Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo, bij reis naar Z-FR viel me op dat volledig vol tanken niet lukte. Op boordcomputer steeds tot voorlaatste streepje brandstofmeter. Dit was eind juli begin aug 2016.

Is de reden een minder goede compressie? Veiligheid?

stations: Valence, Couzon au Mont d'or, Dijon, Bourg-en-Bresse (daar eindelijk overdekt station). 

In Valenciennes lukte 'le plein' wel. 

• 6 maanden later...
Geplaatst:
Op ‎4‎/‎02‎/‎2017 om 16:46, Tom VW zei:

Hallo, bij reis naar Z-FR viel me op dat volledig vol tanken niet lukte. Op boordcomputer steeds tot voorlaatste streepje brandstofmeter. Dit was eind juli begin aug 2016.

Is de reden een minder goede compressie? Veiligheid?

stations: Valence, Couzon au Mont d'or, Dijon, Bourg-en-Bresse (daar eindelijk overdekt station). 

In Valenciennes lukte 'le plein' wel. 

Ja, ik zou dat ook wel eens willen weten, neofiet die ik ben.

Geplaatst:

Het station in Bourges wordt zeker soms afgesloten.

Er hangt een wit hekken als je het brugje over bent.

We hebben al voor een gesloten hekken gestaan, hebben dan iemand van de bewakingsfirma gevonden en die heeft dan open gedaan.

Plein wordt regelmatig gebruikt voor evenementen, en de pomp staat in de hoek van het plein.

Geplaatst:
Op 30-8-2017 om 13:40, grijpgraag zei:

Ja, ik zou dat ook wel eens willen weten, neofiet die ik ben.

Gisteren in Macon getankt: driekwart vol kunnen tanken na drie pogingen (zucht).

Vandaag Valence: Hors service. Aix En Provence: impecable ( 21 kg )

• Triest 1
Geplaatst:
32 minuten geleden, grijpgraag zei:

Gisteren in Macon getankt: driekwart vol kunnen tanken na drie pogingen (zucht).

Vandaag Valence: Hors service. Aix En Provence: impecable ( 21 kg )

Ik zie nochtans dat Frankrijk bij de landen staat waarbij het verbod op de verkoop van vervuilende wagens van kracht wordt vanaf 2030, dat zijn maar twaalf jaren maar ne meer!

Volgens dit artikel in Beurs punt com verwacht Goldman-Sachs reeds een daling van de vraag naar olie vanaf het jaar 2024, binnen 7 jaren tussen al.

Dan zal Frankrijk zich toch serieus moeten gaan reppen om alternatieve brandstoffen te gaan aanbieden!

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersinstagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Geplaatst:

In Frankrijk gebeurt er wel meer op het gebied van CNG dan hetgeen wat we vanuit ons perspectief zien. Alleen zetten ze meer in op de professionele en publieke sector dan op de particuliere. In Rijsel (Lille) rijden alle bussen (400+) op CNG, een omschakeling waar ze 20 (!) jaar geleden al mee begonnen zijn ( https://www.flotauto.com/lille-une-flotte-de-bus-100-gnv-20131022.html ). En bij ons? Verder dan enkele proefprojecten komen we niet, dacht ik...

Men is er ook een netwerk van LNG-stations aan het ontwikkelen voor de transportsector dat veel ambitieuzer is dan in de traditionele "CNG-landen". Ik neem aan dat je op die manier voor dezelfde inspanning veel meer en veel sneller dieselkilometers van de weg haalt dan met het bouwen van een fijnmazig CNG-tankstationnetwerk voor het grote publiek waarna je maar moet hopen dat dat grote publiek ook zal volgen en CNG-wagens zal aanschaffen.

Alleen is het onbegrijpelijk dat ze ginder het gebruik van CNG door particulieren wel bewust lijken te ontmoedigen. De tankinfrastructuur, die er dan toch is, wordt zo ontoegankelijk mogelijk gemaakt met beperkte openingsuren, achter gesloten poorten, op onmogelijke locaties, enkel bruikbaar met specifieke tankkaarten, die je als particulier niet kan verkrijgen... Met als gevolg dat de constructeurs hun CNG-modellen niet eens aanbieden op de Franse markt. Misschien moeten dan toch de Franse constructeurs eens de stap zetten? Laat ons hopen dat ze binnenkort ook in Frankrijk het licht zien en naast het publiek en professioneel gebruik nu ook het particulier gebruik van CNG beginnen te promoten!

Geplaatst:

@Gastanker Hier heb je onder andere nog een artikel dat de materie ter sprake brengt van het bannen van benzine- en dieselauto's vanaf het jaar 2040:

http://www.servicestationmagazine.be/nl/nieuws/station/frankrijk-wil-2040-verkoop-benzine-en-dieselwagens-bannen

Wat betreft LNG-stations: Nederland is volop bezig met zo'n netwerk te ontwikkelen, het is in opbouw. Ik veronderstel Duitsland ook. En in België zit men op dat vlak ook niet stil:

Tankterminal N.V. bouwt gloednieuw LNG tankstation in Lokeren

Tankterminal N.V. bezit en exploiteert op verschillende locaties tankcleaningfaciliteiten en tankstations. Voor haar tankstation in Lokeren wil het bedrijf nu investeren in een installatie voor levering van LNG voor vrachtwagens. Voor zwaar transport en lange afstandsvervoer wordt LNG immers meer en meer beschouwd als de ideale vervanger van diesel. De keuze viel op het tankstation van Lokeren omwille van de strategische ligging langs de E17.

Voor de realisatie van het LNG-tankstation opteert Tankterminal NV voor het Nederlandse LIQUAL. Het tankstation zal uitgerust worden met een LNG-opslagcapaciteit van 73 m³, ‘on the fly’ saturatie van LNG en 2 LIQAL MID LNG-dispensers met gepatenteerd verwarmd en zuiverend nozzle docking station. In totaal kunnen op termijn 4 LNG-dispensers geïnstalleerd worden en zal er in de toekomst ook CNG kunnen getankt worden.

De ‘Micro Liquefactie’ technologie van LIQUAL die in het ontwerp voorzien is, zorgt voor onbeperkte houdbaarheid van het LNG in de opslagtank, zonder gebruik van vloeibaar stikstof (N2).  Hierdoor kan Tankterminal de eindgebruikers zowel koude als verzadigde LNG leveren en kunnen alle bestaande truckmerken effectief van LNG voorzien worden. Na de vermoedelijke oplevering van het station eind 2017 blijft LIQUAL verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud van het station.

Bron: Service Station Magazine

tankterminal1.jpg

• Bedankt 2

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

• 7 maanden later...
Geplaatst:

Ik heb vorige week tevergeefs geprobeerd om cng te tanken in Frankrijk.  Helaas paste het vulpistool niet op de vulopening van mijn A4 g-tron.  Bestaan er tussenstukken (zoals bij LPG) of doe ik iets verkeerd.

Mvg

Geplaatst:

@G-tron A4 Neen, is steeds dezelfde koppeling in heel Europa.
Behalve in Rusland (TK4 koppeling) kan je dit al eens voorhebben, of in Italië zijn er soms andere aansluitingen.

Echter in Italië weet ik dat deze pompen dan een tussenstuk hebben om aan te sluiten, waardoor je probleemloos kan tanken.

Stond je niet toevallig bij de aansluiting van de vrachtwagens? Die zijn groter.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
29 minuten geleden, G-tron A4 zei:

Ik heb vorige week tevergeefs geprobeerd om cng te tanken in Frankrijk.  Helaas paste het vulpistool niet op de vulopening van mijn A4 g-tron.  Bestaan er tussenstukken (zoals bij LPG) of doe ik iets verkeerd.

Mvg

Bij het OMV-tankstation in Gleisdorf, Oostenrijk is het ook altijd zo'n gedoe om CNG te tanken! Je mag al niet aan het vulpistool trekken als je het wil nemen. Het komt na een tijdje los: rare situatie. Het was nochtans al de derde of vierde keer dat ik daar tankte (zaterdag 31 maart 2018 om 22u27).

Dan als je vulpistool wil aansluiten op je auto, moet je kijken of je de hendel niet moet verdraaien want de opening moet op zijn grootst staan. Dan kan je het aansluiten en moet je de hendel verdraaien zodat het vulpistool vaststaat.

Na het tanken moet je die hendel opnieuw verdraaien om los te koppelen, maar daarmee komt het vulpistool nog niet los van de vulnippel van je auto. Je moet er goed aan rukken eer die loskomt.

Als andere mensen jou zo bezig zien dan denken ze wellicht: wat een gedoe, dat cng-tanken !

Die oude vulpistolen vind je vooral bij ARAL, OMV en eventueel bij een SHELL-station zoals dat in Pöchlarn, Oostenrijk, maar daar passeer ik niet meer.

Toen ik eergisteren, zaterdag 7 april 2018 terugkwam van Hongarije, heb ik dan al maar getankt bij ENI in Altenmarkt (Fürstenfeld) aan 1,023 €/kg, en doorgereden tot het SHELL-station in Regensburg. De laatste dertigtal kilometer heb ik echter wel op Super98 gereden maar dat is zo erg niet. Om dat te vermijden had ik bij BP in Klaus kunnen getankt hebben. Dat is dan voor de volgende keer.

Geplaatst:

Vorige week gaan fietsen in de Provence. Aix-en-Provence gekozen als start- en aankomstplaats mede omdat je daar CNG kan tanken. 

Op de heenreis getankt bij Aral in Merl, Luxemburg. Met die volle tank raakten we niet tot in Aix, dus de laatste 70 km op benzine gereden. In Aix kreeg ik maar 25 kg in de lege tank (inhoud 37 kg).

De auto heeft daar dan een week op de parking van het hotel gestaan. 

Omdat er dus maar 25 kg in de tanks zat voor de terugreis moest ik onderweg nog eens in Frankrijk tanken om niet te veel kilometers op benzine te rijden. 

Dat moest dan in Mâcon gebeuren. 

Daar kreeg ik maar 6 kg in een lege tank. Nog eens een tweede keer geprobeerd maar er kwam amper 0,6 kg bij. 

Dus weer een aantal kilometers op benzine moeten rijden om in Merl te geraken. Daar kreeg ik 32 kg in de lege tanks. 

Toch een gedoe daar in Frankrijk. Op de betaalterminal moet je ook kiezen tussen Bio, Eco of gewone CNG. Ik weet niet of dat de oorzaak was dat er zo weinig in de tanks ging. 

En nu waren we enkel met de auto. Met een caravan raak je volgens mij niet op die tankstations. Die moet je dan eerst in de buurt afkoppelen. 

We gaan dit jaar dan maar in Duitsland op vakantie. 

• Bedankt 2
  • Triest 1
Geplaatst:

Ik heb net een app ontdekt dat al de CNG-tankstations van Frankrijk weergeeft. De app noemt GNVert.

Bij elk tankstation is er informatie over het tankstation vermeld. Hieronder typ ik de info van het tankstation in Metz als voorbeeld:

-Het adres van het tankstation (dat ik nu niet ga overtypen)

-de openingsuren: 7j/7, 24/24 

-Carburants: GNC, EcoGNC, BioGNC

-Acces VL, VUL

-en nog een optie om naar het station te navigeren

Hierboven schreef @Locobono ook al dat je kan kiezen tussen verschillende soorten gas..

Welk kan je als toerist op doortocht het best tanken?

En wat die acces VL, VUL betekent weet ik ook al niet maar voor de rest lijkt het me een handige app omdat de openingsuren per tankstation erbij vermeld zijn.

• Bedankt 1
Geplaatst:

Voor de aardigheid heb ik die GNVert app eens geïnstalleerd en het station in Aix-en-Provence eens opgezocht. 

Bij de Gibgas app staat die vermeld als buiten dienst, op de GNVert app is er daar geen melding van. 

Eén van beide is dus onbetrouwbaar en ik vermoed dat het de Franse app is nu ik ervaring heb met CNG tanken in Frankrijk. ?

• Bedankt 1
  • 2 weken later...
Geplaatst:
Op 10/4/2018 om 13:24, Locobono zei:

Vorige week gaan fietsen in de Provence. Aix-en-Provence gekozen als start- en aankomstplaats mede omdat je daar CNG kan tanken. 

Op de heenreis getankt bij Aral in Merl, Luxemburg. Met die volle tank raakten we niet tot in Aix, dus de laatste 70 km op benzine gereden. In Aix kreeg ik maar 25 kg in de lege tank (inhoud 37 kg).

De auto heeft daar dan een week op de parking van het hotel gestaan. 

Omdat er dus maar 25 kg in de tanks zat voor de terugreis moest ik onderweg nog eens in Frankrijk tanken om niet te veel kilometers op benzine te rijden. 

Dat moest dan in Mâcon gebeuren. 

Daar kreeg ik maar 6 kg in een lege tank. Nog eens een tweede keer geprobeerd maar er kwam amper 0,6 kg bij. 

Dus weer een aantal kilometers op benzine moeten rijden om in Merl te geraken. Daar kreeg ik 32 kg in de lege tanks. 

Toch een gedoe daar in Frankrijk. Op de betaalterminal moet je ook kiezen tussen Bio, Eco of gewone CNG. Ik weet niet of dat de oorzaak was dat er zo weinig in de tanks ging. 

En nu waren we enkel met de auto. Met een caravan raak je volgens mij niet op die tankstations. Die moet je dan eerst in de buurt afkoppelen. 

We gaan dit jaar dan maar in Duitsland op vakantie. 

Vraagje: het feit dat je maar 6 KG kon tanken, kan dat liggen aan het feit dat je op de start knop moet blijven duwen?

Vraag dat maar omdat we binnenkort ook naar Frankrijk gaan. Heb ergens gelezen dat je op sommige plaatsen moet blijven duwen.

Robin

• Hahaha 1
Geplaatst:

Mijn ervaring in Frankrijk was ook dat je niet zoveel in de tank krijgt als in België. Volgens mij lagere druk op het net. 1x werkte de betaalterminal op een plaats niet en heb ik het servicenummer dat erbij stond van Engie gebeld. Vrij snel kwam er een technieker het probleem oplossen. Vele stations zoals Dijon en Valence liggen op een industriepark dus makkelijk bereikbaar met caravan. Dankzij google streetview is dit allemaal op voorhand te bekijken. Zo wist ik vorige zomer dat het station in Chalon-sur-Saône zeer krap is. Hier dan ook gekozen om 1 overnachting te houden op een camping. Dus even afkoppelen en tanken maar. Met een caravan op aardgas is zeker geen makkie maar mits een goede voorbereiding geen nachtmerrie.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
5 uren geleden, Robin zei:

Vraagje: het feit dat je maar 6 KG kon tanken, kan dat liggen aan het feit dat je op de start knop moet blijven duwen?

Vraag dat maar omdat we binnenkort ook naar Frankrijk gaan. Heb ergens gelezen dat je op sommige plaatsen moet blijven duwen.

Robin

In Frankrijk zijn sommige (een groot deel zelfs) uitgerust met een zogenaamde dodemansknop.

Dit houdt inderdaad in dat je de gehele tankprocedure (2-3 minuten) dus die knop moet inhouden.

Doorgaans kan je maar 1-2 kg tanken als je de knop niet indrukt. 6 kg lijkt me al veel, maar het zou zomaar kunnen.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

• 1 maand later...
Geplaatst:

De eco versie van cng in Frankrijk heeft niks met het soort gas te maken. Het is gewoon een bijdrage die je ‘schenkt’ aan de ‘ecologie’. Wat ze daar dan ook mee bedoelen, weet ik niet.

Dit vertelde ons een technicus die aan het station in Toulouse aan t werken was...

Geplaatst: (aangepast)

Dat ze daar in België nog niet aan gedacht hebben... om het geschonken bedrag dan nadien in de bodemloze staatskas te dumpen.

Michel zou in dat verband beter zijn licht eens opsteken in Frankrijk ipv op te draven en handjes te schudden op een opening van een CNG station.

Er zijn altijd zotten die daar in trappen en een donatie doen "voor het goede doel".

aangepast door Lange_666

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...