Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

"Echt" interval voor oliewissel


Bremel

Aanbevolen berichten

We weten (zie onder meer hier) dat VW een oliewissel om de 15.000 km of 1 jaar oplegt voor z'n TGI-modellen, en bovendien komen ze niet in aanmerking voor de Longlife-intervallen die een groter kilometeraantal mogelijk zouden maken. 

 

Paradoxaal genoeg wordt de olie bij het rijden op (hoofdzakelijk) gas een stuk minder vuil en ik heb het zonet nog eens aan den lijve ondervonden, deze foto toont de kleur na ruim 10.000 km en een klein jaar sinds de laatste wissel - het is bij wijze van spreken alsof hij pas uit de verpakking komt. Enorm verschil met de gitzwarte prut uit een normale benzinemotor, laat staan eentje op diesel. 

 

Heeft iemand een wat het "eerlijke" interval zou zijn, heeft VW echt een goede reden om toch die 15.000 km als maximum te vermelden of zou dat pure commercie zijn? Zijn er misschien bepaalde polluenten die weliswaar geen sterke verkleuring geven, maar toch de kwaliteit van de olie aantasten? Het vochtgehalte zou kunnen spelen, maar je zou juist verwachten dat dat lager is door de relatief hoge verbrandingstemperatuur van CNG. 

IMG_20230122_142522.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat niet de kleur bepalend is, wel de kleverigheid van de olie.

Hou wat olie tussen duim en wijsvinger en haal die dan langzaam uit elkaar : de olie moet een tijdje een verbinding blijven vormen.

Dan is ze nog (redelijk) OK.


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Bremel zei:

We weten (zie onder meer hier) dat VW een oliewissel om de 15.000 km of 1 jaar oplegt voor z'n TGI-modellen, en bovendien komen ze niet in aanmerking voor de Longlife-intervallen die een groter kilometeraantal mogelijk zouden maken. 

 

Paradoxaal genoeg wordt de olie bij het rijden op (hoofdzakelijk) gas een stuk minder vuil en ik heb het zonet nog eens aan den lijve ondervonden, deze foto toont de kleur na ruim 10.000 km en een klein jaar sinds de laatste wissel - het is bij wijze van spreken alsof hij pas uit de verpakking komt. Enorm verschil met de gitzwarte prut uit een normale benzinemotor, laat staan eentje op diesel. 

 

Heeft iemand een wat het "eerlijke" interval zou zijn, heeft VW echt een goede reden om toch die 15.000 km als maximum te vermelden of zou dat pure commercie zijn? Zijn er misschien bepaalde polluenten die weliswaar geen sterke verkleuring geven, maar toch de kwaliteit van de olie aantasten? Het vochtgehalte zou kunnen spelen, maar je zou juist verwachten dat dat lager is door de relatief hoge verbrandingstemperatuur van CNG. 

IMG_20230122_142522.jpg

Er maar een manier om de olie te controleren en dat is door een oliesnalyse (door bv Anac ) maar hou u maar bij 15000km olie word wel wat warmer bij gas gebruik zowel cng als lpg een mooi voorbeeld is 1.4 vag motor in cng passat en touran die hadden weinig of geen probleem met distriebutiekettingen de benzineversie wel met langere olieverversinginterval

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, hou 15.000 km aan en gebruik gewone olie, geen longlife.

 

Je kan ook zelf ook je olie verversen, ik heb het jaren gedaan met mijn Touran.

Koop via Autodoc of via Winparts of een andere online groothandel en je kan je volledige onderhoud voor nog geen 100 euro uitvoeren, inclusief vervangen van de filters.

 

De 15.000 km wordt aangeraden omwille van de hogere temperatuur van de olie, deze zou een invloed kunnen hebben op de kwaliteit... 

ADAC heeft jaren geleden de verkleuring van de olie getest en de kwaliteit van de olie van een CNG-wagen (ik vind de berichtgeving niet meer), maar de olie was nog prima van kwaliteit.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf olie en filters wisselen is inderdaad niet zo moeilijk, maar dat wordt toch een ander verhaal als je geen garage of eigen staanplaats hebt - even op de openbare weg een oliewissel doen is nu niet bepaald evident en op veel plaatsen ook verboden. Ik ga de 15.000 km in ieder geval niet rigoureus toepassen met wat ik nu weet (en die servicemelding kun je gewoon resetten trouwens) maar wel eerder laten afhangen van andere zaken die sowieso een bezoek aan de garage zouden vragen, zoals banden en remmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...