Lage Emissie Zone Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 Mijn start stop batterij is nu iets meer dan 6 jaar oud ( 2017 - 2023 ) en is nog steeds in goede conditie. Is dit bij iedere aardgasrijder hier het geval? Ik vroeg mij af hoelang zo een batterij meegaat... VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Koen C Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 (aangepast) 3 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: iets meer dan 6 jaar oud Dat is al een mooie leeftijd. Proficiat ! Een startbatterij gaat ongeveer 5 à 6 jaar mee, zegt men meestal. Bij onze Skoda Roomster heeft ze de geest gegeven na 7 jaar (gewone batterij, geen start-stop). Dat was in de winter en na een aantal heel korte ritten na elkaar (noem het wegens medische urgentie). Dus starten, korte rit, stoppen (stilleggen) en opnieuw hetzelfde. Geen mogelijkheid om deftig op te laden. Volgens mij had ze zelfs die winter kunnen overleven als we dat toen niet hadden voor gehad. De test voor jouw batterij zal de komende winter zijn. 17 juli 2023 aangepast door Koen C 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Aardgasrijder Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 Afhankelijk van je gebruik van de wagen, stalplaats enz. kan de batterij langer of minder lang meegaan. Startstop-batterijen worden zwaarder belast, bovenstaande info is correct. Je zal merken als de batterij serieus aan het nalaten is, zeker bij extreme koude. Onze wagens staan altijd binnen en die batterijen gaan erg lang mee. Als ik me niet vergis had onze Skoda Octavia ook een remregeneratie voor de batterij op te laden bij het remmen, misschien heeft jouw Caddy dit ook? :-) 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lucky Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 Mijn batterij was net geen 4 jaar geworden. 1 Skoda Octavia Berline Ambition 1,4 G-TEC 81KW 8PK 101gr/km
Bij Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 Onze auto was een buitenslaper; Batterij heeft het toch 6 jaar volgehouden 1 BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015)
JEGO Geplaatst: 17 juli 2023 Geplaatst: 17 juli 2023 Ben benieuwd wat mijn Victron Orion DC-DC lader voor een effect gaat hebben op de start accu. De kabels lopen in iedergeval al van het motor compartiment naar de ruimte onder de bestuurdersstoel. 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Lage Emissie Zone Geplaatst: 18 juli 2023 Auteur Geplaatst: 18 juli 2023 20 uren geleden, Aardgasrijder zei: Afhankelijk van je gebruik van de wagen, stalplaats enz. kan de batterij langer of minder lang meegaan. Startstop-batterijen worden zwaarder belast, bovenstaande info is correct. Je zal merken als de batterij serieus aan het nalaten is, zeker bij extreme koude. Onze wagens staan altijd binnen en die batterijen gaan erg lang mee. Als ik me niet vergis had onze Skoda Octavia ook een remregeneratie voor de batterij op te laden bij het remmen, misschien heeft jouw Caddy dit ook? :-) Ja, ik heb ergens gelezen dat bij het remmen de batterij wordt opgeladen. De wagen staat trouwens continue buiten. Wanneer de batterij zwak gaat worden dan kan ik het volgende eens overwegen ( blijkt heel goed te werken bij een start/stop systeem ): 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 23 juli 2023 Auteur Geplaatst: 23 juli 2023 Voor diegenen die het nog niet wisten: Het gebruik van airconditioning kan ervoor zorgen dat een accu sneller verslijt. Dit komt doordat de airconditioning een extra belasting vormt voor het elektrische systeem van de auto, waardoor de accu harder moet werken om voldoende stroom te leveren. Wanneer de airconditioning wordt ingeschakeld, wordt er meer energie uit de accu gebruikt om de compressor van de airconditioning aan te drijven, evenals de ventilator die de gekoelde lucht door de auto verspreidt. Dit verhoogt de belasting op de accu en kan ervoor zorgen dat de accu sneller leeg raakt. Bovendien kan het gebruik van de airconditioning in warme omstandigheden leiden tot oververhitting van de accu, wat ook kan bijdragen aan een snellere slijtage van de accu. Dit kan vooral een probleem zijn in situaties waarin de auto stilstaat in de zon, zoals bijvoorbeeld in een parkeerplaats, omdat er dan geen rijwind is om de accu af te koelen. Om de levensduur van de accu te verlengen, is het daarom belangrijk om de airconditioning alleen te gebruiken wanneer dat nodig is en deze uit te schakelen wanneer deze niet meer nodig is. Het is ook aan te bevelen om de accu regelmatig te laten controleren door een professional om ervoor te zorgen dat deze goed functioneert en om eventuele problemen vroegtijdig op te sporen. Ik heb geen airconditioning dus dit is al 1 van de vele redenen dat mijn accu na 6 jaar nog steeds goed zijn start/stop functie vervult. De batterij die af fabriek in mijn Caddy zit: EXIDE ( gefabriceerd in Spanje ) 12V 59 Ah 640A EFB Het is dus helemaal geen zware batterij ( Slechts een kleine 60 Ah ). VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
JEGO Geplaatst: 23 juli 2023 Geplaatst: 23 juli 2023 5 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Voor diegenen die het nog niet wisten: Het gebruik van airconditioning kan ervoor zorgen dat een accu sneller verslijt. Dit komt doordat de airconditioning een extra belasting vormt voor het elektrische systeem van de auto, waardoor de accu harder moet werken om voldoende stroom te leveren. Wanneer de airconditioning wordt ingeschakeld, wordt er meer energie uit de accu gebruikt om de compressor van de airconditioning aan te drijven, evenals de ventilator die de gekoelde lucht door de auto verspreidt. Dit verhoogt de belasting op de accu en kan ervoor zorgen dat de accu sneller leeg raakt. Bovendien kan het gebruik van de airconditioning in warme omstandigheden leiden tot oververhitting van de accu, wat ook kan bijdragen aan een snellere slijtage van de accu. Dit kan vooral een probleem zijn in situaties waarin de auto stilstaat in de zon, zoals bijvoorbeeld in een parkeerplaats, omdat er dan geen rijwind is om de accu af te koelen. Om de levensduur van de accu te verlengen, is het daarom belangrijk om de airconditioning alleen te gebruiken wanneer dat nodig is en deze uit te schakelen wanneer deze niet meer nodig is. Het is ook aan te bevelen om de accu regelmatig te laten controleren door een professional om ervoor te zorgen dat deze goed functioneert en om eventuele problemen vroegtijdig op te sporen. Ik heb geen airconditioning dus dit is al 1 van de vele redenen dat mijn accu na 6 jaar nog steeds goed zijn start/stop functie vervult. De batterij die af fabriek in mijn Caddy zit: EXIDE ( gefabriceerd in Spanje ) 12V 59 Ah 640A EFB Het is dus helemaal geen zware batterij ( Slechts een kleine 60 Ah ). In mijn Caddy Maxi met airco en start stop zit exact dezelfde. Nog nooit een andere in gezeten. Hij is van maart 2016. 7+ jaar oud dus al. De start stop systemen zijn slim. Als ik net vertrokken ben valt hij niet stil. Als ik 3 keer een rood licht gehad heb dan zal die ook even stoppen met stil te vallen. Een loodzuur accu (AGM/gel) moet vooral de kans krijgen om volledig vol geladen te worden anders krijg je te maken met het geheugen effect. Bovendien mag je ze niet onder de 50% leegtrekken. Dus indien je korte stukken rijdt slijt je de accu vooral. Belastingen zijn geen probleem. De accu kan een startstroom van 640A aan. 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Lage Emissie Zone Geplaatst: 29 juli 2023 Auteur Geplaatst: 29 juli 2023 Op 23/7/2023 om 20:17, JEGO zei: In mijn Caddy Maxi met airco en start stop zit exact dezelfde. Nog nooit een andere in gezeten. Hij is van maart 2016. 7+ jaar oud dus al. De start stop systemen zijn slim. Als ik net vertrokken ben valt hij niet stil. Als ik 3 keer een rood licht gehad heb dan zal die ook even stoppen met stil te vallen. Een loodzuur accu (AGM/gel) moet vooral de kans krijgen om volledig vol geladen te worden anders krijg je te maken met het geheugen effect. Bovendien mag je ze niet onder de 50% leegtrekken. Dus indien je korte stukken rijdt slijt je de accu vooral. Belastingen zijn geen probleem. De accu kan een startstroom van 640A aan. Onlangs heb ik mijn Caddy getest met behulp van een voltmeter in de sigarettenaansteker. Ik zag dat het 20 minuten duurde voordat de batterij was opgeladen. De alternator schakelt dan uit en wacht tot het voltage van de batterij voldoende is gezakt om opnieuw te kunnen laden. Het regeneratiesysteem, waarbij energie wordt teruggewonnen tijdens het remmen en terugvloeit naar de batterij, kan ik niet zien. Maar ik merk wel op dat wanneer de wagen op de autosnelweg uitrolt, de spanningsgegevens van de alternator oplopen tot maximaal 14,8V, wat erop wijst dat het uitrollen een effect heeft op het laadsysteem. 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Lage Emissie Zone Geplaatst: 28 september 2023 Auteur Geplaatst: 28 september 2023 (aangepast) Nu lees ik over EFB technologie: Ideaal voor start-stop-voertuigen zonder regeneratieve remtechnologie en voor voertuigen met een hogere dan normale https://www.varta-automotive.com/nl-be/technologie/efb-batterij-technologie En AGM technologie: De AGM-technologie heeft drie keer de levensduur van conventionele batterijen en zijn perfect geschikt voor geavanceerde Start-Stop-systemen waarin de batterij snel weer moet worden opgeladen door de energie die voorzien wordt door het systeem dat remenergie recupereert. https://www.varta-automotive.com/nl-be/technologie/agm-batterij-technologie Dan stel ik mij de vraag of de batterij die standaard in de Caddy zit, namelijk: EFB SAE wel de juiste batterij is voor de remenergie regeneratie ? Standaard: https://online-accu.nl/auto-accu/exide/el600/ 28 september 2023 aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
JEGO Geplaatst: 28 september 2023 Geplaatst: 28 september 2023 Zal ook wel veel marketing in zitten. 3x langer en het is nu al 8 jaar? denk niet dat ze 24 jaar garanderen (met garantie). Zal misschien wel 3x langer ten opzichte van de oude loodzuur batterijen zijn, als je geluk hebt en een slechte loodzuur accu had. 4 jaar -> 12 jaar? Bij mij doet de batterij zijn werk nog steeds en het is ondertussen bijna 8 jaar dat die in dienst is. Ik ga binnenkort wel mijn kampeerbatterij en de daarbijhoordende DC-DC lader installeren. Benieuwd wat daar het resultaat van is. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Lage Emissie Zone Geplaatst: 28 september 2023 Auteur Geplaatst: 28 september 2023 (aangepast) 2 uren geleden, JEGO zei: Zal ook wel veel marketing in zitten. 3x langer en het is nu al 8 jaar? denk niet dat ze 24 jaar garanderen (met garantie). Zal misschien wel 3x langer ten opzichte van de oude loodzuur batterijen zijn, als je geluk hebt en een slechte loodzuur accu had. 4 jaar -> 12 jaar? Bij mij doet de batterij zijn werk nog steeds en het is ondertussen bijna 8 jaar dat die in dienst is. Ik ga binnenkort wel mijn kampeerbatterij en de daarbijhoordende DC-DC lader installeren. Benieuwd wat daar het resultaat van is. Mij gaat het erom dat het rem regeneratie systeem niet wordt gebruikt bij dit type batterij en misschien nefast is voor deze EFB batterij, aangezien deze niet geschikt is voor de remgeneratie volgens de informatie die ik heb vergaard op google. De DC-DC lader die je gaat gebruiken is dat ter bescherming van de alternator/dynamo? Er staat daar veel over te vinden op internet: ( zie quote ) Quote Do you have problems with the alternator at low rpm? Example: https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug Otherwise the above video is only a marketing video. This guy gives some other information: https://www.youtube.com/watch?v=KXG7-EegNV0 28 september 2023 aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
JEGO Geplaatst: 28 september 2023 Geplaatst: 28 september 2023 6 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Mij gaat het erom dat het rem regeneratie systeem niet wordt gebruikt bij dit type batterij en misschien nefast is voor deze EFB batterij, aangezien deze niet geschikt is voor de remgeneratie volgens de informatie die ik heb vergaard op google. De DC-DC lader die je gaat gebruiken is dat ter bescherming van de alternator/dynamo? Er staat daar veel over te vinden op internet: ( zie quote ) Nee die DC DC gebruikt de start accu om een andere batterij op te laden. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
JEGO Geplaatst: 14 juni 2025 Geplaatst: 14 juni 2025 Accu doet het nog steeds. Moet eens kijken voor een accu test bij de garage de volgende keer. 2 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
JEGO Geplaatst: 7 juli 2025 Geplaatst: 7 juli 2025 Ook in dit topic een update. 4 dagen voor dat de auto binnen zou gaan (met de vraag om de accu toch eens te controleren) is de accu overleden. Moeten starten met andere accu en na ruim een uur rijden zakte het voltage direct naar 11.8 v na het afzetten van het contact. Iets meer dan 9 jaar heeft ie het volgehouden. Best knap alsnog Vervanging ~116 euro incl verzendkosten is onderweg. 2 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Populair bericht JEGO Geplaatst: 8 juli 2025 Populair bericht Geplaatst: 8 juli 2025 (aangepast) Oude batterij er uit Nieuwe er in 8 juli 2025 aangepast door JEGO 2e Foto was niet toegevoegd 2 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Marnix Geplaatst: 15 juli 2025 Geplaatst: 15 juli 2025 Moet je bij vervanging van uw batterij deze opnieuw laten “inleren” (hiervoor speciaal apparatuur nodig) of gewoon zelf te doen zonder “inleren” ? Mijn batterij (Caddy 1,4 TGI 2018 - 130.000km) doet het momenteel nog goed maar ik wil voorbereid zijn wanneer ze (meestal op ongepast moment) het opgeeft. Wie heeft hiermee ervaring ? Bij voorbaat dank.
Joffer67 Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 16 uren geleden, Marnix zei: Moet je bij vervanging van uw batterij deze opnieuw laten “inleren” (hiervoor speciaal apparatuur nodig) of gewoon zelf te doen zonder “inleren” ? Mijn batterij (Caddy 1,4 TGI 2018 - 130.000km) doet het momenteel nog goed maar ik wil voorbereid zijn wanneer ze (meestal op ongepast moment) het opgeeft. Wie heeft hiermee ervaring ? Bij voorbaat dank. Gewoon een nieuwe batterij erin en klaar. Dit gaat heel snel. Bovendien is de oude batterij nooit helemaal 'dood'. Ze zal wel nog genoeg spanning geven om bv uw radio te laten spelen, maar onvoldoende om te kunnen starten.
JEGO Geplaatst: 16 juli 2025 Geplaatst: 16 juli 2025 1 uur geleden, Joffer67 zei: Gewoon een nieuwe batterij erin en klaar. Dit gaat heel snel. Bovendien is de oude batterij nooit helemaal 'dood'. Ze zal wel nog genoeg spanning geven om bv uw radio te laten spelen, maar onvoldoende om te kunnen starten. Inderdaad dat heb ik vorige week gedaan. Radio wilde inderdaad nog wel spelen, maar de startmotor gaf geen kick. Denk ook een ingebouwde beveiliging om de accu niet helemaal te laten overlijden. Helaas was die van mij wel degelijk dood. Er zat ook een geel achtige smurrie rond de contacten. Dit kwam door de zwavel die in het zuur zit. Zie je dit op je contacten dan kan je zeker zijn dat je accu op het einde van zijn leven geraakt. Als je hem wisselt voor een gelijke capaciteit zal er niks anders nodig zijn. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen