Marc Geplaatst: 5 november 2016 Geplaatst: 5 november 2016 (aangepast) De Caddy Maxi zou een CNG tank van 37 kg hebben. Nico V heeft er 37,27 kg ingekregen. Ik heb mijn tank een paar keer helemaal leeg gereden, maar ik kreeg er maar een 35 kg in (soms ietsje meer, soms ietsje minder). Dit zowel bij de DATS24 bij mij in de buurt als in Luxemburg onderweg op vakantie. Hoe komt dit? Heeft het iets te maken met de druk waarbij de CNG in het tankstation is opgeslagen en dus de druk die in je cng-tank gepompt kan worden? Is dit verschillend in ieder cng-tankstation? Groeten, Marc 5 november 2016 aangepast door Marc
Aardgasrijder Geplaatst: 6 november 2016 Geplaatst: 6 november 2016 @Marc dit heeft volledig met de vuldruk van het station te maken. Er is een buffer van X kg gas in een tankstation, (heel kort samengevat) die buffer wordt onder hoge druk opgeslagen en getransporteerd in je gascilinders van de wagen. Afhankelijk van de ingestelde druk in het pompstation, wat je op voorhand niet weet, is dus ook de hoeveelheid CNG in je gascilinder bepalend die je na X minuten er in gepompt krijgt. De lengte van de buffer tot je wagen speelt ook een rol (en de buitentemperatuur). Je kan een beetje afleiden als het tankstation een grote(re) buffer heeft of niet. Als er 1 CNG-pomp staat of meerderen, weet je ook dat de buffer groter is. Bv. in Slovenië heb ik aan een pomp gestaan waar er 6 vulpistolen hingen, 2 voor wagens, 4 voor bussen. Het bijgebouw dat daar stond was vele malen groter dan wat je bij bv. Dats ziet staan. Aangezien er specifiek ook bussen kunnen tanken, hangt daar dus een veel grotere installatie. Ik herinner met een gesprek in begin van het jaar op het autosalon. Ik sprak er met iemand van DATS, hij zei dat er ergens in Vlaanderen een persoon met een bus ging tanken aan een CNG-pomp van hen. De bestuurders die achter de man met de bus kwamen, kloegen dat er weinig druk op de pomp zat. DATS heeft deze vriendelijke buschauffeur gevraagd om niet in de piepuren te gaan tanken (lees tussen 16 en 19 u). De buschauffeur ging volgens hen nu altijd 's ochtends tanken om zo geen problemen te veroorzaken voor de anderen Ik heb nog maar 2 keer last gehad van verminderde druk, dit was bij Bruno in Winterslag, echter was dit in de eerste maand dat hun pomp stond. Ik kreeg er telkens maar 12-13 kg in, de laatste keren steeds 16-17 kg voor mijn tank van 15 kg. Dus ik leid er uit af dat ze deze installatie voorzien hebben van een beetje extra druk. Zie hieronder een afbeelding van een pomp uit Oostenrijk, daar stond de druk afgebeeld als je ging tanken. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Marc Geplaatst: 7 november 2016 Geplaatst: 7 november 2016 Dank aardgasrijder! Inderdaad, ik heb het gisterenavond ook kunnen vaststellen. Voor de eerste maal gaan tanken bij Elva in Erembodegem. Dit is een tankstation van de Intercommunale Ilva die een aantal vuilniswagens op aardgas heeft aangekocht en haar tankstation voor iedereen openstelt. Hier hangen 2 pistolen: een voor vrachtwagens en een voor auto's. Dus voorzien op grotere tankvolumes en ik kreeg in mijn Caddy nu 38,65 kg... 1
Aardgasrijder Geplaatst: 16 januari 2017 Geplaatst: 16 januari 2017 Op 7/12/2016 om 17:25, koenvools zei: *De wagen heeft nu net de 1000km overschreden. Is het hoge verbruik misschien te wijten aan het feit dat hij nog nagelnieuw is? Of is er een ander probleem? Hieronder alvast een link naar mijn spritmonitor. Veel staat er nog niet op. Gastank is net leeggereden, en tanken zal vanavond of morgen gebeuren. https://www.spritmonitor.de/en/detail/757485.html Hoe is je verbruik ondertussen? Ik zag geen updates meer via Spritmonitor en ben wel een beetje... curieus Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
gismo Geplaatst: 26 januari 2017 Auteur Geplaatst: 26 januari 2017 Op Tuesday, July 12, 2016 om 17:25, koenvools zei: Ik ben op zijn zachtst gezegd redelijk verbaasd over het verbruik van mijn Caddy Maxi. Enkele bedenkingen: *Officieel zou de wagen 800km op aardgas moeten kunnen rijden, en 200km op benzine. Mijn boordcomputer geeft bij volle tanks aan dat ik 580km op aardgas kan rijden, en 80!!km op benzine. *Na 443km was mijn gastank volledig leeggereden. Ik doe voornamelijk korte ritten (vooralsnog geen autosnelweg). Ik rij op een rustig tempo en niet geladen. Vandaag slechts 448km gereden, en gastank is weer leeg?!? *Dat ik geen 800km haal met een volle gastank verwondert me niet, gezien fabrikanten altijd zeer optimistisch zijn over zo'n zaken. Maar het verschil tussen 800km en 450km is toch niet aanvaardbaar? *We vertrekken donderdagnacht naar de Dordognestreek in Frankrijk, en ik houd mijn hart al een beetje vast. Hopelijk vermindert het verbruik drastisch op de autosnelweg (hoewel dakkoffer en volle lading ook voor hoger verbruik zullen zorgen). *De wagen heeft nu net de 1000km overschreden. Is het hoge verbruik misschien te wijten aan het feit dat hij nog nagelnieuw is? Of is er een ander probleem? Hieronder alvast een link naar mijn spritmonitor. Veel staat er nog niet op. Gastank is net leeggereden, en tanken zal vanavond of morgen gebeuren. https://www.spritmonitor.de/en/detail/757485.html na 10000km ( 50 % stad / 50 % snelweg ) zit ik op een gemidd. verbruik van 5.1 kg/100km ( H+ gas ) 1
JJR Geplaatst: 26 januari 2017 Geplaatst: 26 januari 2017 Ik zit rond de 5,8 Kg /100 Km. Enkel met aardgas heb ik tot net onder de 750 Km kunnen rijden toen we op vakantie gingen (geen hoge snelheden en snelweg) Momenteel heb ik 25000 Km op de teller. Nog 3 maanden en we blazen het eerste kaarsje uit. 1 VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
David Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 ik kan ook beamen dat het verbruik van de caddy absoluut niet overeenstemt met hetgeen beloofd wordt. recentelijk heeft er iemand geprobeerd om onze skoda fabia wat korter te maken. als vervangwagen had ik gevraagd als ik geen caddy kon krijgen. dit zou me een testrit uitsparen. wetende dat de fabia te klein wordt... awel, dat was de korte versie met een 1.2 TSI motor (110pk dacht ik), ja dus een benzine. in die 5 dagen dat ik ermee gereden heb kreeg ik het gemiddelde BC verbruik niet onder de 7,2l/100km (ritjes van 15-20km) akkoord, er lagen winterbanden op en het was (bere)koud. maar dit verschilt toch enorm van de beloofde 5,3l/100km gemengd verbruik uit het verkoopsboekje dacht ik. als het verbruiksverschil met de CNG versie ook zo groot is op de maxi kan ik best geloven dat je nooit aan uw 800km komt.
hvc$cng Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 een drietal weken geleden gaan tanken bij Dats Wevelgem, koud weer en 17,85 kg kunnen tanken(koud weer). Vandaag was de gas op en overschakeling naar benzine na 450 km op gas! BC gaf gemiddelde sinds tanken van 3.8 kg/100 km en dat is dus een heel klein verschil met de werkelijkheid. Van die 450 km was +- 250 km autostrade met een eco rijstijl, +- 110 km u CC en ook de rest me gehouden aan de max opgelegde snelheid (meestal 70km/u sinds 01/01). Op benzine met dezelfde rijstijl terug van de kust naar huis (+- 65 km) en volgens BC verbruik van 5.5 l/100km benzine. Dus ben ik zeer tevreden over de verbruikcijfers. Ik ben wel geen km vreter want na 10 maand slechts +- 8.000 op de teller maar waar ik van schrok was gisteren de melding dat ik over 28 dagen "olieonderhoud" moet doen. Te veel korte ritten? Volgens de verkoper was dat om de 15.000km of na 2 jaar dus een heel verschil. Iemand anders daar ervaring mee? 1
Marc Geplaatst: 27 januari 2017 Geplaatst: 27 januari 2017 6 uren geleden, David zei: ik kan ook beamen dat het verbruik van de caddy absoluut niet overeenstemt met hetgeen beloofd wordt. recentelijk heeft er iemand geprobeerd om onze skoda fabia wat korter te maken. als vervangwagen had ik gevraagd als ik geen caddy kon krijgen. dit zou me een testrit uitsparen. wetende dat de fabia te klein wordt... awel, dat was de korte versie met een 1.2 TSI motor (110pk dacht ik), ja dus een benzine. in die 5 dagen dat ik ermee gereden heb kreeg ik het gemiddelde BC verbruik niet onder de 7,2l/100km (ritjes van 15-20km) akkoord, er lagen winterbanden op en het was (bere)koud. maar dit verschilt toch enorm van de beloofde 5,3l/100km gemengd verbruik uit het verkoopsboekje dacht ik. als het verbruiksverschil met de CNG versie ook zo groot is op de maxi kan ik best geloven dat je nooit aan uw 800km komt. Verbruik met benzine is stuk hoger dan met aardgas: aardgasverbruik rond de 5.2-5.5 kg/100 km voor Caddy Maxi, maar als aardgas op is en overgeschakeld wordt naar benzine zitten we snel aan 8-8.5 l/100 km...
Populair bericht Bossie Geplaatst: 28 januari 2017 Populair bericht Geplaatst: 28 januari 2017 Hey iedereen, ik heb vandaag ook getekend voor een vw caddy maxi op cng ik heb wel de bestelwagenversie (wel met veel opties ). Achterin ga ik hem aanpassen voor mijn 2 grote honden, waarmee ik aan sport doe (canicross). Ik heb wel een beetje spijt dat mijn JeepWrangler ga moeten verkopen, hij is van 2005 en begon stilletjes wat te kosten. Dus nu maar verkopen voor de grote kosten eraan gaan komen. Maar in de zomer cabrio rijden is superleuk. En in de winter in de Ardennen of op veldwegjes door de sneeuw crossen is ook altijd plezant . Maar hoe graag ik er ook mee reed, ik ga hem toch niet snel opnieuw kopen. De tankbeurten van 85a90€, waarmee je maar een 420tot 450km ver mee kan rijden zijn toch een serieuze aderlating. Ongeveer 13a14l benzine per 100km. Als ik hier de meeste ervaringen lees dan ga ik iedere maand toch flink wat uitsparen (ik rij een 800km per maand dus ik spaar gemakkelijk iedere maand een 120€ uit als ik hem heb) ik woon wel in de buurt van Sint-truiden, en ik heb wel al gezien dat ik in een grote blinde vlek woon wat betreft cng-tankstations... maar ik ga ieder weekend trainen in Genk, en dan passeer ik aan het tankstation in Hasselt. Dus een beetje beter nadenken over mijn tanken en dan zou dat wel moeten lukken (nu zoek ik pas naar een tankstation als in lampje aanspringt. 3
Lage Emissie Zone Geplaatst: 4 februari 2017 Geplaatst: 4 februari 2017 Hoelang moet je wachten voor de levering? Ook 5 maanden ? VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Populair bericht Nico V. Geplaatst: 4 februari 2017 Populair bericht Geplaatst: 4 februari 2017 Nogmaals de 800-kilometergrens gehaald ;-) Vorige tankbeurt meer dan 39kg er in gekregen in Kallo, en na 819km daar terug gaan tanken, het rijbereik stond al op nul kilometer maar de overschakeling naar benzine was nog niet gebeurd. Me happy :-) 4
Lage Emissie Zone Geplaatst: 5 februari 2017 Geplaatst: 5 februari 2017 (aangepast) 7 uren geleden, Nico V. zei: Nogmaals de 800-kilometergrens gehaald ;-) Vorige tankbeurt meer dan 39kg er in gekregen in Kallo, en na 819km daar terug gaan tanken, het rijbereik stond al op nul kilometer maar de overschakeling naar benzine was nog niet gebeurd. Me happy :-) Is het mogelijk dat je benzine hebt verbruikt? Ik zie een resterend rijbereik van 25 km op benzine? 5 februari 2017 aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
maartenv Geplaatst: 5 februari 2017 Geplaatst: 5 februari 2017 11 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Is het mogelijk dat je benzine hebt verbruikt? Ik zie een resterend rijbereik van 25 km op benzine? Meer waarschijnlijk was zijn benzinetank maar een kwart vol toen hij CNG ging tanken.
muscles Geplaatst: 5 februari 2017 Geplaatst: 5 februari 2017 45 km is de opgetelde actieradius van de benzine- en de cng-tank. Op dat moment daar kan je nog 20 km afleggen met CNG. En als je CNG-tank leeg is dan kan je 25 km afleggen met benzine. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
Lage Emissie Zone Geplaatst: 5 februari 2017 Geplaatst: 5 februari 2017 Waar ik naartoe wil is of dat je met H+ gas 800 km kan afleggen voordat je de benzinetank aanspreekt, met andere woorden: is de actieradius die VW opgeeft van 800km de aardgas en benzine samen? Ideaal is natuurlijk van niet want dan is het totale rijbereik boven de 900km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Nico V. Geplaatst: 5 februari 2017 Geplaatst: 5 februari 2017 Die 25 km rijbereik op benzine staat er al op sinds de vorige tankbeurt op aardgas. Dus nee, geen benzine verbruikt ;-) Ik heb m'n benzinetank eerlijk gezegd nog nooit volledig gevuld, ik tank gewoon de minimumhoeveelheid van 5 liter als het echt nodig is. 1
Lage Emissie Zone Geplaatst: 6 februari 2017 Geplaatst: 6 februari 2017 6 uren geleden, Nico V. zei: Die 25 km rijbereik op benzine staat er al op sinds de vorige tankbeurt op aardgas. Dus nee, geen benzine verbruikt ;-) Ik heb m'n benzinetank eerlijk gezegd nog nooit volledig gevuld, ik tank gewoon de minimumhoeveelheid van 5 liter als het echt nodig is. Bedankt voor deze informatie, ik denk dat je de fabrikant te slim af bent met 5 liter in je tank. Wanneer je er de maximum hoeveelheid van 13 liter in doet dan zal de software er wel voor zorgen dat je brandstof niet te lang veroudert. In jou geval kan je er nog altijd brandstof bijdoen. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
JJR Geplaatst: 6 februari 2017 Geplaatst: 6 februari 2017 Op 5/02/2017 om 20:44, Lage Emissie Zone zei: Waar ik naartoe wil is of dat je met H+ gas 800 km kan afleggen voordat je de benzinetank aanspreekt, met andere woorden: is de actieradius die VW opgeeft van 800km de aardgas en benzine samen? Ideaal is natuurlijk van niet want dan is het totale rijbereik boven de 900km. Ik heb tot nu toe enkel H-gas getankt. Nu ik de auto wat gewoon ben, is ook mijn rijstijl zuiniger. Na bijna 30000 Km mag ik zeggen dat de 700 Km binnen bereik komt (ik rijd ook nog geregeld door een dorpskern). Het lijkt me dan ook mogelijk om op +gas aan 800 Km te geraken. Je zal hiervoor wel voornamelijk snelweg moeten rijden en proberen om niet te vaak boven de 110 Km/u te gaan. 1 VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)
Lage Emissie Zone Geplaatst: 6 februari 2017 Geplaatst: 6 februari 2017 Als H gas 700 km bereikt en H+ gas 800 km bereikt en ik dit zwart op wit als bewijs heb dan ga ik het Esso tankstation in mijn buurt eens moeten contacteren of ze het Total tankstation in Kallo kunnen evenaren. Kallo is heen en weer ongeveer 20km voor mij wat alvast interessanter is dan in Beveren (waas) te tanken op H-gas. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen