Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

GuyL

Leden
  • Content Count

    59
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

GuyL last won the day on October 24 2017

GuyL had the most liked content!

Community Reputation

56 Super

About GuyL

  • Rank
    Gevorderd lid

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hallo Gisterenavond zondag 01/12/2019 was pomp 5 defect te Geel Pomp 6 aldaar was wel operationeel Heb dit gemeld aan Dats. met vriendelijke groeten
  2. Hallo Het blijkt wel dat de volumes van de gastanks kleiner zijn, het model waarmee ik rij - de eerste generatie G-Trons zeg maar - heeft tanks van 19 kg. "Mit dem Netto-Tankvolumen von 17,3 kg sind CNG-Reichweiten von 420 - 455 km möglich" "Les quatre réservoirs de gaz naturel cylindriques, qui stockent 17,3 kg de GNC sous une pression de 200 bars, se trouvent sous l’arrière du véhicule."
  3. Hallo Muscles Dank u voor de feedback, hier heb ik het gelezen https://www.gaz-mobilite.fr/actus/allemagne-nouvelles-a4-a5-g-tron-gaz-naturel-disponibles-precommandes-2453.html Met vriendelijke groeten Guy
  4. Hallo Eventjes melden dat ik na 71.000 km nog steeds erg tevreden ben over de A4 G-Tron. Gemidddeld verbruik H-Gas 4.5 Kg Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de G-Trons heel binnenkort wederom bestelbaar worden. Met vriendelijke groeten
  5. Hallo Er is ook een DATS station te Brecht Met vriendelijke groeten
  6. Hallo Zaterdag ll getankt te Sint Niklaas, goede vulling, dus probleem is opgelost.
  7. Dit is al bij al uitstekend nieuws
  8. Hallo Ik kan bevestigen dat ik hetzelfde fenomeen heb met mijn A4 G-tron ( sept 2017 ) Eigenlijk is dit het minste van mijn zorgen, waarom dan wel ? We rijden op CNG nietwaar ? Als de CNG tank bijna leeg is heb ik de reflex ola ik moet weldra gaan tanken, waar de CNG stations zich bevinden ken ik zowat uit mijn hoofd. Als ik ergens naar een regio moet waar ik minder bekend ben zoek ik op voorhand op waar de CNG stations zich bevinden.
  9. Hallo https://www.hln.be/nieuws/buitenland/stockholm-opgeschrikt-door-explosie-in-bus~a5e42503/ Als we het onderstaande lezen "The #explosion in #stockholm was caused by a bus hitting the top of the entrance to a tunnel. The gas tank which was above exploded on impact. We were in the car next to them. The bus was empty. They hit the height warning device behind them but didn't notice" Dan lijkt me dat dit spijtig ongeval ook enigszins het gevolg is van onvoorzichtigheid en onoplettendheid. Het lijkt me dat het gebeuren geen argument is om niet meer met CNG te rijden.
  10. Hallo In Saint Quentin is er alvast één open https://www.gaz-mobilite.fr/stations-gnv/saint-quentin-02100-193/ Dat is niet in de onmiddellijke omgeving, maar toch enigszins in de buurt.
  11. Hallo, Dank alleszins om dit nieuws bekend te maken. Ik rij met een A4 G-tron, met composiettanks dus, en bereken net dat ik 125 maal CNG getankt heb. Tijdens het tanken ga ik steeds aan de voorzijde van de wagen staan, je weet maar nooit. Het vergt wat moed om dit onderwerp weer maar eens aan te kaarten maar wij als CNG-rijders moeten ons er bewust van zijn dat er geen nul risico is tijdens het tanken. Anderzijds moeten we het gebeuren in het juiste perspectief bekijken en het onderzoek afwachten. Als ik het goed begrepen heb betreft het dus een vrij nieuwe A3 G-Tron met toch een gekend schadegeval aan de achterzijde van de wagen, tenminste dat verneem ik hier. Ik meen te weten dat alle gekende explosies van CNG-tanks in Europa uiteindelijk te wijten waren aan corrosie van de stalen tanks. Ik meen ook te weten dat er explosies gebeurd zijn in landen als Iran, Pakistan, India en Brazilië maar dat in die gevallen er vaak "elementen" waren die zich in Europa niet meteen zullen voordoen. Ik denk hier bv dat er wel eens tanks / ventielen ed zouden kunnen worden gebruikt die niet aan onze reglementeringen voldoen of die reeds zeer oud zijn en nog nooit gecontroleerd zijn. Alleszins lijkt dit - het ongeval met de A3 composiettanks - een andere nieuwe oorzaak te hebben. Het zou goed zijn dat we hier ooit de ware toedracht van kennen. Ik vraag me even het volgende af. Stel als bestuurder tank je CNG en - wat gelukkig in België nog nooit gebeurd is - er volgt een explosie van één van de gastanks van je wagen, met een toevallige voorbijganger die gewond is. Wie of welke verzekering betaalt wat ?
  12. Hallo, Volgens de site van DATS kan er sinds enkele dagen CNG getankt worden te Seraing.
  13. Hallo Na 13,5 maand en 36.500 km verder geeft de BC van mijn A4 G-Tron, manuele schakeling, een gemiddeld verbruik aan van 4,6 kg / 100 km. ( 96 % H-Gas getankt ) Vooral fileverkeer en korte afstanden zijn ongunstig voor het verbruik dan kom ik soms tot 5,2 kg / 100 km daar waar rijden aan constante snelheid soms het verbruik doet dalen tot zo 'n 3,7 à 3,8 kg / 100 km. Maar goed dus een gemiddelde van 4,6 kg / 100 km. Het verbruik bij L-Gas ligt zo 'n 15 % 20% boven dat van H-Gas. Ik kan bevestigen dat je bij warmer en zonniger weer minder kg tankt. Al bij al is dat normaal want één van de hoofdwetten van de thermodynamica zegt hoe hoger de temperatuur van het gas, hoe hoger de druk bij eenzelfde volume of nog hoe hoger de temperatuur van het gas, hoe lager het volume ( kg ) bij eenzelfde druk Dus als de compressoren zijn afgesteld op een bepaalde maximale druk - bv 200 bar - dan tank je minder bij warmer en zonniger weer. De winter komt eraan ...
  14. Hallo Ik kom daar regelmatig voorbij maar gezien mijn DATS tankkaart heb ik er nog nooit getankt. Het station ligt op de H-Gas L-Gas grens. Ik ga ervan uit dat het H-Gas is, dat is alleszins zo volgens de Pitpoint App. Als het H-Gas is dan betekent dit dat Enora iets goedkoper is als DATS. Groeten
×
×
  • Create New...