Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018

GuyL

Leden
  • Aantal items

    48
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen in Hall of Fame

    5

GuyL won laatst op 24 Oktober 2017

GuyL had de meeste likes voor zijn berichten!

Community reputatie

51 Super

Over GuyL

  • Titel
    Beginnend lid

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Hallo, Dank alleszins om dit nieuws bekend te maken. Ik rij met een A4 G-tron, met composiettanks dus, en bereken net dat ik 125 maal CNG getankt heb. Tijdens het tanken ga ik steeds aan de voorzijde van de wagen staan, je weet maar nooit. Het vergt wat moed om dit onderwerp weer maar eens aan te kaarten maar wij als CNG-rijders moeten ons er bewust van zijn dat er geen nul risico is tijdens het tanken. Anderzijds moeten we het gebeuren in het juiste perspectief bekijken en het onderzoek afwachten. Als ik het goed begrepen heb betreft het dus een vrij nieuwe A3 G-Tron met toch een gekend schadegeval aan de achterzijde van de wagen, tenminste dat verneem ik hier. Ik meen te weten dat alle gekende explosies van CNG-tanks in Europa uiteindelijk te wijten waren aan corrosie van de stalen tanks. Ik meen ook te weten dat er explosies gebeurd zijn in landen als Iran, Pakistan, India en Brazilië maar dat in die gevallen er vaak "elementen" waren die zich in Europa niet meteen zullen voordoen. Ik denk hier bv dat er wel eens tanks / ventielen ed zouden kunnen worden gebruikt die niet aan onze reglementeringen voldoen of die reeds zeer oud zijn en nog nooit gecontroleerd zijn. Alleszins lijkt dit - het ongeval met de A3 composiettanks - een andere nieuwe oorzaak te hebben. Het zou goed zijn dat we hier ooit de ware toedracht van kennen. Ik vraag me even het volgende af. Stel als bestuurder tank je CNG en - wat gelukkig in België nog nooit gebeurd is - er volgt een explosie van één van de gastanks van je wagen, met een toevallige voorbijganger die gewond is. Wie of welke verzekering betaalt wat ?
  2. Hallo, Volgens de site van DATS kan er sinds enkele dagen CNG getankt worden te Seraing.
  3. Hallo Na 13,5 maand en 36.500 km verder geeft de BC van mijn A4 G-Tron, manuele schakeling, een gemiddeld verbruik aan van 4,6 kg / 100 km. ( 96 % H-Gas getankt ) Vooral fileverkeer en korte afstanden zijn ongunstig voor het verbruik dan kom ik soms tot 5,2 kg / 100 km daar waar rijden aan constante snelheid soms het verbruik doet dalen tot zo 'n 3,7 à 3,8 kg / 100 km. Maar goed dus een gemiddelde van 4,6 kg / 100 km. Het verbruik bij L-Gas ligt zo 'n 15 % 20% boven dat van H-Gas. Ik kan bevestigen dat je bij warmer en zonniger weer minder kg tankt. Al bij al is dat normaal want één van de hoofdwetten van de thermodynamica zegt hoe hoger de temperatuur van het gas, hoe hoger de druk bij eenzelfde volume of nog hoe hoger de temperatuur van het gas, hoe lager het volume ( kg ) bij eenzelfde druk Dus als de compressoren zijn afgesteld op een bepaalde maximale druk - bv 200 bar - dan tank je minder bij warmer en zonniger weer. De winter komt eraan ...
  4. Hallo Ik kom daar regelmatig voorbij maar gezien mijn DATS tankkaart heb ik er nog nooit getankt. Het station ligt op de H-Gas L-Gas grens. Ik ga ervan uit dat het H-Gas is, dat is alleszins zo volgens de Pitpoint App. Als het H-Gas is dan betekent dit dat Enora iets goedkoper is als DATS. Groeten
  5. Hallo Even melden dat na 26.000 km de boordcomputer een gemiddeld verbruik weergeeft van 4,6 kg, op het einde van de zomerperiode zie ik dit dalen naar 4,5 kg. Vorig jaar in begin oktober gaf de BC even een gemiddeld verbruik aan van 4,3 kg tegen het einde van de winter was dit 4,7 kg. Ik heb tot dusver slechts 4 maal L-gas getankt en een 70 tal keren H-gas. Zoals bij alle wagens wordt het verbruik beinvloed door buitentemperatuur, windrichting, al dan niet fileverkeer ( zeker ), rijafstand, bandenspanning, rijstijl, al dan niet stadsverkeer, ... Helaas in mijn geval is er heel wat fileverkeer mee verwerkt in de cijfers.
  6. Hallo, Ik wil even melden dat ik nu na een goede 24.000 km op de teller nog steeds uitermate tevreden ben van mijn A4 G-Tron. Ik heb nog nooit een andere A4 G-Tron zien rijden, misschien heeft dat te maken met het feit dat de A4 vaak een leasingwagen is en dat de fiscale voordelen dan niet meetellen. Zonde voor zovele potentiele A4 rijders, zonde ook voor het milieu, kortom in één woord onbegrijpelijk waarom het succes van deze wagen achterwege blijft.
  7. Hallo, Ik ben een uitermate tevreden A4 G-Tron rijder. Ik heb inderdaad opgemerkt dat als de CNG tank bijna leeg is en er een melding komt met een voorstel om naar de dichstbijzijnde benzine niet CNG - station te rijden. Dat je naar een CNG station wordt "gestuurd" als er een verwittiging komt als de benzine bijna leeg is weet ik niet, maar het klopt waarschijnlijk wel dan. Dit is het minste van mijn zorgen, ik heb een tankkaart bij DATS en heb enkele vaste plaatsen waar ik CNG tank, ik hoef geen GPS bijstand daar naar toe. Nu ik eraan denk misschien zou het een hulp kunnen zijn in het buitenland. Volledig akkoord dat het in princiepe zou moeten correct zijn.
  8. Hallo In afwachting van de komst van een CNG station te Moerzeke ? - deelgemeente van Hamme - kan ik me erin vinden dat er één te Hamme komt. Dat klinkt eerlijk gezegd te mooi om waar te zijn. DATS wil hier alleszins nog niets over gezegd hebben. Met vriendelijke groeten Guy
  9. Hallo Ik ben één van de eerste en nog steeds uitermate tevreden A4 G-Tron rijders, we hebben hier een aparte topic voor de ervaringen van dit model. Leuk om te horen dat wederom na lange wachttijden eindelijk weer auto' s van de band rollen.
  10. Hallo Ik kan bevestigen dat bij stijgende temperatuur er minder kg / CNG in de tank lijkt te gaan, en ja ik heb composiettanks, Volgens de thermodynamica is bij stijgende temperatuur ook de druk van het gas voor eenzelfde volume hoger.
  11. Hallo @DeNbEiRe_84 Dank u voor deze info, helaas geen goed nieuws.
  12. Hallo Ondanks dat ik regelmatig in de buurt ben heb ik er nog nooit getankt, ik heb immers een tankkaart bij Dats Volgens mij is het wel H-Gas.
  13. Hallo Ik tank noodgedwongen regelmatig bij DATS te Opwijk en krijg daar steeds minde r in mijn nochtans volledig lege tank, bv gisteren slechts 15,5 kg, daar waar het bij andere DATS stations, bv St Niklaas, Lokeren, Destelbergen systematisch meer is, tot 19,5 kg.
  14. Hallo Voor de mensen regio Dendermonde. Na wat gegoogle kwam ik erbij uit dat er een CNG-station is te Appels bij Verko welke niet toegankelijk is voor particulieren, dus daar zijn we niets mee. http://www.dds-verko.be/verko/hoofdpunten/verko-laat-huisvuilwagens-rijden-op-aardgas Ik heb even mijn stoute - nu ja stout - schoenen aangetrokken en gemaild naar Verko en hen gevraagd of er plannen zijn om in het Hoogveld een CNG-station te openen. Ik kreeg snel antwoord van iemand die zich afvroeg van waar ik dat nieuws had opgepikt, uit het één en ander leid ik af dat er geen CNG-station gepland is in het Hoogveld, althans niet bij Verko.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...