mathn Geplaatst: 29 oktober 2019 Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 Zou iemand weten of het mogelijk is om een Caddy Maxi om te bouwen naar CNG zonder (véél) kofferruimte te verliezen? Bijvoorbeeld op de plaats van het reservewiel of dergelijke? Wij zijn namelijk op zoek naar een groenere wagen met veel kofferruimte. Mits wij vrij vaak naar Saint-Malo op reis gaan(Frankrijk dus). Heb ik opgezocht wat daar de dichtstbijzijnde pomp is. Die blijkt in Rennes te liggen en is toch een redelijke afstand van elkaar, er komt ook eentje in Dinan, maar dat is eigenlijk ook een half uur rijden. Daarom was het praktisch geweest om zowel over een grotere benzinetank te beschikken alsook CNG. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pluxy Geplaatst: 29 oktober 2019 Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 Transporter cng voor veel plaats. Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano : Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 29 oktober 2019 Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 (aangepast) CNG installaties zijn toch redelijk omvangrijk. Hieronder een link naar enkele foto's die een installatiebedrijf op zijn site toont : http://www.lpg-installaties.be/page.php?c=car&s=gallery&j=1&b=volvo&t= Voorlaatste helemaal onderaan : een Volvo V70 (break) en daar zijn 3 gasflessen in geplaatst. Dat neemt toch wel wat plaats in. Daaronder een V90 (break) met 4 gasflessen. Dus "op de plaats van het reservewiel" : nee, dat zal niet lukken als je wat rijbereik wil hebben op CNG. Een LPG ringtank zou misschien wel kunnen. 29 oktober 2019 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 29 oktober 2019 Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 @mathn Ik begrijp echt niet goed waarom je CNG achteraf zou laten inbouwen in een VW Caddy terwijl de VW Caddy en de Caddy Maxi af-fabriek geleverd worden met een CNG-installatie. Kijk hieronder eens naar de screenshot met de gegevens van deze twee modellen: de Caddy heeft een rijbereik van 630 km op CNG en ongeveer 130 km op benzine. De Maxi heeft een rijbereik van 790 km op CNG en ongeveer 130 km op benzine. Dat is toch voldoende, niet? 2 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 29 oktober 2019 Delen Geplaatst: 29 oktober 2019 (aangepast) 5 uren geleden, mathn zei: Zou iemand weten of het mogelijk is om een Caddy Maxi om te bouwen naar CNG zonder (véél) kofferruimte te verliezen? Bijvoorbeeld op de plaats van het reservewiel of dergelijke? Wij zijn namelijk op zoek naar een groenere wagen met veel kofferruimte. Mits wij vrij vaak naar Saint-Malo op reis gaan(Frankrijk dus). Heb ik opgezocht wat daar de dichtstbijzijnde pomp is. Die blijkt in Rennes te liggen en is toch een redelijke afstand van elkaar, er komt ook eentje in Dinan, maar dat is eigenlijk ook een half uur rijden. Daarom was het praktisch geweest om zowel over een grotere benzinetank te beschikken alsook CNG. Misschien kan je eens horen bij een VW garage hoeveel korting jij kan krijgen bij het inleveren van je huidige wagen voor een nieuwe CNG Caddy Maxi af fabriek ( of tweedehands ). Laten inbouwen kost een bom geld voor een upgrade van een oude wagen terwijl een nieuwe wagen uitgerust is met nieuwere technologie en opties die je nu misschien niet aan boord hebt. 29 oktober 2019 aangepast door Lage Emissie Zone 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 30 oktober 2019 Delen Geplaatst: 30 oktober 2019 14 uren geleden, muscles zei: de Caddy heeft een rijbereik van 630 km op CNG en ongeveer 130 km op benzine. De Maxi heeft een rijbereik van 790 km op CNG en ongeveer 130 km op benzine. Dat is toch voldoende, niet? Nee, blijkbaar niet : 19 uren geleden, mathn zei: Die blijkt in Rennes te liggen en is toch een redelijke afstand van elkaar, er komt ook eentje in Dinan, maar dat is eigenlijk ook een half uur rijden. Daarom was het praktisch geweest om zowel over een grotere benzinetank te beschikken alsook CNG. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 30 oktober 2019 Delen Geplaatst: 30 oktober 2019 5 uren geleden, Koen C zei: Nee, blijkbaar niet : De afstand van Saint-Malo tot het centrum van Rennes bedraagt 69,5 km volgens Google Maps. Het is wel bijna een uur rijden tot daar. Maar dit is helemaal vergelijkbaar met mijn situatie in Hongarije. Ik moet daar wel maar 50 km afleggen tot aan de dichtstbijzijnde CNG-pomp maar het is ook een uur rijden. Het grote verschil is echter dat ik slechts 15 tot 17 kg CNG kan tanken met een rijbereik van ongeveer 380 km. Ik denk dat het trouwens in Frankrijk toegelaten is om met jerrycans rond te rijden maar ik weet het niet zeker. Benzine kan je dus nog altijd apart vervoeren in de grote kofferruimte van de VW Caddy Maxi. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 30 oktober 2019 Delen Geplaatst: 30 oktober 2019 Mij "schrikt" het toch ook wel af dat er zo weinig benzine in de nieuwste VW's / Skoda's / etc kan. Voor het dagelijkse woon-werk verkeer geldt dit niet : dat is toch een vaste route met gekende CNG stations. Maar wel op reis in Frankrijk en Groot-Brittanië. Jerrycans aan boord : allemaal goed en wel, maar om iedere 130 km bij te vullen ? Als "caravanner" is dat anderhalf uur rijden met caravan -> tanken op een druk benzinestation of bijvullen met net geen anderhalve jerrycan. Weer anderhalf uur rijden en zelfde scenario. Pfff, met mijn oldtimer + caravan kan ik 250 km rijden zonder bij te tanken (12 à 13 liter/100 km, brandstoftank van 37 liter)). Dat is bijna 2 keer 2 uur rijden ! (tegen 65 à 70 km/uur gemiddeld ). Dan stop ik op een rustige parking om mijn 1 of 2 jerrycans erin te gieten en weer te vertrekken voor de laatste 2 uur. Daarna is het tijd om een camping te zoeken + benzinestation aan een supermarkt of in de buurt van de camping. Dat is heel wat anders dan iedere 130 km (= om het uur !) met een gewone wagen (met of zonder caravan) te moeten bijtanken. Aan een druk benzinestation op de snelweg of hoop en al 1 jerrycan te kunnen ingieten (nog opletten dat de benzinetank niet overloopt !). Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kitobeer Geplaatst: 1 november 2019 Delen Geplaatst: 1 november 2019 Ik rij nu bijna 1 jaar met mijn vw caddy . En ik kan 475 km op cng rijden met een kwaliteit van 90 % dat is namelijk het dichtst in de buurt om te tanken voor mij. In omstreken nog geen hoogwaardig gas voor helaas. En ik zou 120 km kunnen rijden op benzine maar ik geloof er niks van. Zeker niet op een snelweg. Toen ik naar Oostenrijk ben geweest heb ik een jerrycan van 10 l meegenomen. Omdat er toen sprake was van 4 m sneeuw. En ik zeker wilde zijn dat ik genoeg brandstof had. Gelukkig niet hoeven te gebruiken. Maar ik zie mijn benzinedeel echt als reserve en gok zelf maar op 50 km, als ik op de snelweg zit. Want je wil echt niet zonder vallen. In januari gaan wij naar Frankrijk en op 19 km zit een cng-tankstation dus geen zorgen voor mij. Maar als ik naar het zuiden zou rijden dan zou ik echt een jerrycan meenemen. Trouwens het lijkt mij niet goed om dan tot de laatste drup te rijden in verband met prut en zaksel. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan Robert Geplaatst: 1 november 2019 Delen Geplaatst: 1 november 2019 Op 30/10/2019 om 20:00, Koen C zei: Mij "schrikt" het toch ook wel af dat er zo weinig benzine in de nieuwste VW's / Skoda's / etc kan. Voor het dagelijkse woon-werk verkeer geldt dit niet : dat is toch een vaste route met gekende CNG stations. Maar wel op reis in Frankrijk en Groot-Brittanië. Jerrycans aan boord : allemaal goed en wel, maar om iedere 130 km bij te vullen ? Als "caravanner" is dat anderhalf uur rijden met caravan -> tanken op een druk benzinestation of bijvullen met net geen anderhalve jerrycan. Weer anderhalf uur rijden en zelfde scenario. Pfff, met mijn oldtimer + caravan kan ik 250 km rijden zonder bij te tanken (12 à 13 liter/100 km, brandstoftank van 37 liter)). Dat is bijna 2 keer 2 uur rijden ! (tegen 65 à 70 km/uur gemiddeld ). Dan stop ik op een rustige parking om mijn 1 of 2 jerrycans erin te gieten en weer te vertrekken voor de laatste 2 uur. Daarna is het tijd om een camping te zoeken + benzinestation aan een supermarkt of in de buurt van de camping. Dat is heel wat anders dan iedere 130 km (= om het uur !) met een gewone wagen (met of zonder caravan) te moeten bijtanken. Aan een druk benzinestation op de snelweg of hoop en al 1 jerrycan te kunnen ingieten (nog opletten dat de benzinetank niet overloopt !). ja, dan ga je jezelf de vraag moeten stellen of je de aankoop van een wagen voor "de jaarlijkse reis " gaat kiezen, dit tov dagdagelijks woonwerk/ weekend verkeer en deze keuze zal zich jammer genoeg meer en meer opdringen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 3 november 2019 Delen Geplaatst: 3 november 2019 Op 1/11/2019 om 17:43, Jan Robert zei: ja, dan ga je jezelf de vraag moeten stellen of je de aankoop van een wagen voor "de jaarlijkse reis " gaat kiezen, dit tov dagdagelijks woonwerk/ weekend verkeer Indien je maar 1 keer op reis gaat naar het buitenland (Frankrijk of GB), dan kan je nog overwegen om voor die periode een huurwagen te nemen (op diesel of benzine, geen CNG uiteraard ). Maar als je regelmatig naar daar gaat, zoals @mathn , is dat niet meer kostenefficiënt. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen