Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Tijdens de eerste twee maanden van 2016 werden er meer dan 1.000 aardgasvoertuigen besteld!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Klopt, maar ik merk dat de interesse en de zoektocht naar informatie aan het dalen is.
Ik zag eergisteren wel een commercial op TV over aardgas, maar snapt iedereen dat je ook kan rijden op aardgas door de commecial?

Indien je hem nog niet zag:

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

TRUE !

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
18 uren geleden, hvc$cng zei:

ja, veel mensen weten blijkbaar niet van het bestaan van auto's op gas, WAT? OP GAS!! ik ben nog niemand in mijn kennissenkring tegen gekomen die er iets van wist. Meer nog, en daar schrok ik toch wat van: deze morgen naar de (verplichte) keuring geweest voor de trekhaak op mijn Skoda Octavia en voor de keurder die mijn wagen onder handen nam was het dus de eerste keer dat hij een dergelijke voertuig onder handen moesten nemen. Het "keuren" van de trekhaak was in 10 sec voorbij maar onderaan en in het motorcompartiment werd er vol belangstelling rondgekeken! Dus is er vooral nog veel onwetendheid. En telkens het zelfde liedje, na 5 minuten is iedereen telkens verbaasd en overtuigd van de waarde van CNG auto's.

Idem hier een maand geleden:

Naar de keuring voor de trekhaak maar achteraan zien ze die sticker hangen. Paniek alom want ze wisten niet wat ermee te doen. Meerdere controleurs erbij, niemand die weet wat. Dan maar de stationschef erbij. Ik nog eens gezegd dat ik maar kom voor de trekhaak en dat de CNG installatie af fabriek gemonteerd is (zoals de trekhaak) en reeds gehomologeerd is maar.... zet u maar even aan de kant meneer, we zullen dat allemaal even checken en de nodige telefoontjes plegen. Na een half uurtje wachten mocht ik eindelijk boven de put voor de controle van de trekhaak. Max 750kg meneer? Yup... er werd even aan getrokken en hij werd OK verklaard...prijs 14,75 euro en dat voor een af fabriek geplaatste trekhaak.

Geplaatst:

als je auto niet gekeurd is als trekker (maar wel een trekhaak heeft), kom je er toch vanaf met de periodieke keuring. je bent dan wel beperkt in toegelaten trekmassa dacht ik. (500kg?)

als je de volle trekmassa die toegelaten is door de constructeur (X kg geremd, Y kg ongeremd) moet je er wel frequenter mee naar de keuring. (en dan staat het ook expliciet op je keuringsbewijs)

maar voor velen die enkel een fietsdrager 'trekken' of een kleine aanhangwagen om eens een zetel op te halen of naar het containerpark te rijden, volstaat de normale periodieke keuring.

en trouwens, als je meer dan 750kg wil trekken moet je toch een E rijbewijs hebben dacht ik

Geplaatst:
18 uren geleden, David zei:

en als ze dan al geloven dat je op gas rijdt, moet je ze nog met handen en voeten trachten te overtuigen dat het geen LPG is. en dat dit niet dezelfde gevaren/problemen kent...

Kan ik volledig beamen.

Toen ik in januari een auto ging kiezen, had ik wel gehoord van aardgasvoertuigen, maar ene oor in, andere oor uit.

Dan toch serieus beginnen kijken en ik had meteen zoiets van "shit, 't gaat aardgas moeten worden want ik zie weinig tot geen nadelen en zoveel voordelen". Uiteindelijk deze site tegengekomen en daarmee heb je echt het gevoel dat de "addertjes onder het gras" (zoals het hele keuringverhaal) ook bekend zijn (tot hiertoe tenminste...). En dan is de knoop doorhakken gemakkelijker.

Aardgas-rijden is inderdaad niet zo goed gekend, in mijn omgeving zegt quasi iedereen "is dat LPG"? 

Zoals al vaker aangehaald, CNG heeft helaas een beetje te lijden onder de reputatie van LPG...en ik geef ook graag toe, de premie heeft mij ook helpen overtuigen. Nu dat er geen premie is, moet je de mensen maar eens overtuigen dat je ook zonder premie met CNG goed af bent. Tenslotte: je betaalt meer voor de aankoop van je wagen (zonder premie) en echt rekenen doen mensen niet echt. Maar het wegvallen van de premie doet ook de interesse (logischerwijs) dalen! Als ze morgen opnieuw zouden starten en het zou bekend raken dat er een premie is, dan zou je het verkeer naar deze website ook enorm zien toenemen... B|

CNG-bekendheid (en verkoop) piekt tijdens de premie-periodes, daarbuiten is het een nobele onbekende! Voor "ons" CNG-gebruikers (of in mijn geval toekomstig CNG-gebruiker) is het nogal wiedes geworden wat CNG is incl. alle voordelen. 

Ander probleem is dat (en dit vind ik al moeilijker) CNG vergeleken wordt met diesel. Bij velen (en in de mijne ook geef ik graag toe) loopt het zo: wat is mijn rijprofiel? Veel autosnelweg of eerder gemengd? Hoeveel km per jaar?

Als je diesel het antwoord is, dan heeft CNG mijns inziens weinig in te brengen, hoewel qua "kostprijs per km" CNG wel daarmee vergeleken wordt. (los van het tanken-probleem)
Ik ben pas beginnen kijken naar CNG omdat ik een benzinewagen zocht (in mijn geval een hybridewagen) en dan "wint" CNG met gemak.

Daar ligt ook een stukje het probleem denk ik in (nog steeds) diesel-rijdend België. Hoofdprobleem is bekendheid + niemand wil een rijdend labo zijn (zo denken mensen nu eenmaal heb ik gemerkt, los van het feit dat landen zoals Duitsland, Italië of Argentinië dat al zo lang doen!) 
Laten we ook niet vergeten dat er echt niet zoveel CNG-wagen zijn! En sommige modellen zijn dan 200+ pk modellen die je bijna niet in het aanbod kan meetellen...vind ik. :P

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
Op 24-3-2016 om 13:45, hvc$cng zei:

ja, veel mensen weten blijkbaar niet van het bestaan van auto's op gas, WAT? OP GAS!! ik ben nog niemand in mijn kennissenkring tegen gekomen die er iets van wist. Meer nog, en daar schrok ik toch wat van: deze morgen naar de (verplichte) keuring geweest voor de trekhaak op mijn Skoda Octavia en voor de keurder die mijn wagen onder handen nam was het dus de eerste keer dat hij een dergelijke voertuig onder handen moesten nemen. Het "keuren" van de trekhaak was in 10 sec voorbij maar onderaan en in het motorcompartiment werd er vol belangstelling rondgekeken! Dus is er vooral nog veel onwetendheid. En telkens het zelfde liedje, na 5 minuten is iedereen telkens verbaasd en overtuigd van de waarde van CNG auto's.

Letter per letter bij mij het zelfde liedje in Erembodegem , 

1)Mijneer ,je staat in de verkeerde rij,je moet bij lpg staan .2)ik:ik heb geen lpg,ik rij op keukengas(algemeen gelach).3)we zullen dat hier vlug controleren.4)ik:jullie blijven daaraf want anders verlies ik mijn garantie van GM.5)controle van de af-fabriek-geplaatste trekhaak waar ik mocht kiezen tussen "Ongeremd 750kgr"of"geremd 750kgr"of"fietsendrager".toen ik vroeg wat het verschil was tussen de drie was het antwoord : de keuringskosten met als gevolg dat ze alle drie op mijn keuringsbewijs staan,dat eigenlijk geen keuringsbewijs is.(???????KAFKA) 

Opmerking:

Beknopte beschrijving van mijn officieel vals Keuringsbwijs :in het identificatievakje alle gegevens van de wagen en bij Nr reservoir:0 ,ik heb dus geen brandstoftank????Hieronder :ngv gekeurd op 13/12/2012 ,terwijl deze keuring niet gebeurd is.Hieronder :Dit keuringsbewijs stemt overeen met de staat van het voertuig op het ogenblik van de keuring. Maar dat wisten we al dat een keuring maar een geldigheid heeft van een ogenblik lang.Hieronder:Opmerkingen: Aanhangwagen max toegelaten massa-zonder rem 750kgr,met rem 750kgr of fietsendrager Hieronder : EN NU KOMT HET:Dit document geld niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien ,terwijl het wel geldig is tot 18/10/2016.en ik er ook voor betaald heb.(NOGMAALS KAFKA)Dit alles houd wel in dat ik zonder geldige keuring rond rij en bijgevolg niet verzekerd ben,waardoor ik ook geen geldige Nr platen heb ENZ. .......................................... Ik voel me zo alleen op deze wereld ????

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Geplaatst:

tjah wat doe je daaraan?

een advocaat onder de arm nemen en het keuringsstation in gebreke stellen daar zij het monopolie hebben op de autokeuring in België. en ze dus bijgevolg een geldig keuringsbewijs moeten afgeven als de auto geen gebreken vertoont!

als het dan voor de rechtbank komt ben je weer een paar jaar verder.

iemand een beter idee?

Geplaatst:

Ik hoop dat ik voor mijn volgende keuring van 18/10/2016 geen ongeluk krijg want ik ben dus niet verzekerd. Mss kom ik met een beter document buiten zodat ik terug geen vier jaar moet rondrijden zonder geldig keuringsbewijs , Ik ga mijn huidig keuringsbewijs,dat er geen is, wel inkaderen,rariteiten brengen geld op!Dan vind ik het Nederlands systeem veel beter .

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Geplaatst:

Ik heb verleden week mijn Skoda Octavia G-tec afgehaald.

Nu vertelde de verkoper dat je voor cng-wagens elk jaar naar de autokeuring moet gaan.

Dat is nieuw voor mij ...maar is dat ook zo?

Geplaatst:

Volgens mij verwart die verkoper het feit dat het een cng wagen is en een wagen die uitgevoerd is met trekhaak.

Als je een (nieuwe) wagen wilt gebruiken als trekker en er meer dan 500/750kg (wie helpt me?) mee wilt trekken moet je er zowieso jaarlijks mee naar de keuring. Ongeacht het een cng model is of niet. De octavia mag 1400kg trekken dacht ik (mits gekeurd en in het bezit van een B+E rijbewijs)

Geplaatst:

je moet naar de schouwing als je een trekhaak hebt ook al is die type-gekeurd vanuit de fabriek.Je kan,volgens Erembodegem,kiezen tussen: ongeremd max750kgr of ongeremd 750kgr+fietsdrager of geremd +750kgr(tot je max trekvemogen). hierbij blijft de trekhaak dezelfde ,enkel de schouwingsprijs verschild.Ik heb die van mij,max 1750kgr,vandaag getest met een ongeremde aanhanger geladen met 2,5ton hout in het bos . Met de tractiecontrole uitgeschakeld kon ik zonder veel problemen in de modder vertrekken,ik moet +- 1km afleggen naar de openbare weg en dan 1km tot thuis.Ik weet het ,wettelijk mag het niet,maar bij ons komen de flikken enkel als het echt nodig is .9_9 In dat zelfde bos stond ook een Jeep die zich wel had vastgereden.Ik fier als ne gieterB|.

• Vind ik leuk 1

Geplaatst:

Je zou eens moeten weten hoeveel wagens met ongekeurde trekhaken soms eens naar de bouwstoffer gaan om een halve kuub gestabiliseerd zand of slechts 'enkele' zakken cement of een 'restje' van een pallet klinkers...

Eigenlijk moet je ook het gewicht van uw aanhangwagen meetellen.

Zolang er niets gebeurt is het allemaal niet erg...

Geplaatst:

Ik kan er 100% inkomen dat een trekhaak moet gekeurd worden maar...

Met een nieuwe wagen waarbij de trekhaak "af fabriek" geïnstalleerd is zou je niet naar de controle moeten "voor" de wagen in circulatie gebracht wordt. Nu moet je gaan, wordt er even aan je haak gerammeld en mag je 14,50 euro ophoesten. Geldklopperij heet zoiets...

Geplaatst:
Op 5-4-2016 om 08:30, Lange_666 zei:

Ik kan er 100% inkomen dat een trekhaak moet gekeurd worden maar...

Met een nieuwe wagen waarbij de trekhaak "af fabriek" geïnstalleerd is zou je niet naar de controle moeten "voor" de wagen in circulatie gebracht wordt. Nu moet je gaan, wordt er even aan je haak gerammeld en mag je 14,50 euro ophoesten. Geldklopperij heet zoiets...

volgens de oude rijbewijzen :

Aanhanger van 1kgr tot 750 gr,ongeremd : om de 4jaar met gewoon rijbewijs. 

Aanhanger van 1kgr tot 3,5 Ton,geremd : Elk jaar,want geremd,met gewoon rijbewijs.

Aanhanger boven 3,5 ton geremd:elk jaar want geremd,met gepast rijbewijs.

Mobilhomes boven 3,5 ton : in Belgie gewoon rijbewijs getolereerd,in het buitenland hoger rijbewijs verplicht.

• 3 weken later...
Geplaatst:
Op 24-3-2016 om 08:14, Lange_666 zei:

Idem hier een maand geleden:

Naar de keuring voor de trekhaak maar achteraan zien ze die sticker hangen. Paniek alom want ze wisten niet wat ermee te doen. Meerdere controleurs erbij, niemand die weet wat. Dan maar de stationschef erbij. Ik nog eens gezegd dat ik maar kom voor de trekhaak en dat de CNG installatie af fabriek gemonteerd is (zoals de trekhaak) en reeds gehomologeerd is maar.... zet u maar even aan de kant meneer, we zullen dat allemaal even checken en de nodige telefoontjes plegen. Na een half uurtje wachten mocht ik eindelijk boven de put voor de controle van de trekhaak. Max 750kg meneer? Yup... er werd even aan getrokken en hij werd OK verklaard...prijs 14,75 euro en dat voor een af fabriek geplaatste trekhaak.

Net hetzelfde meegemaakt!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...