Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb even getwijfeld om een 2dehands Nissan Leaf te kopen als 2de wagen.
Wagen is net groot genoeg en het leek me een leuke wagen.

Dit artikel lees ik net over de Nissan Leaf... Hij rijdt blijkbaar wel continu autosnelweg...

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161214_02625595/elektrische-auto-rijdt-maar-half-zo-ver-als-fabrikant-belooft

Er is dus nog zeker goede hoop voor CNG xD

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

• 3 weken later...
Geplaatst:

En nu maar hopen dat niet alleen wij -overtuigde CNG-rijders :)- deze artikels lezen ... 

• Vind ik leuk 2

2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2019 NIU NGT ( E-scooter )
2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"

Geplaatst: (aangepast)

Van de nieuwe personenauto’s die vorig jaar in België ingeschreven werden, had een kleine 52 procent een dieselmotor. Een jaar eerder was dat nog bijna 60 procent.

Het percentage dieselwagens daalt onafgebroken sinds 2010, toen het nog op 76 procent lag. Dat blijkt vrijdag tijdens de persdag van het autosalon in Brussels Expo uit cijfers van automobielfederatie Febiac. Als de trend zich even sterk doorzet zullen er volgend jaar meer benzinewagens dan diesels worden verkocht.

Dieselwagens liggen onder vuur omdat ze veel vervuilender zijn dan benzinewagens. De voorbije jaren werden de accijnzen op diesel herzien, waardoor het financieel al minder vaak interessant is om voor een diesel te kiezen.

Alternatieven

Het percentage nieuwe auto’s met een andere aandrijving dan een diesel- of benzinemotor steeg van 2,3 procent in 2015 tot 3,9 procent vorig jaar. Er werden in België in 2016 in totaal 2.055 nieuwe elektrische wagens ingeschreven, waar dat er een jaar eerder 1.360 waren. Vlaanderen was goed voor 1.529 inschrijvingen van nieuwe elektrische wagens vorig jaar, Brussel voor 342 en Wallonië voor 184.

Ook het aantal nieuwe wagens op aardgas kende een forse toename, van 656 in 2015 naar 2.138 vorig jaar. Het grootste deel daarvan was opnieuw voor rekening van Vlaanderen (2.007), met zeer grote achterstand gevolgd door Wallonië (78) en Brussel (53). Het aantal aardgaswagens op onze wegen is daardoor verdubbeld.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170113_02671979

aangepast door stefanmiler
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:

artikel op hln:

http://www.hln.be/hln/nl/6096/Autosalon-Brussel/article/detail/3057033/2017/01/17/Ontdieseling-sterk-ingezet-Belgie-met-5-194-elektrische-wagens-in-top-drie-EU.dhtml

Ontdieseling sterk ingezet: België met 5.194 elektrische wagens in top drie EU

"De milieuvriendelijke wagen verovert langzaam maar zeker het hart van de Belgen", aldus Vlaams minister van Energie Bart Tommelein vanop het Autosalon. Volgens cijfers van Febiac rijden er nu 5.194 elektrische wagens in België, waarvan 3.732 in Vlaanderen. We staan zo, binnen de Europese Unie, op de derde plaats.

Uit de laatste cijfers van het European Alternative Fuels Observatory (EAFO) blijkt dat België in 2016 opklimt in de rangschikking. Wat elektrische wagens betreft - batterijaangedreven en plug-in hybride - stijgen we van de zevende naar de derde plaats binnen de Europese Unie. Voor voertuigen op CNG, aardgas, komt België de top tien binnen op de vierde plaats.

"De meeste milieuvriendelijke voertuigen rijden in Vlaanderen", zegt Tommelein. "Vandaag gaat het over evenveel elektrische voertuigen als voertuigen op CNG. Plug-in hybrides vormen duidelijk een belangrijke overgangstechnologie, bij de nieuwe inschrijvingen voor elektrische wagens is nog ongeveer de helft plug-in hybride. Ik ben ervan overtuigd dat naarmate er meer laadpalen bijkomen, de actieradius vergroot en de prijs daalt, steeds meer mensen zullen kiezen voor volledig elektrisch", aldus Tommelein.

5.194 wagens rijden elektrisch in ons land, 3.732 ervan in Vlaanderen. 5.372 voertuigen rijden op CNG, meer dan een verdubbeling tegenover begin 2016, 3.727 daarvan rijden in Vlaanderen. 

Wie kiest voor een emissievrij voertuig - op elektriciteit of op waterstof - kan daarvoor een premie krijgen. In 2016 liepen enkele tientallen mensen die premie echter mis en dat had voornamelijk te maken met de strakke timing en de te ingewikkelde procedure. Vanaf vandaag verloopt alles eenvoudiger: om een premie aan te vragen, volstaat het om je drie maanden na de eerste inschrijving van het voertuig aan te melden. Vorig jaar moest je nog twee stappen doorlopen: een dossier indienen bij de aankoop - binnen de dertig dagen - en een bij de ontvangst van de auto.

94 procent op diesel
De ontdieseling bij particuliere voertuigen is duidelijk ingezet, maar dat geldt niet voor bestelwagens. In 2016 reed liefst 94 procent op diesel. "Daarom vergroenen we de verkeersfiscaliteit voor een lichte vracht. Vanaf 1 juli dit jaar betaal je minder verkeersbelasting voor voertuigtypes met een lagere CO2-emissie of uitstoot van verontreinigende stoffen. We moedigen elektrische, CNG-, en benzinemodellen aan en stimuleren zo de ontdieseling. Voor elektrische bestelwagens zal je helemaal geen verkeersbelasting meer betalen. Voor CNG-bestelwagens geldt de vrijstelling tot en met 2020."

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Je bent me voor O.o

Ik wilde het ook plaatsen.  We zijn dus al met meer dan 5000 aardgasrijders JIPPIE

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:

En toch begrijp ik die hetze rond elektrische auto's niet. We rijden als aardgasrijder wel met een fossiele brandstof, maar zoveel beter doet elektriciteit het m.i. niet. Volgens studies die Greenpeace doet leveren in België alleen Ecopower, Energie 2030 en Wase Wind 100% groene stroom. Eni, de (dacht ik) voornaamste uitbater van laadpalen, scoort slechts 10/20. En met groene stroom bedoel ik ook niet het verstoken van aangevoerd afvalhout uit Oost-Europa zoals men in Langerlo zal doen (met subsidies). Als je dan vorig jaar op de radio te horen kreeg dat 1/4 van de kopers van hybride auto's 5000 euro premie krijgen maar wel de kabel in de garage achter laten (hoeveel zijn er dan nog die de kabel wel meenemen, maar niet gebruiken) vind ik het erg frustrerend dat deze auto's zo gesubsidieerd worden. Zo'n auto mag bij gebruik wel zuiver zijn (en Antwerpen binnen mogen) maar is het dan goed dat we de CO2 die in industriegebied uitgestoten wordt niet meerekenen? Wat met nucleair afval? Wat met de 'duurzaamheid' van de batterijen?

Ik vond het zeer frustrerend om bij de opening van het autosalon op het nieuws te horen dat het ecologisch aspect onder de vorm van elektriciteit terrein wint in België, terwijl CNG even in de  rand vermeld werd (omdat het moest, zeker).

CNG zou beter gepromoot moeten worden, zeker als je studies, zoals die van VAB (hierboven vernoemd en in een ander item door mij op dit forum geplaatst) leest die aantonen dan CNG rijden ook nog eens het goedkoopst is (zelfs rekening gehouden met alle premies die andere wagens krijgen) op de kleinere benzineauto's na.

• Vind ik leuk 2

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:

De fameuze Vlaamse politiekers lopen weer achter de realiteit aan, vind ik :

- In Nederland hebben ze de "bijtellingsregels" aangepast (dat is iets voor leasewagens).  Namelijk dat enkel 100% electrische wagens nog in aanmerking komen voor het laagste tarief van die bijtelling.

De Plug-in hybrides komen net als een 100% benzine of diesel auto in het hoogste tarief.  Reden : in Nederland wéét men dat de Plug-in helemaal niet ingeplugd door de overgrote meerderheid van de gebruikers.

- Het vrijstellen van élke CNG wagen van wegentaks leidt tot "misbruiken" / gebruik maken van de mazen van het net / kantjes eraf lopen.  De voorbeelden zijn op deze site al aangehaald : een "V12" met een CNG tank waar die auto amper 50 km ver mee komt...  Dat zie je van hier dat die elke 50 km aan de aardgaspomp staat.  Maar wel 0,0 € wegentaks >:(

Herinneren deze fameuze politiekers de Porsche Cayenne, Range Rovers etc niet meer die ingeschreven werden als "Lichte vracht" ? 

Het was toen voldoende dat er een vaste afscheiding was tussen achterbank en koffer (die toen amper 30% van de wielbasis moest zijn) (tegenwoordig moet dit 50% zijn voor nieuwe wagens / vanaf een bepaald jaar van 1e in gebruikname).

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Multinationals in waterstofsector in het offensief

Dertien multinationals slaan de handen ineen om waterstof te promoten als hulpmiddel bij het behalen van groene-energiedoelstellingen.

Bertrand Piccard, de piloot van het zonnevliegtuig Solar Impulse, gelooft al heel lang in waterstof. Hij wilde de technologie gebruiken om zijn toestel ook ’s nachts te laten vliegen, als er geen zon is om energie op te wekken. ‘Maar we kregen het niet voor elkaar. De techniek was er niet klaar voor. Waterstoftechnologie was voor mij zoals seks voor een tiener: ik wilde wel, maar het kon niet. Nu ziet het ernaar uit dat de technologie er wel gaat komen. U snapt hoe ik me voel: eindelijk kan ik het doen.’

Het optimisme van Piccard is gestoeld op het akkoord dat dertien grote bedrijven deze week in Davos aankondigden: ze gaan samenwerken om waterstof als energie-oplossing op een hoger plan te tillen. De dertien hebben hun coalitie de Hydrogen Council genoemd. Ze gaan op zoek naar grote commerciële projecten om waterstof beter op de kaart te zetten, maar willen ook werken aan internationale standaarden die nodig zijn voor een wereldwijd gebruik. En ze willen overheden warm maken voor samenwerking.

Advertentie

Energie op basis van waterstof heeft veel voordelen, maar tot nu was het in de wereldwijde energie-transitie een ondergeschoven kindje. In België is er welgeteld één tankstation waar auto’s op waterstof terechtkunnen (DS 2 januari). Dat station is gebouwd door Air Liquide, een grote producent van waterstof die in de Hydrogen Council een hoofdrol speelt.

Opmerkelijk is dat met Shell en Total ook twee oliereuzen meedoen. Shell experimenteert al twintig jaar met waterstof, en ziet de technologie als complementair aan fossiele brandstoffen. ‘We hebben alleen kritische massa nodig om de groei te versnellen’, zegt ceo Ben van Beurden van Shell. De Duitse, Koreaanse en Japanse voertuigindustrie is ook goed vertegenwoordigd met BMW, Daimler, Honda, Hyundai, Kawasaki en Toyota. Dat is evenmin toeval: Duitsland en Japan zijn de landen die tot nu toe de grootste proefprojecten voor waterstofauto’s hebben opgezet. Andere deelnemers zijn Alstom, dat werkt aan een waterstoftrein, Anglo American, dat platina produceert, een onmisbaar ingrediënt van de waterstoftechnologie, energiebedrijf Engie en chemiebedrijf Linde.

Waterstof maakt het mogelijk auto’s te laten rijden zonder uitstoot. Het grote voordeel tegenover elektrische auto’s op batterijen is dat het tanken maar drie minuten duurt, en dat er grotere afstanden kunnen worden afgelegd. Maar het grote probleem is dat de technologie duur is. Waterstofauto’s die nu al op de markt zijn, hebben een kostennadeel van 10 tot 15 procent. De Hydrogen Council wil proberen die prijshandicap weg te werken door de schaal van de toepassingen te vergroten.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170118_02682562

aangepast door stefanmiler
Geplaatst:

Jip inderdaad.
Er rijden meer en meer mensen op aardgas, tegen 2020 worden 200 tankstations verwacht in België, er zijn echter wel nog veel meer aardgasrijders nodig om al die tankstations rendabel te maken.

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:
6 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Er rijden meer en meer mensen op aardgas, tegen 2020 worden 200 tankstations verwacht in België, er zijn echter wel nog veel meer aardgasrijders nodig om al die tankstations rendabel te maken.

Dus moeten wij veel reclame maken ... laat die stickers dus maar komen ! :D

• Vind ik leuk 1

Eindelijk eens een degelijke rapportering: vandaag in VRT-journaal

aangepast door JoBé

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...