Brembos Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Die gibgas app is inderdaad handig. Hoog tijd dat het Vw concern iets soortgelijk met een gratis over the air update integreert in de navigatie van hun cng wagens zoals bij hun elektrische voertuigen. Mijn zogezegd premium Audi stuurde me met een lege cng tank naar een benzinepomp😊 1
Koen C Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart 37 minuten geleden, Brembos zei: Mijn zogezegd premium Audi stuurde me met een lege cng tank naar een benzinepomp En dan te weten dat mijn broer, na 45 jaar (!) Mazda 626 / 6 , een Audi A5 break heeft besteld.... Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
lodola235 Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart 5 uren geleden, Koen C zei: Je hebt toch altijd benzine aan boord ? Ook al is het misschien maar 7 liter. 7 liter is ruim 100 km verder (uitgaand van een gewone auto, geen Ducato, Iveco, Sprinter ofzo), en dan wel een CNG vinden die cash of een bankkaart aanvaardt. Ofwel benzine tanken aan Nederlandse prijzen..... en verder rijden. Ah ja : dat is paniek met hun prijzen... mijn VW caddy max heeft een 13L. tank, en verbruikt zo'n vlotte 8 tot 9L benzine op 100 km's hoor 1
Brembos Geplaatst: 9 maart Auteur Geplaatst: 9 maart Op 4/3/2026 om 13:09, Koen C zei: En dan te weten dat mijn broer, na 45 jaar (!) Mazda 626 / 6 , een Audi A5 break heeft besteld.... Nooit meer Audi voor mij. Achterhaalde en onbetrouwbare techniek voor premium prijzen. Extreem hoge onderhoudskosten bij de stealer. 1 1
Populair bericht Josy Geplaatst: 14 maart Populair bericht Geplaatst: 14 maart (aangepast) Naar aanleiding van de discussie van begin december over de correctheid of afwijking van de boordcomputer bij auto's van het Volkswagen-concern heb ik me op de achtergrond in stilte aan het werk gezet. Half december met lege aardgasketels de boordcomputer 'Lange tijd' naar O gezet en de aardgastanks gevuld bij Bruno in Tessenderlo-Ham. Ze gevuld houden en leegrijden vlak voor de boordcomputer de honderd uren zou bereiken zou het beste beeld geven van het werkelijke verbruik. Ik zou tot dan consequent op aardgas rijden en in de laatste uren voor het verspringen van de boorcomputer 'Lange Tijd' de tanks leegrijden. De auto is een Volkswagen Golf 7.5 met aardgasketels met een inhoud van 15 kilogram en handbak. Twee maanden later heb ik na 97 uren consequent op aardgas te rijden en 22 grote en kleine vullingen de tanks helemaal leeg gereden. Volgens de boordcomputer gaf dit na 97 uren en over 4.678 km een gemiddeld verbruik van 4.0 kg aardgas per 100 kilometer. Hiervan was 90 procent H+ gas. H+ gas voornamelijk van Bruno Tessenderlo-Ham (69,48% van totaal), Maes Londerzeel (15,90% van totaal) en Total Kallo (8,71% van totaal). 7 procent was biogas uit Geer en 3 procent uit het gewone net (kleine vullingen om verder te kunnen blijven rijden op aardgas (Pitpoint 2,59% van totaal) en DATS 24 (0,56% van totaal). Of het verschil tussen de calorische waarde van aardgas uit het leidingennet en dat van de verdamping van LNG nog steeds zo groot is als vroeger weet ik niet). Omdat de auto na het tanken van aardgas wanneer de tanks niet volledig leeg waren ongeveer een kilometer op benzine rijdt, heb ik van het totale aantal kilometers er 22 afgetrokken (22 vullingen x1 kilometer rijden op benzine). In totaal heb ik dus op 4.656 kilometer een 196,82 kilogram gas verbruikt. 196,82 kg : 46,56 (aantal keren 100 km) = 4,23 kg/100 kilometer. De afwijking gemeten over een kleine 5.000 kilometer bedraagt dus 0,23 kg/100 kilometer oftewel zo'n 5,75 procent. Toevallig is 4,23 kilogram ook mijn gemiddeld aardgasverbruik op Spritmonitor (meer dan 180.000 kilometer op aardgas). Qua kostprijs geeft dit in dit geval een mooie 5,68 euro per honderd kilometer (1,344 euro per kilogram). Dat is iets minder dan de gemiddelde prijs van 6,04 euro per honderd kilometer over de ganse levensduur van de auto (met inbegrip van 1.000 liter premium benzine - ARAL 102 en super 98 zonder biocomponenten - Shell, Esso en BP). 14 maart aangepast door Josy kosten per 100 km en andere onnuttige data toegevoegd 6
Brembos Geplaatst: 17 maart Auteur Geplaatst: 17 maart Onbegrijpelijk dat VW er na al die jaren nog steeds niet in slaagt om het verbruik op de bc correct weer te geven. Het zal wel toeval zijn zeker dat het weergegeven verbruik steeds lager is dan het werkelijke verbruik ?
JEGO Geplaatst: 18 maart Geplaatst: 18 maart 21 uren geleden, Brembos zei: Onbegrijpelijk dat VW er na al die jaren nog steeds niet in slaagt om het verbruik op de bc correct weer te geven. Het zal wel toeval zijn zeker dat het weergegeven verbruik steeds lager is dan het werkelijke verbruik ? En jouw Tesla rekent de laadverliezen wel mee? Ik zie namelijk vaak elektrisch rijders klagen over de cijfers van de auto vs de cijfers van de laadpaal. Een boordcomputer geeft vaak een afwijkend verbruik aan, omdat het geen directe meting is van elke druppel brandstof, maar een voorspelling of berekening op basis van data (flowrates en dergelijke). De computer schat het verbruik op basis van de hoeveelheid brandstof die injectoren zouden moeten verbruiken, in combinatie met rijsnelheid en afstandssensoren. Banden (slijtage, maat, grootte,...) etc hebben ook invloed op hoe goed deze berekening gedaan wordt. 1 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Brembos Geplaatst: 18 maart Auteur Geplaatst: 18 maart Verbruik over 17.000 km volgens de bc 12,205 kwh/100 km en 14,8 kwh/100 km incl laadverliezen en dergelijke (volgens eigen meting en de app) . +- 4 euro / 100 km wanneer ik laad aan mijn stopcontact. De Audi verbruikte bij een gelijkaardig rijprofiel +- 60 kwh/100 km.
Populair bericht JEGO Geplaatst: 19 maart Populair bericht Geplaatst: 19 maart 21 uren geleden, Brembos zei: Verbruik over 17.000 km volgens de bc 12,205 kwh/100 km en 14,8 kwh/100 km incl laadverliezen en dergelijke (volgens eigen meting en de app) . +- 4 euro / 100 km wanneer ik laad aan mijn stopcontact. De Audi verbruikte bij een gelijkaardig rijprofiel +- 60 kwh/100 km. Tesla boordcomputer heeft een foutmarge van 14,8/12,205 ~> 21,3% in jouw geval VW boordcomputer heeft een foutmarge van 4,23/4,00 ~> 5,8% in het geval Josy Als ik zelf kijk naar mijn langdurig verbruik (H-gas) zie ik 4.69/4.4 ~> 6.6% Op 17/3/2026 om 11:39, Brembos zei: Onbegrijpelijk dat VW er na al die jaren nog steeds niet in slaagt om het verbruik op de bc correct weer te geven. Het zal wel toeval zijn zeker dat het weergegeven verbruik steeds lager is dan het werkelijke verbruik ? Tesla heeft denk ik een stuk minder variabelen dan een verbrandingsmotor om het "echte" verbruik te kunnen bepalen Dus je kan je ook de vraag stellen waarom Tesla na al die jaren er niet in slaagt om de foutmarge zo klein te krijgen als die van de VW boordcomputers. 1 2 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Lange_666 Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart (aangepast) 1 uur terug, JEGO zei: VW boordcomputer heeft een foutmarge van 4,23/4,00 ~> 5,8% in het geval Josy Eens je weet wat je foutenmarge is kan je met een OBD2 plug en de OBDEleven app je foutenmarge aanpassen zodat deze onder de 1% valt. Piece of cake. 19 maart aangepast door Lange_666
Brembos Geplaatst: 23 maart Auteur Geplaatst: 23 maart (aangepast) Die aanpassing heb ik toen ook gedaan. De Audi stealer beweerde echter dat dit niet kon. Heb hem toen zelf maar getoond hoe je dat kan aanpassen… Deze morgen net nog volgetankt aan de Supercharger aan 23 cent. Ik kan voor 14 euro weeral 450 km verder. 23 maart aangepast door Brembos
Lage Emissie Zone Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart Zelf merk ik ook dat er iets niet klopt met het verbruik. De boordcomputer gaf aan dat ik nog meer dan de helft CNG aan boord had. De aardgastanks bij een Caddy kunnen officieel 37kg aan, het maximum dat ik ooit haalde was op de kop 39.0 kg. Bij mijn tankbeurt in Kallo op 22/03/2026 kreeg ik er 20.04 kg bij terwijl ik verwachte dat het rond de 18kg zou liggen. Waaraan zou dit liggen, zou de gas in mijn tanks naar vloeistof zijn overgegaan i.p.v. alleen gas of is de boordcomputer beneveld door de gassen en heeft hij zuurstof nodig . VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart (aangepast) 2 uren geleden, Brembos zei: Die aanpassing heb ik toen ook gedaan. De Audi stealer beweerde echter dat dit niet kon. Heb hem toen zelf maar getoond hoe je dat kan aanpassen… Deze morgen net nog volgetankt aan de Supercharger aan 23 cent. Ik kan voor 14 euro weeral 450 km verder. Dat is wel goedkoop aan schone brandstof maar je hebt wellicht veel meer betaald doordat je auto veel te duur is aangekocht ( met alles moet je rekening houden ). Ook je autoverzekering kost wellicht meer bij een elektrische auto want je hebt er meer risico mee. Om 1 voorbeeld te geven, als je batterijbank leeg is dan heb je geen alternatief en sta je in panne en dan moet de verzekering meer ophoesten aan takeldiensten die je bij een hybride ( zoals cng + benzine ) kan vermijden. 23 maart aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Brembos Geplaatst: 31 maart Auteur Geplaatst: 31 maart (aangepast) Veel te duur aangekocht zou ik niet zeggen. € 34.995,00 voor een wagen met 283 pk en volledig uitgerust lijkt me niet overdreven duur. Met dank overigens aan de Vlaamse regering voor de € 5000,00 EV premie. Volgende maand is de auto aan zijn eerste onderhoudsbeurt , de interieurfilters vervangen. Twijfel nog om daar een Tesla ranger voor te laten komen (74,00 euro) of om het zelf te doen (30,00 euro). Deze maand slechts 421 km gereden en voor 15 euro getankt. Ik betaal 950,00 euro aan verzekering (omnium) en geen verkeersbelasting. Een basis Golf Variant met een schamele 150 pk en dsg met gelijkaardige uitrusting (maar zonder dubbel glas rondom , 8 dashcamera’s en geventileerde zetels ) kost ook al meer dan 40.000 euro tegenwoordig. 31 maart aangepast door Brembos 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen