Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Skoda Citigo schakelt over naar lege CNG tank en valt stil?


Staelens

Aanbevolen berichten

Dag forumleden,

 

We hebben hier een bizar probleem met 1 van onze CNG wagens, een skoda citigo CNG/benzine. Wanneer de auto rijdt op benzine (dus met lege CNG-tank), durft hij soms over te schakelen naar de CNG-tank (het wijzertje gaat dan naar het minimum van de CNG-tank). De CNG-tank is echter leeg en de auto valt dan stil, tijdens het rijden. Het is dan zaak van de motor terug te starten met de sleutel om dan verder te rijden. Wanneer er wel CNG in de tank zit is er geen enkel probleem en rijdt de auto prima. Enig idee? Welke sensor is hier verantwoordelijk voor? Of is dit de gasdrukregelaar die signaal moet geven dat er CNG in de tank zit en dat dus fout doorgeeft aan de ECU? Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Staelens rij je op dat moment op reserve met benzine?

Ik heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn Touran. De wagen viel niet stil, maar schakelde op dat moment wel over naar CNG met vermogensverlies tot gevolg.

 

Het viel in mijn geval enkel voor als ik met mijn benzine op reserve stond. Wagen was van  2010 en een Touran 1T (oudste model).


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@Staelens rij je op dat moment op reserve met benzine?

Ik heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn Touran. De wagen viel niet stil, maar schakelde op dat moment wel over naar CNG met vermogensverlies tot gevolg.

 

Het viel in mijn geval enkel voor als ik met mijn benzine op reserve stond. Wagen was van  2010 en een Touran 1T (oudste model).

 
Dat zou best kunnen, waar lag het toen aan?

 

De auto is al 2 keer voor dit probleem naar de garage gegaan, waar ze de alternator gereviseerd hebben maar dus niks hebben opgelost. Hij staat hier nu stil op de oprit, geen paniek. Zou gewoon graag weten waar het aan ligt zodat ik gerichter naar een oplossing kan werken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om op benzine te rijden met mijn Touran heb ik de stekker van de druksensor van de cng-aanvoerbuis los gemaakt.

Dan kon ik, zonder enig probleem, met een gevulde cng-tank op benzine rijden.

Het is de sensor op die buis die het signaal geeft op op cng te rijden.


VW Touran 1.4 TSI Ecofuel 110 kW DSG 2011 

Verbruik: spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/1/2023 om 18:13, Crombel zei:

Om op benzine te rijden met mijn Touran heb ik de stekker van de druksensor van de cng-aanvoerbuis los gemaakt.

Dan kon ik, zonder enig probleem, met een gevulde cng-tank op benzine rijden.

Het is de sensor op die buis die het signaal geeft op op cng te rijden.


Super, bedankt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het helemaal duidelijk is.

De sensor zit op het uiteinde de aanvoerlijn van de gas injecteurs verbind aan de kant van de luchtfilter.

Als hij los is brandt er wel een lichtje van de motor maar je kan er probleemloos mee blijven rijden.

 

  • Bedankt 1

VW Touran 1.4 TSI Ecofuel 110 kW DSG 2011 

Verbruik: spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/1/2023 om 09:46, Staelens zei:

 
Dat zou best kunnen, waar lag het toen aan?

 

De auto is al 2 keer voor dit probleem naar de garage gegaan, waar ze de alternator gereviseerd hebben maar dus niks hebben opgelost. Hij staat hier nu stil op de oprit, geen paniek. Zou gewoon graag weten waar het aan ligt zodat ik gerichter naar een oplossing kan werken. 

De exacte oorzaak heb ik nooit geweten. 
Ik weet enkel dat ik het in deze situatie bij mij voorkwam. Motor uitschakelen voor 30 seconden en terug vertrekken loste het probleem op. Ik ging benzine tanken en / of CNG en het probleem kwam dan niet meer terug, totdat ik met zowel benzine als CNG op reserve stond.
Ik 'vermoed' dat het ging om een foutieve omschakeling door de ECU van de wagen. Nogmaals, ik heb dit nooit aan de hand gehad bij voldoende benzine, enkel als ik al tamelijk ver in reserve stond bij benzine én mijn CNG 'op" was.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Crombel zei:

Ik weet niet of het helemaal duidelijk is.

De sensor zit op het uiteinde de aanvoerlijn van de gas injecteurs verbind aan de kant van de luchtfilter.

Als hij los is brandt er wel een lichtje van de motor maar je kan er probleemloos mee blijven rijden.

 

Let hier aub mee op, je weet dan niet meer of het lampje brandt enkel door die losse sensor of ook door een ander probleem. Kan je duur komen te staan.


1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...