Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

Ondertussen al een dik jaar enthousiaste aardgasrijder en ook mijn zoon heeft de stap gezet. Wegens de toch nog beperkte dekking van de tankstations zocht ik wat info over mogelijkheden om thuis te vullen. Iemand ervaring mee?

• Vind ik leuk 1

BRC Fuelmaker - Phill, deze installatie kan je aanschaffen als je thuis wil vullen.

Het systeem kost een aardige cent, ik dacht rond 3000 € (maar kan er ook langszitten, het zit ver in mijn geheugen).

Hou rekening dat de vuldruk in je tanks lager ligt dan 200 bar en je dus nooit 100% zal kunnen voltanken.

Tanken duurt makkelijk > 10 uur, dus tanken doe je best 's nachts.

Verder is tanken met een tankinstallatie aan huis ook iets gevoeliger voor vocht in je tanks (dit heb ik vernomen uit goeie bron van een erkende installateur), dit argument moet je niet overroepen, er is gewoon kans op enig vocht in je tanks.

Verder dien je je thuisinstallatie jaarlijks te laten keuren... door een erkende keurder, bv. Vincotte.

De compressor verbruikt ook elektriciteit, dus de electriciteitsrekening gaat ook hoger zijn.

Met de huidige gasprijs zou een kg H-gas tussen de 50-60 cent per kg zijn, maar ik heb de berekening niet meer voor handen.

Een thuisinstallatie is pas interessant als je 2 of meerdere voertuigen op CNG hebt, voor 1 wagen is het de kostprijs niet waard, tenzij je ergens een 2dehands model kan aanschaffen...

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Dus afspreken met buren of zo... Meer dan 10 uur laadtijd voor 15 kg? Wij hebben een Dats op nog geen vijf kilometer maar wel voor 0.980€/kg. Zal dus wat rekenwerk vergen.

Hoi,

bij de laatste navraag ( kan je bij drive systems doen ) zat de prijs rond de 5.000 euro....

gr,

Ive

13 uren geleden, Aardgasrijder zei:

BRC Fuelmaker - Phill, deze installatie kan je aanschaffen als je thuis wil vullen.

Het systeem kost een aardige cent, ik dacht tussen 2000-3000 € (maar kan er ook langszitten, het zit ver in mijn geheugen).

Hou rekening dat de vuldruk in je tanks lager ligt dan 200 bar en je dus nooit 100% zal kunnen voltanken.

Tanken duurt makkelijk > 10 uur, dus tanken doe je best 's nachts.

Verder is tanken met een tankinstallatie aan huis ook iets gevoeliger voor vocht in je tanks (dit heb ik vernomen uit goeie bron van een erkende installateur), dit argument moet je niet overroepen, er is gewoon kans op enig vocht in je tanks.

Verder dien je je thuisinstallatie jaarlijks te laten keuren... door een erkende keurder, bv. Vincotte.

De compressor verbruikt ook elektriciteit, dus de electriciteitsrekening gaat ook hoger zijn.

Met de huidige gasprijs zou een kg H-gas tussen de 50-60 cent per kg zijn, maar ik heb de berekening niet meer voor handen.

Een thuisinstallatie is pas interessant als je 2 of meerdere voertuigen op CNG hebt, voor 1 wagen is het de kostprijs niet waard, tenzij je ergens een 2dehands model kan aanschaffen...

indien je een thuisinstallie plaatst, moet je dit dan ook doorgeven aan de makelaar van je brandverzekering huis?

1 uur geleden, Jan Robert zei:

indien je een thuisinstallie plaatst, moet je dit dan ook doorgeven aan de makelaar van je brandverzekering huis?

Ik zou dat zeker doen. Gelukkig gaat het niet om een laadinstallatie voor een elektrische fiets, moto of auto. Daar is het gevaar voor brand immers veel groter.

Brand nadat elektrische fiets vuur vat in Hasselt (9 augustus 2019)

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

5km van huis en jij spreekt van beperkte dekking? 5km is toch vlakbij?

• Vind ik leuk 2

On 8/9/2019 at 8:43 PM, Aardgasrijder said:

Heel goeie samenvatting, en zeker het elektriciteitsverbruik is niet te onderschatten.

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---