Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Mara21

Verbod parkeren in ondergrondse parking

Recommended Posts

Hey,

 

Hierbij wil ik een topic starten i.v.m. parkings voor mensen met een CNG-wagen.

Op het internet vind je her en der wel wat info en regelgeving, maar niet echt een officieel document wat wel mag en kan.

Het kan ook zijn dat ik het nog niet gevonden heb. ;)

 

Momenteel huur ik een parkeerplaats in een gemeenschappelijke privé garage.

Hier staan zon' 10 wagens, enkele motoren, een scooter voor een mindervalide en een hoop fietsen.

 

De eigenaar is een oudere man , maar eigenlijk wel mee met de tijd. Toch heb ik hem onlangs horen vertellen dat hij twijfels heeft en angstig is over de nieuwere technologieën enz......

Ik wil hem dus een stapje voor zijn, je weet maar nooit ;)

Er staat momenteel al een hybride wagen.....

 

Voordat ik hem ga vertellen dat ik een CNG-wagen besteld heb, wil ik een soort van document met info voor hem (klaar maken), zodat hij dat eens rustig kan lezen en er "vrede" mee kan nemen ;)

 

Wat zou ik er in verwerken?

Wat is CNG.

Ontploffing/brandbaar versus benzine- & diesel wagens

Regelgeving i.v.m. parkeergarages

Wat met roken in de gemeenschappelijke garage

 

Misschien ineens alle types bespreken?

  • ondergrondse parkeergarages
  • bovengrondse parkeergarages
  • parkeerboxen (allemaal persoonlijke garageboxen bij elkaar)
  • gemeenschappelijke privé garage (bv een garage met 10 parkeerplaatsen)

 

Heeft er iemand weet of er zulk document bestaat of zijn er mensen die (mee) iets willen opmaken?

 

Alvast bedankt voor de feedback.

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even ter zijde:

 

Bij de ondergrondse parkings in kortrijk is het mij nu opgevallen dat er een verbodsbordbord hangt  met daarin de letters cng

 

(Maar ik trek er mij niets van aan)

 

Ik vraag mij ook nog steeds af in welke mate dit wettelijk is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mara21 ik ga dit proberen op te zoeken, maar het wordt niet makkelijk...
Je kan ook kiezen voor het niet te zeggen, "wat niet weet, wat niet deert".

Wat je niet weet, daar heb je ook geen last van :D

 

Voor een gemeenschappelijk privégarage vermoed ik zal het de eigenaar zijn die de regels zal bepalen wie er wel en niet in mag komen, echter zal ook zo'n garage moeten voldoen aan de geldende wetgeving inzake onder andere brandveiligheid.
Voor ondergrondse parkeergarages geldt dat er een gasdetectiesysteem moet zijn, echter kan je met 100% zekerheid zeggen dat zeer veel ondergrondse parkeergarages die NIET hebben omwille van de kostprijs. Ik ben tot op heden nog uit geen enkele garage geweerd en heb nog nergens een verbodsbord gezien.

@David jouw vraag heb ik alvast gesteld aan via het officiele kanaal, als er een officieel verbodsbord bestaat voor CNG en ook voor LPG B| Want die kan ik nergens terugvinden op officiële websites met verkeersborden. To be continued


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km (wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiegen :$)

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

@David Ik kon het nauwelijks geloven toen ik je bericht i.v.m. de Kortrijkse parkeergarages las. Het was mij nog nooit opgevallen. Vanmorgen heb ik zelf eens de ronde gedaan en inderdaad:De (Qpark) parking van het winkelcentrum K heeft een verbodsbord voor LPG en CNG.

  • De parking Veemarkt (van Parko, het stedelijk parkeerbedrijf) idem dito,
  • Evenals de gloednieuwe parking Houtmarkt (ook Parko).

Er is echter ook goed nieuws: De parking Schouwburgplein (ook Parko) heeft enkel het gewone LPG verbodsbord. Ik denk overigens dat dat eerder met de ouderdom van het bord (en de parking; pré-CNG tijdperk) te maken heeft, dan met de technische uitrusting van de parking...

( @Aardgasrijder : ik zal er nog een foto van nemen, het is een verbodsbord met bovenaan LPG, een horizontale lijn en daaronder CNG. Geen idee of dit een officieel bord uit de wegcode is. Ik vermoed eigenlijk van niet).

Ik denk dat ik eens een mailtje zal schrijven naar Parko om uitleg te vragen. Alle websites die CNG promoten vermelden als één van de belangrijke voordelen van CNG dat je in alle parkeergarages terecht kan. De stad Kortrijk promoot zelf CNG voor hun dienstvoertuigen. En dan blijkt dat je met een CNG wagen hun eigen ondergrondse parkings niet in mag... Benieuwd wat de sanctie zou zijn om dit verbod te negeren en waarop het verbod zelf eigenlijk gebaseerd zou zijn.

 

Edited by Aardgasrijder
@ namen werden aangepast

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

heb het onderstaande gevonden :

" Vlaamse regering schrapt ondergronds parkeerverbod LPG-CNG wagens (08/11/02).

De Vlaamse regering heeft het toegangsverbod voor LPG-CNG voertuig en tot ondergrondse parkings uit de Vlarem-milieuwetgeving geschrapt. Dat heeft ze op 8 november 2002 beslist om het gebruik van milieuvriendelijke brandstof te stimuleren.

Volgens minister van Leefmilieu Vera Dua zijn de veiligheidsnormen voor LPG-CNG installaties in de voertuigen zodanig verstrengd dat een schrapping van het verbod niet tot verhoogde risico's leidt. Deze wijzing van de reglementering kadert in het beleid van de Vlaamse regering om het gebruik, van LPG-CNG als milieuvriendelijke brandstof te stimuleren. (Bron: Febiac v.z.w.)

Wel dienen de uitbaters van deze parkeergarages zich in regel te stellen met verscheidene aanpassingen zoals gasdetectie en ventilatie.

Onlangs heeft Dhr Dewael in de lacune van de wet voorzien in zijn 'Ontwerp tot Koninklijk Besluit betreffende de maatregelen voor de preventie van ontploffing en brand waaraan de gesloten gebouwen moeten voldoen om LPG -CNG voertuigen te parkeren'.

Met de goedkeuring van dit ontwerp zou de volledige problematiek geregeld worden.
In parkeergarages waar alle wettelijke maatregelen voor toelating van LPG-CNG wagens, genomen zijn, worden LPG-CNG wagens toegelaten.
Parkeergarages die niet in orde zijn met deze wetgeving blijven taboe voor LPG-CNG wagens en zijn te herkennen aan het verbodsbord, aan de buitenzijde van de parkeergarage. "

 

Dus met andere woorden moet een gemeentebestuur dan een parkeeruitbater eigenlijk verplichten om zich in orde te stellen want anders mag die u weigeren .... gezien een parkeeruitbater voor de stad werkt zou dit niet moeilijk mogen zijn ware het niet dat dit ook een lobby is met ( veel ) geld ... :( .

 

mvg,

Ive

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even de Algemene voorwaarden doorgenomen van Q-park: http://www.q-park.be/Portals/1/Documents/15-3220 Q-Park_AlgVoorw_KP_NL_052015.pdf 
LPG zou niet worden toegestaan, CNG wordt niet vermeld, dus is toegestaan!)
 

B-park, LPG wordt vermeld, CNG niet, dus is wederom toegestaan!

 

Voor Kortrijk kan ik ze niet allen terugvinden online, sommigen stond enkel LPG vermeld, dit werd zelfs daar toegestaan...


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km (wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiegen :$)

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ivivke

Dat is een tekst uit 2002 en volgens mij niet de laatste stand van zaken. Als dit zou kloppen dan zou er geen onderscheid gemaakt worden tussen LPG en CNG. Voor LPG moet een parkeergarage uitgerust zijn met gasdetectoren in de vloer en ik denk niet dat er zo veel te vinden zijn... In dat geval vertellen de voorstanders van CNG wagens (zoals de aardgasfederatie: "Dankzij de veilige technologie kan u met uw wagen op aardgas overal terecht – ook op ondergrondse parkings.") regelrechte leugens als ze stellen dat aardgaswagens zonder meer gebruik mogen maken van alle parkeergarages.

Nieuwer is deze parlementaire vraag uit 2012: https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=qrva&language=nl&cfm=qrvaXml.cfm?legislat=53&dossierID=53-b056-665-0268-2011201207139.xml

Ik ga niet alles quoten maar dit lijkt mij de essentie te zijn:

  • 1. a) Met betrekking tot de beveiliging tegen brand en ontploffing zijn er momenteel geen regels voor het parkeren van CNG-voertuigen in parkeergarages.
  • 2. a) Het is weinig waarschijnlijk dat we CNG-voertuigen op dezelfde wijze kunnen behandelen als LPG-voertuigen.

Volgens mij zijn de claims dat CNG voertuigen gebruik mogen maken van parkeergarages hierop gebaseerd. Het zou dus gewoon de keuze van de uitbater zijn om geen CNG toe te laten in zijn garage. Ongeveer alsof een parking uitbater een verbodsbordje voor Volvo's zou plaatsen omdat hij toevallig niet houdt van Volvo wagens...

Deze zienswijze wordt geschraagd door de volgende vraag die in april 2016 gesteld werd in de Leuvense gemeenteraad:

 

  • Fatiha Dahmani (gemeenteraadslid): "We vernamen dat ook in Leuven CNG-wagens worden geweerd uit nieuwe parkeervoorzieningen. Dat is onterecht. Uitbaters stellen LPG en CNG op één lijn en weigeren CNG-wagens. Ze stellen ook dat er geen wettelijk kader is voor CNG en gebruiken dat als verantwoording voor de weigering. Die redenering klopt echter niet. In een parkeergarage die aan de wettelijke voorschriften voldoet, moet geen extra installatie worden voorzien om CNG te detecteren. In tegenstelling tot LPG stijgt het gas. CNG is lichter dan lucht en als het in de open lucht vrijkomt, vervliegt het snel. Wettelijk en technisch is het parkeren van CNG-wagens niet verboden in parkeergarages. In de feiten beslist de uitbater zelf. Aangezien enkele bedrijven en ook de lokale overheid willen kiezen voor CNG zou het erg jammer zijn dat ze daarin worden tegengehouden. We stellen dan ook voor dat het stadsbestuur op korte termijn een initiatief neemt om de uitbaters van parkeervoorzieningen in Leuven ervan te overtuigen om ook CNG-wagens gewoon toe te laten."

Geen idee of hier nog een vervolg op gekomen is...

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gastanker,

 

je vergeet het belangrijkste deel : 'b) Eén van de meest voor de hand liggende redenen is dat het om twee totaal verschillende soorten gassen gaat. LPG dat vrijkomt, zakt naar de grond, terwijl CNG opstijgt. Dat alleen al maakt dat bijvoorbeeld detecteren van het vrijkomende gas op fundamenteel verschillende wijze dient te gebeuren.' 

 

En daar wringt momenteel het schoentje, als er geen gasdetectie aanwezig is ( beneden of boven ) kan men de toegang weigeren. Daarom dat ik opperde om als stad/gemeente die een aanstelling uitgeeft aan een parkeerbedrijf dit mee op te nemen in de voorwaarden. Maar wees gerust dat er VEEL tegenstand zal komen. Dat kost geld he ;)  .. heb je hem ;)

gr,

Ive

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uren geleden, Gastanker zei:

@Ivivke

Het zou dus gewoon de keuze van de uitbater zijn om geen CNG toe te laten in zijn garage. Ongeveer alsof een parking uitbater een verbodsbordje voor Volvo's zou plaatsen omdat hij toevallig niet houdt van Volvo wagens...

ruikt dit niet naar discriminatie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ivivke

Daar gaat het eigenlijk niet om... De toelating van LPG wagens tot parkings wordt geregeld door een KB van 2007: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2007051750&table_name=wet : "17 MEI 2007. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de maatregelen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de gesloten parkeergebouwen moeten voldoen om LPG-voertuigen te parkeren." Als een parkeergebouw hier niet aan voldoet mag -MOET- de uitbater de toegang verbieden voor LPG wagens. In dit KB wordt CNG echter totaal nergens vermeld. En zolang er geen ander KB opduikt dat specifieke eisen formuleert voor de toegang van CNG voertuigen tot parkeergebouwen is er (volgens mij) geen wettelijke grond om CNG voertuigen de toegang te ontzeggen...

 

@David

Is het discriminatie als een parking uitbater de toegang verbiedt voor CNG wagens, of Volvo's of gele auto's? Je kan natuurlijk ook stellen dat een uitbater het recht heeft te bepalen wie hij binnenlaat in zijn gebouw en wie niet. Echter, als hij een bordje zet 'geen toegang voor gele auto's' en er staat toch een gele auto, wat kan hij dan doen? De politie zal niets doen, er is immers geen wet overtreden. De uitbater zal zelfs de identiteit van de eigenaar van de gele auto niet kunnen achterhalen want dat kan enkel de politie... Waarschijnlijk zal de conclusie zijn dat de uitbater de gele auto's dan maar aan de ingang van zijn gebouw moet tegenhouden als hij ze niet in zijn gebouw wil.

 

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ter illustratie :

 

Het verkeersbord C3 met opschrift CNG werd onlangs op het gemeentebestuur goedgekeurd om geplaatst te worden in Antwerpen, koningin astridplein op de ondergrondse weg/lus/parking aldaar.

Dit wijst er dus op dat een gemeentebestuur een invloed kan/mag uitoefenen. Het bord is dan ook wettig te noemen vermits ik niet denk dat een stad zich kan veroorloven om illegale borden op straat te zetten :)

https://assets.antwerpen.be/srv/assets/api/download/657766f9-0034-4798-bd2f-01bceca22a35/Notulen_DRAN_20160321 .pdf

(pagina 60 voor de zoekers :)  )

Wat ik wilde aantonen is dat het niet alleen gaat om wettelijkheid of niet, het gaat ook om andere zaken zoals brandveiligheid(-keuring), welwillendheid, VLAREM, kennis van zaken ed. . Het is trouwens een openbare parking maar in privé-handen en die hebben met het gemeentebestuur meestal lange contracten lopen die veel geld kosten en waar voorwaarden aan gebonden zijn. In twee richtingen weliswaar. Het is daar waar men misschien een beetje 'druk' zou kunnen uitoefenen op de uitbaters ervan...  .

 

Alles zit zo ingewikkeld in elkaar in ons landje dat een verbod steeds makkelijker is dan iets toelaten. Heb daarnet een mailtje gestuurd naar de parkinguitbater Q-park om meer uitleg en of dergelijke te bekomen.

gr,

Ive

ps: ik wilde er nog aan toevoegen dat men vanuit de overheid echt wel een fuel shift wil maken hoor: http://weblex.irisnet.be/data/crb/doc/2015-16/129368/images.pdf

Alleen zijn er nog andere obstakels op te ruimen he ;)

Edited by Ivivke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ivivke maak ze aub daar niet wakker O.o

Ik twijfel toch als je het bord C3 mag beplakken met CNG.

 

Ik ben een muggezifter, dus hier ga ik weer

Bron: Wegcode.be

9.2. Verkeersbord C3. Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder.

C3.png

Indien het plaatselijk verkeer toegelaten is, wordt het verkeersbord aangevuld met een onderbord van het type IV van bijlage 2 tot dit besluit met de vermelding " Uitgezonderd plaatselijk verkeer ".
Dit onderbord mag ook een meer beperkende vermelding dragen, zoals " uitgezonderd landbouwersgebruik ", enz.

Dus... mag je er daarom letters in printen om daarom iets specifieks te verbieden? Ik zeg: "Neen !" Wat een rechter of de politie daarvan zegt, dat weet ik niet.
Ik accepteer de wegcode en alle borden die worden gehangen, maar anders kunnen ze ook dit gaan ophangen in een garage of op een straat:

Deze eigenaar wil geen Porsche in zijn parkeergarage...

porsche-cng.png

 

Ik ben dus van oordeel dat iets is toegelaten, tenzij specifiek verboden. Aangezien het verbodsbord niet is opgenomen in de officiële wegcode beschouw ik het als onbestaande en onwettelijk (wellicht net iets te kort door de bocht, maar mijn punt is duidelijk.

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km (wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiegen :$)

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Aardgasrijder zei:

@Ivivke maak ze aub daar niet wakker O.o   Te laat gezien ze zelf mee het bord hebben aangevraagd bij de gemeente natuurlijk :) die verzinnen dat niet zelf he :). Ik ga ook mijn "collega's" daar eens uithoren naar het hoe en waarom !!

 

Ik twijfel toch als je het bord C3 mag beplakken met CNG.  (daar heb ik geen idee van ... ik neem aan dat het verbodsteken universeel is en dat je daar extra's mag aan toevoegen ter verduidelijking, zoals het er zelfs bijstaat !!   ....)

 

Ik ben een muggezifter, dus hier ga ik weer  ( bwa dat ben ik soms ook, maar probeer het in het midden te houden en te begrijpen waar iets vandaan komt of naartoe wil :)  )

Bron: Wegcode.be

9.2. Verkeersbord C3. Verboden toegang, in beide richtingen, voor ieder bestuurder.

C3.png

Indien het plaatselijk verkeer toegelaten is, wordt het verkeersbord aangevuld met een onderbord van het type IV van bijlage 2 tot dit besluit met de vermelding " Uitgezonderd plaatselijk verkeer ".
Dit onderbord mag ook een meer beperkende vermelding dragen, zoals " uitgezonderd landbouwersgebruik ", enz.

Dus... mag je er daarom letter in printen om daarom iets specifieks te verbieden? Ik zeg: "Neen !" Wat een rechter of de politie daarvan zegt, dat weet ik niet.
Ik accepteer de wegcode en alle borden die worden gehangen, maar anders kunnen ze ook dit gaan ophangen in een garage of op een straat:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog eens terugkomen op de situatie in Kortrijk:

 

Ingang parking Veemarkt:

Veemarkt1.jpg

Zelfs om de toegang voor LPG voertuigen te verbieden voldoet dit strikt genomen niet: Volgens het reeds vermelde KB is dit het enige echt geldige bord:

LPG bord.JPG

Merk op dat de minimumafmeting 0,4m is! Om goed te zijn zou dit L1 bord dus rechts moeten aangebracht zijn bij de twee andere verbodsborden.

Als je binnenrijdt kom je ter hoogte van de slagboom het volgende bord tegen:Veemarkt2.jpg

Hier is geen sprake meer van CNG, enkel nog LPG. Overigens is deze aanduiding uiteraard ook louter informatief, het enige wettelijke bord is dat aan de buitenkant van de inrit.

 

Om dit soort verbodsbepalingen alsnog te 'officialiseren' zouden ze kunnen gepubliceerd worden in het gemeentelijke politiereglement (politiecodex). Dan kan een overtreding bestraft worden met een Gemeentelijke Administratieve Sanctie - beter bekend onder de naam GAS boete... wat wel toepasselijk zou zijn gezien het onderwerp! :D

 

In het Kortrijkse politiereglement is hierover alvast niets terug te vinden...

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Ivivke zei:

Het bord is dan ook wettig te noemen vermits ik niet denk dat een stad zich kan veroorloven om illegale borden op straat te zetten :)

Het Leuvens stadsbestuur had ook een bord uitgevonden om fietsen te kunnen weren op verschillende pleinen.

De stad is hier ook terug gefloten door de rechtbank. Het was geen officieel verkeersbord, gekend in de wegcode, dus niet geldig.

Dus denk ik niet dat ze je op basis van dit CNG verbodsbord je kunnen weren.

 

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om even terug te komen op het gebruik van je bankkaart als in en uitritkaart.

 

Doe het niet !

 

Met een gewoon ticketje betaal je totdat je de parking binnenkomt wanneer je hem wenst te verlaten. Bij het gebruik van je bankkaart betaal je effectief totdat je buitenrijdt bij het verlaten. Dit kan gemakkelijk 10 min schelen waardoor je in een duurdere schijf terecht kan komen

 

De geldwolven...

  • Vind ik leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Stef zei:

Het Leuvens stadsbestuur had ook een bord uitgevonden om fietsen te kunnen weren op verschillende pleinen.

De stad is hier ook terug gefloten door de rechtbank. Het was geen officieel verkeersbord, gekend in de wegcode, dus niet geldig.

Dus denk ik niet dat ze je op basis van dit CNG verbodsbord je kunnen weren.

 

Lang leve onze wetstaat :D ik heb dus dezelfde mening.

Maar in feite kunnen we concluderen dat de algemene info over rijden op CNG en parkeren in garages dus niet geheel correct is, zoals wordt weergegeven op allerhande officiële websites over CNG (mijn blog zit hier niet bij, dit is een vrijetijdsproject B|)


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km (wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiegen :$)

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot op heden ben ik ongeveer in 50 ondergrondse garages geweest in binnen- en buitenland, nog nooit ben ik er geweigerd met mijn CNG-wagen, ik heb ook nog nergens een verbodsbord gezien.
Dit ter info, aangezien ik merk dat dit bericht de laatste dagen veel wordt gelezen door 'gasten' van het forum.


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km (wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiegen :$)

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...