Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Nieuwe wagen kopen - verwacht 15.000 km per jaar te rijden - is CNG dan een optie?

DD134

Aanbevolen berichten

Beste forumgebruikers. We hebben nu nog een Volvo S60 van bijna 15 jaar, maar zullen waarschijnlijk binnenkort een nieuwe auto moeten kopen - de koppeling begint meer en meer een vervaarlijk geluid te maken. Ik ben nu aan het onderzoeken wat te doen. Ik schat de volgende jaren een 15.000 km per jaar te rijden, waarvan een redelijk groot deel autosnelweg. De auto zal dus niet zo veel voor korte ritten gebruikt worden, wel tamelijk veel om het traject Leuven - Kortrijk en terug of Leuven - Kemmel en terug te doen. Ik lees dat de meerprijs van CNG (tov benzine) slechts 2 à 3000 Euro is, en de brandstofkost 45% lager is, en er voor een paar jaar geen inschrijvingstaks of zo voor is. ... dus me dunkt zou CNG in ons geval een goede optie zijn, ook daar we in Kessel-Lo wonen, dus 2 CNG pompen dichtbij. Wat denken jullie? Dank!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 15.000 km per jaar is CNG zeker een optie.

1. Reken eerder op een meerprijs van 1.000 à 2.000 €.

Als VW opnieuw een actie doet waarbij een CNG'er evenveel kost als een benzine versie, heb je helemaal geluk.

Dat hebben ze in 2018 gedaan tijdens en kort na het autosalon.

2. Sommige gelukvogels hebben toen ook nog eens een Dats tankkaart gekregen die goed was voor zo'n 10.000 km gratis CNG.  Geen idee of VW en Dats in 2019 nog zoiets gaan doen.

3. Om je omslagpunt te berekenen CNG tegenover benzine : hou rekening dat je minder CNG verbruikt dan een gelijkaardig benzinemodel.

Bijvoorbeeld onze auto verbruikt zo'n 4.6 kg CNG (L-gas), enkel op benzine zit die aan 5.7 liter.

In Euro's uitgedrukt : 4.7 € tegenover bijna 8 €.

4. In je omgeving heb je blijkbaar ook H-gas : wees gezegend !  Het is iets duurder, maar je rijdt er verder mee (zo'n 10 à 15 %).

Het tanken van CNG gaat vlot, het is geen gedoe (en het stinkt niet zoals een dieselpistool ? ).

5. Maak er wel een gewoonte van om altijd op CNG te rijden, en dus te tanken voordat de tanks leeg zijn / eventueel amper op benzine te rijden.

M.a.w. : ga tanken wanneer je kan en beperk je niet om enkel in Leuven te tanken.  Maar ook ergens op de terugweg van Kortrijk zodat je "altijd" op CNG rijdt. Zo haal je het snelst je meerinvestering eruit.

6. Geen wegentaks tot en met 2020 (en misschien langer ?).

7. Geen BIV bij inschrijving.

8. Wel : iedere 4 jaar een keuring van de gasinstallatie door een erkende installateur : zo'n 55 à 60 € BTW inbegrepen per CNG-tank.

Er zijn 2 of 3 tanks aan boord, soms 4 en soms 1 : dit hangt af van model tot model.

9. Bij de Technische Keuring betaal je een beetje extra omdat je gastanks hebt. 

Vergelijk het met het extra dat zij aanrekenen voor hun fameuze dieseltest...

Hun snuffeltest (als ze het al doen) stelt ook niks voor omdat de installatie net ervoor door een erkende installateur volledig is nagekeken...

10. Voor eventuele toekomstige milieuzones in Leuven en Kortrijk, zit je ook nog een hele tijd goed (hoop ik toch :) ).

Dat kan niet gezegd worden van een diesel en de huidige "hetze" ertegen...

11. Na 20 jaar is je CNG auto niet veel meer waard omdat je dan alle CNG tanks moet vervangen.

Nu  nog een model zoeken naar je goesting, zoals Lange_666 hierboven schreef.

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Lange_666 zei:

In de buurt van Kessel-Lo heb je zowel L-gas als H-gas. H-gas in St Joris Winge, ten westen ervan is allemaal L-gas.

Ik had Kortrijk even gemist als eindbestemming. Vanaf de verticale lijn ten westen van Antwerpen is het ook allemaal H-gas. Geen reden dus om op flutgas te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Genoeg CNG-tankstations op die weg met H-gas:

• Total, Brugsesteenweg 228, Kortrijk
  • Texaco Dejap, Industriezone 3 a, Kruishoutem (als de druk tenminste hoog genoeg is)
  • Lubolux Oil, Rozenstraat 6 b, Eke (kortbij de Makro)
  • Gabriëls, Guldensporenlaan 9, Merelbeke
  • ELVA, Industrielaan 18, Erembodegem
  • DATS 24, Brusselse Steenweg 41, Aalst

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

En in 2019 wordt den Texaco hier aan het knooppunt Heverlee ook een CNG tankstation met H+ gas, volgens het forum hier. Dus als je dan van Kessel-Lo naar Blanden rijdt via de N25, en dan de snelweg op in Haasrode, ben je er ook direct (en omgekeerd natuurlijk ook). 

Zoals de anderen hier al zeggen, als je je kunt vinden in de motorisaties en modellen die op CNG beschikbaar zijn, zie ik geen enkele reden om de stap niet te wagen. De motorisaties zijn doorgaans niet van de meest spannende of performante, en dragraces aan de verkeerslichten zul je er dus ook niet mee winnen, maar om goedkoop, comfortabel en proper van A naar B te rijden: perfect. 

Ik heb het zelf eens uitgerekend voor ons geval, en het kost ons 3ct/km aan brandstof als we met CNG rijden, en 7.5ct/km op Euro95 (toen de benzine nog redelijk duur was, dat zal nu ook wel wat naar beneden gaan), dat icm de vrijstelling van BIV en geen wegenbelasting tem 31/12/2020 scheelt al een behoorlijke slok op de borrel, en maakt dat de eventuele hogere aankoopprijs van een CNG wagen tov een benzinewagen al een veel kleinere drempel wordt. Als je dan nog eens kan genieten van de VAG-actie van een CNG-wagen voor de prijs van een benzine (mocht je voor een VW/Skoda/Seat kiezen, en Audi als die terug CNG in het gamma brengen), dan ben je eigenlijk al winst aan het maken van het moment dat je je handtekening zet onder de verkoopsakte. 

Het enige "nadeel" dat ik kan bedenken, afgezien van de verplichte (lelijke) sticker en het periodieke onderhoud van de tanks, is dat je wel vaker aan een tankstation zult staan, want de reikwijdte van een CNG wagen is wel wat minder dan van een benzinewagen, en beduidend minder dan van een dieselwagen. Maar zien dat het metertje van de prijs maar even snel stijgt als het metertje van de hoeveelheid brandstof, of zelfs trager, maakt veel goed. En ik maak van de gelegenheid dan vaak gebruik om te kijken of er smeerlapperij tussen het profiel van mijn banden zit, of even de ruiten schoon te maken.

aangepast door MrFingers
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, MrFingers zei:

En ik maak van de gelegenheid dan vaak gebruik om te kijken of er smeerlapperij tussen het profiel van mijn banden zit, of even de ruiten schoon te maken.

Als je bij Dats 24 gaat tanken dan zal je toch wel je eigen emmertje water moeten meepakken ?, bij ELVA in Erembodegem trouwens ook. Bij Total en Texaco zou er wel zo'n emmer met water kunnen staan om je ruiten te poetsen, bij Lubolux Oil, daar heb ik niet op gelet.

In Duitsland en Oostenrijk is dit standaard voorzien aan elk tankstation tenzij je CNG gaat tanken aan een tankpunt met automaat.

• Hahaha 1

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, MrFingers zei:

Ik heb altijd een zeem en een bidon (drink)water bij ;)

Ah zo ?. Ik hoop dat hier niemand van Groen of Greenpeace meeleest want die zou kunnen zeggen dat je daar regenwater voor moet gebruiken.

• Hahaha 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @DD134 ,

Ik heb toen ik mijn wagen aankocht een vergelijkende Google Docs sheet gemaakt met de meest voorkomende kosten. Omdat er veel vraag naar was bij mijn vrienden en kennissen heb ik 'm eens wat opgepoetst en openbaar gemaakt. 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SWi3n9EQZC6H_plgA2mMhj-6UiBg6tjwk3XLL1HgD_0/edit?usp=sharing

Het gebruik is simpel: gewoon alle velden in 't wit invullen en de velden in 't grijs worden automatisch berekend. Bij vergelijking kan je dan zien hoeveel de jaarlijkse "cost of ownership" is als je 'm verkoopt na 1, 5 of 7 jaar. Daaronder zie je ook op hoeveel tijd je het verschil in aankoopprijs terugverdient.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...