Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

( wagen Caddy Maxi )

Bij lage temperaturen ( +- 3 graden Celsius en lager ) begint de aangegeven temperatuur op het dash bord  aan en uit te gaan ( te knipperen als het ware).

Ik laat de wagen stationair draaien tot het blauwe symbool met thermometer symbool uitgaat.

Ik heb er nog niet op gelet hoelang het duurt voordat de wagen bedrijfsklaar is, heeft iemand een idee of een half uur draaien bij vriestemperaturen voldoende is?

Met een koude bevroren motor gaan rijden is het slechtste wat je kan doen dus dan laat ik hem liever warm draaien.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Mijn wagen 'slaapt' het laatste jaar regelmatig buiten wegens verbouwingen en ik start de wagen en rij er mee weg.

Gisteren was het 1.5 graden toen ik om 18u op mijn werk vertrok.

Na 600 m rijden gaf mijn boordcomputer aan dat de motor al 'warm' was.

Dat vind ik vrij snel.

Welk lampje van de temperatuur bedoel jij eigenlijk juist?

Bij mijn skoda staat een vriessymbool als het kouder is dan 4 graden.

• Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:
9 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Bij mijn skoda staat een vriessymbool als het kouder is dan 4 graden.

Als je pas vertrekt klopt die temperatuur niet helemaal door de plaatsing van de sensor. Maar na enkele km's mag je er toch van uitgaan dat de meting aanvaardbaar correct is.

Weet dat officiële temperaturen gemeten worden op 2m hoogte, in een constante wind, uit de zon. Dit kan je nooit bereiken met een auto, daarom dat ik het een aanvaardbare correctheid vind.

• Bedankt 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Geplaatst:

Het blauwe temperatuur symboollichtje is in de plaats gekomen van de oude analoge koelvloeistoftemperatuurmeter.

Toen wij 7 jaar geleden een Fabia aanschaften was dit de eerste maal dat ik dit zag (mijn oudere Golf V had nog een echte meter).

Dit lichtje gaat veel te snel uit. Het geeft de indruk dat de motor al warm is maar niets is minder waar.

De koelvloeistof is op dat moment nog niet helemaal op temperatuur (zo'n 90°) en de motorolie al helemaal niet (waarden te bekijken op de BC indien je die optie hebt).

Bij de motorolie begint de aanduiding pas vanaf 50° en duurt het bij deze koude temperaturen al snel 15 km voor de normale bedrijfstemperatuur bereikt is (rond de 90°, in de winter bij heel koud weer wil het al wel eens lukken dat ik zelfs de 90° niet haal, zelfs niet na 65 km waarvan het grootste deel autostrade).

• Bedankt 2
Geplaatst:
5 uren geleden, JoBé zei:

https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/35948/erg-koud-motor-auto-warm?p=2

natuurlijk is het beter om hem eerst warm te laten draaien.
voorbeeld’als jij gaat sporten doe je toch ook een warming up,zodat alles lekker soepel is voor je van start gaat.

Bedankt voor de uitleg iedereen. Wat ik vandaag heb gemerkt: ik liet de wagen een kwartier stationair draaien en vertrok. Wanneer ik na 5 minuten aan een rood licht kwam te staan werd het start/stopsysteem overbrugd en bleef de motor gewoon verder draaien..

Het zou bij vriesweer wel stom zijn als het start/stopsysteem gewoon werkte als bij normale temperaturen want de kans bestaat dan wel eens dat je na het stoppen niet meer kan starten.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Geplaatst:

Wat was de reden dat het start/stop systeem werd overbrugd (boodschap op multimediasysteem)?

Vriesweer is geen goed antwoord want dat klopt niet, bij mij valt die wel stil, al zijn er meer momenten dat hij niet stil valt.

Energiebehoefte van de wagen is te hoog of draaiende motor noodzakelijk is een veel voorkomende boodschap, spijtig dat ze niet wat verder in detail gaan zodat je weet wat de oorzaak van die boodschappen echt is (soms staat er expliciet een onderboodschap bij maar dat is dikwijls niet het geval.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...