Ducato Geplaatst: 11 maart Delen Geplaatst: 11 maart Beste Allemaal, Zouden jullie eens willen meedenken met mij, we hebben namelijk te maken met een vreemde storing. Wij zijn in het bezit van een Ducato Camper op CNG (2018). Deze deed op een gegeven moment heel erg stotteren in de lage toeren (hoge toeren goed) en stationair was het een drama. We hebben toen de bougies en bobines vervangen en dit hielp niet. Vervolgens hebben we 1 injector vervangen die af en toe een storing gaf op de garage computer. Dit verhielp het probleem. Vervolgens na +/- 2000km begon weer hetzelfde. Destijds was er maar 1 injector beschikbaar en de rest stonden nog in bestelling en hierom hebben we toen besloten de andere 7 injectors te monteren. Het probleem was weer weg. Vervolgens wederom naar +/- 2000km begon hetzelfde weer, stotteren en heel slecht stationair rijden. Omdat we toen eigenlijk zo goed als thuis waren hebben we hem weg gezet en een paar dagen met rust gelaten. Toen ik hem toen even wilde verzetten op de oprit merkte ik dat het probleem verdwenen was! We hebben toen uiteindelijk weer 1500-2000km gereden zonder problemen. En toen begon het weer! En ook nu hebben we hem een paar dagen weg gezet en was het probleem vanzelf weer "verdwenen". Ook het motorlampje gaat dan weer uit. Het vervelende is dus dat dit niet altijd aanwezig is en dat wanneer je iets vervangt niet zeker weet of je nu het probleem hebt verholpen of dat hij het weer goed doet omdat hij even heeft stilgestaan. Heeft iemand enig idee of ervaring met een storing als deze? Inmiddels dus vervangen: -4x CNG injector -4x Benzine injector -Accu + bedrading nagelopen -4x Bougie -4x Bobine Wat doet die precies als de storing erin: -Stationair lijkt op 3 cilinders en ietsje gas geven zorgt voor weer voor normaal gedrag -normaal loopt die +/- 900 toeren stationair, dan +/- 600 -Hoge toeren is geen probleem maar die vallen wel weg. Als je dus bijv. 100km/h op de snelweg wilt rijden dan valt ineens je vermogen weg. Het enige wat je dan moet doen is heel even je gasvoet bewegen en dan gaat die weer. Het constant houden van een toerental (bijv. 2500 rpm) kan dus maar enkele secondes. Maar als je dus hele tijd even je gas los en weer terug dan is er "niets" aan de hand. -het maakt niet uit of de tank vol/leeg of halfvol is. Als jullie meer vragen hebben hoor ik het graag :-) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 11 maart Delen Geplaatst: 11 maart Rijd je weinig op benzine? 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
grijpgraag Geplaatst: 12 maart Delen Geplaatst: 12 maart Herkenbare problemen die ik met mijn zafira(2017) ook heb gekend van in het begin:( stotteren , motorlampje brandt, Touring laten komen , computer resetten en terug op weg), maar dat ging vanzelf voorbij. Uiteindelijk, na 5 jaar hield hij er mee op en bleken het de Bobines te zijn. Twee jaar geen problemen tot de Bobines alweer stuk bleken te zijn. Jouw ervaringen zijn dus nog slechter. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ducato Geplaatst: 12 maart Auteur Delen Geplaatst: 12 maart @Jego, Nee, eigenlijk altijd op CNG. Op benzine heb je namelijk veel minder vermogen en gaat hij maar 80km/h. Daarnaast is dat tankje zo klein dat dat heel onhandig is. Volgens mij start hij wel altijd op benzine. Ik denk dat ik per 1000KM het tankje benzine leeg rij. Ook door soms de laatste km's tot de pomp. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ducato Geplaatst: 12 maart Auteur Delen Geplaatst: 12 maart @grijpgraag, Ja juist, de bobines zijn al vervangen en bleken het probleem niet :-(. Ik weet gewoon niet meer waar ik moet zoeken. Als die storing er nou gewoon altijd was kon ik gaan proberen en doen tot hij weg was. Dit "af en toe" maakt het zo moeilijk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 12 maart Delen Geplaatst: 12 maart Dat is inderdaad een moeilijke, problemen die er af en toe zijn. Ik denk ook aan de bobines of bekabeling, maar denk eventueel ook aan eens een tank super 98 op te rijden, misschien ligt het aan de injectoren... maar is echt gissen. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 12 maart Delen Geplaatst: 12 maart (aangepast) Op 11/3/2024 om 09:43, Ducato zei: Beste Allemaal, Zouden jullie eens willen meedenken met mij, we hebben namelijk te maken met een vreemde storing. ... Als jullie meer vragen hebben hoor ik het graag :-) Er zijn verschillende mogelijkheden die je zou kunnen onderzoeken om de bron van het probleem te vinden: Brandstofkwaliteit: Controleer of de kwaliteit van de CNG (Compressed Natural Gas) goed is. Verontreinigde CNG kan problemen veroorzaken met de verbranding en de prestaties van de motor beïnvloeden, rijd ook eens op super98, +- 100km ver. Brandstofdruk: Controleer of de brandstofdruk binnen de specificaties ligt. Een te lage brandstofdruk kan leiden tot slechte verbranding en stotteren van de motor. Luchtlekken: Controleer of er ergens luchtlekken zijn in het inlaatsysteem. Luchtlekken kunnen leiden tot onregelmatige verbranding en slechte stationaire werking. Sensoren: Controleer de werking van de verschillende sensoren, zoals de zuurstofsensor en de luchtmassameter. Defecte sensoren kunnen onjuiste informatie naar de motorbesturingseenheid sturen, wat problemen kan veroorzaken. Brandstofinjectoren: Hoewel je al enkele injectoren hebt vervangen, kan het nog steeds mogelijk zijn dat er problemen zijn . Controleer de werking van alle injectoren grondig ( goed gemonteerd? ). ECU (Engine Control Unit): Overweeg om de motorbesturingseenheid te laten controleren op eventuele storingen. Een defecte ECU kan onjuiste signalen naar de injectoren sturen en problemen veroorzaken. 12 maart aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 12 maart Delen Geplaatst: 12 maart 1 uur geleden, Ducato zei: Nee, eigenlijk altijd op CNG. Op benzine heb je namelijk veel minder vermogen en gaat hij maar 80km/h. Een Ducato die maar 80 km/h rijdt op benzine ? Vind ik eigenaardig. Die Ducato's worden veel als camper / motorhome gebruikt en als "snel-lever-busje" (koeriers, PostNl, DPD etc). Rijden die allemaal maar 80 ??? Op de snelweg racen die mij "allemaal" voorbij..... (en ik rij zelf 120 GPS en met caravan 100 GPS : elke motorhome steekt mij dan voorbij) Wat nog niet vervangen is : de brandstofpomp. Maar die heeft niks te maken met het stotteren / inhouden op CNG. Ook : eens al je CNG oprijden, zodat de tanks zeker leeg zijn én eens goed doorrijden (hoge toeren maken) op benzine 98 (geen 95 rommel). Dus echt eens meer dan één volle benzinetank leegrijden, zodat je toch +/- 500 km op enkel benzine rijdt. Voor de rest helemaal eens met LEZ hierboven. Welke garage ga je ? Officiële Fiat dealer ? Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ducato Geplaatst: 12 maart Auteur Delen Geplaatst: 12 maart @Koen C, Dankjewel voor je reactie, dit zijn helaas fabrieks specs. Al deze Ducato's rijden op benzine maar 80 km/h en max 2000rpm. Op cng rijden ze uiteraard gewoon voluit en makkelijk 160 ofzo. Ik ga naar de iveco garage om dat die iets meer ervaring ermee hebben hier. Ik wil best een tank 98 oprijden alleen ik zie de connectie nog niet echt. Ik rijd eigenlijk altijd op CNG en hier zit dan ook het probleem lijkt mij? Dankjewel 41 minuten geleden, Koen C zei: Een Ducato die maar 80 km/h rijdt op benzine ? Vind ik eigenaardig. Die Ducato's worden veel als camper / motorhome gebruikt en als "snel-lever-busje" (koeriers, PostNl, DPD etc). Rijden die allemaal maar 80 ??? Op de snelweg racen die mij "allemaal" voorbij..... (en ik rij zelf 120 GPS en met caravan 100 GPS : elke motorhome steekt mij dan voorbij) Wat nog niet vervangen is : de brandstofpomp. Maar die heeft niks te maken met het stotteren / inhouden op CNG. Ook : eens al je CNG oprijden, zodat de tanks zeker leeg zijn én eens goed doorrijden (hoge toeren maken) op benzine 98 (geen 95 rommel). Dus echt eens meer dan één volle benzinetank leegrijden, zodat je toch +/- 500 km op enkel benzine rijdt. Voor de rest helemaal eens met LEZ hierboven. Welke garage ga je ? Officiële Fiat dealer ? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ducato Geplaatst: 12 maart Auteur Delen Geplaatst: 12 maart Hoi Lez, Dankjewel! Dat zijn een hoop opties. Als wij rijden rijden we best wel veel en de CNG is best snel op dan. Dat geld ook voor de benzine ook al rij ik voornamelijk op CNG. Ik zie hierom niet echt waarom het probleem in een brandstof zit. Mogelijk in het systeem maar niet in wat ik heb getankt. Ik doorkruis europa en heb dus verschillende tankstations gebruikt en dit maakt geen verschil. Dingen als luchtlekker en brandstofdruk, zou dat er dan niet altijd moeten zijn? De rest ga ik eens nakijken. Nogmaals dankjewel :-)! 1 uur terug, Lage Emissie Zone zei: Er zijn verschillende mogelijkheden die je zou kunnen onderzoeken om de bron van het probleem te vinden: Brandstofkwaliteit: Controleer of de kwaliteit van de CNG (Compressed Natural Gas) goed is. Verontreinigde CNG kan problemen veroorzaken met de verbranding en de prestaties van de motor beïnvloeden, rijd ook eens op super98, +- 100km ver. Brandstofdruk: Controleer of de brandstofdruk binnen de specificaties ligt. Een te lage brandstofdruk kan leiden tot slechte verbranding en stotteren van de motor. Luchtlekken: Controleer of er ergens luchtlekken zijn in het inlaatsysteem. Luchtlekken kunnen leiden tot onregelmatige verbranding en slechte stationaire werking. Sensoren: Controleer de werking van de verschillende sensoren, zoals de zuurstofsensor en de luchtmassameter. Defecte sensoren kunnen onjuiste informatie naar de motorbesturingseenheid sturen, wat problemen kan veroorzaken. Brandstofinjectoren: Hoewel je al enkele injectoren hebt vervangen, kan het nog steeds mogelijk zijn dat er problemen zijn . Controleer de werking van alle injectoren grondig ( goed gemonteerd? ). ECU (Engine Control Unit): Overweeg om de motorbesturingseenheid te laten controleren op eventuele storingen. Een defecte ECU kan onjuiste signalen naar de injectoren sturen en problemen veroorzaken. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 12 maart Delen Geplaatst: 12 maart (aangepast) Dus het inhouden gebeurt niet op benzine ? Kan je dat echt uitsluiten (door eens ruim meer dan 2000 km op enkel en alleen op benzine te rijden), dan ligt het aan de CNG installatie. De benzine injectoren vervangen was dan eigenlijk onnodig. Maat ja, het is gebeurd. Als het alleen aan de CNG installatie ligt, kan je eens naar een erkende CNG installateur gaan en zijn advies horen. Tenzij die Iveco garage ook een erkend installateur is : die zou het toch moeten kunnen vinden ? Of zoals LEZ schreef : de ECU als laatste verdachte ? 12 maart aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ducato Geplaatst: 12 maart Auteur Delen Geplaatst: 12 maart (aangepast) 13 minuten geleden, Koen C zei: Dus het inhouden gebeurt niet op benzine ? Kan je dat echt uitsluiten (door eens ruim meer dan 2000 km op enkel en alleen op benzine te rijden), dan ligt het aan de CNG installatie. De benzine injectoren vervangen was dan eigenlijk onnodig. Maat ja, het is gebeurd. Als het alleen aan de CNG installatie ligt, kan je eens naar een erkende CNG installateur gaan en zijn advies horen. Tenzij die Iveco garage ook een erkend installateur is : die zou het toch moeten kunnen vinden ? Of zoals LEZ schreef : de ECU als laatste verdachte ? Hoi Koen C, Dankjewel voor het mee willen denken. Nou het maakt gewoon geen verschil. Elke CNG tank heeft een kraan waar je goed bij kunt dus ik kan ze gewoon uitdraaien en dan "denkt" de auto dat ze leeg zijn. Dan schakelt hij binnen enkele seconden over op benzine maar dat maakt geen verschil omtrent de klacht. En op benzine is gewoon echt niet prettig rijden door het mindere vermogen en minimale actieradius. (eigenlijk zelfs peperduur ook, zo'n grote bus op benzine is natuurlijk niet gunstig. Het verhaal wat ik de eerste keer kreeg was dat de benzine injector van cil 1 bepaalde metingen doet die het cng systeem gebruikt. Voor mij (toen nog super leek) was het prima want na vervangen van Benzine injector 1 deed die het weer. Inmiddels dus 4x benz en 4x cng vervangen. Ja de ECU nog even en iemand riep ook nog de lamdasonde als verdachte. De EGR klep heeft hij niet dus die kunnen we uitsluiten en de KAT is "schoon". 12 maart aangepast door Ducato Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 12 maart Delen Geplaatst: 12 maart (aangepast) 8 uren geleden, Ducato zei: @Jego, Nee, eigenlijk altijd op CNG. Op benzine heb je namelijk veel minder vermogen en gaat hij maar 80km/h. Daarnaast is dat tankje zo klein dat dat heel onhandig is. Volgens mij start hij wel altijd op benzine. Ik denk dat ik per 1000KM het tankje benzine leeg rij. Ook door soms de laatste km's tot de pomp. Het kan zijn dat je water in je tank hebt. Tank je altijd 98 of 95? Je kan een tank cleaner gebruiken. Ik heb dit soms als ik een paar maanden niet op benzine rijdt en dan idd pingelen bij lage toerentallen. Vaak ook na een CNG tank beurt omdat hij dan eerst even op benzine rijdt. Een paar tanks benzine er door jagen kan ook ipv een cleaner. Bij 95 zit meer ethanol, en dat trekt vocht aan. Dus door 98 te tanken heb je en een hoger octaan en een langere houdbaarheid. Dat is wat ik doe en alsnog heb ik na 6 maanden dit probleem. Dus gewoon om de paar maanden een tankje 98 oprijden. 12 maart aangepast door JEGO Toelichting 95 vs 98 1 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bij Geplaatst: 12 maart Delen Geplaatst: 12 maart Ducato, Afhankelijk van welke regio je bent zou je eens kunnen contact opnemen met AGS in olen of van Meenen in Eeklo. beide zijn specialisten in plaatsen en onderhouden van LPG en CNG installaties. De bougies heb je al vervangen Misschien ook eens de bougiekabels vervangen als die doorslag hebben kan je ook zulke fenomenen ervaren. 1 BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dirk Geplaatst: 13 maart Delen Geplaatst: 13 maart Van nevel aalter (nu maenhout) fiat en iveco veel ervaring met cng Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen