Lange_666 Geplaatst: 2 augustus 2018 Geplaatst: 2 augustus 2018 Ik ben er 100% zeker van dat er olie zal blijven opgepompt worden zolang er geld aan te verdienen is. En er is nog veel geld mee te verdienen dus zal het nog wel een tijdje doorgaan, klimaatopwarming of niet.
Populair bericht Mylan1999 Geplaatst: 2 augustus 2018 Populair bericht Geplaatst: 2 augustus 2018 (aangepast) 9 uren geleden, Dr Nick zei: ik ga akkoord met wat je zegt, maar ik snap niet waarom iedereen toch maar altijd terug naar de diesel wil, je moet om 'schoon' te rijden een reeks filters en technieken toepassen om de uitstoot naar beneden te halen. Als we nu kijken naar CNG, dan is het verhaal een pak simpeler, de verbranding zelf is al een stuk schoner, als je dan na verloop van tijd ook nog eens met filters zou werken zoals bij de de huidige diesels, dan krijg je de uitstoot helemaal goed. Maar nu blijf je in de hand werken van de olie(maatschappijen) en aardgas kan ook biogas worden, kan dus een duurzame bron worden, die dan ook nog eens minder vervuilt.... Waarom dan toch maar echt terug naar diesel willen gaan? Zelfs het transport van de brandstof voor dat jij het tankt is een pak schoner. Dus ik zie alleen maar milieuvoordelen. Ik ben ook pro-CNG, maar een dieselmotor heeft nu eenmaal een aangenaam karakter door het hoge koppel bij lage toerentallen, en een dieselvoertuig heeft een groot rijbereik waarbij je je ook geen zorgen moet maken om te kunnen tanken. De mens is nu eenmaal een gewoontedier ? We kunnen trouwens ook zelf synthetische diesel aanmaken dmv elektriciteit, Audi experimenteert hier al mee op grotere schaal in de Alpen dacht ik. Het voordeel hiervan is (net zoals bij synthetisch methaangas of waterstofgas) dat je het makkelijk kan aanmaken en opslaan op momenten met energieoverschot om het op momenten van energietekort te gebruiken. Dit is bij bv elektrische wagens heel wat anders, aangezien ze dan ook net aan het elektriciteitsnet moeten hangen op momenten van overschot (opslaan van energie) en op momenten van tekort (energie vrijgeven), daarenboven slijt je batterij hiermee zonder dat je er zelf rechtstreeks echt wat aan hebt. 2 augustus 2018 aangepast door Mylan1999 3
Aardgasrijder Geplaatst: 3 augustus 2018 Geplaatst: 3 augustus 2018 19 uren geleden, Sertitude zei: Ik zat onlangs in een discussie verwikkeld waarbij iemand CNG absoluut milieuONvriendelijk beschouwde omdat de compressoren aan de tankstations zoveel energie verbruiken. Iemand daar een mening over? Eigenlijk straf dat er geen enkele instantie een gedetailleerde studie maakt hierover. En welke brandstof of alternatieve aandrijfbron gaf hij / zij dan aan als wel milieuvriendelijk? Studie van de CREG van 43 blz : https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Studies/F1736NL.pdf 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Dr Nick Geplaatst: 3 augustus 2018 Geplaatst: 3 augustus 2018 11 uren geleden, Mylan1999 zei: Ik ben ook pro-CNG, maar een dieselmotor heeft nu eenmaal een aangenaam karakter door het hoge koppel bij lage toerentallen, en een dieselvoertuig heeft een groot rijbereik waarbij je je ook geen zorgen moet maken om te kunnen tanken. De mens is nu eenmaal een gewoontedier ? We kunnen trouwens ook zelf synthetische diesel aanmaken dmv elektriciteit, Audi experimenteert hier al mee op grotere schaal in de Alpen dacht ik. Het voordeel hiervan is (net zoals bij synthetisch methaangas of waterstofgas) dat je het makkelijk kan aanmaken en opslaan op momenten met energieoverschot om het op momenten van energietekort te gebruiken. Dit is bij bv elektrische wagens heel wat anders, aangezien ze dan ook net aan het elektriciteitsnet moeten hangen op momenten van overschot (opslaan van energie) en op momenten van tekort (energie vrijgeven), daarenboven slijt je batterij hiermee zonder dat je er zelf rechtstreeks echt wat aan hebt. je zegt het zelf, uit gewoonte. Dat grote bereik hebben we misschien 2x per jaar nodig, en dat is met vakantie, de heenreis, en de terugreis. Voor de rest gebruiken we dat nooit. Bij biodiesel, hoe zit het dan met uitstoot? moeten we dan ook nog steeds een reeks filters op de uitlaat plaatsen om de uitstoot naar beneden te krijgen? of is het zoals bij aardgas dat de uitstoot uit zichzelf al lager is (elke uitstoot is te veel, maar je komt nooit aan een uitstootvrije aandrijving, elektriciteit moet ook worden opgewekt ergens) autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Koen C Geplaatst: 3 augustus 2018 Geplaatst: 3 augustus 2018 Op 2/8/2018 om 17:33, Dr Nick zei: http://nautil.us/issue/7/waste/our-nuclear-waste-is-a-goldmine https://news.nationalgeographic.com/news/2010/08/100831-can-nuclear-waste-spark-an-energy-solution/ dus zeggen dat er niets mee gedaan kan worden is gewoon fout. Interessante artikels. Het gaat dus over de zogenaamde 4e generatie kerncentrales. Artikels schrijven het zelf al : duur. En duurder dan een "gewone" kerncentrale. En minder opbrengst. Resultaat : niemand wil zoiets bouwen : niet de privé, niet de Belgische staat. Wat waarschijnlijk al niet mag - Europa en vrije markt ivm elektriciteitsproductie.... De uitgewerkte brandstofstaven van een "klassieke" kerncentrale kunnen worden gebruikt. Maar het huidige bestaande afval kan niet gebruikt worden. Dat is opgeslagen en gemengd in cement en verglaasd, dat je niks mee kan aanvangen. Ter info : - de (klassieke) kerncentrale-in-aanbouw in Finland is nog altijd niet klaar : budgetoverschrijding x3 en al tien jaar over tijd. https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie/meer-dan-tien-jaar-vertraging-voor-bouw-europa-s-modernste-kerncentrale/9940624.html - Groot-Brittannië rekent op China (en EDF) om een nieuwe kerncentrale te bouwen. Afname van elektriciteit gebeurt met een (hoge) vaste prijs voor de volgende...35 (!!!) jaar. Zo kan ik het ook https://www.thebluedeal.nl/tien-jaar-nieuwe-kernenergie-great-britain/ Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Koen C Geplaatst: 3 augustus 2018 Geplaatst: 3 augustus 2018 Quote en dan heb je nog de batterij die gemaakt kan worden uit kernafval https://www.sciencealert.com/scientists-are-turning-nuclear-waste-into-super-efficient-diamond-batteries Dat vind ik een gevaarlijke ontwikkeling. Zo'n 5.000 jaar werkzaam (mooi, OK), maar waar komen die allemaal terecht in die tijdspanne ? Kijk naar de huidige batterijen : in België valt het nog mee met Bebat. Andere landen ? Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Lage Emissie Zone Geplaatst: 4 augustus 2018 Geplaatst: 4 augustus 2018 Je moet eens kijken hoeveel CNG wagens er in Egypte rijden; http://www.total.eg/en/total-fuels/Compressed-Natural-Gas.html 2 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Mylan1999 Geplaatst: 5 augustus 2018 Geplaatst: 5 augustus 2018 Op 3/8/2018 om 10:53, Dr Nick zei: je zegt het zelf, uit gewoonte. Dat grote bereik hebben we misschien 2x per jaar nodig, en dat is met vakantie, de heenreis, en de terugreis. Voor de rest gebruiken we dat nooit. Bij biodiesel, hoe zit het dan met uitstoot? moeten we dan ook nog steeds een reeks filters op de uitlaat plaatsen om de uitstoot naar beneden te krijgen? of is het zoals bij aardgas dat de uitstoot uit zichzelf al lager is (elke uitstoot is te veel, maar je komt nooit aan een uitstootvrije aandrijving, elektriciteit moet ook worden opgewekt ergens) Hoe het met de klassieke biodiesel (zoals er nu tot 7 % wordt bijgemengd in de fossiele diesel) zit weet ik niet, maar met HVO (een soort van biodiesel, gewonnen uit reststromen van groenafval) wordt er minder uitgestoten: https://www.maes-oil.be/nl/aanbod/maes-blue-diesel-hvo/
Dr Nick Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 22 uren geleden, Mylan1999 zei: Hoe het met de klassieke biodiesel (zoals er nu tot 7 % wordt bijgemengd in de fossiele diesel) zit weet ik niet, maar met HVO (een soort van biodiesel, gewonnen uit reststromen van groenafval) wordt er minder uitgestoten: https://www.maes-oil.be/nl/aanbod/maes-blue-diesel-hvo/ maar nog altijd meer als aardgas... autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Mylan1999 Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 40 minuten geleden, Dr Nick zei: maar nog altijd meer als aardgas... Klopt, maar het is alleszins een begin om het huidige dieselwagenpark minder te laten uitstoten ? En de motor (en bestuurder) zal er zeker ook van houden aangezien het cetaangetal net geen 80 is, in vergelijking met fossiele diesel die een cetaangetal van minimaal 51 heeft (Total Excellium Diesel heeft dan weer een cetaangetal van 54). In de winter vertaalt dit zich in makkelijkere koudstarts doordat de HVO diesel makkelijker ontbrandt dan klassieke diesel.
Dr Nick Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 20 uren geleden, Mylan1999 zei: Klopt, maar het is alleszins een begin om het huidige dieselwagenpark minder te laten uitstoten ? En de motor (en bestuurder) zal er zeker ook van houden aangezien het cetaangetal net geen 80 is, in vergelijking met fossiele diesel die een cetaangetal van minimaal 51 heeft (Total Excellium Diesel heeft dan weer een cetaangetal van 54). In de winter vertaalt dit zich in makkelijkere koudstarts doordat de HVO diesel makkelijker ontbrandt dan klassieke diesel. wederom, waarom zo verstokt aan diesel??? als je veel koppel wil ga je voor elektrisch. 2 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Mylan1999 Geplaatst: 7 augustus 2018 Geplaatst: 7 augustus 2018 1. Omdat ik nog écht wil rijden, en daar hoort motorgeluid bij, zeker oudere 5, 6 en 8 cilinders op diesel (en ook de benzines) brengen een mooi geluid voort 2. Omdat die elektrische wagens schone schijn zijn zolang ze niet met 100 % groene energie worden opgeladen. 3. Het aantal elektrische wagens met een trekhaak is voor zover ik weet beperkt tot Tesla's, en die zijn voor de gewone man onbetaalbaar 4. Geen gedoe met laadplekken uitstippelen bij langere trips, ik zie sommige (oudere) mensen niet beginnen met app's te gebruiken om laadpalen te zoeken en te activeren en 10 verschillende laadpassen aanvragen om toch overal te kunnen opladen. Natuurlijk gaan deze ouderen er op termijn wel uit, hoe grof het ook mag klinken. 5. Diesel is een erg veilige brandstof ivm ontvlambaarheid Waarom zou je niet voor een schone EURO 6d-TEMP gaan als je voldoende kilometers maakt? Daarmee bedoel ik dan dat je hem niet voor ritjes voor de kerktoren gebruikt waarbij de motor onvoldoende op bedrijfstemperatuur komt en hij sneller slijt. Mijn mening is en blijft dat iedereen met de aandrijvingssoort moet kunnen rijden die hij/zij prefereert. Of dat nu diesel, HVO, benzine, CNG, elektriciteit of waterstof is.
Mylan1999 Geplaatst: 7 augustus 2018 Geplaatst: 7 augustus 2018 Op 4/8/2018 om 16:57, Lage Emissie Zone zei: Je moet eens kijken hoeveel CNG wagens er in Egypte rijden; http://www.total.eg/en/total-fuels/Compressed-Natural-Gas.html Ik keek zonet eens op die site, blijkbaar verkoopt men daar ook nog (gelode? aangezien er geen 'unleaded' voor staat) benzine met een octaangetal van 80? Is hier ook vroeger ook benzine met zo'n laag octaangetal verkocht?
Dr Nick Geplaatst: 7 augustus 2018 Geplaatst: 7 augustus 2018 1 uur geleden, Mylan1999 zei: 1. Omdat ik nog écht wil rijden, en daar hoort motorgeluid bij, zeker oudere 5, 6 en 8 cilinders op diesel (en ook de benzines) brengen een mooi geluid voort 2. Omdat die elektrische wagens schone schijn zijn zolang ze niet met 100 % groene energie worden opgeladen. 3. Het aantal elektrische wagens met een trekhaak is voor zover ik weet beperkt tot Tesla's, en die zijn voor de gewone man onbetaalbaar 4. Geen gedoe met laadplekken uitstippelen bij langere trips, ik zie sommige (oudere) mensen niet beginnen met app's te gebruiken om laadpalen te zoeken en te activeren en 10 verschillende laadpassen aanvragen om toch overal te kunnen opladen. Natuurlijk gaan deze ouderen er op termijn wel uit, hoe grof het ook mag klinken. 5. Diesel is een erg veilige brandstof ivm ontvlambaarheid Waarom zou je niet voor een schone EURO 6d-TEMP gaan als je voldoende kilometers maakt? Daarmee bedoel ik dan dat je hem niet voor ritjes voor de kerktoren gebruikt waarbij de motor onvoldoende op bedrijfstemperatuur komt en hij sneller slijt. Mijn mening is en blijft dat iedereen met de aandrijvingssoort moet kunnen rijden die hij/zij prefereert. Of dat nu diesel, HVO, benzine, CNG, elektriciteit of waterstof is. Ik snap wat je bedoelt. Elektrisch staat nog niet op punt, zeker op gebied van opslag niet. Maar voor mij geldt: hoe stiller de motor hoe aangenamer. Ik sta ook liever niet stil in de tijd en denk dus vooruit. En ik zie gewone benzine of diesel daar niet in passen. Ongeacht of je nu een iets minder vervuilende diesel neemt, hij blijft meer vervuilen dan de alternatieven, zeker als je benzine er niet bij rekent. Ik vind qua uiterlijk wel de wagens van vroeger veel mooier, en daarom hoop ik dat het elektrische VW-busje niet meer te lang op zich laat wachten, en natuurlijk, betaalbaar is. Dat zou voor mij de ideale combinatie zijn: ruim, oud uiterlijk, nieuwe techniek, ….. Als België het toeliet zouden er veel mensen een oude wagen voorzien hebben van een nieuwe motor, maar België doet daar nog al moeilijk over. maar nog eens, iedereen heeft recht op zijn mening en ik respecteer die dan ook. Soms snap ik ze gewoon niet autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Mylan1999 Geplaatst: 7 augustus 2018 Geplaatst: 7 augustus 2018 (aangepast) Ik hoop vooral dat wanneer diesel niet meer toegelaten zal worden er nog merken buiten VAG op de CNG kar zullen springen, en niet enkel op de EV kar. Ik moet wel toegeven dat ik EV techniek interessant vind (net als alle andere alternatieve brandstoffen), misschien dat ik ooit een EV als 'daily' heb en een leuke ICE als 'weekendauto'. Wat ik nog vergat te vertellen is dat ik denk dat diesel waarschijnlijk vooral voor de echte werktuigen (tractoren, dorsers, maïshakselaars, bietenmachines, aardappelmachines, graafmachines etc) nog een tijd in gebruik zal zijn, aangezien hier vaak geen plaats is voor grote accupakketten omdat andere onderdelen al veel plaats innemen. Deze machines zitten ook vaak een tijd langer op een bepaalde (soms afgelegen) locatie om hun werk uit te voeren, mogen soms de weg niet op (rupsgraafmachines), en zouden dan speciaal van de werkzaamheden weg moeten gaan om op te laden (soms ook gewoon niet mogelijk, bv een oogstmachine die op het veld moet een bepaald aantal tractoren of vrachtwagens 'voeden' die continu pendelen tussen veld en boerderij/fabriek). Nu zet men er gewoon een containertje diesel bij met een pompje en klaar is kees. Bij auto's, vrachtwagens en bussen is het net wat makkelijker om elektrische varianten te ontwikkelen owv meer ruimte aan het voertuig zelf en omdat ze meer afstand afleggen en dus voorbij laadmogelijkheden komen. 7 augustus 2018 aangepast door Mylan1999
Dr Nick Geplaatst: 8 augustus 2018 Geplaatst: 8 augustus 2018 19 uren geleden, Mylan1999 zei: Ik hoop vooral dat wanneer diesel niet meer toegelaten zal worden er nog merken buiten VAG op de CNG kar zullen springen, en niet enkel op de EV kar. Ik moet wel toegeven dat ik EV techniek interessant vind (net als alle andere alternatieve brandstoffen), misschien dat ik ooit een EV als 'daily' heb en een leuke ICE als 'weekendauto'. Wat ik nog vergat te vertellen is dat ik denk dat diesel waarschijnlijk vooral voor de echte werktuigen (tractoren, dorsers, maïshakselaars, bietenmachines, aardappelmachines, graafmachines etc) nog een tijd in gebruik zal zijn, aangezien hier vaak geen plaats is voor grote accupakketten omdat andere onderdelen al veel plaats innemen. Deze machines zitten ook vaak een tijd langer op een bepaalde (soms afgelegen) locatie om hun werk uit te voeren, mogen soms de weg niet op (rupsgraafmachines), en zouden dan speciaal van de werkzaamheden weg moeten gaan om op te laden (soms ook gewoon niet mogelijk, bv een oogstmachine die op het veld moet een bepaald aantal tractoren of vrachtwagens 'voeden' die continu pendelen tussen veld en boerderij/fabriek). Nu zet men er gewoon een containertje diesel bij met een pompje en klaar is kees. Bij auto's, vrachtwagens en bussen is het net wat makkelijker om elektrische varianten te ontwikkelen owv meer ruimte aan het voertuig zelf en omdat ze meer afstand afleggen en dus voorbij laadmogelijkheden komen. Ik ben zelf ook niet 100% voor EV, maar dat is alleen door de opslag. De motor zelf is de meest efficiënte die er is, dus daar kan je niets op tegen hebben, denk ik. Er zijn al veel vrachtwagens de omslag aan het maken naar LNG, en dat zou ook perfect kunnen voor landbouwvoertuigen e.d. omdat het een vloeibaar product is dat ook gewoon in een container kan gestoken worden. Elektrisch zou ook nog kunnen maar dan moet je echt wel grote batterypacks gaan ontwikkelen. En ipv zo'n container met brandstof zet je daar dan een mobiel batterypack met zonnepanelen of zo? Ik zie overal wel een uitweg. Maar zolang de opslag voor elektriciteit niet evolueert denk ik dat er niet echt een omslag van gaat komen naar volledig elektrisch. 1 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Lage Emissie Zone Geplaatst: 8 augustus 2018 Geplaatst: 8 augustus 2018 12 uren geleden, Dr Nick zei: Ik ben zelf ook niet 100% voor EV, maar dat is alleen door de opslag. De motor zelf is de meest efficiënte die er is, dus daar kan je niets op tegen hebben, denk ik. Er zijn al veel vrachtwagens de omslag aan het maken naar LNG, en dat zou ook perfect kunnen voor landbouwvoertuigen e.d. omdat het een vloeibaar product is dat ook gewoon in een container kan gestoken worden. Elektrisch zou ook nog kunnen maar dan moet je echt wel grote batterypacks gaan ontwikkelen. En ipv zo'n container met brandstof zet je daar dan een mobiel batterypack met zonnepanelen of zo? Ik zie overal wel een uitweg. Maar zolang de opslag voor elektriciteit niet evolueert denk ik dat er niet echt een omslag van gaat komen naar volledig elektrisch. Dr Nick, als je bekijkt wat er op de markt is dan zijn wij met onze bi-fuel motor echt wel koning met onze wagen. Alleen vind ik het jammer dat er geen tri-fuel motor op de markt bestaat. In Rusland kunnen ze wel tot 5 brandstoffen gebruiken in hun hypermoderne tanks. Europa kan beter !!! 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Mylan1999 Geplaatst: 8 augustus 2018 Geplaatst: 8 augustus 2018 27 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei: Dr Nick, als je bekijkt wat er op de markt is dan zijn wij met onze bi-fuel motor echt wel koning met onze wagen. Alleen vind ik het jammer dat er geen tri-fuel motor op de markt bestaat. In Rusland kunnen ze wel tot 5 brandstoffen gebruiken in hun hypermoderne tanks. Europa kan beter !!! Er bestaat al een quad-fuel motor hoor: https://gazeo.com/up-to-date/news/2014/Quad-fuel-taxi-unleashed-in-Uruguay,news,8181.html 1
MrFingers Geplaatst: 9 augustus 2018 Geplaatst: 9 augustus 2018 Op 7/8/2018 om 16:51, Dr Nick zei: hoe stiller de motor hoe aangenamer Ik vind die elektrische voertuigen ERG onveilig als zwakke(re) weggebruiker. Of het nu een auto, motor of scooter is. Als ze achter je aan rijden hoor je ze niet eens aankomen. Met een verbrandingsmotor hoor je toch iets, en kun je dus al anticiperen op het feit dat je over enkele ogenblikken ingehaald gaat worden. En de batterij... De productie daarvan is ook niet echt bepaald milieuvriendelijk, laat staan het verwerken van een afgedankte batterij. 2
Dr Nick Geplaatst: 9 augustus 2018 Geplaatst: 9 augustus 2018 2 uren geleden, MrFingers zei: Ik vind die elektrische voertuigen ERG onveilig als zwakke(re) weggebruiker. Of het nu een auto, motor of scooter is. Als ze achter je aan rijden hoor je ze niet eens aankomen. Met een verbrandingsmotor hoor je toch iets, en kun je dus al anticiperen op het feit dat je over enkele ogenblikken ingehaald gaat worden. En de batterij... De productie daarvan is ook niet echt bepaald milieuvriendelijk, laat staan het verwerken van een afgedankte batterij. over de batterij ben ik het 100% eens. het geluid is een aanpassing, nu zijn we het gewend om iets te horen, maar dat kan veranderen (trouwens, banden maken ook nog een beetje geluid, en bij CNG is dat ook de grootste bron van geluid) Het is een aanpassing voor iedereen dat het minder lawaaierig gaat zijn op de weg in de toekomst, en ik vind dat niet erg. Als de trend zich voortzet, dan zal het niet lang zijn vooraleer de auto's zelf anticiperen op de zwakke weggebruikers. Er zijn er nu al een heel pak uitgerust met noodremfunctie, en dat is al een stapje in de goede richting. Je zegt het zelf 'zwakke weggebruiker', en in mijn mening moet de sterkste zich aanpassen, en niet de zwakste. 2 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen