Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Kevin

Zafira Tourer besteld

Recommended Posts

Hey @Kevin

Leuk ! Nee, Superleuk !

Dan weet ik al welke je gekocht hebt, zag er een leuke wagen uit met de nodige opties :D

We zijn allen benieuwd naar je ervaringen !

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Dinsdag heb ik mijn wagen in ontvangst mogen nemen en ondertussen al wat kilometers op de teller (500 tal). Met de dag wordt mn glimlach groter, een aangename wagen om in te vertoeven. Qua verbruik een 4.9kg (maar is nog vroeg om reeds conclusies te trekken).

Enige 'minpuntje' tot nu toe, is dat hij gelijk wat sloom optrekt bij hogere snelheid (+70km/u), een nadeel om bvb autosnelweg op te rijden (kan ook zijn dat ik zijn goede koppel om te schakelen nog moet vinden). Maar voor de rest, héél content :-)

• Vind ik leuk 1

Wij gaan over enkele weken/maanden de zafira 1.6 Turbo CNG ecoFLEX kopen en hebben deze dit weekend getest. Prachtige wagen, heel tevreden over de hele lijn. Vraagje: toen we nog maar 40km konden rijden op aardgas bleef hij signaal geven dat de brandstof op was en bleef het icoontje pinken. Zo konden we ook geen andere gegevens meer aflezen op de boordcomputer. Kan je dit afzetten of is dat normaal? Want das toch niet praktisch dan tijdens de laatste km's als je de tank wilt leegrijden.

K heb dat nog niet gehad, geen idee dus of je dit kunt afzetten. De auto die ik gekocht heb is wel model 2016 (nog met de boomerang-lichten).

Verbuik gemeten: 415km met 21kg = 5.06kg/100km; volgens boordcomputer 4.9kg/100km (de boordcomputer heeft echter niet op die 415km berekend, maar op een 1000tal km). Ik vermoed dus dat de weergave van het verbruik van de boordcomputer redelijk accuraat is.

Bij het bijna leeg zijn van de tank ook melding via boordcomputer van bijna lege tank, maar dit kon gewijzigd worden via het draaiknopje om de weergave van de boordcomputer te wijzigen.

Hoi @Kevin

Heeft de Zafira altijd op H-gas of op L-gas gereden?

want zoveel krijg ik er bij mij ni uit ze.

heb ook ne Zafira van 2016.

Ik zit rond de 6kg/ 100 km altijd op L-gas

Dat sloom optrekken is normaal, de onze heeft dat ook goed in toeren jagen 9_9

Welkom bij de Zafira club :D

18 uren geleden, David85 zei:

Hoi @Kevin

Heeft de Zafira altijd op H-gas of op L-gas gereden?

want zoveel krijg ik er bij mij ni uit ze.

heb ook ne Zafira van 2016.

Ik zit rond de 6kg/ 100 km altijd op L-gas

Dat sloom optrekken is normaal, de onze heeft dat ook goed in toeren jagen 9_9

Welkom bij de Zafira club :D

Dat goed in de toeren jagen zal ermee te maken hebben dat je verbruik hoger ligt hé. -_-p

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

5 uren geleden, JJR zei:

Dat goed in de toeren jagen zal ermee te maken hebben dat je verbruik hoger ligt hé. -_-p

Dat is toch een groot verschil met mijn Skoda. Die trekt heel goed op. Zelfs 's morgens - na een nacht stilgestaan te hebben dus - trekt ie tamelijk goed op. Ik geef dan wel zo veel gas niet omdat de eerste kilometers sowieso altijd bebouwde kom zijn.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

H-gas, k heb de indruk dat het optrekken wat verbetert. Dat kan natuurlijk ook aan mezelf liggen (gewoon worden voertuig). Nog altijd heel tevreden van mijn aankoop.

• Vind ik leuk 1

Hey,

Ik heb mijn zafira (model 2017) nu 3 weken en heb  er ondertussen 1000 km mee gereden. 

Ik merk inderdaad een groot verschil tussen h-gas ( kallo ) en l-gas ( vosseschijn ). Met h-gas doe ik ongeveer 500 km. Ik heb het probleem nu ook dat de boordcomputer steeds weergeeft dat gas op is. Moet nog bij de garage zijn en zal hier eens voor informeren. Qua rijervaring vind ik dit een tot nu toe heerlijke wagen. 

13 minuten geleden, nicky zei:

Hey,

Ik heb mijn zafira (model 2017) nu 3 weken en heb er ondertussen 1000 km mee gereden. 

Ik merk inderdaad een groot verschil tussen h-gas ( kallo ) en l-gas ( vosseschijn ). Met h-gas doe ik ongeveer 500 km. Ik heb het probleem nu ook dat de boordcomputer steeds weergeeft dat gas op is. Moet nog bij de garage zijn en zal hier eens voor informeren. Qua rijervaring vind ik dit een tot nu toe heerlijke wagen. 

Ik zit bijna aan 9000km, en vind het nog steeds een heerlijke wagen ;)  Ik ga meestal aan de Vosseschijnstraat tanken, en dan kom je inderdaad niet lang toe.  Maar ik kom daar toch voorbij, dus geen erg.

Allez, Nicky, proficiat met je nieuwe aardgaswagen!

Het is echter wel een beetje eigenaardig dat de boordcomputer van een splinternieuwe wagen de gegevens van het CNG niet correct weergeeft.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Ik had nog 45 km te rijden op cng en plots verscheen er brandstofpeil laag. Ik kan hierdoor niet in de boordcomputer om andere gegevens op te vragen. Bv brandstofpeil benzine. Hoop dat het aan mij ligt ?. 

39 minuten geleden, stefanmiler zei:

Ik zit bijna aan 9000km, en vind het nog steeds een heerlijke wagen ;)  Ik ga meestal aan de Vosseschijnstraat tanken, en dan kom je inderdaad niet lang toe.  Maar ik kom daar toch voorbij, dus geen erg.

Heb je al eens de vergelijking gemaakt met de andere tankstations uit de buurt ? Ik ga ze nu  eens uitproberen en volledig leegrijden zodat ik het eens kan berekenen. 

1 uur geleden, nicky zei:

Heb je al eens de vergelijking gemaakt met de andere tankstations uit de buurt ? Ik ga ze nu  eens uitproberen en volledig leegrijden zodat ik het eens kan berekenen. 

Echt vergeleken niet.  Hoboken (1 keer geweest) en Kallo natuurlijk top.  Als ik daar in de buurt ben zal ik daar zeker stoppen, zelfs al is ie nog half vol.

Total op Bredabaan heb ik nog niet bezocht.