Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
36 minuten geleden, Bjorn ecofuel zei:

Ja dat idee krijg k er ook van…

van de week in de krant gaspijs weer op niveau voor oorlog maar cng is volgens mij nog altijd 40ct duurder bij dats om van de andere nog maar te zwijgen

• Vind ik leuk 1

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Geplaatst:

Prijs voor de invasie was 2.270 bij Dats want heb de 24ste feb nog getankt. 28/12/21 stond hij nog 1.950 en de 20ste december 1.390 Zou mooi zijn moest hij terug onder de 1.500€ komen

• Vind ik leuk 2

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Geplaatst:

Arques= biocng

Astradec et Agriopale sont heureux de vous annoncer que les premiers essais véhicules sur la station bioGNV d’Arques ont été réalisés avec succès ! Un grand merci aux équipes du groupe Mauffrey et Eqiom pour cette collaboration ! La station de distribution de bio GNV comprimé ouvrira ses portes au public début novembre 2020. L’occasion de mieux valoriser le biométhane produit à la brasserie Goudale et sur notre site de méthanisation de Quelmes, mais aussi de contribuer à la diminution des gaz à effets de serre.
Le gaz est acheminé par le réseau enterré GRDF. La station est située dans la même rue que la brasserie, et le méthaniseur se trouve sur le même réseau.

Geplaatst:

Je hebt ze allebei in Arques, de biovariant stond op 1,349. Zoals wel meer in (vooral) Frankrijk is het bio-aspect vrij virtueel, je tankt steeds hetzelfde gas uit de leiding en je keuze bio of niet (die trouwens NA de pompkeuze komt...) bepaalt of de exploitant extra moet betalen om elders meer biogas in het algemene gasnet te pompen. De keuze aan de betaalterminal zou dus ook kunnen heten "wil je 10 cent per kilo storten ten voordele van de productie van biogas?".

Geplaatst:
Op 17/4/2022 om 18:55, Bremel zei:

Voor wie in het westen van het land is of moet passeren: over de grens in Arques, vlakbij Saint-Omer, vragen ze nog steeds maar 1,266 euro per kg voor heel goed gas (ik vraag me zelfs af of het geen H+ is). Voor die prijs loont zelfs een omweg van 100 km de moeite, en al zeker als je het combineert met een supermarktbezoek om water, wijn, kaas en andere Franse producten veel goedkoper in te slaan - er ligt bv. een grote Auchan op 5 minuten. 

De fabel van H+ blijft bestaan..

Het is OF L OF H, die andere variant BESTAAT NIET.

De omzetting van LNG naar H geeft geen enkel verschil in verbruik en dit schrijf ik als ervaren gebruiker op CNG.

Gelijk in het begin geloofde ik ook het H+ fabeltje want dan wist ik niet beter.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst: (aangepast)

Dat is nogal een boude stelling, er zijn anders bronnen genoeg die aantonen dat H+ (iets) meer methaan bevat en dus ook calorische waarde. De verklaring lijkt me eerder dat het verschil met normaal H-gas relatief klein is en ruim overschaduwd kan worden door allerlei andere parameters: de druk (hoeveel kg krijg je erin), je rijstijl, de omstandigheden waarin je rijdt, eventuele aanwezigheid van ander gas op het moment van tanken, enzovoort. De laatste paar keer dat ik H+ tankte in Londerzeel had ik ook de indruk dat ik er niet noemenswaardig verder mee raakte dan met normaal H-gas, maar laat de druk daar juist niet fantastisch zijn - en die 1 à 2 kg minder in de tank maakt een groter verschil dan de iets hogere calorische waarde.

aangepast door Bremel
  • Vind ik leuk 1
Op 17/4/2022 om 09:40, Herbie zei:

Prijs voor de invasie was 2.270 bij Dats want heb de 24ste feb nog getankt. 28/12/21 stond hij nog 1.950 en de 20ste december 1.390 Zou mooi zijn moest hij terug onder de 1.500€ komen

Denk dat dit nooit het geval zal zijn , Belgie vooral is erom gekend eens de prijzen stijgen dat ze nooit meer zo goedkoop als voordien worden ookal zijn de kosten etc terug hetzelfde. BV Pattaten in der tijd, zelf al zakte de kosten etc terug naar de prijs van voordien zijn deze nooit terug gezakt. etc etc.

aangepast door kennyC
Geplaatst:
3 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

De fabel van H+ blijft bestaan..

Het is OF L OF H, die andere variant BESTAAT NIET.

Ik heb altijd aangenomen dat de + stond voor de manier waarop het gas werd gewonnen, van LNG dus. Want substantieel meer- of minverbruik heb ik ook nooit gemerkt, tov H-gas dan toch.

2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2019 NIU NGT ( E-scooter )
2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"

Geplaatst:

Ik zie dat de discussie in onderstaand topic al gevoerd is en dat Lage Emissie Zone er z'n zegje heeft kunnen doen over H+, laten we het daarbij houden zou ik zeggen. ;)

Conclusie: H+ bestaat als concept wel degelijk en duidt er inderdaad op dat het gas ter plaatse uit LNG gewonnen wordt; je zult er niet per se véél meer uit kunnen halen dan uit gewoon H-gas uit de vaste gasleiding (niemand beweert dat ook dacht ik...), veel hangt af van de omstandigheden van het moment (de calorische waarde schommelt immers) en het verschil is sowieso te klein om niet uitgevlakt te worden door allerlei andere factoren. In ieder geval heb je wel H-gas van de beste kwaliteit.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
14 uren geleden, CNGLEKKERGOEDKOOP zei:

G&V 2,599

Dan is Total Kallo wellicht goedkoper ( ligt honderden meters aan de andere kant van G&V Kallo).

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

3 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Dan is Total Kallo wellicht goedkoper ( ligt honderden meters aan de andere kant van G&V Kallo).

Ik denk dat @CNGLEKKERGOEDKOOP G&V Antwerpen (Noorderlaan, Kaai 528) bedoelt, en dat zijn toch (minstens) 28.200 meters, zelfs in vogelvlucht 6.820 ... maar ik denk niet dat zijn gazzer kan vliegen B|

aangepast door JoBé
  • Hahaha 2

2016 Audi A3 g-tron 1.4 S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

2019 NIU NGT ( E-scooter )
2020 Opel Grandland X 1.6 hybrid 4 "Ultimate"

Geplaatst:
20 uren geleden, JoBé zei:

Ik denk dat @CNGLEKKERGOEDKOOP G&V Antwerpen (Noorderlaan, Kaai 528) bedoelt, en dat zijn toch (minstens) 28.200 meters, zelfs in vogelvlucht 6.820 ... maar ik denk niet dat zijn gazzer kan vliegen B|

Ik heb het over beide tankstations in Kallo en men bedoeld inderdaad de Noorderlaan ; dit heeft dan hoogstwaarschijnlijk een impact in de prijs, alleen weet ik niet wat de prijs is tussen beide G&V stations. Is het een goed idee dat zoveel mogelijk forumleden zich registreren op carbu.com en daar telkens de meest actuele prijzen doorgeven?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...