Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij zijn volop op zoek naar een nieuwe CNG auto en zijn zwaar aan het twijfelen tussen twee modellen. Enerzijds de Caddy 1.4  handgeschakelde CNG en de Zafira.

Qua ruimte en gemak is voor ons de Volkswagen meer dan ideaal (lees perfect). We hebben ook al een test rit met de VW gedaan we zijn echter bang dat de 1.4 motor niet krachtig genoeg is. Tijdens de test rit was de auto leeg maar ik vervoer toch maandelijks een kleine 500 kilo voeder. Ook hebben mijn ouders een huis in de alpen (los van het bereik met CNG) heb ik geen zin om met een volle auto met moeite door te bergen te kunnen rijden. Of op de autosnelweg voorbijgestoken te worden door vrachtwagens. Hebben jullie ervaring hiermee, kunnen jullie vlotjes aan 130 overal mooi raken? Ik heb namelijk al twee turbo diesels naar de vaantjes geholpen (wel citroen 1.6 diesels) op 140.000 km. 

De zafira heeft veel minder ruimte maar wel een krachtigere motor maar je boet wel veel in van ruimte

Geplaatst:

De 1.4 TSI met 110Pk zou toch voldoende moeten zijn als je maar 500 kg moet laden. Ik vermoed dat je de Alpen in gaat zonder die 500 kilo voeder?

Dan zou een 110Pk motor zeker moeten volstaan.

De Zafira heeft 150Pk, een heel verschil uiteraard. Moet het een nieuwe wagen zijn of eventueel is een tweedehands in Duitsland een optie?

De 2.0L is daar te verkrijgen als Caddy.

Ik kan je verzekeren dat ik met mijnn Skoda Octavia 1.4TSI combi met 110Pk op CNG zeer vlot 150 heb gereden in Duitsland (en zelfs harder om even te testen hoe de Pk's waren).

In heuvelachtig gebied ook geen probleem, gewoon 130 op cruise control en geen problemen.

In de ardennen idem dito. Waar ik vroeger met mijn diesel moest terugschakelen kon ik gewoon in 6de blijven rijden.

Ik zou er dus geen schrik van hebben, tenzij je met 500 kg de Alpen intrekt, dan ga je merken dat je vermogen tekort zal komen.

Afgelopen week de caravan getrokken, dus wagen met 2 volwassenen 150kg + 2 kinderen in kinderstoel 40kg + 70 kg in dakkoffer + gevuld koffer (+/- 50kg) en caravan van 1300 kg erachter.

De wagen komt dan uiteraard vermogen tekort, de caravan van  1300 kg is een serieus gewicht achter de wagen. Vorig jaar met dakkoffer richting Slovenië heb ik geen enkele moeite gehad op de Duitse autobahn.

Ik raad je aan om beide wagens te testen en eventueel te beladen en op je gevoel te kiezen.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
1 uur geleden, Aardgasrijder zei:

De 1.4 TSI met 110Pk zou toch voldoende moeten zijn als je maar 500 kg moet laden. Ik vermoed dat je de Alpen in gaat zonder die 500 kilo voeder?

Dan zou een 110Pk motor zeker moeten volstaan.

De Zafira heeft 150Pk, een heel verschil uiteraard. Moet het een nieuwe wagen zijn of eventueel is een tweedehands in Duitsland een optie?

De 2.0L is daar te verkrijgen als Caddy.

Ja die 500 kilo voeder is van bij de handel naar ons thuis.  Wij zouden graag de Zafira testen maar jammer genoeg is die niet beschibaar om te testen bij onze dichtste consesiehouder (oudenaarde). 

Maar feit dat je zo beladen zonder problemen overal kan naartoe rijden is al een halve geruststelling.

Kan je een tweedhands site in duitsland aanbevelen? 

Geplaatst:

Ik kan niet oordelen over de kwaliteit van de wagens, maar zelf kijk ik op www.mobile.de voor het aanbod van wagens.

De Caddy 2.0 is wel een ouder model en niet meer te verkrijgen helaas. Mobile.de is zoals 2dehands, echter voor heel Europa, met de nadruk op Italië en Duitsland (vind ik zelf).

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Ik ga wanneer het kan mijn caddy laten chiptunen. Dan gaat hij van 110pk naar 135 en van 200nm koppel naar 250. De reden hiervoor is ook om wat meer vermogen te hebben om de caravan te trekken. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
13 uren geleden, Kleine mees zei:

Wij zijn volop op zoek naar een nieuwe CNG auto en zijn zwaar aan het twijfelen tussen twee modellen. Enerzijds de Caddy 1.4  handgeschakelde CNG en de Zafira.

Belangrijk voor de test is dat jij vraagt aan de garage welk type gas er in de tanks aanwezig is.

Bij mijn Caddy Maxi 1.4 TGI merk ik een groot verschil tussen H gas en H+ gas uit LNG.

Vraag ook aan je garage wat de bandenspanning vooraan en achteraan is en kijk of je ergens in het voertuig ( deurdrempel of tankdeksel ) een sticker vind over bandenspanning. Wanneer de rolweerstand kleiner is ga je sneller optrekken. 

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:
15 uren geleden, Kris81 zei:

Ik ga wanneer het kan mijn caddy laten chiptunen. Dan gaat hij van 110pk naar 135 en van 200nm koppel naar 250. De reden hiervoor is ook om wat meer vermogen te hebben om de caravan te trekken. 

ik was me eigenlijk ook aan het afvragen of dat gedaan werd.

Wanneer ben je van zin om dit te gaan doen?

Is er al iemand anders die het gedaan heeft? of zijn er al garages die het al gedaan hebben?

Ik ben er echt benieuwd naar.

Dat klein beetje extra zou toch fijn zijn. (klein beetje is met een korrel zout te pakken, ca 20% extra vermogen...)

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:
25 minuten geleden, Dr Nick zei:

ik was me eigenlijk ook aan het afvragen of dat gedaan werd.

Wanneer ben je van zin om dit te gaan doen?

Is er al iemand anders die het gedaan heeft? of zijn er al garages die het al gedaan hebben?

Ik ben er echt benieuwd naar.

Dat klein beetje extra zou toch fijn zijn. (klein beetje is met een korrel zout te pakken, ca 20% extra vermogen...)

We hebben in het onderstaande onderwerp al het één en ander uitgewisseld over chiptunen van CNG-wagens:

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...