Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Eli

R110 sticker Opel Zafira

Recommended Posts

Vorige week ben ik in Duitsland onze tweede CNG-wagen gaan halen, naast de Passat.

Duitsland, dus invoeren...

Het is een Zafira Turbo Edition uit 2011.

Op naar de keuring dus:

Maar al snel blijkt dat ik eerst mijn tanks moet laten controleren, moet om de 4 jaar en dit geldt niet in Duitsland. Dat heb ik woensdag dan al maar ingepland bij ASG in Olen.

Volgende probleem is het R110-stickertje. Dat hangt er nergens op en ik heb geen idee hoe het er bij Opel uitziet.

Bij BUGA heb ik het nu aangevraagd, maar ik heb sterke twijfels of ze het juiste voorhebben, daarom had ik graag eens een foto gezien.

In Geel aanvaarden ze trouwens enkel de grote sticker nu, begin van het jaar nog zonder problemen met een ruitsticker door de keuring geraakt.

• Triest 1

Hier de sticker van een VW Touran

Is gewoon een sticker met chassisnummer en r110 erop met een volgnummer.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

3 uren geleden, Eli zei:

In Geel aanvaarden ze trouwens enkel de grote sticker nu, begin van het jaar nog zonder problemen met een ruitsticker door de keuring geraakt.

Ik denk dat het nog eens tijd is voor mij om niet meer naar Geel te gaan....

De laatste keren dat ik er geweest ben (met de 2 benzinewagens (inbegrepen herkeuringen), de CNG is pas volgend jaar aan de beurt) :

- 2x dezelfde degoutante kerel (met hipsterbaard) aan de computer aan het begin van de lijn.

- de stationschef (ook met baard) : idem.

- de andere stationschef (met zijn krulhaar met Limburgs accent) is ook niet mijn vriend.

Ook 3 aangename controleurs gehad  (dat is ook waar) : 

- 1 die lang genoeg zijn tijd nam opdat mijn stationair CO-gehalte binnen de limiet kwam.

- 1 die over de koplamp wreef met een doek en blijkbaar was dan de afstelling van de dimlichten in orde.

- 1 die duidelijke uitleg en raad gaf (in de put).

Dus de balans is 4 - 3 xD

Tijd om de volgende keer nog eens naar Turnhout te gaan :)  (als ik het tegen dan niet vergeten ben).

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Vijf jaar geleden heb ik mijn Fiat Multipla ingevoerd uit Duitsland.
Ik diende dan ook de tanks visueel te laten keuren.

Drive Systems was toen de enige in Vlaanderen die dat deed.

Ik vroeg hen toen ook hoe ik aan het R110-stickertje kon komen.
Van hen heb ik de gegevens gekregen van iemand die daarvoor bevoegd was bij de invoerder van Fiat.
Na enkele weken zat het stickertje in de bus.

Toen was ook België het enige land in Europa waar dit verplicht was.

In de Passat hangt ook het stickertje zoals de Touran, en op Google vond ik een voorbeeld van Fiat.

Maar zou graag zien hoe het bij Opel is, want ik vrees echt dat ze bij OPEL BUGA niet weten wat ze moeten zoeken of bestellen.

Het R110 erkenningsnummer voor de Zafira moet overeenstemmen met een motortype nummer.

Het is geenszins een volgnummer.

Zie deze link op blad 6:

http://www.ingas-eu.org/docs/905.pdf

Het E-nummer verwijst naar het land. Duitsland is nr. 1 uiteraard...

Het 110R erkenningsnummer waar het hier over gaat slaat op de volledige CNG installatie van de wagen, het is een soort samenvatting van het geheel van alle CNG componenten die in de wagen aanwezig zijn: tanks, leidingen, sensoren, drukregelaars, etc. Van zodra de fabrikant één van deze componenten wil vervangen door een ander type moet de erkenningsprocedure herhaald worden! 

Dit erkenningsnummer moet aanwezig zijn op de wagen, dit is geen 'Belgische' eis, dit staat duidelijk omschreven in de 110R conventie (http://www.ngva.eu/downloads/news/ECE-TRANS-WP29-2013-101e.pdf), zie §17, in het bijzonder 17.4:

• 17.4. There shall be affixed, conspicuously and in a readily accessible space specified on the approval form referred to in paragraph 17.2. above, to every vehicle type approved under this Regulation an international approval mark consisting of:

Wat de plaats betreft waar dit nummer te vinden moet zijn:

• 17.7. The approval mark shall be placed close to or on the vehicle data plate.

Alhoewel het duidelijk een internationale verplichting is om dit nummer op de wagen aan te brengen zijn de fabrikanten toch in staat om dit te 'vergeten'! Ook op mijn (Duitse) Skoda Octavia ontbrak het.

Mogelijk is men in andere landen minder strikt om de aanwezigheid van dit nummer te controleren....

1 uur terug, Eli zei:

Deze morgen zijn de gastanks (4) gekeurd bij AGS in Olen.

Wel een factuur van 380€, waarvan 55€/tank excl BTW en nog eens 93€ voor de werkuren.

Uw korting op inschrijvings- en wegentax is dus weeral teruggevloeid naar de staat.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

26 minuten geleden, Lange_666 zei:

Uw korting op inschrijvings- en wegentax is dus weeral teruggevloeid naar de staat.

Ik kom uit aan 67 € BTW.

BIV en wegentaks zal wel iets meer zijn voor een "normale benzine" Zafira dan die 67 € ?

Je "winst" aan niet-uitgave aan BIV en wegentaks, is wel verdwenen.

Die zit nu bij AGS, zijn werknemers en de staat (u en ik en vele anderen dus).

Wat die staat er allemaal mee doet is een ander verhaal.. zowel positief als negatief.

Edited by Koen C
  • Triest 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Niet enkel de BTW vloeit terug naar de staat, ook AGS betaalt nog belastingen en sociale zekerheid op wat jij betaald hebt.

En je winst zit bij AGS zoals alle subsidies die nooit eigenlijk naar de aankoper gaan maar naar de plaatser/verkoper.

Wat mij ook stoort zijn de nog aangerekende "werkuren". Wat zit er dan in die 55 euro per tank?

Want daar is geen materiaal voor verbruikt, dacht ik toch (of het moest het vodje papier, dat men keuringsbewijs noemt, zijn).

Volgens mij zouden de werkuren in de prijs van de keuring per tank moeten zitten en niet nog eens apart aangerekend mogen worden. Schandalige praktijk, dat ruikt naar oplichting.

AGS in Olen schrap ik al uit mijn lijstje als keuringmaatschappij.

• Vind ik leuk 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

51 minuten geleden, Lange_666 zei:

AGS in Olen schrap ik al uit mijn lijstje als keuringmaatschappij.

Als het volgend jaar zover is dat de Ypsilon zijn eerste 4-jaarlijkse keuring moet krijgen, begin ik er vroeg genoeg aan om prijs op te vragen.

Een "uitstap" naar Brabant, Oost- of West-Vlaanderen heb ik er voor over indien AGS "te duur" blijkt :( in vergelijking met andere aanbieders.

• Vind ik leuk 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01