Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

wagen op CNG laten ombouwen naar LPG: mag niet volgens installateur

Friedrich T

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Om de redenen die iedereen kent overwoog ik mijn volkswagen caddy op CNG (af fabriek) te laten ombouwen naar LPG. Toen ik een installateur belde om dat te laten uitvoeren, zei die vriendelijk dat ze bericht gekregen hadden van de overheid dat ze dat niet mochten doen. 

Ik kan het nergens bevestigd vinden (ook al zou ik niet weten waarom de installateur me niet de waarheid zou vertellen, want nu misloopt hij een opdracht).

Beste groeten,

Friedrich

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een Facebook-groep zag ik het volgende passeren daarover (in het Frans):

Je me suis rapproché du SPW Mobilité service homologation dont voic la réponse :
Finalement après concertation en interne et le SPF Mobilité et Transports en charge de la réglementation LPG, le montage d’une installation LPG sur un véhicule déjà équipé au CNG est interdit selon la réglementation (AR du 07.03.2013).
Le SPF a communiqué récemment aussi bien en Wallonie qu’en Flandre à ce sujet donc ils doivent applique la même chose……et la législation en Belgique n’autorise plus de deux carburants au niveau stockage.

Het beantwoordt niettemin niet alle vragen... wat als je de CNG-installatie volledig verwijdert (een scenario dat sowieso voorzien is, want na 20 jaar moet ze verplicht vervangen of verwijderd worden!) en LPG in de plaats zet? Na verwijdering van de CNG hou je principe een "gewone" benzinewagen over en daar voeg je LPG aan toe, iets wat uiteraard toegelaten is en courant gedaan wordt.

De slotsom is eigenlijk dat het scenario niet voorzien is door de wetgever en dat de betrokken FOD zich ietwat indekt en dan maar aangeeft dat het niet kan/mag. Installateurs kunnen het technisch gezien prima doen, maar de homologatie lijkt een heel ander paar mouwen te worden.

aangepast door Bremel
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...
Op 9/9/2022 om 10:22, Bremel zei:

Op een Facebook-groep zag ik het volgende passeren daarover (in het Frans):

Het beantwoordt niettemin niet alle vragen... wat als je de CNG-installatie volledig verwijdert (een scenario dat sowieso voorzien is, want na 20 jaar moet ze verplicht vervangen of verwijderd worden!) en LPG in de plaats zet? Na verwijdering van de CNG hou je principe een "gewone" benzinewagen over en daar voeg je LPG aan toe, iets wat uiteraard toegelaten is en courant gedaan wordt.

De slotsom is eigenlijk dat het scenario niet voorzien is door de wetgever en dat de betrokken FOD zich ietwat indekt en dan maar aangeeft dat het niet kan/mag. Installateurs kunnen het technisch gezien prima doen, maar de homologatie lijkt een heel ander paar mouwen te worden.

Op 7/9/2022 om 16:43, Friedrich T zei:

Beste allemaal,

Om de redenen die iedereen kent overwoog ik mijn volkswagen caddy op CNG (af fabriek) te laten ombouwen naar LPG. Toen ik een installateur belde om dat te laten uitvoeren, zei die vriendelijk dat ze bericht gekregen hadden van de overheid dat ze dat niet mochten doen. 

Ik kan het nergens bevestigd vinden (ook al zou ik niet weten waarom de installateur me niet de waarheid zou vertellen, want nu misloopt hij een opdracht).

Beste groeten,

Friedrich

Beste,

K ben vandaag bij AGS in Olen gepasseerd met m’n Caddy en daar zijn ze momenteel volop - met keuringsattest/techn controle - een bijkomende tank aan’t monteren voor LPG (mits verwijderen van 2 CNG-tanks, maar nog steeds 2 CNG-tanks resterend) en uw wagen toch een CNG-wagen blijft. Technisch gezien heb je dan 3 brandstofleveranciers: 1 = CNG, 2 = benzine, 3 = LPG. Kostprijs: 3700 Eur. K ben benieuwd naar de ervaringen van diegenen die het al laten monteren hebben. 

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

ik heb ook zeer grote belangstelling daarvoor want als gepensioneerde, doe ik als zelfstandige nog koerierdienst, niet voor pakjes, maar met ca +/- 70-80000 km/jaar is dit nu reeds enkele maanden niet doenbaar, dus de wagen staat in de garage. Ik deed heden navraag voor ombouw naar grotere benzine tank, of LPG, maar dit kon wettelijk niet zij men mij, dus?

Ik heb een Caddy Maxi sinds 2019 en rijd nu met de vorige wagen een Peugeot partner, van, diesel.

Vriendelijke groeten

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

ik heb ook kontakt opgenomen met een aantal plaatsers van cng-lpg installaties, volgens hun is het geen probleem en zorgen zij zelf voor de nodige keuring zodat aale documenten in orde zijn.

Voorwaarde is dat er minstens 1 tank op cng actief blijft.

Ik hou jullie op de hoogt van het verder verloop.

Groetjes

Marc

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, koerier zei:

Hallo,

ik heb ook kontakt opgenomen met een aantal plaatsers van cng-lpg installaties, volgens hun is het geen probleem en zorgen zij zelf voor de nodige keuring zodat aale documenten in orde zijn.

Voorwaarde is dat er minstens 1 tank op cng actief blijft.

Ik hou jullie op de hoogt van het verder verloop.

Groetjes

Marc

Bedankt voor de informatie

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo

ik breng morgen mijn wagen naar AGS Olen voor de ombouw naar LPG.

2Tanks gaan eruit en 2Tanks blijven erin, dit moet zo,het blijft dan een CNG wagen.

De 2grootste tanks achter de as gaan eruit, zo word dan plaats voor een 59liter tank LPG.

De Prijs voor ombouw en keuring is 2,3k ,lijkt mij schappelijk.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...