JoskeBoe Geplaatst: 1 maart 2016 Auteur Geplaatst: 1 maart 2016 Leuke discussie hier Tja, brandstofprijzen.... het is me wat. Ik begrijp Jean en de aardgasfederatie is niet geheel doorzichtig in hun berekeningen, dat is jammer. De vergelijking van 1 kg aardgas is 1.2-1.3 liter diesel is wel correct, daar treed ik aardgasrijder in bij. Het is voordeliger om te rijden op aardgas, maar momenteel is het verschil zeer klein. Ik heb het voor het milieu gedaan en voor de maandelijkse lasten op brandstof te beperken. 1
cngtom Geplaatst: 1 maart 2016 Geplaatst: 1 maart 2016 maar als je van een dorstige benzine wagen afstapt, en net naast je werk is een CNG station is de keuze zeer snel gemaakt + het mileu een handje helpen is altijd interessant 2
Lange_666 Geplaatst: 4 maart 2016 Geplaatst: 4 maart 2016 (aangepast) Op 16-2-2016om13:29, Aardgasrijder zei: Op 22-1-2016om15:06, Aardgasrijder zei: Als ik H-gas tank staat er steeds gaskwaliteit = 100%, ik weet wanneer je L-gas, Groengas of Biogas in het buitenland tankt, dat dit percentage varieert tussen 80 en 90%. De wagen meet inderdaad de kwaliteit/hoeveelheid methaan in het gas. Neen, wel aan de prijs en de regio. Prijs vandaag (ongeveer) H-gas +/- 0.94 € / kg L-gas +/- 0.79 € / kg Ik heb tot op heden een iets andere ervaring. Ik tank steeds gas (op de tankinstallatie hangt een blauwe L gekleefd) bij DTAS te Lier aan 0,790 euro/kg. Volgens de gegevens zou dit dus L-gas moeten zijn en zou in priciepe de gaskwaliteit onder de 100% moeten staan. Dit is echter niet het geval. Het dashbord van mijn Skoda geeft 100% aan. Vraag is dan, is het nu L-gas (aan de prijs en de L te zien) of H-gas (aan de gemeten kwaliteit te zien)? Bijkomend, vanaf welke calorische waarde spreken we van L-gas, H-gas of van H+ gas? DATS te Lier had vorige maand een calorische waarde van 11.4362. Ik neem aan dat dit H-gas is. Voordien was dit steeds +/rond de 10.3000 4 maart 2016 aangepast door Lange_666
Aardgasrijder Geplaatst: 4 maart 2016 Geplaatst: 4 maart 2016 Ik zie het inderdaad op hun website staan, maar normaal gesproken is die regio L-gas. Dat is het ook zeker tot vorige maand geweest, want toen heb ik dat specifiek station bekeken voor een drukkerij die er tankte. Aan de andere kant zou je Skoda de gaskwaliteit wel correct moeten weergeven, ik sta even voor een raadsel. @Lange_666 Hoe ver kan je rijden met een volle tank? Dat zou misschien al moeten helpen om het beter te kunnen begrijpen Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lange_666 Geplaatst: 5 maart 2016 Geplaatst: 5 maart 2016 (aangepast) Eerste keer 356 km en dan ging er 14,90 kg in. Rustige rijstijl, veel op cruise control, 70% autostrade. Tweede keer 333 km en dan was de tank kompleet leeg. Wel wat meer stadsverkeer en ook veel regen op de autostrade. Als er echt veel water op de baan staat gaat bij hogere snelheden (+ 100km/u) het verbruik toch altijd +/- 15% omhoog. Ik moet de CNG nog vullen want ik wil eerst wat op benzine rijden om mijn verschil in gemeten en effectief verbruik te kennen zodat ik dat kan laten corrigeren in de garage. Na 3 metingen is het verschil 9% (afgerond). Nadien doe ik een aantal metingen op gas om ook hier het verschil te weten te komen. Heb nu in totaal net geen 1200km (gas + benzine) dus het is nog wat vroeg voor een correct beeld. PS: Bij mijn vorige auto (Golf V, 1,9TDI) was het verschil 12% en na correctie was dit tussen de 0 en de 2% (de procenten verschil zitten hem dan vooral in de afronding). 5 maart 2016 aangepast door Lange_666
David Geplaatst: 6 maart 2016 Geplaatst: 6 maart 2016 Op 5-3-2016om07:16, Lange_666 zei: Als er echt veel water op de baan staat gaat bij hogere snelheden (+ 100km/u) het verbruik toch altijd +/- 15% omhoog. ik zie hier ook een verschil van makkelijk 10% op de snelweg. heeft water dan echt zo'n impact op de aerodynamica / rolweerstand?
Lange_666 Geplaatst: 6 maart 2016 Geplaatst: 6 maart 2016 (aangepast) 5 uren geleden, David zei: ik zie hier ook een verschil van makkelijk 10% op de snelweg. heeft water dan echt zo'n impact op de aerodynamica / rolweerstand? Op de rolweerstand. Denk maar even aan het effect bij "bijna" aquaplanning, daar is het verschil zelfs voelbaar. Ook tegenwind zorgt een deftig verhoogd verbruik (wat je dan weer wat wint bij wind in de rug... ) 6 maart 2016 aangepast door Lange_666
Lange_666 Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 Gisteren gaan tanken in Lier, er ging 17,50kg in bij een compleet lege tank. Na starten schakelde de motor na nog geen 50m reeds over van benzine naar CNG daar waar ik meestal lees dat dit enkele kms duurt. Tevens is de gaskwaliteit nu 90% (ipv 100% voordien). Gaf nadien ook maar een actieradius van 330km waar dit voordien 350 was (bij 100% kwaliteit). PS: Er stond ook nog een Caddy te tanken waarvan de bestuurder wat verwonderd was dat Skoda ook reeds een CNG model had...
Aardgasrijder Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 Het omschakelen van benzine naar cng gaat inderdaad soms heel snel, soms duurt het 2km. Ik kan er geen lijn in trekken Zou vorige keer je gassensor misschien het noorden zijn kwijtgeraakt? Hoeveel km had je met een volle tank kunnen rijden? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lange_666 Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 333km van volledig vol naar volledig leeg voor 17,50kg (en nu 90% gaskwaliteit), de betanking voorheen was 356km voor 14,90 aan 100%.
David Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 3 uren geleden, Aardgasrijder zei: Het omschakelen van benzine naar cng gaat inderdaad soms heel snel, soms duurt het 2km. Ik kan er geen lijn in trekken Zou vorige keer je gassensor misschien het noorden zijn kwijtgeraakt? Hoeveel km had je met een volle tank kunnen rijden? en wanneer je na het tanken kort na de omschakeling op van benzine op CNG stopt en dan later weer vertrekt, start de motor opnieuw op benzine voor een korte periode ...
Lange_666 Geplaatst: 8 maart 2016 Geplaatst: 8 maart 2016 Ik merkte echter ook al dat mijn Skoda steeds op CNG probeert te starten ook al is er niks meer in de tank. Je hoort dan even een tweetal relaisklikjes (die te horen zijn bij iedere overschakeling van CNG naar benzine) en dan volgt de melding op de boordcomputer dat er overgeschakeld werd naar benzine.
David Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 En nu begrijp ik het niet meer... Tot op heden heb ik altijd rondgereden met west-vlaams H-gas. Vorige zondag richting kempen vertrokken. in Turnhout dacht ik: "hmm, een pomp (Q8),ik geraak toch niet meer thuis met mijn gas, dus laat ik hem lekker vullen." ik was quasi zeker dat het L-gas was, maar toen ik de prijs zag begon ik toch te twijfelen (0,92ct/kg). [slik] dure vogels, voor hun flut L-gas. swat de tank was voor 2/3 leeg, gestopt van morren en gewoon gevuld. (hier in wevelgem tank ik H-gas aan 0,94ct/kg). ik dacht dat de wagen mat wat de kwaliteit van het CNG gas was en dat die zo wel overweg kon met een mengsel van H-gas en L-gas?? wel, nu bijna een week later was de tank zo goed als leeg (en weer lekker gevuld met H-gas) ik heb in de ganse week heel frequent gekeken, maar ik heb de CNG kwaliteit nooit zien afwijken van 100% (skoda Octavia3) dusja, wat heb ik getankt? hoe heeft mijn wagen hierop gereageerd? ik weet het niet? ik heb in de terugrit uit de kempen het verbruik in de gaten gehouden. ik dacht dat het 4,2 of 4,3kg was. veel of niet veel? ik kan het niet vergelijken. het is de eerste keer dat ik zoveel snelweg deed met mijn nieuwe wagen. ik moet zeggen, dat voor de rest, bij ons rond-de-kerk-stadsverkeer het verbruik op 4,5à4,8kg(mijn vrouw trapt iets harder ), en dit met wevelgems gas. nu, verder hoor je mij niet klagen: ik ben zonder motorproblemen thuisgeraakt, ik rij ecologisch(er) op aardgas dan op benzine /diesel ik rij goedkoper dan op benzine /diesel ik betaal geen wegenbelasting
Lange_666 Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Ik deel uw leed. Ik heb hier (Prijs aan de pomp) reeds het probleem aangehaald dat men steeds wat in het ongewisse blijft over wat men nu effectief tankt. De DATS pomp waarvan sprake heeft zelfs een L-gas sticker op de zuil hangen maar toch werd er volgens hun website in de maand februari H gas aangeboden (en dat aan de L-gas prijs). Als ik toen tankte was de gaskwaliteit 100%, nu echter maar 90% dus vermoedelijk wordt er op dit moment weer L-gas aangeboden. Vraag die ik me dan stel is dan weer vanaf welke datum de overgang was van L-gas naar H-gas en terug? Ik kan mij moelijk voorstellen dat dit telkens op de eerste van de maand gebeurd.... Ik vind het wel goed dat DATS meegeeft wat het calorisch gemiddelde was de maand voordien maar wat ben je ermee op het moment dat je gaat tanken? Dan is deze waarde enkel een richtgetal naar wat je "mogelijk" uit de pomp slurpt. Het zorgt bij mij nog steeds voor een wat onzeker gevoel. Vraag blijft dus: wat tank ik en wat krijg ik voor mijn geld? (bij benzine en diesel is dat duidelijk, bij gas niet zo. Ook bevinden de specificaties van benzine en diesel zich tussen veel kleinere grenzen dan deze voor CNG vooral wat energie inhoud betreft) En zo komen we tot het verbruik. Ook hier hangt uw verbruik af van wat je getankt en is vergelijken met een benzine of dieselrijder niet altijd makkelijk. Daarom vergelijk ik in euro's/100km ipv van in kg/100km of L/100km. Da's veel makkelijker te vergelijken. Tevens maak ik een Excel bestand van mijn verbruik om het verschil te weten tussen boordcomputer en effectief verbruik om dit nadien te laten aanpassen zodat deze waarden tenminste de werkelijkheid benaderen. Op dit moment wijkt het bezine verbruik 9% af, het gas verbruik zelfs 15% en de fluctuaties op deze laatste zijn onderling ook veel groter. Heb dit voorheen bij mijn Golf V tdi ook gedaan, de afwijking daar was 12% en na aanpassen situeerde de afwijking zich tussen 0 en 1,5%. Op dit moment heb ik echter nog niet genoeg metingen om het verschil effectief te weten maar dit komt nog... Wat uw verbruik betreft: Naar wat ik kan zien bij mijn Octavia is 4,2/4,3 op de boordcomputer OK. Bij mij is dat voor een volle tank tussen 3,9 en 4,3, 70% autostrade, rest bijna stadsverkeer. Effectief verbruik is tussen 4,2 en 5,2 (voor het laatste getal is dan weer de vraag: wat voor soort gas heb ik getankt)
Annan Geplaatst: 27 april 2016 Geplaatst: 27 april 2016 Hallo iedereen, eerste post! Nieuwe auto moet nog geleverd worden, maar heb al heel wat info kunnen vergaren op deze site. Top dus Ik ben al op zoek naar CNG stations en de enige die echt in de buurt ligt is de Q8 van Turnhout. Ik ben zelf van Hoogstraten. Zoals al eerder aangehaald, toch straf dat die 0.92/kg vragen terwijl het helemaal niet duidelijk is welk gas je nu tankt, H of L gas... toch wat verwarrend 1
Aardgasrijder Geplaatst: 27 april 2016 Geplaatst: 27 april 2016 Annan, welkom 100 meter verder gaat Esso (van Pitpoint) binnenkort ook open. Het gas is L-gas Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lange_666 Geplaatst: 27 april 2016 Geplaatst: 27 april 2016 (aangepast) 0,920 € voor L-gas is toch duur als je ziet dat ze bij DATS L-gas verkopen voor 0,790€. Alhoewel ik daar binnenkort toch ook een prijsstijging zie komen aangezien benzine en diesel langzaam weer duurder beginnen te worden. 27 april 2016 aangepast door Lange_666
Annan Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 12 uren geleden, Lange_666 zei: 0,920 € voor L-gas is toch duur als je ziet dat ze bij DATS L-gas verkopen voor 0,790€. Alhoewel ik daar binnenkort toch ook een prijsstijging zie komen aangezien benzine en diesel langzaam weer duurder beginnen te worden. Terwijl het toch wel een selling-point is van CNG dat het minder vatbaar zou zijn voor fluctuaties zoals benzine en diesel dat zijn. Laten we hopen dat ie nog even stabiel blijft @Aardgasrijder idd, had ik ook al van gehoord. Ik vrees echter dat zij hetzelfde zullen vragen voor hun CNG. In Rumst vraagt Esso evenwel "maar" 0.84 € Ik moet regelmatig langs Antwerpen. Volgens Gibgas (met dank aan het forum), kan je bij kielsbroek 10 H-gas tanken voor €0.84! 1
stefanmiler Geplaatst: 28 april 2016 Geplaatst: 28 april 2016 15 uren geleden, Annan zei: Terwijl het toch wel een selling-point is van CNG dat het minder vatbaar zou zijn voor fluctuaties zoals benzine en diesel dat zijn. Laten we hopen dat ie nog even stabiel blijft @Aardgasrijder idd, had ik ook al van gehoord. Ik vrees echter dat zij hetzelfde zullen vragen voor hun CNG. In Rumst vraagt Esso evenwel "maar" 0.84 € Ik moet regelmatig langs Antwerpen. Volgens Gibgas (met dank aan het forum), kan je bij kielsbroek 10 H-gas tanken voor €0.84! Ik merk wel dat de prijs (bij het station dat ik dagelijks passeer) meerdere maanden hetzelfde blijft. 1
Brembos Geplaatst: 9 mei 2016 Geplaatst: 9 mei 2016 Ik erger me steeds vaker aan de toch wel erg beperkte reikwijdte met L-gas. Afgelopen zaterdag een ritje gedaan Antwerpen/Zuid Limburg en terug gedaan (cruisecontrol op 120 , wel met 3 volwassenen aan boord + 2 fietsen op de trekhaakdrager) en na 273 km waren de gastanks al leeg.Met dit warme weer kreeg ik ook maar 13.7 kg Dats 24 L gas in de tanks. Een verbruik van 5 kg/100 km is op zich nog niet zo slecht maar de zeer frequente bezoeken. aan de pomp gaan op den duur toch op mijn zenuwen werken. Hoog tijd dat ze in het Antwerpse ook H gas introduceren. De enige H pomp in de buurt (Hoboken) is dan weer meer defect dan dat ze werkt....Met de 16 kg die ik er daar eenmalig (de 2 volgende keren werkte ze niet) in kreeg haalde ik probleemloos de 400 km en daar kan ik mee leven. L en H gas , toch een wereld van verschil..... 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen