Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

olieverbuik G-Tron


Frédo
 Delen

Aanbevolen berichten

Onze Audi A4 Gtron van 04/2018 met 54000 km op teller begint plots overmatig olie te verbruiken. Kreeg melding om 1l bij te vullen en 1000km later opnieuw. Ondertussen werd afspraak gemaakt met dealer voor olieweging.

Zijn hier nog gevallen van gekend? Ik ken de geschiedenis van de TFSI motoren met olie problemen maar na 2012 nieuwe schaapveren en na 2016 nieuwe zuigers. Het gekende olieprobleem was dacht ik opgelost. Gezien de lage kmstand en jonge wagen (minder dan 4jaar) verwacht ik wel een oplossing van Audi.

 


Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Audi A5 met nu 65.000km verbruikt ook wat olie maar niet overmatig.

Wat olieverbruik is normaal en 0W20 is ook zeer dunne olie.

Er zou ook een gekend probleem zijn met slecht ingeperste klepsteelbussen en dan ontstaat er na een 50.000 km een buitensporig olieverbruik.

Hopelijk blijf ik gespaard. Hou ons op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een welbekend probleem. Audi heeft hier speciaal een TPI  (Technische Product Information) voor waar dit probleem in beschreven staat en hoe dit verholpen moet worden. Het ligt blijkbaar aan de klepsteelafdichting.

 

https://www.motor-talk.de/forum/g-tron-oelverbrauch-t6543431.html . Blijkbaar hebben veel g-trons van de eerste jaren  (2017-2018) hier last van. Hier spreken ze van een reparatiekost van  1763 euro ....

 

Zou ook te maken hebben met  TPI 2055169/2 (zundaussetzer -> abhilfe : unterlegscheiben fur Ventilfeder einbauen). Vanaf chassisnummer WAUZZZF43LA00761 (A4) en WAUZZZF56KA038914 (A5) werden verbeterde onderdelen ingebouwd en zou dit probleem verholpen zijn.. Ik heb momenteel slechts 19.000 km op de teller staan en heb op 9.000 km 1 blokje op de boordcomputer olie verbruikt. Mijn wagen is nog een jaar onder garantie , ik ga de dealer zeker over dit  mogelijke probleem aanspreken voor afloop van de garantie. Eigenlijk schandalig dat een fabrikant die zich premium durft te noemen niet eens een motor kan bouwen die geen olie verbruikt ! Een olieverbruik tot 0.5 liter wordt normaal geacht , vanaf  0.5 l /1000 km valt dit onder de garantie . Veel succes met de afhandeling van dit probleem en hou ons zeker op de hoogte !

 

In onderstaand topic had forumlid Gtron hetzelfde probleem maar ik weet niet hoe dit afgelopen is.

 

 

aangepast door Brembos
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de info. Dit lijkt al minder dramatisch dan de olieschraaperen.  Ik ga toch nagarantie eisen. Donderdag weging en dan vermoedelijk x aantal km rijden waarna opnieuw afpraak.

ik hou u op de hoogte.

na wat zoekwerk vermelding J (bouwjaar vanaf 2018)  L (bouwjaar vanaf 2020)

is wel goede informatie om mee te nemen naar dealer voor een nagarantie herstel

aangepast door Frédo

Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

600 km ver na eerste bezoek waar olie werd vernieuwd voor de weging. totaal 100 km te rijden en waar ik oliepijl zienderogen zag verminderen na elke rit zie ik nu nog geen bewiging in digitaal oliepijl. Heel bizar. zouden ze hiervoor andere olie (dikker) durven gebruiken? of is het correct zetten van olie hoger waardoor melding pas later zal voorkomen


Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag wagen binnengedaan voor uiteindelijke weging, digitaal oliepeil in wagen na 1000km op helft. Krijg telefoon met melding dat ze na een interne update de oorspronkelijke gegevens kwijt zijn en metting opnieuw moet gebeuren.

 

garage Vergotte Waregem

 

als ik facebook verhool lees ziet het er niet goed uit. Geen idee wie instaat voor de weging maar ik zal het niet zijn. Ze moeten de rekening maar naar Duitsland sturen.  Eerst nogmaar is 1000km rijden en dan horen we wel.


Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begint al goed bij stealer Vergotte en geeft weinig vertrouwen voor de toekomst….Best de motor regelmatig eens goed in de toeren jagen de volgende 1.000 km. Anders komen ze weer af met het smoesje dat een olieverbruik van 0,45 l/1000 km normaal is voor een merk dat zich , ten onrechte, premium durft te noemen.

 

 

 

aangepast door Brembos
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

momenteel aan olieweging nr3 , laatste olieweging net geen 0.5l /1000km. wel blauwe rook bij optrekken. Bij Audi vinden ze dit dus normaal. Vergotte Garage wel heel meegaand. De grens van 0.5l/1000 is anno 2022 dus nog steeds hun actie grens. 

Zien wel hoe het verloopt met mijn LADA A4 want net zo premium als een lada


Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

stel mij wel vragen bij de uitstoot wagen die nu met olieverbruik volgens mij niet meer conform is. Misschien kan ik dt ook nog gebruiken als drukkingsmiddel. Dreigen om uitstoot meting te laten uitvoeren om zo mijn voertuig te laten afkeuren? 


Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Frédo zei:

Dreigen om uitstoot meting te laten uitvoeren om zo mijn voertuig te laten afkeuren? 

 

Dan zullen ze het steken op de katalysator ?

Vervanging : meer dan 1.000 € .....

Elke garage kan een uitstootmeting doen (CO en lambda waarde) zoals op de Technische keuring.

 

Een 1/2 liter olie per 1.000 km .... brrr. 

 

Mijn Y met 240.000 km verbruikte onlangs / de laatste keer minder dan een 1/2 liter op 20.000 km.

Mogelijk was het ergens een lek dat nu gerepareerd is (na zijn laatste groot onderhoud).


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stealer is heel meegaand ??? Bij de importeur is dit probleem al lang bekend ! Beschamend dat ze deze fabrieksfout weigeren op te lossen ! Misschien eens navragen of een olieverversing na 15.000 km nog nodig is aangezien de olie toch constant vervangen wordt. 0,5 l/1000 km = 7,5 l op 15.000 km. Ik hoop voor u dat Vergote die olie zelf betaalt. 7,5 liter longlife olie is al snel 230 euro bij de stealer…..Hoeveel heeft dit grapje u al gekost overigens ?

aangepast door Brembos
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Brembos zei:

Hoeveel heeft dit grapje u al gekost overigens ?

Veel te veel voor een auto met zo weinig kilometers ! is idd een bekend euvel, maar ik dacht dat het met rijden op aardgas beter zou zijn dan op naft. (Omwille van de meer zuivere verbranding op gas).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer het u al geld heeft gekost dan kan je moeilijk spreken over een meegaande dealer Vergotte. Ze zouden beschaamd moeten zijn om hun klant met extra kosten op te zadelen die duidelijk te wijten zijn aan een fabrieksfout. Dit is trouwens een specifiek probleem voor de 2.0 g-tron. De gewone benzine versies hadden daar een tiental jaar geleden ook mee te maken , de recentere versies niet meer. Misschien onderstaand topic op motortalk.de eens helemaal doornemen en doorsturen naar dealer Vergotte. De laatste schrijver Donaldduck60 beschrijft duidelijk hoe het wel moet : probleem volledig verholpen onder coulance (auto reeds buiten waarborg) , 2 dagen in de werkplaats en uiteraard een gratis vervangwagen !

 

https://www.motor-talk.de/forum/g-tron-oelverbrauch-t6543431.html?page=6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vegotte liet weten dat ze de 3 wegingen op zich nemen en boden ook een gratis vervangwagen aan. Gaven mij de tip om naar customer care van Audi mijn verhaal te doen wat toch iets in beweging heeft gebracht want die namen met Vegotte nu ook contact op en is er bij customer care ook een dossier geopend.


Audi A4 G-Tron 

Gemiddeld verbruik 5.3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het blijft schandalig dat Audi  , een merk dat het lef heeft om zich premium te noemen , u 350 euro aanrekent voor een alomgekende fabrieksfout. Aangezien dit probleem blijkbaar herhaaldelijk terug keert is een garantie van 1 jaar volgens mij veel te kort. Ik zou minstens 5 jaar/100.000 km eisen.  Dat van die klepsteeldichtingen staat uitgebreid beschreven op het motortalk.de forum.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...