonomie (lees monopolie). 

Op datzelfde moment ben ik ook het ijken van de pompen aangekaart. Tot nu toe heb ik nog geen pomp gezien die een jaarlijkse keuring krijgt (maar onze auto's moeten wel gekeurd en herkeurd  worden).

Hoi, CNG is momenteel niet belast als rij-brandstof en heeft eveneens geen maximum of onderprijs.

Het hangt ervan af hoe je tankstation aan zijn aardgas komt en wat de kwaliteit ervan is ... de prijs is dus afhankelijk van meer dan alleen de gasprijs op de markt ;). 

Je dient wel te weten dat momenteel de tankstations nog steeds met een beetje verlies draaien....  Om als voorbeeld te geven is het streefcijfer voor Total Hoboken ( H+ ) geraamd op 52 ton/jaar. En daar zitten ze nu nog niet aan. 

( trouwens ik heb op deze pomp wel een klever met de keuring gezien, maar door de firma van de pomp, ik vergelijk het met keuring liften .. )

Dat is dus de discussie tussen de Kip en het ei momenteel ;) ... eerst voldoende tankstations en dan meer auto's om uiteindelijk te kunnen draaien met winst ... want niets is gratis ;) ... .

gr,

Ive                                                                       l

aangepast door Ivivke
  • Vind ik leuk 1
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

Geplaatst:
3 uren geleden, Lange_666 zei:

Het gaat dan ook over elektrische auto's...

Klopt maar ik bekijk het totaalplaatje.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...