Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op mijn dashbord brandt een oranje lampje. Bij controle is het de katalysator. Maar een VW Touran op CNG heeft volgens mij geen katalysator of heb ik het verkeerd voor? Bij navraag in de garage zou het aan partikels liggen in de katalysator en zolang de wagen geen vermogen verliest en het lampje niet rood wordt zou het geen kwaad kunnen. De wagen heeft probleemloos 66.000 km op de teller en had een groot onderhoud op 60.000 km. Wie weet raad?

Geplaatst:

@Kloeffe

Is het dit symbool?

probleem katalysator symbool

Of dit?

image.png.e7a05e706d2ea596c77482d24e86f515.png

Hoe oud is je wagen?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst: (aangepast)

@Kloeffe   Sedert 1992 hebben in Europa alle benzinewagens een katalysator (in de uitlaat onmiddellijk na de motor), anders zouden benzinewagens niet voldoen aan de Euronorm die ze opgelegd krijgen (of kregen), de werking van een benzine katalysator is wel anders natuurlijk dan bijvoorbeeld een dieselroetfilter met Adblue of Eoline bijvoorbeeld.

aangepast door Golf Variant
Geplaatst:

@Kloeffe : Ken je de voorgeschiedenis van de wagen? (altijd geschikte olie gebruikt ?)

Ik ben niet zeker of men er bij de keuring geen probleem maakt van een actief storingslampje.

Mogelijk is er een Lambda sonde defect of vervuild. Er zit er een vóór de katalysator (de regelsonde) en eentje erna (de controle sonde).

Als deze iets afwijkends meet, dan wordt dit aangegeven als katalysator fout.

Is de auto aan de computer gehangen om de foutcodes uit te lezen?

Geplaatst:
3 uren geleden, paulDS zei:

Ik ben niet zeker of men er bij de keuring geen probleem maakt van een actief storingslampje.

Het lampje zelf zien ze niet naar.

Wel naar de uitkomst van de meting van de uitlaatgassen : CO stationair zou wel een probleem kunnen geven.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

• 1 jaar later...
Geplaatst:

@Kloeffe Is jouw probleem met de katalysator ondertussen van de baan? En weet je wat het probleem was? Ik krijg ook een melding bij mijn Caddy Maxi. ( @Aardgasrijder het betreft het tweede symbool dat je liet zien.) Sinds enkele maanden schokt de auto bij vertrek vlak na het tanken. De laatste twee maanden is het betreffende lampje beginnen branden bij vertrek na het tanken. Hij probeert even op benzine maar gaat nagenoeg onmiddellijk over op CNG. Sinds gisteren blijft het lampje constant branden (Nog wel geel).

Ik ben verleden woensdag op onderhoud geweest bij Delorge in Hasselt (110.000km). Ik heb het probleem daar gemeld. Ze hadden daar nog en Caddy Maxi met dezelfde kleur en hetzelfde probleem gehad en dachten dat het terug gekomen was. Ze zouden nakijken wat ze toen gedaan hadden. Bij afhalen van de auto was enkel het onderhoud gedaan en de achterremmen waren vervangen. Ze hadden het probleem met de katalysator gemeld aan D'Ieteren en zullen me iets laten weten. 

Heeft iemand van jullie een idee waarover het zou kunnen gaan? 

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:

@JJR zelf heb ik afgelopen maand dit lampje ook op het dashboard gekregen bij mijn VW touran uit 2010.
Het is aangegaan nadat ik even op benzine heb gereden. 
Ik heb met een OBD-scanner de foutcode gewist en het is sindsdien niet meer teruggekomen.

De oorzaak weet ik echter niet. Wel toevallig dat jij hetzelfde hebt na tanken van benzine.

Geplaatst:

@Aardgasrijder mijn auto schokt zolang hij (beperkte tijd) op benzine rijdt. Na het tanken kom ik niet meer aan 100m op benzine. Hij schakelt meteen over. Het waarschuwingslampje uitzetten is dus geen meerwaarde. 

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Geplaatst:
12 uren geleden, JJR zei:

@Aardgasrijder mijn auto schokt zolang hij (beperkte tijd) op benzine rijdt. Na het tanken kom ik niet meer aan 100m op benzine. Hij schakelt meteen over. Het waarschuwingslampje uitzetten is dus geen meerwaarde. 

wat gebeurt er als je alleen op benzine rijdt, nl met lege CNG tanks ?

Geplaatst:
3 uren geleden, Jan Robert zei:

wat gebeurt er als je alleen op benzine rijdt, nl met lege CNG tanks ?

Dat deed ik toen ik op vakantie vertrok en ging tanken in Merl. Ik heb toen zonder schokken gereden, maar wel nagenoeg aan relatief constante snelheid  op de snelweg. Toen was er ook nog geen sprake van lichtjes die brandde. Toen reed ik de eerste kilometer na het tanken ook nog uit op benzine ( met schokken). Ik dacht toen dat het aan de beperkte liters benzine lag. (Nog reserve voor een 30 km en benzine ongeveer een half jaar oud).

Toen ik in Merl tankte was mijn CNG net op en had ik nog benzine voor 20 km.

Nu zou ik zelfs mijn CNG  niet meer durven leeg rijden. Aangezien hij meteen (na een tiental meters) benzine uitschakelt en naar CNG over gaat na het tanken. 

Geplaatst:

@JJR In augustus dit jaar heb ik ook problemen gehad met rijden op benzine (met lege cng tanks); starten ok, maar geen kracht tijdens eerste km (ook niet met wat dieper pedaal in te duwen), dan schokkerig en plots wel kracht en verder geen merkbare problemen.

Heb ik kunnen oplossen met tunap 794 (additief om injectoren te reinigen), zie tunap in de zoekfunctie van dit forum.

dit ter info, misschien proberen waard.

Geplaatst:

@JJR ik denk in jouw geval echt aan een probleem met de injectoren.

Vervuilde injectoren door (oudere) benzine.

Een benzineflush / reiniger zou soelaas kunnen brengen zoals Jan Robert schrijft. Ik heb dit vorige maand gebruikt bij onze dieselwagen en ook bij onze CNG-wagen. 
Ik heb Eurol gebruikt

Eurol Petrol Injection Cleaner Eurol Petrol Injection Cleaner  
Eurol diesel Injection Cleaner Eurol diesel Injection Cleaner

Het storingslampje dat jij aanduidt, duidt op een algemene storing in het motormanagementsysteem, met een OBD lezer zou dit makkelijk moeten uitgelezen kunnen worden.

Ofwel zelf, ofwel door een garage.

Welke km-stand heb je trouwens?

Geplaatst:

Bedankt voor de info.

Als dit uitgelezen zou kunnen worden, vermoed ik dat ze dit gezien hebben. De auto was vorige woensdag binnen voor onderhoud en dan ga ik er van uit dat ze hem aan de computer gehangen hebben. 

Bij dit onderhoud is er een brandstofsysteemreiniger aan de benzine toegevoegd. Nochtans is het sinds de tankbeurt van zaterdag (na het onderhoud) dat het lampje continu blijft branden (Ook als ik op CNG rijd). Mogelijks is de benzine wel nog niet tot in het systeem geraakt (en de reiniger dus ook niet). Ik heb daarnet met de garage gebeld. Ze gaan intern navragen of D'Ieteren al gereageerd heeft. Ze gaan me straks terug bellen. 

Ik heb 110.000 km op de teller en tank enkel benzine98. De benzine die er nu in zit, is 3 maanden oud want tijdens ons verlof getankt in Luxemburg. Wel jammer dat die nu al enige tijd niet gebruikt wordt en dus weer veroudert. 

Geplaatst:

Ik kreeg net telefoon. Men wijt het inderdaad aan de sproeiers, maar moeten nog wat testen. Nog wachten tot 21 november....? dan kan ernaar gekeken worden. 

• Bedankt 1

Geplaatst:

Ik heb er te laat aan gedacht om een jerrycan Aral Ultimate 100 mee te brengen. Sinds laatste bezoek Duitland de tank niet leeg gekregen.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

Geplaatst:
13 uren geleden, JJR zei:

Ik kreeg net telefoon. Men wijt het inderdaad aan de sproeiers, maar moeten nog wat testen. Nog wachten tot 21 november....? dan kan ernaar gekeken worden. 

stel dat het inderdaad om een verontreiniging van de injectoren gaat.

met een injector reiniger duurt het een tijdje om de eventuele vervuiling weg te krijgen, het hangt van de vervuiling af.

nadat ik ongeveer 650km op benzine heb gereden, begon ik merkbaar een verbetering te ondervinden, na 800 km op benzine (oct98) reed de auto weer prima op benzine (steeds lege CNG tanks)

ik weet niet of dit voor jou mogelijk is; opletten: slecht werkende injectoren kunnen extra slijtage van de motor veroorzaken.

en nog dit ter info: nieuwe injectoren+plaatsen kost ongeveer 1500 eur.

• Bedankt 1
Geplaatst:

@Jan Robert bedankt voor de info. Ik heb eraan gedacht regelmatig leeg te rijden om het product ter plaatse te krijgen. Je halloweenbericht van 1500 euro heeft mijn gedrag gecorrigeerd. Ik zal maar mooi het garagebezoek afwachten. 

Ik kreeg mooi dat telefoontje net nadat jullie je probleemanalyse hier hadden gepubliceerd. Soms verdenk ik D'Ieteren of de garages ervan dat ze hier ook meelezen en zo tot suggesties voor oplossingen komen. 

• Verward 1

Geplaatst:
2 uren geleden, JJR zei:

@Jan Robert bedankt voor de info. Ik heb eraan gedacht regelmatig leeg te rijden om het product ter plaatse te krijgen. Je halloweenbericht van 1500 euro heeft mijn gedrag gecorrigeerd. Ik zal maar mooi het garagebezoek afwachten. 

Ik kreeg mooi dat telefoontje net nadat jullie je probleemanalyse hier hadden gepubliceerd. Soms verdenk ik D'Ieteren of de garages ervan dat ze hier ook meelezen en zo tot suggesties voor oplossingen komen. 

Het "probleem" van de benzine-injectoren is wel gekend bij de dealers; toen ik het meldde aan de receptie, kreeg ik direct een busje TUNAP en hoe ik dat best kon gebruiken; het stond bij manier van spreken "klaar op de plank".

2 mogelijkheden: 1/de reiniger is voldoende en injectoren werken na een tijdje terug goed of 2/probleem blijft bestaan, en dan moest ik terug contact opnemen voor herstelling (nl. mogelijks vervangen injectoren).

Bij onze tweede wagen hebben we eens de injectoren moeten vervangen wegens tanken vervuilde diesel, nl. met water. De injectoren gaan dan roesten en zijn kapot, het heeft ons +/- eur 1500 gekost.

Ik vrees dat je ongeveer dat bedrag gaat moeten ophoesten indien je de benzine-injectoren gaat moeten vervangen; misschien al eens vooraf informeren? Of heeft iemand anders op dit forum hier ook info over?

Geplaatst:

Men spreekt van doorspuiten. Ik vermoed dus reinigen en open maken. We zien wel. 

Voorlopig dus enkel op CNG. Lekker goedkoop. (Maar dan toch nadien maar eens een heel groot deel van de benzine consumeren).

Hoe vaak doe je best zo'n potje bij de benzine als onderhoudsdosis? Jaarlijks? Bij begin van stotteren? 

Geplaatst:

Jaarlijks en dan tegelijk een bak benzine oprijden. Zodat het spul zijn werk kan doen. Ik heb 2 bakken van 12 liter opgereden. De dosis was voor 20 of 25liter benzine dacht ik. 

• Vind ik leuk 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...