Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
Dr Nick

Skoda Octavia codering / modificaties

Recommended Posts

2 uren geleden, Lange_666 zei:

Wat ik niet aan de praat krijg is bv de Needle Sweep, er komt een melding dat dit niet geïmplementeerd is. Zou kunnen dat je hiervoor een ander type cockpiteenheid van doen hebt. Echter diegene die ik al gezien op Youtube zijn maar gewone uitvoeringen. Zou dus kunnen dat dit bij de CNG versie (de tweede tankmeter) niet gaat.

Werkt ondertussen wel maar ik stel vast dat er toch wat hiaten in het systeem zitten.

In de app: Long Coding: code 17 / byte 1 / bit 1 staat als tekst bij (enkel in de engelse versie): Needle Sweep

- aktiveren van de betreffende bit geeft een foutmelding, aanpassen van deze bit is niet mogelijk.

In de VCP/VCDS handleiding heeft men het echter over code 17 / byte 1 /bit 0

image.png.f92e1f0b7f821e2709215b7bcf9f6534.png

- aktiveren van deze bit gaat wel maar doet niks, geen Needle Sweep. In de app is er geen tekst voorhanden bij deze bit.

In de app kan je ook nog credits spenderen om de app dit voor jou te laten aanpassen. Omdat dit maar 10 crs kost eens geprobeerd en hopla... Needle Sweep werkt !!!!  9_9

Dan terug naar Long Coding om te kijken wat er in de bit setting voor de code 17 byte 1 nu veranderd is... niks nada...LOL.

Vraag waar ik dan mee zit: Wat heeft de OBD software nu effectief aangepast om de Needle Sweep wel te laten werken?

• Verward 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nooit vin nr of motor code moeten ingeven. Na eerste scan was dit vanzelf in orde.

Je moet niet zozeer naar de bits kijken, maar naar de benaming. Heb al gelezen dat dezelfde bit bij nieuwe types anders is als bij oude types, dus ik denk bij onze motor dat dit ook nog kan.

De fout code van de basis instelling heb ik ook. Wou de. Garage dit laten oplossen. Toevallig ook geprobeerd om verkeersbordherkenning proberen aantekeningen zetten? Of lane assist?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En een Discover Pro navigatie  (of de duurdere van Skoda) hebben want anders werkt dat ook niet goed....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Dr Nick zei:

Ik heb nooit vin nr of motor code moeten ingeven. Na eerste scan was dit vanzelf in orde.

Je moet niet zozeer naar de bits kijken, maar naar de benaming. Heb al gelezen dat dezelfde bit bij nieuwe types anders is als bij oude types, dus ik denk bij onze motor dat dit ook nog kan.

De fout code van de basis instelling heb ik ook. Wou de. Garage dit laten oplossen. Toevallig ook geprobeerd om verkeersbordherkenning proberen aantekeningen zetten? Of lane assist?

Ik heb in de garagemodule zelf mijn wagen aangemaakt, vandaar dat ik de VIN en of motorcode manueel diende in te geven. Heb dat gedaan alvorens ik de verbinding in orde had.

Ik ga dat eens verwijderen en opnieuw laten scannen.

Wat de verkeersbordherkennnig betreft: neen, ik ken ze nog goed genoeg...;).

Zoals Aardgasrijder opmerkt, je moet er de camera voor hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja daar ben ik ondertussen achter gekomen, alle, ik wist dat al, maar was aan het proberen.

Ik zoek alleen nog of ik de acc kan inschakelen, heb nu alleen cc.

al de rest is gelukt zonder problemen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb de sensor voor in de bumper wel, maar weet niet of er meerdere variaties bestaan.

Ik heb dus ook front assist.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgende aanpassingen gedaan:

- Type Presure Monitoring: weer ongedaan gemaakt want dit laat het lampje van de banden spanning continu branden op het dashboard. Heeft dus niks te maken met de gewone bandenspanningscontrole (die er standaard opzit). Was eigenlijk een accidentje bij eerste gebruik.

- Needle Sweep: zit standaard op de RS versie, nu ook op de mijne. Is maar een visueel hebbeding.

- Bijtankhoeveel (benzine) op de BC:  niet echt nuttig.

- Aanpassing verbruik CNG: +12% (was direct zichtbaar in de gemiddelden).

- Aanpassing verbruik benzine: +10% (was direct zichtbaar in de gemiddelden).

- Comfortknipperen: 5 (ipv 3). OBD geeft aan dat de waarde tussen 0 en 3 kan liggen maar het gaat tot 5. Lichtinstellingen op de multi-media moet eerst gereset worden alvorens dit effectief werkt.

- Bochtenverlichting via mistlichten vooraan: zat er standaard niet op, nog geen idee of dit werkt, daarvoor moet het eerst donker worden...:ph34r:

- Rechtse spiegel naar beneden richten in achteruit. Effect is nogal klein. Had gedacht dat de spiegel nog wat meer naar beneden zou draaien. Activatie via spiegelbedienknop op de linkerzijde. Moet in R staan om te activeren, weer op 0 zet spiegel weer terug recht.

- Sluiten van ramen bij regen: nog te testen...

- Ventilatorstand in Clima in Auto stand zichtbaar gemaakt.

Nog op zoek naar:

- Batterijspanning op BC: zou bestaan (te bekijken via dagtellerknop), ik kan er echter geen instelling voor vinden.

- Achteruitrijlichten aan bij geopende koffer: Heb ik al ergens gelezen maar vind het niet direct terug.

- Aanpassing van de regensensorgevoeligheid: Ik vond op 't net al een instelling voor de gevoeligheid van de vochtigheidssensor (humidity) van de airco dat dan verkeerd vertaald is naar regensensor. De instelling voor de humiditysensor vind ik bij mij echter niet terug.

Misschien nog:

- Coming Home/Leaving Home functie via mistlichten ipv rijlichten. Nog niet geprobeerd, zou problemen geven bij bochtenverlichting met mistlichten .

- Knipperen (pinken): afwisselend pinker/dagrijlicht. Heb dit al gezien onderweg. Geen idee wat men hiervan zegt op de keuring.

- Mistlichten als dagrijlicht.

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De dagrijlichten en knipperlichten laten samenwerken kan alleen bij led-dagrijlichten. Ik heb halogeenversie, geen idee hoe dat bij jou zit.

Ik heb ook nog de ventilatorsnelheid bij clima in autofunctie zichtbaar gemaakt

Geheugen van zetelverwarming en grootlichtassistent. Vind ik allemaal wel leuk.

Voor de regensensor, geen idee, werkt voor mij goed zo.

1 uur terug, Lange_666 zei:

Volgende aanpassingen gedaan:

- Type Presure Monitoring: weer ongedaan gemaakt want dit laat het lampje van de banden spanning continu branden op het dashboard. Heeft dus niks te maken met de gewone bandenspanningscontrole (die er standaard opzit). Was eigenlijk een accidentje bij eerste gebruik.

- Needle Sweep: zit standaard op de RS versie, nu ook op de mijne. Is maar een visueel hebbeding.

- Bijtankhoeveel (benzine) op de BC:  niet echt nuttig.

- Aanpassing verbruik CNG: +12% (was direct zichtbaar in de gemiddelden).

- Aanpassing verbruik benzine: +10% (was direct zichtbaar in de gemiddelden).

- Comfortknipperen: 5 (ipv 3). OBD geeft aan dat de waarde tussen 0 en 3 kan liggen maar het gaat tot 5. Lichtinstellingen op de multi-media moet eerst gereset worden alvorens dit effectief werkt.

- Bochtenverlichting via mistlichten vooraan: zat er standaard niet op, nog geen idee of dit werkt, daarvoor moet het eerst donker worden...:ph34r:

- Rechtse spiegel naar beneden richten in achteruit. Effect is nogal klein. Had gedacht dat de spiegel nog wat meer naar beneden zou draaien. Activatie via spiegelbedienknop op de linkerzijde. Moet in R staan om te activeren, weer op 0 zet spiegel weer terug recht.

- Sluiten van ramen bij regen: nog te testen...

Nog op zoek naar:

- Batterijspanning op BC: zou bestaan (te bekijken via dagtellerknop), ik kan er echter geen instelling voor vinden.

- Achteruitrijlichten aan bij geopende koffer: Heb ik al ergens gelezen maar vind het niet direct terug.

- Aanpassing van de regensensorgevoeligheid: Ik vond op 't net al een instelling voor de gevoeligheid van de vochtigheidssensor (humidity) van de airco dat dan verkeerd vertaald is naar regensensor. De instelling voor de humiditysensor vind ik bij mij echter niet terug.

Misschien nog:

- Coming Home/Leaving Home functie via mistlichten ipv rijlichten. Nog niet geprobeerd, zou problemen geven bij bochtenverlichting met mistlichten .

- Knipperen (pinken): afwisselend pinker/dagrijlicht. Heb dit al gezien onderweg. Geen idee wat men hiervan zegt op de keuring.

- Mistlichten als dag

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook halogeen.

Ventilatorstand bij Clima in Automodus heb ik ook gedaan, heb mijn lijst nog net aangepast voor de "wijzig" optie vervalt... :)

Regensensor is naar mijn gedacht veel te gevoelig. Was op mijn Golf veel beter. Op stand 3/4 wist hij constant bij de minste druppel.

Zetelverwarming en grootlichtassistent heb ik niet, kan ik dus ook niet aanpassen.

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, Lange_666 zei:

Ik heb ook halogeen.

Regensensor is naar mijn gedacht veel te gevoelig. Was op mijn Golf veel beter. Op stand 3/4 wist hij constant bij de minste druppel.

Zetelverwarming en grootlichtassistent heb ik niet, kan ik dus ook niet aanpassen.

Ik heb vooraan ook halogeen, achteraan is het LED bij mij.

Ja, da's waar, bij mijn Octavia wist hij constant bij de minste druppel. Ik heb op mijn hendel bovenaan de knop dan maar volledig naar links gezet op de kleinste stand. Dan heb ik tenminste een intervalruitenwisser.

Zetelverwarming heb ik wel :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog wa vergeten (maar nu is de wijzigknop ribbedebie).

- Waarschuwing tank bijna leeg (benzine) verlaagt van 9L naar 5L. Ga dit eerst even testen, nadien zal ik waarschijnlijk nog wat lager gaan.

Reden: Wegens het geringe benzine verbruik blijft het waarschuwingslampje veel te lang branden = storend! Wel geen instelling voor CNG gevonden (tot nog toe).

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Grootlichtassistent kan misschien geactiveerd worden...

En achteraan heb ik ook LED, is dat niet bij alle O3 modellen zo?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Dr Nick: Voor de grootlichtassistent moet je normaal gezien een camera hebben aan de voorkant van je achteruitkijkspiegel. Heb je die?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat is eigenlijk het verschil/voordeel van de ODB Eleven tov. VCDS ?

Ik speel namelijk ook al een tijdje met de gedachte om enkele dingen aan te passen aan onze VW Caddy maar weet ook niet wat er allemaal mogelijk is op ons model (MY 2017 Highline met een hele rits aan opties).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Lange_666 zei:

@Dr Nick: Voor de grootlichtassistent moet je normaal gezien een camera hebben aan de voorkant van je achteruitkijkspiegel. Heb je die?

jup

10 minuten geleden, MaXX99 zei:

Wat is eigenlijk het verschil/voordeel van de ODB Eleven tov. VCDS ?

Ik speel namelijk ook al een tijdje met de gedachte om enkele dingen aan te passen aan onze VW Caddy maar weet ook niet wat er allemaal mogelijk is op ons model (MY 2017 Highline met een hele rits aan opties).

OBD Eleven is goedkoper, en werkt via BT op je Android-toestel

VCDS kost een veelvoud van OBD Eleven, werkt via kabel of wifi op je Windows toestel

de mogelijkheden zijn ongeveer hetzelfde

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoe meer opties, hoe minder je kan aanpassen.

Hangt ook af van wat er als modules op je wagen geïnstalleerd is ivm met de opties die je nu al hebt.

Vb:

Optie: Mistlichten vooraan. De mistlichten worden dan geplaatst. Maar er is ook een extra betalende optie voor bochtenverlichting. Heb je die niet kan je die nu activeren (aangezien dit maar een softwareoptie is). Heb je er al voor betaald kan je ze wel uitzetten...:ph34r:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minuten geleden, Lange_666 zei:

Hoe meer opties, hoe minder je kan aanpassen.

Hangt ook af van wat er als modules op je wagen geïnstalleerd is ivm met de opties die je nu al hebt.

Vb:

Optie: Mistlichten vooraan. De mistlichten worden dan geplaatst. Maar er is ook een extra betalende optie voor bochtenverlichting. Heb je die niet kan je die nu activeren (aangezien dit maar een softwareoptie is). Heb je er al voor betaald kan je ze wel uitzetten...:ph34r:

je kan bv ook de snelheid waarbij ze moeten werken aanpassen. Dus zeggen dat hoe meer opties je hebt, je minder kan aanpassen vind ik niet helemaal correct. Je kan minder toevoegen, maar er zijn zoveel aanpassingen.... ik heb bv bij mijn grootlichtassistent de snelheid aangepast vanaf wanneer dat deze mag inschakelen. Voor mij zeer handig aangezien ik vaak op kleine wegjes rijd waar je niet snel kan rijden...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen