Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Volvo V90 Bi-Fuel CNG bestelbaar


Groengas

Aanbevolen berichten

De Volvo V90 komt er nu ook als Bi-Fuel (CNG). Deze is in Zweden vanaf vandaag bestelbaar en wordt einde van het jaar geleverd.
Volgens het persbericht komt dit voortuig ook naar België en Luxemburg. Later misschien ook in andere landen.

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/193335/nu-kommer-nya-volvo-v90-som-bi-fuel#.V2uTb-8MmX0.twitter

Auto heeft 254PS, 350Nm, 8-Gang-Automaat. Tankinhoud is 18 kg en 55 liter  voor benzine. Techniek is van Westport.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 3 maanden later...
  • 1 maand later...

Volvo-V90-T5-Bi-Fuel-profile.jpg

De nieuwe Volvo V90 is voortaan ook leverbaar met een bi-fuel motorisatie op benzine en CNG. De gastank is voldoende groot voor een autonomie van ruim 400 km.

 

Deze nieuwe Volvo V90 bi-fuel wordt in de Volvo Cars fabriek van Torslanda gebouwd. De CNG-installatie wordt bij Westport ingebouwd, dat is de firma waarmee Volvo samenwerkt voor de bi-fuel modellen. Deze versie zal beschikbaar zijn met hetzelfde uitrustingsniveau als de overige varianten van het V90-gamma. Deze bi-fuel versie is gebaseerd op de T5 benzineversie, een viercilindermotor met 254 pk die 350 Nm aan koppel levert. De wagen komt met een automatische achttrapsversnellingsbak. Deze Volvo V90 bi-fuel is voorzien van een aardgastank van 18 kilo, wat goed is voor een autonomie van 400 km op gas. De wagen beschikt uiteraard ook over een benzinetank van 55 liter. Volvo heeft nog geen officiële verbruikscijfers vrijgegeven voor deze nieuwe Volvo V90 bi-fuel. De eerste leveringen worden voorzien voor mei 2017. De nieuwe is te koop vanaf 58.450 euro. (Belga)


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo

Heb meegereden met een V90 tijdens een testrit op het autosalon (wist dat het mogelijk was en ben speciaal daarvoor naar het autosalon geweest).

De testrit was kort +/- 15min.

Was wel een zeer aangename wagen, vind het een prachtig interieur, maar heb toch enkele bedenkingen:

- CNG installatie wordt pas later ingebouwd: Dit betekent een vrij knullig knopje met 5 ledjes om volume in je tank aan te geven en verder geen verbruiksinfo op het dashboard zoals bij VAG-groep.

- Je verliest echt veel plaats in de koffer. Dan rijd je met een grote wagen, maar heb je nog altijd maar een zeer kleine koffer.

- Ik vrees dat het verbruik nog altijd aan de hoge kant zal uitvallen (benzineverbruik tijdens testperiode op het autosalon kwam uit op +/- 10l). Dus vermoed ik dat bij een normaal rijpatroon en op CNG het verbruik toch nog tussen 8 à 9 kg zal zijn.

- Prijs van de wagen

 

PS.: heb nu een VW Golf TGI, en ben daar zeer tevreden over.

 

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

CNG installatie wordt pas later ingebouwd: Dit betekent een vrij knullig knopje met 5 ledjes om volume in je tank aan te geven en verder geen verbruiksinfo op het dashboard zoals bij VAG-groep. (schreef Carlo)

Ja maar, ja maar : jullie zijn rotverwend bij VAG ! 

Minidot - maxidot (of hoe heet het tegenwoordig ?) - berekening 100% gas of 90 % gas of 85 % etc - rijbereik - altijd starten op gas - en wat weet ik nog allemaal ? 

Ik bedoel wel CNG gerelateerd !  (niet weglopende Columbussen - rekkende kettingen - olieverbruik :/9_9;))

 

Hoe anders is het bij FCA (Fiat groep) : 4 balkjes van lang naar kort - een pieptoon als het kortste balkje wordt aangesneden + melding op het scherm "CNG tanken noodzakelijk" - starten bij lege CNG tank : idem (pieptoon + melding).

 

Hé, schiet me net te binnen : zo'n (irritante) pieptoon en melding verplichten bij inbouw achteraf...bij V12's met 2 kg tank...xDxD>:(

  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Achterafinbouw door Prins/westport met voor- en nadeel is al jaren hetzelfde bij Volvo. Weet niet of het gadget van gasverbruiker bij VAG me over de streep trekt. Vind betrouwbaarheid een belangrijker issue. Bakverlies is een ding en moet ieder voor zichzelf uitmaken. Valt mij bij de laatste V70 alleszins mee. Een fiets kan er niet meer zonder voorwiel rechtop in, maar dat wilde ik toch al niet. Enig nadeel vind ik de 4-cilinder tov de 5 in de V70 en V60. Klopt dit wel? Benieuwd naar de eerste nieuwen. Vind het interieur er echt op vooruit gegaan. Misschien mooie tussenauto tot overstap naar waterstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, CNGarni zei:

Mijn "droomwagen" met CNG ligt wellicht in de Audi A4 avant of A5 sportback ;)

Bedenk dat de VAG producten met een mager mengsel uit moeten. V90 en A5 zijn zeer verschillende klassen. De A5 heeft me altijd kunnen bekoren en ik ben zeer nieuwsgierig naar de uiteindelijke wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...
Op 17/7/2016 om 14:08, CNGarni zei:

Mooie auto langs voren, van de achterkant word ik niet zo heel wild... :D

 

Doe mij maar de binnenkant B|
Dan de achter-, zij- en voorkant. Smaken verschillen, gelukkig! 


2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

 

2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen)

2019 NIU NGT ( E-scooter )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...