Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
GuyL

Ervaringen en verbruik A4 G-Tron – A5 G-Tron

Recommended Posts

Beste GuyL,

bedankt voor het delen van je ervaringen.

Kun je ook aangeven hoeveel kg je kan tanken? Past de 19 kg in de tank als deze leeg is?

De auto stopt met CNG wanneer de gastank niet voldoende druk biedt om de motor te voeden, dat is niet wanneer ie leeg is. In mijn auto gebeurt dat wanneer ik nog maar 0,5 kg heb.

Over het kleine torque-probleem dat je beschijft, ik voel dit niet met de s-tronic. Ik heb voordien met een A3 1.4 s-tronic gereden, en heb geen verandering gezien. Ik kan ook de dynamische aandrijving kiezen en dan is de motor meer beschikbaar.

• Bedankt 1

Wanneer je tanks bijna leeg zijn en je wil optrekken met een iets zwaardere voet, dan kan je motor niet het vermogen geven dat je wenst te hebben op dat moment.

De motor schakelt dan even over op benzine, wanneer je minder gas geeft of je constante snelheid hebt bereikt, dan schakelt de motor terug over op CNG. Dit kan soms makkelijk voor 10 km.

Deze omschakeling kan enkele keren gebeuren tijdens het rijden, dit is niet abnormaal.

Zo merk ik ook soms dat wanneer de gas echt op is, dat de wagen nog wel een keer start op CNG, maar wanneer ik achteruit rij na bv. 30 seconden stationair te draaien dat deze terug op benzine overschakelt.

Eenmaal je gas echt op is, dan rij je continu op benzine, zelfs het starten gaat dan op benzine.

• Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

2 uren geleden, victor zei:

De auto stopt met CNG wanneer de gastank niet voldoende druk biedt om de motor te voeden, dat is niet wanneer ie leeg is. In mijn auto gebeurt dat wanneer ik nog maar 0,5 kg heb.

Over het kleine torque-probleem dat je beschijft, ik voel dit niet met de s-tronic. Ik heb voordien met een A3 1.4 s-tronic gereden, en heb geen verandering gezien. Ik kan ook de dynamische aandrijving kiezen en dan is de motor meer beschikbaar.

Hallo,

Het iets mindere koppel in sommige situaties is zeker geen probleem voor mij.

Ik vind de A4 G-Tron de beste wagen die ik ooit gehad heb, in vergelijking met 20 jaar turbo diesel rijdt hij erg stil en comfortabel.

Ik kan me evenwel wel inbeelden dat sommige eerder jeugdige sportieve rijders voor een A4 2.0 TDI 150 PK (S-line) zouden kiezen. Aan hen raad ik een testrit aan ( en hoop tesamen met het milieu dat ze toch voor een G-Tron gaan ).

Ik zal hier de komende dagen en weken wat feedback geven van het gemiddelde verbruik bij H-Gas en L-Gas. 

• Vind ik leuk 1

Op 18/09/2017 om 21:47, Groengas zei:

Kun je ook aangeven hoeveel kg je kan tanken? Past de 19 kg in de tank als deze leeg is?

Hallo

Vandaag had ik nog een CNG actieradius van 30 km en heb iets meer dan 16,5 kg getankt - H-Gas - bij Dats te Opwijk.

Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat Dats "slechts" tot 200 bar bijtankt. Het lijkt dat die 19 kg enkel maar gehaald zal worden als de druk hoger wordt. ( Hoboken ? ). Na het tanken rijdt de wagen zoals ook aangegeven 1 à 2 min op benzine, de switch naar CNG is enkel op de BC merkbaar.

Overigens is volgens de BC het gemiddelde verbruik nu gedaald tot 4,8 Kg. 

Misschien ook even vermelden dat de A4 G-tron elke 15.000 km binnen moet ter kontrole. 

wordt vervolgd

Voor mijn Octavia is de tankinhoud 15kg maar er gaat bij een lege tank toch meestal wel effectief 15kg in bij Dats (aan 200 bar).

Te Hoboken ben ik wel al tot 18kg gegaan.

Nog een bedenking: Als er nog een actieradius van 30km  op de BC stond en het gemiddelde verbruik is 4,8kg/100km dan zat er nog 1,44kg in de tanks. Dit opgeteld bij de 16,5kg die je getankt hebt en je zit al aan 17,94 kg in totaal, niet zo heel ver verwijderd van de opgegeven 19kg.

• Bedankt 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

1 uur geleden, Prosper zei:

Met lege tank 18.17 kg CNG (H) getankt bij Dats Sint-Niklaas met A4 s-tronic.

Ben je er zeker van dat je CNG-tanks volledig leeg waren? Heb je enkele kilometers op benzine gereden?

Als ze leeg zijn zou je toch gemakkelijk 19 kg CNG en meer moeten kunnen tanken. Maar natuurlijk zou het ook aan de CNG-installatie zelf kunnen liggen. Bij Q8 in Houthalen heb ik zo ook een keer slechts 13.80 kg kunnen tanken terwijl mijn tankinhoud 15 kg is. Bij Dats24 in Tongeren daarentegen kan ik regelmatig meer dan 17 kg tanken:

2 sep 2017: 17,11 kg

7 sep 2017: 17,29 kg

12 sep 2017: 17,27 kg

16 sep 2017: 17,91 kg !!!

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

15 uren geleden, GuyL zei:

Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat Dats "slechts" tot 200 bar bijtankt.

In Total te Kallo werken de compressoren tot 300 bar.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

21 uren geleden, muscles zei:

Ben je er zeker van dat je CNG-tanks volledig leeg waren? Heb je enkele kilometers op benzine gereden?

Als ze leeg zijn zou je toch gemakkelijk 19 kg CNG en meer moeten kunnen tanken. Maar natuurlijk zou het ook aan de CNG-installatie zelf kunnen liggen. Bij Q8 in Houthalen heb ik zo ook een keer slechts 13.80 kg kunnen tanken terwijl mijn tankinhoud 15 kg is. Bij Dats24 in Tongeren daarentegen kan ik regelmatig meer dan 17 kg tanken:

2 sep 2017: 17,11 kg

7 sep 2017: 17,29 kg

12 sep 2017: 17,27 kg

16 sep 2017: 17,91 kg !!!

Ik was toch al een tijdje op benzine aan het rijden dus ga ik er van uit dat CNG leeg was. Gisteren opnieuw gaan tanken en ook al 20 tal km op benzine aan het rijden. Resultaat deze keer nog minder: slechts 17,16 kg CNG (A4 - Sint-Niklaas).

• Bedankt 1

1 uur terug, Prosper zei:

Ik was toch al een tijdje op benzine aan het rijden dus ga ik er van uit dat CNG leeg was. Gisteren opnieuw gaan tanken en ook al 20 tal km op benzine aan het rijden. Resultaat deze keer nog minder: slechts 17,16 kg CNG (A4 - Sint-Niklaas).

Dan kan het niet anders dan aan de CNG-installatie zelf liggen. Blijkbaar zijn die niet allemaal op dezelfde manier afgeregeld. Het zou aan de druk kunnen liggen. Het spijtige is dat wij als klant niet kunnen zien op hoeveel bar wij bij een dats24-station tanken.

Je zou gewoon om te testen eens kunnen gaan tanken bij Esso Express, Vesten 20, in Beveren. Daar verkopen ze ook hoogcalorisch CNG. De prijs zou daar eveneens € 0.990/kg zijn. Eventueel kan je ook doorrijden - of op een ander ogenblik - naar Total in Kallo. Dat is immers ook gemeente Beveren. Total in Kallo verkoopt hoogcalorisch plus gas. Wij op het forum noemen dat gas zo omdat je daar meer kilometers mee kan afleggen.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Op 18/9/2017 om 19:53, GuyL zei:

Hallo,

Sinds donderdag jl. ben ik een A4 G-Tron CNG-rijder (manuele schakeling). Omdat de G-Tron' s gloednieuw zijn dacht ik dat wat feedback interessant voor tal van mensen is.

Voorheen had ik een A4 2.0 TDI berline met 136 PK en omdat de CNG-wagen er later kwam als vooropgesteld om de reden die we inmiddels kennen heb ik enkele weken met een aanloopwagen, een A4 2.0 TDI Avant met 150 PK (S-line) gereden.

Als ik deze wagens vergelijk dan is de CNG-wagen zeker en vast én stiller, én economischer én ecologischer. Het rijden met de G-Tron geeft me een luxueuzer gevoel. Het zwaartepunt van de wagen lijkt wat hoger en wat meer naar achter te liggen.

Realiteit is wel dat - ondanks de 170 PK - je iets minder koppel aan de voet lijkt te hebben. Als je bv. in een bocht terugschakelt van 3-de naar 2-de dan is de herneming iets minder als bv. de A4 2.0 TDI Avant met 150 PK (die sportiever rijdt).

Ik zou de G-tron zeker en vast willen aanbevelen aan de A4-rijders (en ook aan anderen uiteraard) die het economische en ecologische gecombineerd met comfort opzoeken.

Zij, die het maximum van sportief rijgedrag in een A4 zoeken, zou ik een testrit aanbevelen.

Grootste nadeel van het CNG-rijden is uiteraard de verhoogde frequentie van de tankbeurten.

Momenteel heb ik op de boordcomputer een gemiddelde van 4.9 kg / 100 km (H-Gas), maar dit gemiddelde gaat stelselmatig naar beneden, en ik zie het “afklokken” op 4,4 kg à 4,5 kg / 100 km.

Zonet bij 14 °C met airco op 22 graden, werk-woonverkeer : gemiddeld verbruik van 4.2 kg / 100 km voor een rit van 1 u 11 min voor een afstand van 60.7 km met een gemiddelde van 51 km per uur. 

Om een representatief idee te hebben van het gemiddelde verbruik ga ik me beperken tot H-Gas, wat je hier in OVL relatief gemakkelijk vindt . (Beetje spijtig van de DATS op minder dan 1 km van mijn werk die L-Gas aanbiedt).

Hallo GuyL, gefeliciteerd met de aankoop. Je verbruik zal zeker nog wat lager gaan. Met mijn 25K kilometers in de A3 lukt het me ook de 4.5 kg te behouden en ik rij zeker niet als een bompa. De adaptieve cruise control doet wel veel. Ik heb de ervaring dat het Hgas of Lgas niet veel verschil maakt. Bij mij is dat max 20-30 km verschil maar je betaalt er wel vlot extra voor. Alles bijhouden op spritmonitor website is ten zeerste aan te raden

AUDI A3 Sportback g-tron  807461_5.png

gisteren heb ik recent model A5 diesel geprobeerd, dus ik kan de rijervaring direct vergelijken met mijn A5 g-tron.

Het belangrijkste verschil is wanneer je versnelt als je naar de autostrade gaat of wanneer je wilt wagen passen. Met de diesel engine duwt je sterk en de versnelling is glad, energiek en sterker. Met de g-tron, als je eenmaal krachtig duwt, is de engine luidruchtig en lijkt het te dwingen, of de g-tron probeert aan je vraag te antwoorden, je voelt het zeker alsof het niet de natuur is om een beest te zijn.

Bij in krommen met hoge snelheid draaien, voelt je ook dat de A5 diesel meer flexibel is, de g-tron is een beetje minder comfortabel, je probeert niet op versnelling in deze curve. Dus als je een sportieve (en agressieve) chauffeur bent, kies je de g-tron niet, maar de meeste mensen zullen er erg blij mee zijn en kijk alleen naar het CNG-assortiment.

Om eerlijk te zijn, als u de Regular A5 en g-tron rechtstreeks vergelijkt, voelt u meer het sportieve beest dat u verwacht van een 40.000 € sportieve blikauto dan de g-tron.

Edited by victor

2 uren geleden, victor zei:

gisteren heb ik recent model A5 diesel geprobeerd, dus ik kan de rijervaring direct vergelijken met mijn A5 g-tron.

Het belangrijkste verschil is wanneer je versnelt als je naar de autostrade gaat of wanneer je wilt wagen passen. Met de diesel engine duwt je sterk en de versnelling is glad, energiek en sterker. Met de g-tron, als je eenmaal krachtig duwt, is de engine luidruchtig en lijkt het te dwingen, of de g-tron probeert aan je vraag te antwoorden, je voelt het zeker alsof het niet de natuur is om een beest te zijn.

Bij in krommen met hoge snelheid draaien, voelt je ook dat de A5 diesel meer flexibel is, de g-tron is een beetje minder comfortabel, je probeert niet op versnelling in deze curve. Dus als je een sportieve (en agressieve) chauffeur bent, kies je de g-tron niet, maar de meeste mensen zullen er erg blij mee zijn en kijk alleen naar het CNG-assortiment.

Om eerlijk te zijn, als u de Regular A5 en g-tron rechtstreeks vergelijkt, voelt u meer het sportieve beest dat u verwacht van een 40.000 € sportieve blikauto dan de g-tron.

De dieselmotor bestaat langer ( bij mijn weten ) dan de aardgasmotor en deze laatste kan met de tijd nog beter worden mits de technologische vooruitgang op het gebied van de motor en de kwaliteit van het type aardgas. Als je in de mogelijkheid bent mag je steeds eens het H gas dat uit LNG gewonnen is uitproberen, immers:

23r7jup.jpg

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Ik voel geen verschil of het nu L-gas of H+ gas is , het enige verschil is dat het L-gas er vlugger doorgejast wordt.

• Bedankt 1

12 uren geleden, Lange_666 zei:

Ik voel geen verschil of het nu L-gas of H+ gas is , het enige verschil is dat het L-gas er vlugger doorgejast wordt.

Het verschil voel je aan je geld uitgave, stop parameters als: verbruik, aantal kilometers op jaarbasis, prijs per kilogram in een rekenblad en je zal al snel ontdekken dat H+ gas het goedkoopste is van de drie varianten ( L, H, H+ ). Bovendien geeft H+ gas meer autonomie. Goedkoper rijden voor meer afstand is de slotconclusie.

Verbruik: per 100km( in liter of kg)   km op jaarbasis   volume verbruik op jaarbasis   prijs per liter of kg   totaal prijs in EURO
Diesel 1,9 6   3000   180 liter 1,3   234
CNG H 5,7   3000   171 kg 0,99   169,29
CNG H+ 4,7   3000   141 kg 0,95   133,95
Edited by Lage Emissie Zone

Daar ging het in Victor zijn post niet over (en het is die post die je gequote hebt), het ging over het verschil in rijgevoel en prestaties van de wagen vergeleken met dezelfde op diesel en al helemaal niet over het verbruik of de kost ervan.

26 minuten geleden, Lange_666 zei:

Daar ging het in Victor zijn post niet over (en het is die post die je gequote hebt), het ging over het verschil in rijgevoel en prestaties van de wagen vergeleken met dezelfde op diesel en al helemaal niet over het verbruik of de kost ervan.

Daar moet ik jullie gelijk in geven. Qua rijgevoel en prestaties is mijn oude diesel met katalysator beter.